• رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

نجوم اخبار نجومی

  • نویسنده موضوع atena.vd
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 181
  • بازدیدها 6K
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,980
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
ادعای وجود اکسیژن در سطح زیرین مریخ


18-10-23-12455057768009.jpg



ایسنا نوشت: ناسا می‌گوید جدیدترین بررسی‌ها حاکی از این است که احتمالا سطح زیرین مریخ مملو از اکسیژن است که می‌تواند امکان زندگی و سکونت در سیاره سرخ را فراهم کند.



امکان زندگی در مریخ چندین سال است که مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و اکتشافات اخیر باعث افزایش هیجان در مورد اینکه آیا ما در سیاره سرخ زندگی خواهیم کرد یا نه، شده است.

در حال حاضر، یک مطالعه جدید در مجله Nature Geoscience می‌گوید که احتمال دارد مریخ اکسیژن کافی برای فراهم کردن شرایط حیات و سکونت را در زیر سطح خود داشته باشد.

این مطالعه توسط "ولادا استامنکوویچ" از آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL) رهبری شد و یافته‌های تیم محققان به دست آمده از دو کشف مختلف است.

اول اینکه ما می‌دانیم احتمال این وجود دارد که دریاچه‌های آب شور زیرزمینی در مریخ وجود داشته باشد که یکی از آنها به طور خاص احتمال زیاد در زیر قطب یخی مریخ واقع شده است. این بدان معنی است که اگر این دریاچه‌ها واقعا وجود داشته باشند، در اکثر آنها اکسیژن زیادی وجود دارد.

دوم اینکه مریخ‌نورد "کنجکاوی"(Curiosity) در سال ۲۰۱۶ کشف کرد که مریخ ممکن است یک جو غنی از اکسیژن داشته باشد، اما از دست رفتن میدان مغناطیسی آن به این معنی است که اکثر اکسیژن سطحی آن فرار کرده است. با این حال، اکسیژن هنوز در سنگ‌ها و صخره‌های مریخ وجود دارد که بدان معنی است که ممکن است در زیر سطح سیاره نیز وجود داشته باشد.

با توجه به هر دوی این اکتشافات، محققان نگاهی به میزان اکسیژن احتمالی موجود در دریاچه‌های آب شور زیرزمینی کردند و اینکه آیا برای حمایت از حیات کافی خواهد بود؟

آنها دریافتند که این امر ممکن است، به ویژه در مناطق قطبی، زیرا درجه حرارت پایین این مناطق به این معنی است که اکسیژن برای ورود به این دریاچه‌ها کار آسان‌تری دارد.

این تحقیق، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و با توجه به حجم ناشناخته‌ها در مریخ، مخالف هم کم ندارد چرا که هنوز وجود دریاچه‌های آب شور زیرزمینی اثبات نشده است.

اما گام بعدی، نشان دادن این است که با توجه به آنچه که ما در مورد مریخ می‌دانیم، چگونه ممکن است زندگی بر روی سیاره سرخ وجود داشته باشد. علاوه بر این، باید تحقیق کرد که زندگی در سیارات دیگر چگونه بدون فتوسنتز وجود خواهد داشت.

5656


کد خبر 814699
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,980
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
احیای دوباره تلسکوپ هابل


18-10-23-1243757760414.jpg



ایسنا نوشت: ناسا اعلام کرد گام بزرگی برای احیای دوباره تلسکوپ فضایی "هابل" برداشته است.



چندی پیش ناسا به دنبال اختلال در ژیروسکوپ فضاپیمای هابل، عملیات‌های علمی این تلسکوپ فضایی را معلق کرده بود.

در این اختلال، یکی از ژیروسکوپ‌های هابل خ*را*ب و وارد "حالت ایمن" شده بود.

هابل سه ژیروسکوپ به عنوان پشتیبان همراه خود دارد که برای همین اوقات روی آن تعبیه شده است، اما مشکلی در این مورد وجود دارد: دو تا از آنها دچار همین سرنوشت شده‌اند و کار نمی‌کنند، دیگری هم هنگامی که ناسا خواست آن را به کار بیاندازد، درست کار نمی‌کرد. "تلسکوپ فضایی هابل"(HST) در سال ۱۹۹۰ توسط شاتل "دیسکاوری" در مدار گردش قرار گرفت. نام این تلسکوپ از نام کیهان‌شناسی به نام "ادوین هابل" گرفته شد. اگرچه هابل اولین تلسکوپ فضایی نبود ولی یکی از بزرگترین و پرکاربردترین‌ها به‌شمار می‌آید.

