• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

نجوم اخبار نجومی

  • نویسنده موضوع atena.vd
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 181
  • بازدیدها 6K
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,980
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
داستان رابرت گدارد و نخستین موشک مایع‌سوز جهان


18-10-5-13433657757560.jpg



ایسنا نوشت: رابرت گدارد در ۵ اکتبر ۱۸۸۲ در شهر ورکستر از ایالت ماساچوست به دنیا آمد. در دوران نوجوانی با آثار علمی تخیلی ژول ورن و هربرت جرج ولز آشنا و علاقمند شد. این علاقه او را به طرف فناوری کشاند.



رابرت گدارد در ۱۹۰۸ از انستیتوی پلی تکنیک زادگاهش مدرک مهندسی گرفت و در سال ۱۹۱۱ موفق به کسب مدرک دکترای فیزیک از دانشگاه کلارک شد. در دوران تحصیل در دانشگاه کلارک او کار نظری بر روی سیستم های موشکی را آغاز کرد و بر اثر همین تحقیقات بود که در مورد سیستمهای موشک مایع سوز به نتیجه رسید.

وی دست به کار عملی زد و موشکهایی را ساخت و پرتاب کرد که البته هیچ‌کدام از ۱۵۰ متر بالاتر نرفتند. انجام تحقیقات در زمینه موشکی تنها بر علم و دانش نیاز نداشت، سرمایه نیز برای چنین پژوهشهایی لازم بود. انجمن سمیتسونین با پرداخت ۵ هزار دلار، رابرت گدارد را در ادامه کار عملیاش یاری داد.

نیروهای مسلح آمریکا نیز به تحقیقات گدارد علاقمند شدند و او توانست به آنها نشان دهد که موشک چگونه میتواند محمولهای را از یک نقطه به نقطه دیگر حمل کند.

در سال ۱۹۱۹ گدارد مقالهاش با عنوان«روشی برای رسیدن به ارتفاعات بالا» را به چاپ رساند. در این مقاله اشاره شده بود که با استفاده از موشک امکان سفر به فضا وجود دارد. بین سالهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۳، گدارد در بخش ادوات نیروی دریایی به آزمایش موشکهای جامدسوز دیگری پرداخت و گامهای بلندتری در توسعه تواناییهای موشکی برداشت.

در این دوران او همچنان فعالیت برای تحقق بخشیدن به ساخت موشکهای مایع‌سوز را ادامه میداد. در ۱۹۲۳ وی بار دیگر به زادگاهش بازگشت و این بار با کوله باری از تجربیات موفق و ناموفق به ادامه کار پرداخت. در این دوران، او غیر از مایع‌سوز کردن موشک به راههای هدایت آن نیز فکر میکرد و آزمایشهایی را نیز صورت داد.

در سال ۱۹۲۴ گدارد موفق به ساخت یک پمپ و دهانه سوخت آزمایشی برای موشک شد که البته توانایی پرتاب موشک را نداشت اما گام مهمی در راه طولانی سفر به فضا محسوب میشد. در ۶ دسامبر ۱۹۲۵ او توانست با موفقیت موتوری را در آزمایشگاه دانشگاه کلارک آزمایش کند که با اکسیژن مایع کار میکرد. موتور موشک ۲۴ ثانیه فعال بود و موشک آن ۱۲ ثانیه حرکت کرد.

پس از چند کار آزمایشگاهی دیگر، گدارد تصمیم گرفت موشک اختراعی خود را در فضای باز و به صورت عملی بیازماید. برای این کار وسایل و تجهیزات لازم به مزرعهای در آوبورن، شهر کوچکی در ایالت ماساچوست حمل شد. کار برای ساخت و پرتاب موشک از ۸ مارس آغاز گردید. روز ۱۶ مارس ۱۹۲۶ را میتوان نقطه عطفی در تاریخ کیهان نوردی دانست زیرا نخستین موشک مایع‌سوز جهان عملاً به پرواز درآمد. این موشک که امروز شاید اسباب بازی کودکانهای به نظر رسد، دروازههای فضا را به روی انسان باز کرد. گرچه تنها دو و نیم ثانیه حرکت داشت و توانست مسافتی در حدود ۶۰۰ متر را بپیماید.

گدارد اینک مطمئن از نتایج تحقیقات نظری خود، تصمیم به ساخت موشکهایی با ابعاد بزرگتر گرفت. آزمایشهای اولیه موفقیتآمیز نبود اما گدارد دلسرد نشد و با صبر و حوصله بسیار به بررسی دلایل شکست پرداخت. در این زمان چارلز لیندبرگ به یاری گدارد آمد. لیندبرگ که با عبور از روی اقیانوس اطلس و انجام پرواز یک‌ سره از آمریکا به اروپا، شهرت و محبوبیت زیادی یافته بود به کار گدارد علاقمند شد و در محافل مختلف توصیه میکرد به گدارد در راه پیشبرد تحقیقاتش کمک کنند.

