آموزشی لطفاً فقط آنهایی بخوانند که قصد دارند در نویسندگی خبره شوند! | نکات+آموزش نوشتن+راهکارهایی برای بهتر نوشتن!! (پارت دوم)

ساعت تک رمان

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

Saba.N

مدیر بازنشسته
نویسنده حرفه‌ای
مدرس انجمن
داستان‌نویس
دلنویس انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-31
نوشته‌ها
2,595
لایک‌ها
24,995
امتیازها
138
محل سکونت
رُم، ایتالیا
کیف پول من
82,667
Points
1,469

Saba.N

مدیر بازنشسته
نویسنده حرفه‌ای
مدرس انجمن
داستان‌نویس
دلنویس انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-31
نوشته‌ها
2,595
لایک‌ها
24,995
امتیازها
138
محل سکونت
رُم، ایتالیا
کیف پول من
82,667
Points
1,469

Saba.N

مدیر بازنشسته
نویسنده حرفه‌ای
مدرس انجمن
داستان‌نویس
دلنویس انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-31
نوشته‌ها
2,595
لایک‌ها
24,995
امتیازها
138
محل سکونت
رُم، ایتالیا
کیف پول من
82,667
Points
1,469
">#مثبت_نویسندگی🎐
خیلی مهم است است که ما چند خوانندۀ مشوق را به عنوان دوستان کارمان کاملاً جدا از آنچه در زندگی انتشاراتی‌مان می‌گذرد نگه داریم.
ما کسانی لازم داریم که از شنیدن شعر یا مطلبی صرفاً به خاطر خودش خوشحال می‌شوند نه به عنوان مانورهای حرفه‌ای و کاری.
بخشی از ما که می‌نویسد باید اجازه یابد آزادانه بنویسد و نه همیشه با نگاهی به بازار.
نگاهی به بازار بخشی از حیاط نویسندگی است، اما اگر بخش بزرگی بشود قوۀ ابداع را تعطیل می‌کند و باعث بسته شدن بسیاری از راه‌های ارزشمند آفرینشی می‌شود که در نگاه اول تجاری و سودآور نیستند.

#جولیا_کامرون
-غزال خوش قلم

#انجمن_تک_رمان
#اموزش_نویسندگی
#معرفی_کتاب
#کتابخوانی
#شعر_طوری
#شعر_تایم
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Saba.N

مدیر بازنشسته
نویسنده حرفه‌ای
مدرس انجمن
داستان‌نویس
دلنویس انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-31
نوشته‌ها
2,595
لایک‌ها
24,995
امتیازها
138
محل سکونت
رُم، ایتالیا
کیف پول من
82,667
Points
1,469

Saba.N

مدیر بازنشسته
نویسنده حرفه‌ای
مدرس انجمن
داستان‌نویس
دلنویس انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-31
نوشته‌ها
2,595
لایک‌ها
24,995
امتیازها
138
محل سکونت
رُم، ایتالیا
کیف پول من
82,667
Points
1,469
">#مثبت_نویسندگی🎐
خیلی‌ها از نوشتن می‌ترسند چون می‌ترسند ریسک کنند. ریسک کردن، سطح دارد. کسی که تا به امروز بلند حرف نزده است، فقط با بیان حرف‌هایش ریسک بزرگی می‌کند. ولی نویسنده‌ای که سال‌ها نوشته و تولید کرده و به اشتراک گذاشته است، باید در قلبش بگردد و ببیند چه چیزی در آن اعماق او را بیش از هر چیز دیگری می‌ترساند.
منتظر خدای نوشتن نشوید تا لولۀ الهامات را لایروبی کند. گرۀ مشکل نوشتن و سختی انجام کار، تنها به دست خودتان باز می‌شود.
#لرن_هرینگ

#انجمن_تک_رمان
#اموزش_نویسندگی
#معرفی_کتاب
#کتابخوانی
#شعر_طوری
#شعر_تایم
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Saba.N