18-10-23-1241657760415.jpg



آخرین مأموریت تعمیراتی هابل در سال ۲۰۰۲ میلادی انجام شد.

تمام فعالیت‌های تلسکوپ فضایی هابل توسط پایگاه‌های زمینی کنترل می‌شوند. نقطه مرکزی تمام عملیات‌ها تیم عملیات پرواز است که در مرکز پرواز فضایی "گودارد" واقع "درمریلند"، قرار دارد."هابل" یک برنامه مشترک میان "ناسا" و "آژانس فضایی اروپا" است.مقامات ناسا اعلام کرده بودند قرار گرفتن "هابل" در وضعیت ایمن به معنی اتمام فعالیت‌های آن نیست و ناسا قصد دارد دوباره آن را فعال کند.

حال قرار است ناسا به این ادعا جامه عمل بپوشاند و این تلسکوپ را بازیابی کند.ناسا برای بازیابی این تلسکوپ، مانورهایی را انجام داد، در این راستا، روز جمعه در تاریخ ۵ اکتبر، یک ژیروسکوپ هابل فعال شد.تیم اجرایی هابل آن را در عرض یک ثانیه خاموش و روشن کردند.

18-10-23-12411557767993.jpg



در هر مانور انسدادهای موجود در ژیروسکوپ برطرف شد.پژوهشگران ناسا چند روز پیش در تاریخ ۱۸ اکتبر نیز مانوری برای بازیابی این تلسکوپ انجام دادند.هابل هم‌اکنون در وضعیت مورد انتظار ناسا است. قرار است آزمایشات دیگری نیز انجام شود تا ناسا ازاین موضوع اطمینان حاصل کند که آیا هابل می‌تواند دوباره به فعالیت‌های علمی خود بازگردد یا خیر؟

این در حالی است که اخیرا تلسکوپ فضایی "چاندرا" نیز به حالت تعلیق افتاده بود. مشکل "هابل" و " چاندرا" با هم مشترک بود.تمام فعالیت‌های "چاندرا" در زمینه پرتو "ایکس" صورت می‌گیرد.هر دواین دو تلسکوپ‌ها قدیمی هستند. "هابل" ۲۸ ساله و "چاندرا" ۱۹ سال دارند.

چاندرا یکی از چهار تلسکوپ فضایی است که ناسا از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۳ از طریق "برنامه رصدخانه‌های بزرگ"(Great Observatories program) برای ماموریت‌های مدار زمین، هدایت می‌شد. یکی از این چهار تلسکوپ، "تلسکوپ فضایی هابل" (Hubble space telescope) و دیگری "تلسکوپ فضایی اسپیتزر"(Spitzer space telescopes) و چهارمین تلسکوپ، "رصدخانه پرتوی گامای کامپتون"(Compton Gamma Ray Observatory) است.

18-10-23-12412357767995.jpg



اوایل هفته جاری ناسا اعلام کرد که رصدخانه "چاندرا" هفته آینده دوباره فعال خواهد شد.

اعضای تیم چاندرا در توییتر خود اعلام کرده بودند که تیم عملیات پرواز این تلسکوپ، آزمایش‌ها و شبیه‌سازی لازم برای بروز رسانی نرم افزار را به اتمام رسانده است و یک ژیروسکوپ جدید نصب کرده‌اند و اوایل هفته آینده این تلسکوب دوباره قابل استفاده خواهد شد.

ناسا انتظار دارد این دو تلسکوپ، تا سال ۲۰۲۰ میلادی به فعالیت‌های علمی خود ادامه دهند.



5656




کد خبر 814698
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,980
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
عکسی که پس از 30 میلیون سال به ما رسید


18-10-22-1143157767322.jpg



ایسنا نوشت: ناسا به تازگی یک عکس منتشر کرده است که توسط رصدخانه فضایی چاندرا گرفته شده و صح*نه آغاز تصادم دو ابرسیاه‌چاله را در ۳۰ میلیون سال پیش به تصویر می‌کشد.