بنا به توصیه او، « بنیاد دانیل گوگنهایم» مبلغ ۵۰ هزار دلار به گدارد اهدا کرد. گدارد توانست با جلب کمکها برای آزمایش موشکهای خود مزرعه عظیمی را به پایگاه پرتابهای موشکیاش تبدیل کند و تجهیزات لازم را در آنجا گرد آورد.

آزمایشها یکی پس از دیگری انجام میشد و مسیر پیشرفت هر روز نمایان تر بود. ۱۳ اکتبر او توانست موشکی را به ارتفاع بیش از نیم کیلومتری برساند. این موشک حدود ۵/۲ متر طول و ۳۰ سانتی‌متر قطر داشت. اینک ارتش آمریکا به خوبی دریافته بود که آنچه گدارد انجام میدهد نه فقط برای رویاپردازیهای او در سفر به فضا، بلکه برای صح*نه نبرد نیز میتواند مفید واقع شود. به همین دلیل کلیه هزینههای آزمایشهای موشکی وی را بر عهده میگیرد و به این ترتیب رابرت گدارد میتواند با اتکا به بودجهای مطمئن گامهای بزرگ‌تری را بردارد.

متاسفانه رابرت گدارد در ۱۰ اوت ۱۹۴۵ در بالتیمور فوت کرد و نتوانست شاهد به ثمر رسیدن نتایج زحماتش باشد.

5656


کد خبر 809847
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,980
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
حقوق فضانوردان روس با آمریکایی چقدر فرق دارد؟


ایسنا نوشت: برای بسیاری از مردم این سوال مطرح است که یک فضانورد چقدر حقوق می‌گیرد. در مورد میزان دریافتی فضانوردان بطور معمول کمتر خبری منتشر می‌شود.



دستمزد فضانوردان روس, گرچه مقوله ای سری بشمار نمیرود اما آنها معمولا تمایل ندارند درباره آن حرفی بزنند زیرا اکثر قریب به اتفاق آنها این شغل خطرناک و پر زحمت را برای مزایای مادی انتخاب نکرده اند و کار خود را میهن پرستانه می دانند. اما این مبلغ نمیتواند خیلی بالا باشد چون معمولا فضانوردان روس برای یک سفر شش ماهه به ایستگاه فضایی بین المللی به طور متوسط 130 تا 150 هزار دلار (البته به روبل) دریافت می کنند.

این مبلغ از روز پرتاب تا زمان فرود محاسبه میشود و شامل دوران آموزشی و بازیابی توان بدنی بعد از پرواز نمیشود. البته فضانوردان چه در دوره آموزشهای اختصاصی پرواز(بعد از انتخاب برای پروازهای فضایی مشخص و نه دوران آموزش عمومی) که باید تمرین و تعلیمات مخصوص پرواز را ببینند و دوران بازسازی بدنی بعد از پرواز فضایی مبالغی بیشتر از حقوق معمولی خود دریافت میکنند.

فضانوردان ممکن است پاداشهایی نیز دریافت کنند که بستگی به پیچیدگی کار انجام شده و ارزیابی کلی از عملکرد آنها در مدار متفاوت است. میزان پاداش برای انجام فعالیتهای پیشبینی نشده و یا تمدید ماموریت به دلایل مختلف خارج از برنامه, افزایش بیشتری خواهد داشت. بطور معمول برنامه کاری هر روز فضانورد مدتها قبل از سفر تنظیم و نوشته میشود اما بارها اتفاق افتاده که وضعیت خاصی پیش آمده و از فضانورد خواسته اند دست به انجام عملیاتی بیش از برنامه تدوین شده بزند. بطور مثال انجام راهپیمایی برای برطرف کردن یک مشکل در خارج از ایستگاه فضایی و یا تمدید ماموریت به دلیل مشکلات پیش آمده در مدار یا زمین, در این صورت دستمزد فضانورد بیش از روزها و کار های معمولی خواهد بود.

بنا به گفته ولادیمیر سالاویف فضانورد سابق و مدیر فعلی مرکز هدایت پرواز, این که از فضانورد خواسته شود یک یا دو روز و حتی بیشتر به کار خود در فضا ادامه دهد و یا آزمایشی را بار دیگر تکرار کند امری عادی است که تاکنون بارها اتفاق افتاده اما سابقه ندارد فضانوردی برای تمدید زمان ماموریت یا انجام دوباره یا چندباره یک آزمایش معترض شود و بطور معمول میگویند "مانعی ندارد من آماده ام!"

