آموزشی لطفاً فقط آنهایی بخوانند که قصد دارند در نویسندگی خبره شوند! | نکات+آموزش نوشتن+راهکارهایی برای بهتر نوشتن!!

ساعت تک رمان

Saba.N

مدیر تالار آموزشگاه
پرسنل مدیریت
مدیر تالار
نویسنده اختصاصی
مدرس
داستان‌نویس
دلنویس انجمن
کاربر VIP انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-31
نوشته‌ها
2,609
لایک‌ها
25,268
امتیازها
138
محل سکونت
رُم، ایتالیا
کیف پول من
81,058
Points
1,464
#نکته_نویسندگی 🗒
آدم‌های زنده‌ی زندگی واقعی انبوهی از تضادها، تجربه‌های پردازش‌نشده، انگیزه‌های مغشوش، و احساسات جورواجور دارند. انسان در عرض پنج دقیقه می‌تواند خاطرات، تمایلات ناگهانی ( که بعضی از آن‌ها جلوه می‌یابند و بعضی‌ها پنهان می‌مانند )، عواطف، عذاب وجدان، ناامنی‌ها، آرزوها و امیال، ناکامی‌ها، و خشم‌های دیرینه‌ی فراوانی را حس کند- اگر چه تنها کاری که می‌کند این باشد که کنار اجاق بایستد و مراقب پختن گوشت باشد. اگر بتوانید تمامی این‌ها را وارد رمانتان بکنید، کتابتان دقیقا مانند زندگی واقعی می‌شود.

#شخصیت_پردازی
#انجمن_تک_رمان
#اموزش_نویسندگی
#معرفی_کتاب
#کتابخوانی
#شعر_طوری
#شعر_تایم
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Saba.N

مدیر تالار آموزشگاه
پرسنل مدیریت
مدیر تالار
نویسنده اختصاصی
مدرس
داستان‌نویس
دلنویس انجمن
کاربر VIP انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-31
نوشته‌ها
2,609
لایک‌ها
25,268
امتیازها
138
محل سکونت
رُم، ایتالیا
کیف پول من
81,058
Points
1,464
#نکته_نویسندگی 🗒
سعی کنید نیروی مخالف شما همان‌قدر قوی باشد که شخصیت اصلی شما. حتی اگر نیروی مخالف قوی‌تر از شخصیت اصلی شما باشد باز بهتر است. بنابراین، فقط به همدلی خواننده با شخصیت اصلی قناعت نکنید. درباره شخصیت مخالف نیز منصف باشید.دلایل موجه و توجیه‌های او را هم در رمان بیاورید. این‌گونه رمان شما قوی‌تر می‌شود.

#انجمن_تک_رمان
#اموزش_نویسندگی
#معرفی_کتاب
#کتابخوانی
#شعر_طوری
#شعر_تایم
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Saba.N

مدیر تالار آموزشگاه
پرسنل مدیریت
مدیر تالار
نویسنده اختصاصی
مدرس
داستان‌نویس
دلنویس انجمن
کاربر VIP انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-31
نوشته‌ها
2,609
لایک‌ها
25,268
امتیازها
138
محل سکونت
رُم، ایتالیا
کیف پول من
81,058
Points
1,464
#کارگاه_رمان_نویسی

🎹× چگونه رمان خود را طولانی‌تر بکنیم؟

🎷× طبیعتا اگر بخواهیم رمان مان بیش از حجم اولیه اش باشد باید برگردیم و تغییراتی را از ابتدا در آن اعمال بکنیم. در واقع ما یک تنه ی نحیف در اختیار داریم که باید آن را چاق و فربه بکنیم. برای همین اینطور نیست که فقط از پایان هی آن را کش بدهیم تا طولانی تر شود. چون در این صورت به رمان خود آب بسته ایم و تلاش کرده ایم پایان بندی رمان را به تعویق بیاندازیم. نتیجه این می شود که با کلی اتفاقات بی ربط که با گذشته ی داستان ارتباطی ندارد رمان را پیش برده ایم. خواننده هم خیلی زود دست نویسنده را می خواند و می فهمد که نویسنده با آوردن اتفاقاتی که ریشه در گذشته ندارند و فی البداهه به ذهنش رسیده او را به صفحات بعد حواله می دهد.

🎺× بنابراین به نظرم بهتر است از واژه ی "حجیم" کردن به جای "طولانی" کردن استفاده کنیم.
♣ در طولانی کردن: ما کارمان را از صفحات انتهایی شروع می کنیم و حوادثی مرتبط یا غیرمرتبط با تنه ی اصلی داستان را به کار می افزایم و مدام پایان بندی رمان را به تعویق می اندازیم. اما ...
♣ در حجیم کردن: ما کار را از ابتدا باز نویسی می کنیم، از اولین صفحات.