حدود ۳۰ میلیون سال پیش، دو سیاه‌چاله کلان‌جرم(supermassive black hole) با هم برخورد می‌کنند و تلسکوپ فضایی چاندرا اکنون تصویر آن را ثبت می‌کند!

از آنجایی که فاصله چنین اجرام و پدیده‌های کیهانی از ما بسیار دورتر از چیزی است که در تصورمان می‌گنجد، هنگامی که واقعه‌ای در آنها رخ می‌دهد، هزاران تا میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا نور آن واقعه به ما برسد.

به طوری که به عنوان مثال ممکن است بسیاری از ستاره‌هایی که در آسمان شب می‌درخشند، اکنون چیزی جز یک ستاره خاموش نباشند.

این احتمال وجود دارد که برخورد کیهانی این دو سیاه‌چاله تا دهها یا حتی صدها میلیون سال دیگر ادامه یابد، تا زمانی که این دو سیاه‌چاله غول آسا کاملا با هم ادغام شده و یکی شوند.

رصدخانه پرتو ایکس چاندرا(Chandra X-ray Observatory) یا تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا یک تلسکوپ فضایی ساخته شده به‌ وسیله ناسا است که تمام فعالیت‌هایش در زمینه عکسبرداری پرتو ایکس می‌باشد.

سیاه‌چاله کلان‌جرم

سیاه‌چاله کلان جرم بزرگترین نوع سیاه‌چاله در کهکشان‌ها است که گمان می‌رود در مرکز تقریبا همه کهکشان‌ها از جمله کهکشان راه شیری با جرم سه میلیون جرم خورشیدی نیز یافت شود که دارای جرمی معادل صدها هزار تا چندین میلیارد برابر جرم خورشید هستند.

این سیاه‌چاله‌ها پرجرم‌ترین نوع سیاه‌چاله‌ها هستند و گرانش بسیار زیادی دارند که در جهان بی‌نظیر است.

یکی از تفاوت‌های اصلی این سیاه‌چاله‌ها، چگالی کمتر آنها است. چگالی سیاه‌چاله‌ها جرم آن تقسیم بر حجم ناشی از شعاع شوارتزشیلد است. این مقدار می‌تواند کمتر از چگالی آب باشد. علت آن این است که شعاع شوارتزشیلد سیاه‌چاله به طور خطی با جرم افزایش می‌یابد.

به همین دلیل هرچه سیاه‌چاله پرجرم‌تر باشد، چگالی آن کمتر است و همچنین به علت بزرگ بودن افق رویداد، نیروی تیدال سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم به طرز قابل ملاحظه‌ای کمتر است.

جرم این سیاه‌چاله‌ها به خاطر بلعیدن اجرام اطراف خود همواره افزایش می‌یابد و این بلعیدن موجب فعال شدن ظاهر مرکز سیاه‌چاله در طیف الکترومغناطیسی و مخصوصا انرژی بالا می‌شود. به همین دلیل تصور می‌رود این سیاه‌چاله‌ها مسئول فعالیت قوی اختروش‌ها باشند.

درخشندگی سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم در اختروش‌ها بین ده تا صدبرابر درخشندگی بقیه اختروش‌ها است.

18-10-22-1143157767322.jpg



5656




کد خبر 814385
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,980
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
درخواست ناسا از کمپانی‌های فضایی برای توسعه فرودگر رباتیک به ماه


18-10-21-16144557766978.jpg


ایسنا نوشت: ناسا به صورت رسمی درخواست خود را برای فرودگرهای کوچک به منظور انجام ماموریت‌های رباتیک و برنامه‌ریزی شده در سطح ماه اعلام کرد و دور اول پیشنهادات باید تا ماه نوامبر به این سازمان ارائه شود.



ناسا برای تامین تکنولوژی و ابزار و تجهیزات لازم برای ماموریت‌های رباتیک در ماه، از شرکت‌های فناور و فضایی خصوصی کمک طلبیده است.

آژانس فضایی آمریکا(ناسا) رسما برای فرودگرهای کوچک که تا قبل از دسامبر 2021 آماده شوند، فراخوان داده است.