در مورد وضعیت دستمزد فضانوردان ناسا باید گفت که تا حدودی متفاوت از روسیه است. فضانوردان ناسا، ، صرف نظر از اینکه بر روی زمین یا فضا هستند، یک سال حقوق ثابت 120 تا 130 هزار دلار دریافت میکنند.



5656


کد خبر 809726
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,980
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
تل‌های شنی مریخ از جریان‌های آتشفشانی فرسوده یا رسوبات ته نشین شده تشکیل شده


18-10-4-15294757757255.jpg



ایسنا نوشت: ناسا در شبکه اجتماعی خود اخیرا تصویری از تل‌های شنی مریخ منتشر کرده است.



منشاء اصلی رسوباتی که تل‌های شنی مریخ را تشکیل می‌دهند، برای مدت طولانی مورد بحث بوده است. در حالیکه تل‌های ماسه‌ای در زمین عمدتا توسط اجزای سنگ کوارتز حاوی پوسته قاره‌ای گرانیت تشکیل می‌شوند بنابراین اغلب پژوهشگران می‌گویند که تل‌های شنی مریخ از جریان‌های آتشفشانی فرسوده یا رسوبات ته نشین شده تشکیل شده است.

در این تصویر، وضعیت منحصر به فردی که در آن تل‌های ماسه‌ای کوچک در امتداد قله یک کوه بزرگ که دارای یک مایل ارتفاع است، قرار دارند قابل مشاهده است.

در نقطه بالایی این تل‌ می‌توان چندین لایه رسوبات تیره که در مجاورت دیگر تل‌ها قرار گرفته‌اند را مشاهده کرد .

با پرتاب فضاپیمای "مدارگرد شناسایی مریخ"(Mars Reconnaissance Orbiter) در سال ۲۰۰۵ ، پژوهشگران با مطالعه تصاویر با وضوح بالایی که این فضاپیما ثبت کرده است، می‌توانند درک بهتری از سیاره سرخ داشته باشند.

مدارگرد شناسایی مریخ یک فضاپیمای چندمنظوره ناسا می‌باشد که برای شناسایی و اکتشاف مریخ از روی مدار، طراحی شده‌ است. هنگامیکه این مدارگرد به مدار مریخ رسید، به پنج فضاپیمای دیگر در مدار یا روی سطح آن سیاره پیوست: نقشه‌بردار سراسر مریخ، مارس اکسپرس، ادیسه مریخ و دو مریخ‌نورد؛ و سپس به بیشترین رکورد عملکرد یک فضاپیما در اطراف مریخ رسید. این فضاپیمای ۷۲۰ میلیون دلاری توسط لاکهید مارتین و زیر نظر آزمایشگاه پیشرانه جت ساخته شده‌است.

پرتاب آن در ۱۲ اوت ۲۰۰۵ انجام شد. مدارگرد شناسایی مریخ شامل یک دسته از افزارهای علمی از قبیل دوربین‌ها، طیف‌سنج‌ها و رادار هستند که برای کاوش زمین‌چهره‌ها، چینه‌شناسی، کانی‌ها و یخ مریخ می‌باشند که این‌ها راه را برای فضاپیماهای آینده با نشان‌ دادن چگونگی وضع هوای روزانه و سطوح، عوامل بالقوه سطوح فرود، و میزبانی ارتباطات جدید از راه دور باز می‌کنند. سامانه ارتباط از راه دور مدارگرد شناسایی مریخ از همه ماموریت‌های میان‌سیاره‌ای پیشین اطلاعات بیشتری را به زمین فرستاده‌ است و این مدارگرد بیشترین توانایی ایستگاه بازپخش ماهواره‌ای را برای ماموریت‌های آینده خواهد داشت.



5656


کد خبر 809708
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,980
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
چین شریک جدید روسیه در اکتشافات جدید در ماه


ایسنا نوشت: « دیمیتری راگوزین» رئیس سازمان فضایی فدرال روسیه دوشنبه شب اعلام کرد که چین به احتمال زیاد، شریک روسیه برای اکتشاف کره ماه در سال های آینده خواهد بود.