مدیر بازنشسته
نویسنده حرفه‌ای
مدرس انجمن
داستان‌نویس
دلنویس انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-31
نوشته‌ها
2,595
لایک‌ها
24,995
امتیازها
138
محل سکونت
رُم، ایتالیا
کیف پول من
82,667
Points
1,469
#نکته_نویسندگی 🗒
اگر در شروع رمان بیشتر از توصیف استفاده کنید، دیگر نه حادثه‌ای دارید و نه شخصیتی که در حرکت باشد. با اینکه استفاده از توصیف کوتاه در ابتدای رمان ضروری است، این توصیف باید ضمن حوادث شروع رمان بیاید. اگر توصیف زمان و مکان در شروع رمان ضروری است، حداقل یک شخصیت را در آن فضا نشان بدهید تا همه چیز را در داستان به حرکت دربیاورد.

#انجمن_تک_رمان
#اموزش_نویسندگی
#معرفی_کتاب
#کتابخوانی
#شعر_طوری
#شعر_تایم
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Saba.N

مدیر بازنشسته
نویسنده حرفه‌ای
مدرس انجمن
داستان‌نویس
دلنویس انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-31
نوشته‌ها
2,595
لایک‌ها
24,995
امتیازها
138
محل سکونت
رُم، ایتالیا
کیف پول من
82,667
Points
1,469
#مقاله🗞

🪫| مقاله ای در مورد تفاوت خاطره و داستان

🪺| در داستان با روایتی خلاقه روبه رو هستیم، ولی در خاطره اگر چه روایت وجود دارد، ولی خلاقیت و نوآوری در روایت جایی ندارد، چرا كه حادثه را همان گونه كه اتفاق افتاده می گوییم و مثل داستان آن را زیر و رو نمی كنیم تا جذابیت اش بیشتر شود.
جاذبه خاطره در خودش مستتر (پنهان) است و جاذبه داستان محصول ذهن نویسنده در چارچوب اصول داستانی است.

🪺| در داستان، با انتخاب حوادث روبه رو هستیم، ولی در خاطره نمی توانیم حوادث را گلچین كنیم بلكه اساس به وجود آمدن خاطره، خاص بودن حادثه ای است كه روی داده. اگر انتخاب به معنای حذف و اضافه باشد، جایی در خاطره ندارد. در خاطره می توان بخشی از حوادث را حذف كرد، ولی افزودن بخشی دیگر به آن درست نیست.

🪺| در داستان، مستند بودن حوادث ضروری نیست. بلكه تخیل به كار می آید و آن را زیباتر می كند، ولی در خاطره تخیل راهی ندارد، چرا كه خاطره روایت واقعیت است. البته در خاطره هم با بیان احساس و عواطف خاطره نویس نسبت به ماجرایی كه روایت می كند مواجهیم.

🪺| در داستان، برخی صح*نه ها را بزرگ و ب*ر*جسته نشان می دهیم، ولی در خاطره این كار ضرورتی ندارد. در واقع حادثه ای كه موجب به وجود آمدن خاطره شده، ب*ر*جسته و شنیدنی است.
ساختمان داستان پیچیده و معماوار است، یعنی گرهی در ابتدای داستان افكنده می شود و طی مراحل بعدی و با بهره گیری از شگردها و اصول و فنون داستانی گشوده می شود. در این روند، به وجود آوردن انتظار، هول و ولا و كشمكش بین شخصیت ها داستان را به بحران و نقطه اوج و گره گشایی می رساند. در حالی كه خاطره لازم نیست پیچیده و معماگونه باشد و خاطره نویس حرفی یا نكته ای را نگفته بگذارد و در آخر نوشته رو كند تا خواننده را دچار شگفتی سازد و یا به او نشاط ببخشد.

🪺| در داستان، برای ایجاد جذابیت بیشتر، حوادث پس و پیش می شوند تا خواننده ل*ذت بیشتری ببرد، ولی در خاطره معمولاً حادثه یا حوادث به همان شكل و با همان ترتیبی كه واقع شده است، بیان می شود.
پیام یكی از عناصر داستان است كه هدف از آن ارایه مطلبی به خواننده است، ولی در خاطره وجود این عنصر ضروری نیست و لازم نیست حتماً مطلبی به دیگران انتقال داده یا اثبات شود.