پذیرش درخواست‌ها تا 19 نوامبر باز است، اما ناسا قول برگزاری یک دوره دیگر از پذیرش پیشنهادات را در زمانی دیگر در سال آینده و سپس در فواصل منظم داده است.

این فراخوان بخشی از برنامه بازگرداندن انسان به سطح ماه در دهه 2020 میلادی است. کاری که 50 سال توسط فضاپیمای آپولو 17 انجام شد.

ناسا همچنین قصد دارد یک دروازه قمری(ایستگاه مداری) برای چرخش به دور ماه بسازد که محل اسکان فضانوردان و انجام آزمایشات و همچنین نقطه آغازی برای ماموریت‌های آینده به فضای عمیق باشد.

آژانس فضایی به طور خاص به دنبال ابزار و فناوری‌هایی است که می‌تواند دانش و اکتشاف را در سطح ماه پیشرفت دهد. ماموریت ایده آل ناسا شامل جمع‌آوری داده‌ها در مورد بادهای خورشیدی، جو، جریان گرما در ماه و غیره پیش از ماموریت‌های انسانی است.

"استیو کلارک" معاون اکتشاف ناسا توضیح داد: استراتژی این است که این ماموریت‌های مقدماتی ما را برای ماموریت‌های پیچیده آینده مانند جستجوی منابع قابل استفاده در ماه، ایجاد شبکه‌های لرزه‌نگاری برای درک ساختار داخلی ماه و مطالعه کانی‌شناسی ماه و شیمی برای درک مبانی ماه آماده خواهد کرد.

ناسا همچنین امیدوار است که ابزار و تکنولوژی‌های منتخب، در ماموریت‌های آینده از جمله ماموریت‌های رباتیک و ماموریت انسانی در سطح مریخ مورد استفاده قرار گیرد.

طبق گزارش مطبوعات، فناوری‌های منتخب می‌توانند از سطح ماه به عنوان "آزمایش" برای مریخ استفاده کنند.

برنامه خدمات تجاری قمری ناسا

ناسا پرواز این فناوری‌های منتخب را از طریق برنامه خدمات تجاری قمری خود ممکن خواهد کرد. کلارک در سمپوزیوم بین‌المللی فضایی خصوصی و تجاری در 10 اکتبر گفت که ناسا قصد دارد اولین قرارداد را تا ماه دسامبر ببندد.

برنامه خدمات تجاری قمری ناسا در نظر دارد چندین قرارداد را طی دهه آینده به امضا برساند.

5656


کد خبر 814174
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,980
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
بررسی گزینه‌های روی میز برای ادامه کار در ایستگاه فضایی بین‌المللی


18-10-21-10161857671578.jpg



ایسنا نوشت: کارشناسان شرکت صنایع موشکی و فضایی "انرگیا" و متخصصان مرکز هدایت پرواز سه طرح را برای ادامه برنامه‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی در ماه‌های آینده آماده کرده‌اند.



یک منبع مطلع در شرکت صنایع موشکی و فضایی انرگیا گفت: "تمام گزینه‌ها براساس توانایی‌های موجود برای پرتاب ناوهای باربری بدون سرنشین و سفینه سرنشین‌دار است و فقط در تاریخ‌های پرتاب تفاوت دارند."

به گفته این منبع این پیشنهادها ظرف روزهای اخیر به سازمان فضایی روسیه(روسکاسموس) رای انتخاب و تایید ارائه خواهند شد. این منبع افزود که گزینه‌ای برای زنده نگاه داشتن ایستگاه فضایی بین‌المللی جز سناریوهای پیشنهادی وجود ندارد و محور همه پرتاب ناو سرنشین‌دار سایوز ام.اس-۱۱ در اوایل ماه دسامبر است.

منبع ریا نووستی می‌گوید: "در حال حاضر در پایگاه پرتاب‌های فضایی بایکونور، کارکنان شرکت صنایع موشکی و فضایی انرگیا عملا در سه شیفت کار می‌کنند تا سفینه را برای پرتاب آماده کنند."

طبق آخرین خبرهای منتشر شده ناو کیهانی سایوز ام.اس-۱۱ در سوم ماه دسامبر به سرنشینی آلگ کانوننکو از روسیه, دیوید سنت ژآک از سازمان فضایی کانادا و آنه مکلین فضانورد ناسا به فضا پرتاب خواهد شد. این نشان می‌دهد که کارشناسان فنی، دلیل حادثه پرتاب ناکام سایوز ام.اس-۱۰ را یافته‌اند, گرچه روسکاسموس اعلام نظر رسمی را به آخر ماه اکتبر موکول کرده است.



5656


کد خبر 814045
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,980
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
امشب اوج بارش جباری است


18-10-21-10135357608117.jpg



ایسنا نوشت: در حالی امشب بارش شهابی جباری به اوج می‌رسد که ماه در وضعیت افزایشی است و از ابتدا تا پایان این پدیده، در آسمان حضور خواهد داشت.



اسدالله قمری‌نژاد، عضو کمیته نظارت و ارزیابی انجمن نجوم ایران با اشاره به اوج بارش‌ شهابی جباری، گفت: آسمان شامگاهی 29 مهر ماه میزبان بارش شهاب‌های ریز و درشت جباری است.

وی مبدا این بارش را دنباله‌دار "هالی" دانست و ادامه داد: بارش شهابی جباری از توده ذرات به جای مانده از دنباله‌دار هالی نشات می‌گیرد، از این رو زمانی که زمین از مدار حرکتی این دنباله‌دار عبور می‌کند، شاهد این بارش هستیم.

قمری‌نژاد با بیان اینکه دنباله‌دار هالی هر 76 سال به دور خورشید می‌چرخد، خاطر نشان کرد: هر زمان که این دنباله‌دار به ن*زد*یک*ی خورشیدی می‌رسد، ذرات به جا مانده از این دنباله‌دار، بارش شهابی جباری را تقویت می‌کند.

به گفته عضو کمیته نظارت و ارزیابی انجمن نجوم ایران، ZHR (میزان شهاب‌هایی که در هر ساعت قابل مشاهده است) این بارش شهابی بین 25 تا 30 شهاب است، ولی برخی این تعداد را 12 شهاب عنوان کرده‌اند، اما مشاهده شهاب‌ باران‌ها بسته به قرار گرفتن ناظران زمینی در کانون بارش است.

قمری‌نژاد خاطرنشان کرد: این بارش شهابی با فاز افزایشی ماه همراه است، از این رو رصد این پدیده نجومی با سختی صورت می‌گیرد؛ چرا که از ابتدا تا پایان بارش، نور ماه آسمان شامگاهی را همراهی خواهد کرد.

وی آخرین عبور دنباله‌دار هالی از ن*زد*یک*ی مدار زمین را در سال 1365 دانست و خاطر نشان کرد: در سال 1404 "هالی" با عبور از ن*زد*یک*ی مدار زمین توده جدیدتری در مدار قرار می‌دهد و زمین با عبور از میان آن توده با ذرات بیشتری برخورد می‌کند و شهاب‌های بیشتری در آن زمان قابل رؤیت خواهد بود.

قمری‌نژاد در عین حال تاکید کرد: در حال حاضر توده ایجاد کننده بارش شهابی جباری ضعیف شده و تعداد شهاب‌های آن رو به کاهش است؛ چرا که این دنباله‌دار در حال از دست دادن مواد تشکیل‌دهنده خود است، از این رو هر بار شاهد کاهش شهاب‌های این بارش خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که رصدگران به دور از آلودگی نوری شهرها باشند، در برخی از زمان‌ها شانس رصد شهاب‌های نورانی‌تر این بارش را خواهند داشت.



5656


کد خبر 814044
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,980
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
صنایع فضایی روسیه در معرض خطر نابودی


18-10-20-14314157762245.jpg



ایسنا نوشت: به دنبال حادثه شکست سایوز ام.اس-10 در پرتاب روز 11 اکتبر, طی چند روز گذشته گروه بزرگی از جستجوگران توسط "روسکاسموس" اجیر شده‌اند تا منطقه سقوط موشک را وجب به وجب بگردند و قطعات موشک سقوط کرده را جمع‌آوری کنند.



در پی کار این افراد تقریبا تمامی قطعات موشک سقوط کرده، پس از بسته‌بندی و کدگذاری به شرکت پروگرس(progress) سازنده موشک سایوز در شهر سامارا فرستاده شدند تا توسط مهندسان و کارشناسان مورد بررسی قرار بگیرند.

گرچه بکارگرفتن این گروه برای "سازمان فضایی روسیه"(Roscosmos) هزینه بردار بود اما روی دیگر سکه هزینه سنگینی است که این سازمان برای اجاره یک هواپیمای اختصاصی برای ارسال قطعات از بایکونور و هیئت کارشناس و ناظران از فرودگاه ونوکووو(Vnukovo) در مسکو به سامارا پرداخت کرد!

گروهی از متخصصان به سرپرستی دیمیتری راگوزین رئیس سازمان فضایی روسیه، بعد از رسیدن قطعات هم به سامارا رفتند تا در محلی که قطعات مراحل اول و دوم موشک سایوز به آن تحویل داده شد, ناظر بررسی‌ها بر روی این قطعات باشند. براساس اسناد و مدارک، هزینه‌های پرواز بیش از 3 میلیون روبل(بطور دقیق 3،130،975 روبل 12 کپک به اضافه 475،013 روبل به عنوان مالیات بر ارزش افزوده) بوده است!

با توجه به عدم موفقیت روسکاسموس در رساندن فضانوردان تازه نفس به ایستگاه فضایی بین‌المللی, روسکاسموس در موقعیت بسیار حساسی قرار گرفته است و باید هرچه زودتر دلیل شکست موشک سایوز مشخص و برطرف شود زیرا با توجه به عمر مفید سفینه‌های سایوز که 200 روز است, باید برای فرستادن گروه بعدی به ایستگاه فضایی بین‌المللی اقدام کند.

سرنشینان فعلی ایستگاه تنها تا حدود اواخر دسامبر وقت دارند به زمین بازگردند و اگر بررسی‌ها بیشتر طول بکشد برای بازگرداندن آنها باید سفینه سایوز جدیدی -البته بدون سرنشین- به فضا فرستاده شود.

از سوی دیگر با توجه به سوراخی که در سفینه سایوز متصل به ایستگاه بوجود آمد, کارشناسان روسکاسموس معتقدند باید فضانوردان با راهپیمایی فضایی, بدنه خارجی آن را مورد بررسی قرار دهند و راهپیمایی هم مستلزم حضور دو فضانورد است در حالی که فعلا تنها یک فضانورد روس در ایستگاه فعال است و قرار بود بررسی بدنه خارجی را آوچنین به همراه او انجام دهد که به دلیل سقوط سایوز نتوانست به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد.

روسکاسموس تلاش دارد هرچه زودتر از این مخمصه نجات پیدا کند و بتواند با رفع مشکل فنی موشک بالابرنده, ناو سرنشین‌دار دیگری به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد.



5656


کد خبر 813854
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,980
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
شبیه ساز فرودگر ماه در آلمان


18-10-20-14211457766205.jpg



ایسنا نوشت: آژانس فضایی اروپا به منظور تضمین بازگشت انسان به ماه، سطحی را کاملا شبیه به سطح و محیط ماه در آلمان خواهد ساخت تا فرودگرها و تجهیزات در آن آزمایش شوند.



بردن افراد و تجهیزات به ماه، هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ مالی بسیار هزینه‌بر است. به همین دلیل برای حصول بیشترین بهره‌وری، ما باید قبل عملیات اصلی، تجهیزات را اینجا روی زمین امتحان کنیم. اما این کاملا واضح است که محیط زمین با ماه تفاوت دارد.

آژانس فضایی اروپا(ESA) برای کمک به آمادگی فضانوردان به انجام سفری طولانی، ساخت امکانات جدیدی را در نظر دارد که سطح ماه را با حداکثر دقت شبیه‌سازی کند.

این پروژه جدید موسوم به "لونا"(Luna) در مرکز فضانوردی آژانس فضایی اروپا در کلن آلمان ساخته خواهد شد و سطح ماه را به صورت واقع‌گرایانه شبیه‌سازی می‌کند.

این بدین معنی است که منطقه‌ای با وسعت 1000 متر مربع با گرد و غبار شبیه‌سازی شده ماه، به علاوه یک زیستگاه که انواع سیستم‌های انرژی آن را تامین می‌کنند تهیه خواهد شد.