راگوزین به شبکه اول تلویزیون روسیه گفت: اجرای برنامه فضایی سفر به ماه و ساخت ایستگاه فضایی بین المللی در این کره را با همکاری دوستان چینی دور از انتظار نمی دانیم.
وی افزود: ما در سال های آینده می توانیم در این زمینه همکاری مشترکی داشته باشیم.
روسیه و چین پیش از این پروتوکل توسعه همکاری در زمینه برنامه ساخت موشک، و برنامه های اکتشافی در ماه و کهکشان های دور را امضا کردند.
راگوزین هفته گذشته نیز در دیدار با مسئولان چینی، چشم انداز همکاری دوجانبه میان مسکو و پکن در زمینه فضا را مورد بحث و بررسی قرار داد.



5656


کد خبر 809084
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,980
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
سال‌روز تولد ناسا


18-10-1-20214157739954.jpg



ایسنا نوشت: امروز اول اکتبر مصادف با سال‌روز تولد ناسا در آمریکا است.



به دنبال موفقیت‌های شوروی در پرتاب اسپوتنیک-1, نخستین ماهواره جهان و به دنبال آن فرستادن "لایکا", نخستین موجود زنده به فضا, دولت آمریکا تصمیم گرفت به فعالیت‌های فضایی خود مرکزیتی بدهد و بر همین اساس در اول اکتبر 1958 اداره ملی هوانوردی و فضایی(National Aeronautics and Space Administration -NASA) آمریکا بر پایه کمیته مشورتی ملی آژانس هواشناسی(National Advisory Committee for Aeronautics -NACA) که در سال 1946تشکیل شده بود ایجاد گردید و مسئولیت برنامه های فضایی غیرنظامی همچنین تحقیقات هوانوردی را بر عهده آن گذاشت.

دوایت آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا توسعه فناوری فضایی و ارائه برنامه‌های مرتبط با این صنعت و اداره امور را به سازمان فضایی جدید واگذار کرد. از زمان تأسیس ناسا تاکنون، اکثر تلاش‌های اکتشافات فضایی آمریکا از جمله مأموریت‌های فرود آپولو در ماه، ایستگاه فضایی اسکای‌ل*ب و ایستگاه فضایی بین‌المللی با پشتیبانی و نظارت انجام شده است.
اینک و بعد از قریب 60 سال از آغاز فعالیت می‌بینیم که طی این مدت ناسا دارای کارنامه‌ای قابل توجه است:
- انجام 5 برنامه سرنشین‌دار با نام‌های مرکوری, جمینی, آپولو, اسکای ل*ب و شاتل فضایی
- 12 مسافر فضایی در سطح ماه راهپیمایی کرده‌اند. 12 تن دیگر به گرد مدار ماه چرخیده اند.
- ماهواره‌ها جو زمین را دقیقه به دقیقه وارسی می‌کنند و پیش‌بینی‌ها را دقیق‌تر می‌سازند و از وقوع طوفان‌های مهم از پیش خبر می‌دهند.
- از اواسط دهه 1960 مکالمات تلویزیونی و تلفنی مانند یک امر عادی از طریق ماهواره‌هایی که در 35 هزار کیلومتری بالای سطح زمین قرار می‌گیرند، انجام گرفته است.
- عکس‌هایی که توسط ماهواره‌های سنجش از دور برداشته شده‌اند برای کشف آلودگی هوا، وارسی توده‌های برف در کوهستان‌ها، فهرست برداری از جنگل‌های الواری، پیش‌بینی وضع محصول گندم و بسیاری از چیزهای دیگر، به کار می روند.
- کاوشگرهای فضایی علمی روی کره مریخ فرود آمده، از مشتری، زهره، عطارد، زحل، اورانوس و نپتون عکسبرداری کرده‌اند. از برکت این کاشفان خودکار اکنون انسان می‌داند که مریخ قرمز رنگ دارای شرایط اقلیمی پویاست، که مشتری دستخوش چنان طوفان‌های عظیم و سهمگینی است که برای بلعیدن زمین کفایت می‌کنند، که سطح زهره آن قدر د*اغ است که بتوان روی آن برخی فلزات را گداخت، که عطارد دارای گودال‌های بسیاری است و مانند ماه زمین بایر و عقیم است.
- سامانه‌های ماهواره‌ای ناوبری امروز ناوگان‌های باربری و مسافرتی را به دقت زیر نظر دارد.
- تلفن‌های همراه با بهره‌گیری از ماهواره‌های مخابراتی ارتباط صوتی و تصویری بین مردم دنیا را در هر نقطه کره زمین به سادگی ممکن ساخته است.