🎼× شاید یکی از بهترین استعاره ها برای نوشتن رمان، استعاره ی زراعت باشد. به هر میزان که در شروع دانه در زمین بکاری، در پایان نسبتی از همان را درو می کنی. بنابراین هیچ کشاورزی نمی تواند انتظار داشته باشد یک مشت دانه بکارد و در پایان چند کامیون برداشت کند. نویسنده هم، هر چه که در ابتدای کارش تدارک ببیند بعد از آن محدود به همان خواهد شد و مجبور هست همان بذر اولیه را سر و سامان بدهد. بنابراین اگر رمانی را شروع کردید و دیدید خیلی زودتر از آنچه که فکرش را می کردید به نقطه ی پایانی رسیده اید، و دیگر نمی توانید بیشتر از 100 صفحه پیش بروید، نشان می دهد بذرهای شما استعدادی بیشتر از رشد کردن در طول 100 صفحه نداشته اند.

🧩|| راهکار های عملی^^

🎻× روابط شخصیت را گسترش بدهید: کافی هست آدم های دیگری در زندگی شخصیت به صورتی پویا و فعال وارد شوند. خانواده، دوستان، همکاران، همکلاسی ها و هم دانشگاهی ها، همسایه ها و ... هر کدام از شخصیت ها می توانند با خود داستانی را وارد رمان ما بکنند. اگر خواست و هدف هر یک از این شخصیت های فرعی با خواست، هدف و نیاز شخصیت اصلی در تضاد و تعارض باشدما شاهد صح*نه های تازه ای خواهیم بود که در آن ها شخصیت اصلی با شخصیت فرعی در کشمکش هست. فرض کنید که در داستان هیچ خبری از پدر و مادر و برادر و خواهر نیست. کافی هست برای شخصیت اصلی مان که درگیر بدهی و قرض هست و یک برادر انتخاب بکنیم که به تازگی ورشکست شده و در آستانه ی رفتن به زندان هست. یا یک پدر پیر و سالخورده که به تازگی سکته کرده و نیاز به مراقبت دارد. یا یک همکار تازه وارد که می خواهد جای او را اشغال بکند یا یک دوست همدانشگاهی قدیمی که می خواهد سر شخصیت اصلی کلاه بگذارد و از رانت او استفاده کند یا یک عشق جدید اعتنایی به شخصیت اصلی ما نمی کند یا ... هر چقدر روابط شخصیت گسترده تر باشد به همان میزان می توانیم خط داستانی بیشتری طراحی بکنیم.

ادامه دارد...
#رمان_نویسی
#ایده
#انجمن_تک_رمان
#اموزش_نویسندگی
#معرفی_کتاب
#کتابخوانی
#شعر_طوری
#شعر_تایم
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Saba.N

مدیر تالار آموزشگاه
پرسنل مدیریت
مدیر تالار
نویسنده اختصاصی
مدرس
داستان‌نویس
دلنویس انجمن
کاربر VIP انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-31
نوشته‌ها
2,609
لایک‌ها
25,268
امتیازها
138
محل سکونت
رُم، ایتالیا
کیف پول من
81,058
Points
1,464
">#مثبت_نویسندگی🎐

تمام کتاب ها خوب نیستند. تمام کتاب ها ارزش خوانده شدن و معرفی کردن ندارند. خب مسلماً به ساز و کاری نیاز داریم که ین کتاب های خوب را بشناسیم و بعد آنها را بخوانیم.
این ساز و کار در گذشته، روزنامه ها و مطبوعات بودند و معرفی شدن توسط این منتقدهای ادبی. بعد از مدتی، روند به سمت معرفی در نشریات، سایت های ادبی و وبلاگ های خود این نویسنده ها رسید.

برای این که توسط دیگران معرفی شویم، راه اولش این است که دیگران را معرفی کنیم. یعنی تبدیل به بلاگر خوب کتاب شویم که کتاب های قابل تامل معرفی می کنیم.