گرد و خاک ماه پیچیده‌تر از آن است که به نظر می‌رسد، چرا که نه تنها باعث آزار و رنجش فضانوردان است، بلکه کاملا خطرناک هم هست.

به دلیل عدم وجود آب، اکسیژن و میکروب‌ها، ذرات گرد و غبار ماه بسیار خالص و تیز هستند. در حالی که بمباران دائمی اشعه خورشید نیز باعث می‌شود آنها باردار شوند.

دانشمندان آژانس فضایی اروپا برای ایجاد اطمینان از اینکه کاملا آماده شده‌اند یا نه، در حال ایجاد یک نسخه شبیه سازی شده از سطح ماه هستند. به نظر می‌رسد نزدیک‌ترین ماده به گرد و غبار ماه، خاکستر آتشفشانی منطقه ایفل در آلمان است که می‌تواند به شکل یک پودر خالص بر زمین می‌نشیند و بسیاری از ویژگی‌های گرد و غبار ماه را تقلید می‌کند.

محققان در حال آزمایش هستند که ببینند آیا می‌توان از این گرد و غبار به عنوان مصالح ساختمانی برای ساخت زیستگاه‌ها، جاده‌ها و غیره استفاده کرد تا بتوانند میزان بار محموله اولین پرتاب فضانوردان به ماه را کاهش دهند.

یک سیستم انرژی بالقوه نیز در این مرکز آزمایش خواهد شد. بهترین منبع انرژی در ماه، خورشید است. ایده این است که پانل‌های فتو ولتائیک در آنجا نه فقط برای استفاده مستقیم فضانوردان، بلکه برای تجزیه آب به هیدروژن و اکسیژن کار گذاشته شود. سپس این عناصر می‌توانند در یک سلول سوختی دوباره برای تامین انرژی شب‌های اقامت دو هفته‌ای فضانوردان و زمانی که انرژی خورشیدی در دسترس نیست، تجمیع و استفاده شوند.

قطعه آخر پازل، زیستگاه قمری است که هنوز در مورد آن تصمیم قطعی گرفته نشده است. آژانس فضایی اروپا انتظار دارد که اولین طرح‌ها برای این پروژه که به نام "محل سکونت اکتشاف آینده"(FlexHab) شناخته می‌شود تا پایان سال جاری آماده شود.

"آندریاس دیکمن" مدیر پروژه "لونا" می‌گوید: ماه، تمرکز اصلی آژانس فضایی اروپا و گام بعدی برای اکتشاف انسان است. "لونا" با همکاری شرکت "DLR" ما را در ساختن تخصصی تجهیزات و اقامتگاه و آمادگی برای ماموریت به ماه و ارائه یک پلتفرم برای محققان در سراسر اروپا برای تست تکنولوژی و شیوه‌ها کمک خواهد کرد.



5656






کد خبر 813850
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,980
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
کشف ابرکهکشان هایپریون


18-10-18-1414757765655.jpg



ایسنا نوشت: یک گروه بین‌المللی از ستاره‌شناسان موفق به کشف ابرکهکشان جدیدی شده‌اند که جرم آن بسیار بیشتر از جرم خورشید است.



این ساختار بزرگ موسوم به "هایپریون" (Hyperion)، یک ابرخوشه کهکشانی است که از هزاران کهکشان تشکیل شده و احتمال می‌رود حدود 2.3 میلیارد سال پس از "بیگ بنگ" شکل گرفته باشد.

به گفته متخصصان، این ابرکهکشان، جرم و اندازه شگفت‌آوری دارد. آنها هایپریون را با کمک اسپکتروگراف "ویموس" (VIMOS) مشاهده کرده‌اند که در "رصدخانه جنوبی اروپا" (ESO) قرار دارد.

این گروه پژوهشی باور دارد که هایپریون، بزرگترین ساختار کشف شده در جهان است. "الگا کوچیاتی" (Olga Cucciati)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: این نخستین بار است که چنین ساختار بزرگی در چنین طیف بالایی مشاهده می‌شود. دیدن کهکشانی که تکامل آن، از دوره جوانی این جهان آغاز شده، هیجان‌انگیز است.

18-10-18-1414757765655.jpg



به گفته پژوهشگران، ممکن است این ابرکهکشان در ساختاری شبیه به دیگر اجسام بزرگ آسمانی و در کهکشان محلی شکل گرفته باشد.