5656


کد خبر 808946
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,980
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
فضانورد اماراتی ۵ آوریل ۲۰۱۹ در ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد بود


18-9-30-10332357739561.jpg


ایسنا نوشت: اولین فضانورد امارات که قرار است پنج آوریل سال 2019 برای پروازی 11 روزه به ایستگاه فضایی بین المللی در کنار اولگ اسکریپوچکا، فضانورد روس و کریستینا کوک، فضانورد آمریکایی با سفینه "سایوز ام اس12" سفر خود را آغاز خواهد کرد, 12 آوریل, -روز جهانی فضانوردی- را در ایستگاه فضایی بین‌المللی جشن خواهد گرفت.



از آغاز ماه سپتامبر دو شهروند اماراتی که بعد از طی مراحل مختلف از بین چند هزار داوطلب انتخاب شده‌اند, آموزش و تمرین برای سفر به فضا را در مرکز آموزش فضانوردان در حومه مسکو آغاز کرده‌اند.

هزاع علی المنصوری و سلطان سیف النیادی پس از آزمایش‌های پزشکی و بدنی مختلف برای این پرواز انتخاب شده‌اند، تنها چند ماه دوره‌ای را خواهند گذراند تا برای سفری فضایی, همانند گردشگران قبلی سفینه سایوز آماده شوند. اینکه کدام یک از این دو نفر راهی فضا خواهند شد هنوز معلوم نیست.

در پایان دوره تعلیماتی, کارشناسان روس بر اساس امتیازات برتر, یکی از آن دو را انتخاب خواهند کرد. البته با توجه به اینکه سفر فضانورد امارات بیشتر جنبه تشریفاتی دارد, تنها سلامت جسمانی کافی خواهد بود. قبل از شهروند امارات, دو نفر دیگر از کشورهای عربی به فضا سفر کرده‌اند.

شاهزاده سلطان سلمان السعود فضانورد از عربستان نخستین کسی بود که از یک کشور عربی راهی فضا شد و حدود دو سال بعد دومین عرب نژاد از سوریه با کمک روسها به مجتمع مداری میر سفر کرد. جالب آنکه سفر شاهزاره سلطان سلمان السعود فضانورد عربستان سعودی که در سال 1985 با فضاپیمای شاتل دیسکاوری آمریکا انجام شد و محمد فارس فضانورد سوریه هم که در 1987 با ناو سایوز روسیه صورت گرفت پروازهای حرفه‌ای به حساب نمی‌آمدند اما هر دو نفر, بر اساس برنامه‌های پروتکلی دوره دیدند. بطور مثال محمد فارث به مدت دو سال همراه با فضانوردان اصلی سایوز تی.ام-2 آموزش دید و تمرین کرد اما فضانوردان اماراتی قرار است تنها پس از حدود 7 ماه حضور در شهرک ستاره ای- محل آموزش فضانوردان روسیه- راهی فضا شوند!

براساس برنامه پیش‌بینی شده, فضانورد اماراتی همراه آلکسی آوچینیکوف، و نیک هیگف فضانوردان ناو کیهانی سایوز ام.اس-10 در 15 آوریل به زمین بر می‌گردد.



5656


کد خبر 808483
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,980
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
جزییات برنامه شش ساله ناسا برای بازگشت به ماه


18-9-29-945157753983.jpg



ایسنا نوشت: آژانس فضایی آمریکا برنامه فضایی جدید خود برای بازگشت به کره ماه و ماموریت‌های فضای عمیق را در پی دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد.



ناسا یک طرح کلی از اهداف خود را برای شش سال آینده و فراتر از آن ارائه کرده است.

این طرح شامل تجاری‌سازی مدار زیرین زمین، بازگشت و اقامت طولانی مدت فضانوردان ایالات متحده در ماه و آزمایش فناوری‌ها برای ماموریت‌های سرنشین‌دار به مریخ در آینده است.

این طرح در قالب یک گزارش از کمپین بررسی اکتشافات ملی نشان می‌دهد که چگونه مشارکت دولت با شرکت‌های خصوصی به حفظ سلطه آمریکا در فضا کمک خواهد کرد.

این برنامه در واکنش به دستور دولت ترامپ مبنی بر تمرکز بیشتر آژانس فضایی به اکتشافات فضایی نوشته شده است.

در دسامبر ۲۰۱۷ بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، خط مشی فضایی جدیدی را تصویب کرد که به دنبال آن، ناسا موظف است تا تمرکز و تلاش خود را روی اکتشافات فضایی بگذارد و باید مطالعات زمین و اقلیم را به سازمان ملی اقیانوس و اتمسفر آمریکا (NOAA) و دیگر سازمان‌ها واگذار کند.