🪺| داستان، جنبه شخصی ندارد، چرا كه در دیگران حس و خیالی را برمی انگیزد و تأثیری را القا می كند، ولی خاطره چنین نیست. در واقع خاطره جنبه شخصی دارد. نقل بیشتر خاطره هایی كه نوشته شده و می شوند، با وجود همه شباهت هایش به داستان، لطفی برای دیگران ندارد و حس و خیالی را در آن ها بیدار نكرده و یا به آن ها منتقل نمی سازد. در واقع شخصی بودن خاطره ویژگی منحصر به فرد آن است. البته در این میان برخی خاطره های ب*ر*جسته و مشهور و قابل انتشار هم وجود دارد كه می تواند درباره زندگی بعضی آدم های مشهور و بنام باشد.

🪺| در داستان، به خلاقیت و ابتكاری نیاز داریم كه در زمان معینی بروز می كند. چنین نیست كه هر گاه بخواهیم دست به قلم ببریم و داستان بنویسیم، بلكه دست یافتن به یك موضوع و نحوه پرورش و حوادث و شخصیت های آن، نیازمند زمان و دانش بسیار است. در این میان، زمان به وجود آمدن فكری داستانی یا جرقه فكر اولیه برای نوشتن داستان را می توان نوعی الهام شمرد، چرا كه زمان این جرقه، چگونگی آن و بسیاری نكات دیگر، قابل پیش بینی نیست و تنها با ایجاد زمینه هایی خاص می توان وقوع آن را ممكن كرد (تسریع كرد). در خاطره هرگاه زمانی را در نظر بگیریم و درباره وقایع و صح*نه هایی كه برای خودمان پیش آمده بنویسیم، اقدام به خاطره نویسی كرده ایم. در نوشتن خاطره، تداعی وقایع پیش آمده كه در گذشته اتفاق افتاده و به پایان رسیده است، نقش مهمی دارد و نمی توان با ایجاد شرایط مطلوب زمینه را برای بروز و وقوع حوادث ب*ر*جسته یا همان خاطره پیش بینی كرد.

🪺| داستان نمی تواند به خاطره تبدیل شود، ولی پس از نوشتن خاطره های مناسب، با یك بازنویسی، جابه جایی صح*نه ها، حذف زواید، بزرگنمایی موارد مهم تر و رعایت دیگر شرایط داستانی، می توان خاطره را به داستان تبدیل كرد.

🪺| لحن داستان، مخصوص به خود و در خدمت پیشبرد آن است. گاهی لازم است از لحنی سنگین و خاص استفاده شود و گاهی از لحنی عامیانه. شخصیت های انتخاب شده و فضا و مكان و زمان داستان شیوه بیان آن را معلوم می كند، ولی شیوه بیان خاطره، راحت و صمیمی است.

✍علوم و فنون ادبی
-امیر_نورمحمدی

#انجمن_تک_رمان
#اموزش_نویسندگی
#معرفی_کتاب
#کتابخوانی
#شعر_طوری
#شعر_تایم
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Saba.N

مدیر بازنشسته
نویسنده حرفه‌ای
مدرس انجمن
داستان‌نویس
دلنویس انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-31
نوشته‌ها
2,595
لایک‌ها
24,995
امتیازها
138
محل سکونت
رُم، ایتالیا
کیف پول من
82,667
Points
1,469
#نکته_نویسندگی 🗒
چرا نویسنده‌ها باید در وسط گفت‌وگوها با پاراگراف‌های روایی بلند، توصیفات یا افکار پر طول و تفصیل وقفه‌هایی ایجاد کنند؟ آیا این مطالب حواس خواننده را از گفت‌و‌گوی شخصیت‌ها به چیز دیگری معطوف نمی‌کند؟ و آیا این کار باعث کم شدن تنش در گفت‌وگوها نمی‌شود؟
بله، اگر این کار با بی‌دقتی انجام شود، نتیجه‌اش همین است. اما اگر این روش را به درستی به کار بگیرید، وقفه‌ی طولانی در وسط یک گفت‌وگو در واقع تنش داستان را افزایش می‌دهد. هنر در استفاده از آن در جایگاه درستِ این وقفه است. اگر از این وقفه درست قبل از آخرین گفت‌وگوی دو نفر یا چند گفت‌وگوی آخر دو نفر، استفاده کنید، مکث طولانی همان تاثیری را ایجاد خواهد کرد که مکث طولانی همان تاثیری را ایجاد خواهد کرد که مکث طولانی در اعلام جوایز اسکار پدید می‌آورَد.