#مصطفی_مردانی
#انجمن_تک_رمان
#اموزش_نویسندگی
#معرفی_کتاب
#کتابخوانی
#شعر_طوری
#شعر_تایم
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Saba.N

مدیر تالار آموزشگاه
پرسنل مدیریت
مدیر تالار
نویسنده اختصاصی
مدرس
داستان‌نویس
دلنویس انجمن
کاربر VIP انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-31
نوشته‌ها
2,609
لایک‌ها
25,268
امتیازها
138
محل سکونت
رُم، ایتالیا
کیف پول من
81,058
Points
1,464

Saba.N

مدیر تالار آموزشگاه
پرسنل مدیریت
مدیر تالار
نویسنده اختصاصی
مدرس
داستان‌نویس
دلنویس انجمن
کاربر VIP انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-31
نوشته‌ها
2,609
لایک‌ها
25,268
امتیازها
138
محل سکونت
رُم، ایتالیا
کیف پول من
81,058
Points
1,464
#نکته_نویسندگی 🗒
نویسنده‌ی متبحر سعی می‌کند از همه‌ی سطرهای گفت‌وگو، توصیفات و تک‌گویی درونی بهره ببرد؛ تا بیشترین حد احساس و معنا را در خواننده برانگیزد. این کار از طریق تمرکز بر اینکه شخصیت‌ها کیستند، خواسته‌ی آن‌ها چیست و ارتباط این‌ها با آنچه در نهایت به آن می‌رسند امکان‌پذیر می‌شود.

#انجمن_تک_رمان
#اموزش_نویسندگی
#معرفی_کتاب
#کتابخوانی
#شعر_طوری
#شعر_تایم
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Saba.N

مدیر تالار آموزشگاه
پرسنل مدیریت
مدیر تالار
نویسنده اختصاصی
مدرس
داستان‌نویس
دلنویس انجمن
کاربر VIP انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-31
نوشته‌ها
2,609
لایک‌ها
25,268
امتیازها
138
محل سکونت
رُم، ایتالیا
کیف پول من
81,058
Points
1,464

Saba.N

مدیر تالار آموزشگاه
پرسنل مدیریت
مدیر تالار
نویسنده اختصاصی
مدرس
داستان‌نویس
دلنویس انجمن
کاربر VIP انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-31
نوشته‌ها
2,609
لایک‌ها
25,268
امتیازها
138
محل سکونت
رُم، ایتالیا
کیف پول من
81,058
Points
1,464
#کارگاه_رمان_نویسی

👀🙊مَجاز چیه؟

🕶× مجاز در لغت، متضاد حقیقت است و در اصطلاح ادبی، مجاز به‌کار بردن یک واژه‌ در معنای غیرِ حقیقی به شرط وجود ر*اب*طه در کلمه مجار و معنای غیرحقیقی.

مثلا:
در بیت زیر، شاعر واژه‌ی «آهن» را در معنی «ماشین» به کار برده‌است:

به جادّه فرصت رسیدن بده
وقتی که سوار آهن و غروری

🥽× اکنون پرسش این است که آیا می‌توان هر واژه‌ای را به جای واژه‌ی دیگری به کار برد؟
پاسخ منفی است و توضیح این است که باید بین واژه‌ای که به کار می‌بریم و معنایی که از آن در نظر داریم، ر*اب*طه‌ای وجود داشته باشد که آن دو را به یکدیگر پیوند دهد.
ر*اب*طه‌ی میان «آهن» و «ماشین» در بیت بالا «ج*نس*یّه» است؛ یعنی آهن، ج*ن*سِ ماشین است.

مهم‌ترین روابطی که در مجاز و معنای غیر حقیقی وجود دارد، عبارتند از:

🕶× ۱- ر*اب*طه‌ی جزئیّه:
جزئی از چیزی را به جای تمام آن چیز، به کار می‌برند.‌ مثلاً در زبان عادی می‌گویند:
«می‌خواهم برای بچه‌هایم، سقفی بخرم» و منظور از سقف، خانه است؛ سقف، جزئی از خانه است.
یا در شعر گفته‌اند:
پیش دیوار آن‌چه گویی، هوش دار
تا نباشد در پسِ دیوار، گوش

که منظور از «گوش»، آدمی است که سخن را گوش می‌دهد و گوش جزئی از آدم است.

🕶× ۲- ر*اب*طه‌ی کلّیّه:
تمام چیزی را به جای جزئی از آن، به کار می‌برند.
مثلاً در زبان عادی می‌گویند: «می‌خواهم سرم را کوتاه کنم» و منظور از «سر»، «موهای سر» است که جزئی از سر است.‌‌ یا در شعر گفته‌اند:
«سپید شد چو درخت شکوفه‌دار، سرم»
که باز منظور از سر، موهای سر است.

🕶× ۳- ر*اب*طه‌ی محلّیّه:
جا و محلّ چیزی را به‌جای خودِ آن، به کار می‌برند.‌ مثلاً می‌گویند:
«شهر به پیشواز او آمد.»؛ یعنی: مردمِ شهر...
یا:
«کلاس به پاخاست»؛ یعنی: دانش‌آموزانِ کلاس...
در شعر نیز گفته‌اند:
«دلِ عالمی بسوزی، چو عذار برفروزی...»
که «عالم» مجاز از مردم عالم است.
یا:
«برآشفت ایران و برخاست گَرد...»
که منظور از «ایران»، سپاه ایران است.