براساس این گزارش، ناسا قصد دارد کمپین‌های اکتشافی جدید خود را پس از ۱۸ سال فعالیت مداوم در ایستگاه بین‌المللی فضایی (ISS) برپا کند. ناسا ایستگاه فضایی را یک آزمایشگاه کلیدی برای ساختن پایگاه‌های فضایی جدید، درک بهتر چگونگی اقامت انسان‌ها در فضا و تاثیرات آن روی ب*دن و توسعه فناوری‌های ناوبری و خلبانی که با ماموریت‌های فضای عمیق سازگار خواهد بود، می‌داند.

این برنامه نشان می‌دهد که دولت ایالات متحده نقش اصلی خود را تا سال ۲۰۲۴ و قبل از به اشتراک گذاری ایستگاه فضایی ادامه خواهد داد. علاوه بر این، ناسا نه تنها بر روی ایستگاه فضایی و سیستم پرتاب فضایی (SLS) و موشک‌های سنگین در حال توسعه تکیه می‌کند، بلکه روی موشک‌های خصوصی و ایستگاه‌های مداری نیز حساب باز کرده است.

کمپین اکتشافی شامل رهبری فعال آمریکا در مدار زیرین زمین، مدار ماه و غیره است.

18-9-29-945157753983.jpg



واگذاری مدار زیرین زمین به بخش خصوصی، نخستین مرحله از برنامه پنج مرحله‌ای ناسا برای تحـریـ*ک و تشدید رقابت و نوآوری در این زمینه است.

چهار هدف دیگر بر روی ماموریت Gateway تمرکز می‌کنند که یک پایگاه قمری است که توسط فضاپیمای "اوریون"(Orion) پشتیبانی می‌شود و می‌تواند تا چهار فضانورد را به مدت ۲۱ روز حمل کند.

Gateway نه تنها مدت زمان ماموریت فضای عمیق را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد، بلکه همچنین به عنوان نقطه جهش برای یک کمپین جدید و پایدار اکتشاف قمری عمل می‌کند که تحقیقات علمی را با ارزیابی پتانسیل تجاری ماه ترکیب می‌کند.

براساس گزارش، اولین ماموریت سرنشین‌دار "اوریون" در سال ۲۰۲۳ شروع می‌شود و با بازگشت به سطح ماه تا پایان دهه ۲۰۲۰ خاتمه می‌یابد.

Gateway به عنوان یک نقطه پرش برای مونتاژ و پرتاب ماموریت‌های فرود قمری و به عنوان یک پلت‌فرم آزمایشی برای فناوری‌های جدید و همچنین یک آزمایشگاه برای مطالعه اثرات فضای عمیق بر سلامت انسان عمل خواهد کرد.

حتی قبل از فرود دوباره بر سطح ماه، ناسا قصد دارد با شرکای تجاری و بین‌المللی خود روی ماموریت‌های رباتیک برای اکتشاف و نیز تهیه اولین پایگاه مداری برای حضور پایدار انسان کار کند.

هر دو پروژه Gateway و پایگاه قمری به عنوان ماموریت‌های آزمایشی برای ماموریت در مریخ عمل می‌کنند که ممکن است در دهه ۲۰۳۰ به انجام برسد.

این برنامه اجازه می‌دهد ناسا و شرکایش، فناوری‌های ماموریت مریخ را در ن*زد*یک*ی خانه خودمان که امن‌تر است آزمایش کنند.




کد خبر 808145
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,980
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
چین تا ۲۰۳۰ در قطب شمال و جنوب ماه فرود می‌آید


18-9-25-19595257752079.jpg



ایسنا نوشت: به گفته یک مقام رسمی "سازمان ملی فضایی چین"(CNSA)، چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ در مناطق قطب جنوب و قطب شمال ماه فرود آمده و اکتشاف کند.



"لی گوپینگ"(Li Guoping) مدیر بخش مهندسی "سازمان ملی فضایی چین" در "کنفرانس جهانی سواد علمی ۲۰۱۸" (World Conference on Science Literacy ۲۰۱۸) در پکن گفت که در حال حاضر چین در حال برنامه ریزی برای انجام چهار ماموریت برای مرحله چهارم "برنامه اکتشاف ماه"( lunar exploration program) است.

برنامه اکتشاف ماه چین، به نام "افسانه چانگ ای"(legendary Chang'e) هم شناخته می‌شود. چانگ ای یا چانگ-او در اساطیر چین، ایزدبانوی ماه، دختر ایزد آب‌ها و همسر تیرانداز آسمانی "یی کمانگیر" است.

