به نظر میرسد که ما در سطوح اجتماعی، قبض هیجانی را در ارتباطات اجتماعی ناظر و شاهد هستیم و این انقباض هیجانی در حوزههای مختلف در تعاملها و گفتگوها و برخوردها، پاسخ دادنها و اساساً در ارتباطهای مختلف کلامی و غیر کلامی در سطوح گوناگون و مصادیق مختلف، قابل مشاهده است. افراد به هر میزان قبض هیجانی بالا داشته باشند از گروگانگیری هیجانی بیشتری برخوردار خواهند بود، بنابراین نمیتوانند در تصمیم گیریهای خود، قابلیتهای بالایی داشته باشند. قبض محوری همچنین در فقدان مهارتهای مدیرانِ حوزه اجتماعی، بحث مصاحبههای کاری و اصول مذاکره و مباحثه بسیار تاثیر گذار است.