• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

حقوق تاریخ تحلوات حقوق عمومی

  • نویسنده موضوع ساعت دار
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 236
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

ساعت دار

کاربر VIP انجمن
کاربر VIP انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2021-04-06
نوشته‌ها
2,235
لایک‌ها
13,264
امتیازها
243
سن
14
محل سکونت
بیشه‌ی فراموشی
کیف پول من
1,206
Points
357
تاریخ درس «عبرت» و «حکمت» است که آدمیزادگان از برکت استعدادهای فردی (اندیشه و فنّ زندگی) و همبستگی اجتماعی بدان راه یافته اند.
آری ! عبرت پندِ «بایدها» و «نبایدها» می باشد که گذشتگان تجربه های خوب و بد خود را از کوره راه تاریخ فرا راه آیندگان کرده اند و حکمت درس راستی و درستی است که اندیشمندان و به ویژه فلاسفه، با هدفمندی سعادت انسانی، بدان پرداخته و با بارقه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دینی، به راه تاریخ روشنی بخشیده اند.
سیاست از جمله مفاهیم تجربی و تدبیری می باشد که در میانه میدان عبرت و حکمت تاریخ، گستره ای از نگرش های منفی و مثبت را به جای گذاشته است تا آنجا که در نزد سطحی نگران «سیاست پدر و مادر ندارد» و در نزد آرمانگرایان «سیاست تدبیر خردمندانه ای است که امنیّت و عدالت را راهی جامعه انسانی می سازد».
با قبول این آرمانگرایی مطلوب، ساماندهی روابط گوناگون فردی و اجتماعی مستلزم وجود همزمان دو نهاد حقوقی (قانون) و سیاسی (حکومت) می باشد که در آن، حکومت بر اساس قانون به اداره امور بپردازد. در این فرایند تاریخیِ منطقی است که «دولت قانونمدار» جایگزین «دولت اقتدارگرا» گردیده و با استقرار سیاست در حقوق، اصل حاکمیّت قانون مبنای اداره امور شده است. با این ترتیب، «حقوق عمومی» که در قرون و اعصار گذشته می توانست فقط «جنبه مفهومی» داشته باشد، هم اینک «جنبه موضوعی» پیدا کرده و فضای علم حقوق را با پیام حیات بخش «تنظیم قدرت حکومتی» و «تضمین حقوق و آزادی های مردمی» فرا گرفته است.
هم اینک حقوق عمومی، با محوریّت اصول اقتدار، حاکمیّت قانون و مسوولیّت حاکمان، به صورت فراگیر مورد توجّه و نقد و بررسی اندیشمندان حقوق و علوم سیاسی می باشد که تلاش عالمانه آنها افزایش کمّی و کیفی این رشته از حقوق را به همراه دارد.
عبرت و حکمت تاریخ در حقوق عمومی را نیز نباید نادیده گرفت. در این خصوص، تاریخ حقوق ایران دارای محتوای فراوانی پیرامون حکمرانی با جلوه های هنجاری، ساختاری و رفتاری است که نقد و بررسی علمی و حقوقی آن می تواند زمینه ساز گردآوری میراثی گرانبها در عالم حقوق باشد.
در این خصوص، تلاش دوست عزیز و گرامی جناب آقای امیر حسین نوربخش، دانش آموخته حقوق عمومی در تألیف و تدوین اثر ارزشمند «تاریخ تحوّلات حقوق عمومی در ایران» (جلد اوّل - دوران باستان : دولت های هخامنشی، اشکانی و ساسانی) شایسته تقدیر می باشد. تمرکز و عدم تمرکز محلّی، تفکیک منطقی نهادهای حا کم، تقسیمات کشوری و گرایش به فدرالیسم در مفهوم امروزی، نظام اداری، قضائی و نهاد قانونگذاری از جمله موضوعاتی است که با توجّه به شرایط تاریخی و سرزمینی و با نگرش به مفاهیم جدید حقوق عمومی، به طور اصولی مورد بررسی و ارزیابی ایشان قرار گرفته است. مطالعه این اثر ارزشمند برای پژوهشگران و دانشجویان حقوق عمومی بسیار مفید به نظر می رسد. نسبت به ادامه کار ایشان در تدوین جلد دوم (ایران میانه و مدرن) آرزوی پیروزی دارم.
چکیده :
تاریخ معلم انسان‌هاست، تحولات تاریخی همیشه زندگی انسان‌ها و نوع بشر را متحول نموده و به اهداف باور نکردنی رهنمون گشته است. فلسفه تاریخ به ما می‌آموزد که پدیده‌های اجتماعی در بستر تاریخ شکل می‌گیرند و تا پایان عمر بشریت زنده خواهند بود و آثارشان بر زیست انسانی قابل انکار نیست.امروزه پژوهشگران بسته به آن‌که به کدام مکتب یا نحله‌ فکری وابسته باشند، نسبت به تاریخ نگاه متفاوتی دارند.تاریخ حقوق دارای فرایندی خاص به خود است. در واقع سیر تکامل حقوق عمومی یاد آور سخن فیلسوف یونانی «هراکلیت» است. وی جهان را چون رودخانه‌ای می دانست که هر آینه در حال نو شدن است او پدیده‌ ی دولت را نیز موجودی سیال می پنداشت که رو به سوی تعالی و عدالت دارد. نخستین جلوه های زایش حقوق عمومی به دوران مطلق گرایی بر می گردد. اما ظهور مفهوم قانون اساسی بعنوان شالوده ی این دانش، حاصل نهضت دستور گرایی، و ثمره ی دگرگونی های قرون جدید است زیرا جوامع سیاسی دوره‌های باستانی یا دولت - کشورهای مختلف قبل از قرن هجدهم صاحب قانون اساسی نبوده‌اند.از این رهگذر تحلیل سیر تحولی حقوق عمومی در ایران، با نگاهی کوتاه به آثار نویسندگانعصر رنسانس و روشنگری‌ پر واضح می گوید: تمدن باستانی ایران بسیار پیشرفته بوده و به نظر نگارنده ریشه‌‌های وجود قانون اساسی غیر مدون و یک نظام حقوقی را می‌توان در آن یافت. تحولات حقوق عمومی در ایران باستان عرصه‌ی بسیار گسترده‌ای دارد و مفاهیم عمده‌این علم نظیر منشأ حاکمیت، تفکیک قدرت، رژیم سیاسی و حقوق بنیادین را در بر می‌گیرد.جدای از این در پژوهش پیش رو مبانی ای هم مورد شناسایی قرار گرفته است که روی هم رفته سبب شکل‌گیری چشم‌انداز نظریه‌ی دولت در ایران گردیده است.البته باید این نکته را متذکر گردم که تحقیق در رشته‌ تاریخ حقوق مخصوصاً در عصر باستان محقق را دچار مشکلات بی‌شماری می‌نماید زیرا خود ماهیت تاریخ همواره هاله‌ای از ابهام و شک را ایجاد می‌کند و این مسأله هرچه از نظر زمانی پس‌ تر رود، پررنگ‌‌تر خواهد شد. باری امید است که انتشار و تحلیل این اثر، بتواند راهگشای تحقیقات گسترده و کامل تر در این وادی گردد.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : ساعت دار
بالا