لی طی آن کنفرانس گفت: مرحله چهارم این برنامه شامل فرستادن "کاوشگر ماه چانگ ای چهارم"(Chang'e-۴ lunar probe) به "سمت پنهان ماه"(far side of the Moon) در پایان سال ۲۰۱۸ است که انتظار می‌رود این کاوشگر نخستین کاوشگر آسان فرود در سمت پنهان ماه باشد. یک ماهواره بازپخش به نام"Queqiao" نیز در ماموریت چانگ ای چهارم، قرار است به مدار Halo در اطراف نقطه "لاگرانژی ثانویه"(L۲) سیستم ماه- زمین که حدود ۶۵ هزار کیلومتر از ماه دور است، وارد شود.

سه ماموریت دیگر شامل آوردن نمونه‌های قمری در زمین برای دومین بار، فرود آوردن در منطقه قطب جنوب و منطقه قطب شمال ماه است. اکتشاف قطب جنوب با هدف بررسی سن خاک ماه و ترکیب ایزوتوپ‌های باد خورشیدی هیدروژن، کربن، هلیم و اکسیژن انجام خواهد شد. هدف اکتشاف در قطب شمال نیز این است که پی ببرند آیا یخ در "ناحیه سایه دائمی"(permanent shadow area) وجود دارد یا خیر.

سمت پنهان ماه نیم‌کره‌ای از کره ماه است که به طور دائمی از کره زمین روی گردان است. سمت پنهان ماه نخستین بار در سال ۱۹۵۹ توسط کاوشگر "لونا۳" شوروی عکسبرداری شد و نخستین رویت مستقیم با چشم انسان در سال ۱۹۶۸ و در جریان ماموریت آپولو ۸ صورت گرفت.

سمت پنهان ماه دارای دهانه‌های برخوردی فراوانی است ولی دریاوارهای(گروهی از پهنه‌هایی تیره‌رنگ سطح کره ماه) کمی دارد. در این سمت از ماه کمتر حوضه‌ای یافت می‌شود که عمق آن به اندازه‌ای باشد که اجازه فوران‌های آتش‌فشانی و تشکیل دریاوارها را بدهد. به این خاطر، با وجود این‌ که دهانه‌های برخوردی زیادی در هر دو سمت ماه دیده می‌شود اما تفاوت‌ عمق‌ها باعث شده که دریاوارهای بزرگ بیشتر در سمت پیدای ماه تشکیل شوند.

لی در انتها افزود که چین در نظر دارد تا در آینده یک ایستگاه تحقیقاتی علمی را نیز به منظور انجام تحقیقات بیشتر در ماه تاسیس کند.





5656


کد خبر 807404
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,980
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
همکاری فضایی روسیه با آمریکا در بخش سکوی مداری ماه


18-9-25-10385557751763.jpg


ایسنا نوشت: رئیس دایره مطبوعاتی سازمان فضایی روسیه روسکاسموس گفت: روسیه دعوت آمریکا برای همکاری در برنامه "سکوی مداری ماه"(Lunar Orbital Platform-Gateway) را رد نمی‌کند.



پیشتر برخی رسانه‌ها به نقل از دیمیتری رگوزین رئیس روسکاسموس در دیدار با متخصصان صنعت آینده نوشتند که فدراسیون روسیه حاضر به شرکت در این برنامه نیست.

ولادیمیر اوستیمنکو رئیس دایره مطبوعاتی سازمان فضایی روسیه روسکاسموس در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفت: این که برخی رسانه‌ها نوشته‌اند روسیه حاضر نیست در برنامه سکوی مداری ماه با آمریکا مشارکت کند درست نیست.

وی با بیان اینکه مذاکرات ادامه دارد، افزود: ما برای همکاری و مشارکت در برنامه‌های مختلف فضایی آماده‌ایم.

راگوزین در جلسه‌ با متخصصان آینده گفت که برنامه‌های مربوط به کره ماه نقطه اوج فعالیت علمی تمام قدرت‌های فضایی است. بطور مثال آمریکا در حال توسعه برنامه خود با نام سکوی مداری ماه است. آنها در هر حال ما را به شرکت در این برنامه دعوت می‌کنند و من این نگاه را که روسیه به سادگی نمی‌تواند در پروژه‌های دیگران در نقش‌های ثانوی حضور یابد دوست ندارم.

وی همچنین یادآور شد که فدراسیون روسیه سیستم حمل و نقل فضایی خود را ایجاد می‌کند.

برنامه ایجاد یک ایستگاه فضایی در ن*زد*یک*ی ماه به بهار سال 2016 بر می‌گردد. در آن زمان خبرگزاری تاس از همکاری شرکت روسی فناوری‌های فضایی انرگیا و شرکت آمریکایی بوئینگ با حمایت سازمان‌های فضایی دو کشور خبر داد.