#انجمن_تک_رمان
#اموزش_نویسندگی
#معرفی_کتاب
#کتابخوانی
#شعر_طوری
#شعر_تایم
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Saba.N

مدیر بازنشسته
نویسنده حرفه‌ای
مدرس انجمن
داستان‌نویس
دلنویس انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-31
نوشته‌ها
2,595
لایک‌ها
24,995
امتیازها
138
محل سکونت
رُم، ایتالیا
کیف پول من
82,667
Points
1,469
#کارگاه_رمان_نویسی

⛑× بیاین یک‌بار
و برای همیشه مسئلهٔ #هکسره رو حل کنیم.

📚× صدای /e/ که آخر کلمه‌های فارسی می‌آد دو حالت نوشتاری و چند جایگاه دستوری داره:

۱. گاهی وقتا به صورت «کسره» می‌آد مثل:‌

✅ کتابِ من
🚫 کتابه من

✅ ⁩سیروانِ خسروی
🚫 سیروانه خسروی

✅⁩ دانشگاهِ آزادِ اسلامی واحدِ تهران جنوب
🚫 دانشگاهه آزاده اسلامی واحده تهران جنوب

✅⁩ برگ سبز
🚫 برگه سبز

۲. به‌جایِ «است» و فعل به‌کار می‌ره که در این شرایط تبدیل به «ـه» می‌شه مثل:

✅⁩ حالم خوبه
🚫 حالم خوبِ

✅ ⁩این کتابِ منه
🚫 این کتابه منِ

✅⁩ قلبم برا تو می‌زنه/ می‌تپه
🚫 قلبم برا تو می‌زنِ/ می‌تپِ

✅⁩ این کتاب پیش تو باشه‌
🚫 این کتاب پیشه تو باشِ

۳. وقتی نشانه‌ٔ معرفه باشه.
یعنی وقتی از شخص یا چیز خاصی صحبت می‌کنیم هم تبدیل به «ه‍» می‌شه:

✅⁩ اون دختره که اون روز تو کتابخونه دیدیم. (همان دختری که با هم در کتابخانه دیدیم.)
🚫 اون دخترِ که اون روز تو کتابخونه دیدیم.

✅ ⁩اون پسره مو خرماییه (همان پسری که موهایش خرمایی است)
🚫 اون پسرِ مو خرماییه

✅ ⁩یارو مغازه‌داره گفت سود نداره برام. (مغازه‌داری [که ازش ج*ن*س خریدم] گفت سود نداره برام.)
🚫 یارو مغازه‌دارِ گفت سود نداره برام.

۴. پسوند آخرِ اسم‌ها و صفت‌ها که به‌صورت «ـه» ظاهر می‌شود:

✅ ⁩دهنه
🚫 دهنِ

✅ ⁩انگیزه
🚫 انگیزِ

✅⁩ روزنه
🚫 روزنِ

۵. برخی کلمه‌ها که در زبان گفتاری به‌صورت «ـه» ظاهر می‌شه مثل:

✅⁩ اگه
🚫 اگِ

✅ دیگه
🚫 دیگِ

✅ مگه
🚫 مگِ

‼️ ضمناً حروف اضافه رو هم به شکل «که» و «به» می‌نویسیم نه «کِ» و «بِ».



#انجمن_تک_رمان
#اموزش_نویسندگی
#معرفی_کتاب
#کتابخوانی
#شعر_طوری
#شعر_تایم
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Saba.N

مدیر بازنشسته
نویسنده حرفه‌ای
مدرس انجمن
داستان‌نویس
دلنویس انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-31
نوشته‌ها
2,595
لایک‌ها
24,995
امتیازها
138
محل سکونت
رُم، ایتالیا
کیف پول من
82,667
Points
1,469
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا