طبق گفته محققان، بازیکنان جوان با مدتزمان طولانیتر استفاده از اینترنت، رضایت ناشی از شناخته شدن توسط آواتارها را تجربه میکنند. علاوهبر این، زمانیکه بازیکنان به جوامعی مانند صنف، دسته (clan) یا متحدان خونی ملحق میشوند، ازنظر عاطفی با انجمنهای خود مرتبط میشوند و بهنوبه خود دارای هویت شناختی و عاطفی قویتری با آواتار خود هستند؛ بنابراین کاربران بازی در مسیر اعتیادشان به بازی، هم ذات پنداری با آواتار را تجربه میکنند که وابستگی شخصی به آواتار را آشکار میکند و به تغییرات در الگوهای رفتاری و نتایج رشد مرتبط است.
پیامدهای منفی استفاده بیشازحد از بازیهای ویدئویی شامل فدا کردن کار، تحصیل، سرگرمیها، معاشرت، زمان، خواب، افزایش استرس، فقدان روابط واقعی زندگی، مهارتهای اجتماعی ضعیفتر، کاهش پیشرفت تحصیلی، افزایش بیتوجهی، پرخاشگری، رفتار مخالف و خصومت، مقابله ناسازگار، کاهش عملکرد حافظه کلامی، شناختهای ناسازگارانه و افکار خودکشی است. علاوهبر پیامدهای منفی روانی-اجتماعی گزارششده، پیامدهای بهداشتی و پزشکی بسیاری نیز وجود دارد که ممکن است ناشی از بازیهای ویدئویی بیشازحد باشد و عبارتاند از تشنج صرع، توهم شنوایی، شبادراری، چاقی، درد مچ دست، گر*دن درد، نینتندنیت (nintendonitis) تاول، پینه، بیحسی انگشتان، سندرم ارتعاش بازو. بااینحال، شواهدی نیز وجود دارد که نشان میدهد بازی ویدئویی میتواند برای سلامتی، آموزش، یادگیری و تجارت مفید باشد. بازیهای آنلاین چندنفره باوجود تأثیرات گسترده در شکلدهی به تجربه اعتیاد به بازی، ازطریق افزایش روابط اجتماعی، ل*ذت ارتباط اجتماعی را به بازیکنان معرفی میکنند.
پیامدهای منفی استفاده بیشازحد از بازیهای ویدئویی شامل فدا کردن کار، تحصیل، سرگرمیها، معاشرت، زمان، خواب، افزایش استرس، فقدان روابط واقعی زندگی، مهارتهای اجتماعی ضعیفتر، کاهش پیشرفت تحصیلی، افزایش بیتوجهی، پرخاشگری، رفتار مخالف و خصومت، مقابله ناسازگار، کاهش عملکرد حافظه کلامی، شناختهای ناسازگارانه و افکار خودکشی است. علاوهبر پیامدهای منفی روانی-اجتماعی گزارششده، پیامدهای بهداشتی و پزشکی بسیاری نیز وجود دارد که ممکن است ناشی از بازیهای ویدئویی بیشازحد باشد و عبارتاند از تشنج صرع، توهم شنوایی، شبادراری، چاقی، درد مچ دست، گر*دن درد، نینتندنیت (nintendonitis) تاول، پینه، بیحسی انگشتان، سندرم ارتعاش بازو. بااینحال، شواهدی نیز وجود دارد که نشان میدهد بازی ویدئویی میتواند برای سلامتی، آموزش، یادگیری و تجارت مفید باشد. بازیهای آنلاین چندنفره باوجود تأثیرات گسترده در شکلدهی به تجربه اعتیاد به بازی، ازطریق افزایش روابط اجتماعی، ل*ذت ارتباط اجتماعی را به بازیکنان معرفی میکنند.