این برنامه که قبلا از آن به اسم دروازه فضایی دور دست(Deep Space Gateway) یاد می‌شد اینک در اسناد رسمی ناسا "سکوی مداری ماه"(Lunar Orbital Platform-Gateway) نامیده می‌شود.

در اواخر سپتامبر 2017، در کنگره فضایی در آدلاید استرالیا، یک بیانیه مشترک بین روسکاسموس و ناسا امضا شد که نشان می‌داد دو طرف برای اجرای طرح‌های اکتشاف فضایی قصد همکاری دارند و مایلند در مورد برنامه‌ریزی جهت ایجاد یک پایگاه فضایی در محدوده کره ماه مشارکت داشته باشند.





5656


کد خبر 807233
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,980
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
روس‌ها هم گردشگر به ماه می‌برند


18-9-24-1075157750969.jpg



ایسنا نوشت: یک منبع خبری در شرکت روسی صنایع موشکی و فضایی "انرگیا" آمادگی این شرکت برای ارائه خدمات پروازی در مدار ماه را اعلام کرد. انرگیا آماده است در چارچوب یک برنامه سفر به مدار ماه با استفاده از ناو کیهانی سایوز به گردشگران خدمات ارائه دهد.



با توجه به شرایط موجود, بلیط سفر به ماه برای هر گردشگر که در سال‌های قبل 120 میلیون دلار اعلام شده بود به حدود 150 تا 180 میلیون دلار افزایش خواهد یافت که البته امری طبیعی است. در گذشته نیز شاهد چنین افزایش قیمت در مورد گردشگران بودیم بطور مثال هلن شارمن با 12 میلیون دلار به میر سفر کرد, دنیس تیتو برای پرواز به ایستگاه فضایی بین‌المللی 20 میلیون دلار پرداخت اما نرخ بلیط سارا برایتمن، خوانندۀ انگلیسی 52 میلیون دلار تعیین شده بود.

در این سفر یک فضانورد حرفه‌ای و دو "همسفر" حضور خواهد داشت. در مورد پرواز به مدار ماه باید گفت که از فرایند بسیار پیچیده‌تری نسبت به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده خواهد شد به این ترتیب که یک موشک سایوز-2 برای پرتاب سفینه فضایی سایوز ام.اس از پایگاه بایکونور مورد استفاده قرار خواهد گرفت، سپس یک موشک آنگارا از پایگاه واستوچنی راهی مدار زمین می‌شود تا موتور موشکی مورد نیاز رسیدن به مدار ماه و بازگشت به سوی زمین را در مدار به ناو سایوز برساند.

بعد از الحاق این دو قسمت, سایوز به طرف ماه حرکت می‌کند. مسافران ماه, در مداری به ارتفاع چند صد کیلومتر این کره را دور خواهند زد و بعد به طرف زمین بر می‌گردند. بنا به گفته کارشناس انرگیا سفر باید حدود یک هفته طول بکشد.

در سال 2017، ولادیمیر سولنسف سرپرست انرگیا گفته بود که چند نفر علاقمندی خود برای سفر به ماه و پرداخت 120 میلیون دلار را به این شرکت اعلام کرده‌اند و انجام چنین سفری طی سال‌های 2021-2022 به شرط به روز شدن ناو کیهانی سایوز امکان پذیر خواهد بود و حدود 500 میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت.

دیمیتری راگوزین رئیس روسکاسموس نیز چندی قبل اعلام کرد امکان پرواز به ماه با ناو سایوز، بستگی به توسعه و تکمیل سفینه جدید روسیه فدراتسیا دارد.

شرکت آمریکایی اسپیس ایکس چند سال پیش گفته بود که تا پایان سال 2018 دو گردشگر را با ناو دراگون به ماه خواهد برد. این شرکت به تازگی اعلام کرد که اولین مسافر تجاری سیستم حمل و نقل موسوم به موشک بزرگ فالکون (Big Falcon Rocket)، برای سفر به ماه, میلیادر ژاپنی یوساکو مائزاوا(Yusaku Maezawa) خواهد بود. طبق گفته ایلان ماکس مالک شرکت اسپیس ایکس، پرواز چهار تا پنج روز طول خواهد کشید. او برای این سفر تاریخی را مشخص نکرده است، اما گردشگر فضایی خود گفته که در سال 2023 اتفاق خواهد افتاد. اسپیس ایکس مبلغی را که مائزاوا برای سفر هزینه می‌کند را افشا نکرده است.



5656


کد خبر 806928
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd
بالا