"کوچیاتی" افزود: بررسی ساختار هایپریون و مقایسه آن با ساختارهای کنونی مشابه، امکان درک تکامل آن در گذشته و آینده را برای پژوهشگران فراهم می‌کند و به آنها امکان می‌دهد مدل‌های شکل‌گیری ابرخوشه‌های کهکشانی را به چالش بکشند. درک این غول کهکشانی، به ما کمک می‌کند به گذشته ساختارهای بزرگی از این دست پی ببریم.





5656


کد خبر 813365
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,980
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
سال‌روز پرتاب فضاپیمای «گالیله»


ایسنا نوشت: فضاپیمای بدون سرنشین گالیله ۱۸ اکتبر سال ۱۹۸۹ با هدف مطالعه مشتری و قمرهایش به فضا پرتاب شد.



فضاپیمای آمریکایی بدون سرنشین "گالیله"(Galileo) در ۱۸ اکتبر سال ۱۹۸۹ توسط موشک "آتلانتیس"و از "پایگاه فضایی کندی مجتمع پرتاب ۳۹" با هدف مطالعه مشتری و قمرهایش به فضا پرتاب شد.

فضاپیمای گالیله توسط "آزمایشگاه پیش رانش جت" ناسا که مسئول پرتاب و کنترل ماموریت‌های بی‌سرنشین است، توسعه داده شد.

فضاپیمای گالیله در ۷ دسامبر ۱۹۹۵ به سیاره مشتری رسید و عکس‌هایی دقیق و با وضوح بالا از آن سیاره برای دانشمندان ارسال کرد.

در دسامبر سال ۱۹۹۵ میلادی فضاپیمای گالیله ناسا کاوشگری را به درون جو مشتری انداخت که برای اولین بار نمونه‌هایی را از جو مشتری آزمایش کرد. این کاوشگر پس از حدود یک ساعت سقوط و کاوش در جو مشتری بر اثر فشار لایه‌های جوی منهدم شد. پس از پرتاب کاوشگر، فضاپیمای گالیله چندین سال به بررسی و مطالعه مشتری و قمرهای آن پرداخت.

بخشی از ماموریت گالیله در مشتری، رها کردن یک کاوشگر در این سیاره بود. این کاوشگر برای نخستین بار موفق شد تا اندازه‌گیری‌های دقیقی از جو مشتری انجام بدهد. گالیله ۳۴ بار دور بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی یعنی سیاره مشتری، چرخید و اکتشافات بزرگی انجام داد.

دانشمندان توسط عکسهای ارسالی گالیله دریافتند "یو" نزدیکترین قمر مشتری، کاملا فعال و آتشفشانی است.

پس از گذشت حدود ۱۴ سال از پرتاب گالیله، سوخت پیشران فضاپیما در حال تمام شدن بود و امکان ادامه کار گالیله وجود نداشت. بخاطر نبود سوخت، فضاپیما دیگر قادر نبود مسیر خودش را حفظ کند و نمی‌توانست آنتن فرستنده اطلاعاتش را به سمت زمین تنظیم کند. درنتیجه مرکز کنترل گالیله تصمیم گرفتند آخرین کار ممکن را انجام دهند و ماموریتی را که خیلی پیش از این کامل شده بود، خاتمه دهند. آخرین مرحله این ماموریت نابودی گالیله بود. گالیله در روز ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۰۳ به اعماق اتمسفر مشتری شیرجه زد.به گفته ناسا، گالیله تا آخرین لحظات قبل از انهدام آن به ارسال تصویر به زمین ادامه داد.

فضاپیمای گالیله موفق به نفوذ در لایه خارجی گازی مشتری تا فشار ۲۲ برابر فشار زمین شد. فضاپیمای گالیله که تا به امروز سخت‌ترین تلاش برای ورود به جو سیاره‌ای را انجام داده‌ است دمایی دو برابر دمای سطح خورشید و نیرویی به اندازه ۲۳۰g یعنی ۲۳۰ برابر شتاب گرانشی در سطح زمین را هنگام نفوذ در مشتری تجربه کرده بود.

5656


کد خبر 813271
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd
بالا