🥽× ر*اب*طه‌ی محلّیّه را می‌توان گسترده‌ترین، نوعِ مجاز دانست؛ زیرا علاوه بر گفتنِ مکان و اراده‌ی کسانی که در آن مکان جای دارند، بر کاربردهای مجازی زیر نیز دلالت دارد:
۱-۳- کاربرد ظرف به جای آن‌چه در ظرف است:
مثلاً می‌گویند: «دو بشقاب خوردم» یا «دو لیوان خورد» و منظور غذا و آبی است که در بشقاب و لیوان بوده‌است.
در شعر نیز گفته‌اند:
چو آشامیدم آن پیمانه را پاک
ز مستی اندر افتادم برِ خاک
که منظور از «پیمانه»، «ش*ر*اب» است که در پیمانه، جا دارد.
۲-۳- کاربرد «سر» یا «دل» به جای «قصد» و «اندیشه»:
در زبان عادی می‌گویند:
«با ما سرِ ناسازگاری دارد»؛ یعنی: ... قصدِ... یا ... اندیشه‌ی...
یا می‌گویند:
«دل داشتم این کار را انجام دهم»؛ یعنی: قصد داشتم...
و در شعر گفته‌اند:
من در میان جمع و دلم جای دیگر است
دل: مجاز از فکر و اندیشه
یا:
سرِ آن ندارد امشب که برآید آفتابی
سر: مجاز از قصد و تصمیم

🕶× ۴- ر*اب*طه‌ی آلیه (ابزاری):
ابزار کاری را به جای آن، به کار می‌برند.
مثلاً می‌گویند: دهخدا قلم خوبی داشت.
قلم: مجاز از نوشتن
و در شعر گفته‌اند:
برآمد ز هر دو سپه، بوق و تک رمان
بوق: صدای بوق
تک رمان: صدای تک رمان (طبل)

🕶× ۵- ر*اب*طه‌ی ج*نس*یّه:
ج*ن*س چیزی را به جای آن به کار می‌برند.
مثلاً:
در آن باران تیر و برق پولاد...
پولاد: مجاز از شمشیر

🕶× ۶- ر*اب*طه‌ی شباهت:
چیزی را به دلیل شباهت، به جای چیز دیگری به کار می‌برند؛ مثلاً نرگس را به جای چشم، سرو را به جای یار خوش‌اندام، لعل را به جای ل*ب و گل را به جای چهره‌ی زیبا به کار می‌برند.
این گونه مجاز را به دلیل کاربرد گسترده‌ی آن، استعاره نامیده‌اند و به‌طور جداگانه هم بررسی می‌کنند.
چند نمونه:
ننگرد دیگر به سرو اندر چمن
هر که دید آن سروِ سیم‌اندام را
سروِ سیم‌اندام: مجاز از یار
یا:
گفتا که مرو به غربت و می‌بارید
از نرگس تر، به لاله بر مروارید
نرگس: چشم
لاله: چهره
مروارید: اشک

مجاز با ر*اب*طه‌ شباهت را استعاره گویند.

✍ گردآوری: جناب ادیب، قاصدک سیاه

#انجمن_تک_رمان
#اموزش_نویسندگی
#معرفی_کتاب
#کتابخوانی
#شعر_طوری
#شعر_تایم
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Saba.N

مدیر تالار آموزشگاه
پرسنل مدیریت
مدیر تالار
نویسنده اختصاصی
مدرس
داستان‌نویس
دلنویس انجمن
کاربر VIP انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-31
نوشته‌ها
2,609
لایک‌ها
25,268
امتیازها
138
محل سکونت
رُم، ایتالیا
کیف پول من
81,058
Points
1,464

Saba.N

مدیر تالار آموزشگاه
پرسنل مدیریت
مدیر تالار
نویسنده اختصاصی
مدرس
داستان‌نویس
دلنویس انجمن
کاربر VIP انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-31
نوشته‌ها
2,609
لایک‌ها
25,268
امتیازها
138
محل سکونت
رُم، ایتالیا
کیف پول من
81,058
Points
1,464
#نکته_نویسندگی 🗒
گفت‌‌وگوهای شخصیت‌هایتان را در داستان کوتاه کنید، مگر اینکه شخصیت شما روده‌دراز باشد؛ اما این گفت‌وگوها نباید آن‌قدر کوتاه باشند که این تصور پیش بیاید که ما داریم به گفت‌گوهای یک نویسنده‌ی شعارنویس گوش می‌دهیم.

#دیالوگ_نویسی
#انجمن_تک_رمان
#اموزش_نویسندگی
#معرفی_کتاب
#کتابخوانی
#شعر_طوری
#شعر_تایم
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا