• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید

روانشناسی نشانه های عدم آمادگی برای ازدواج از دیدگاه روانشناس ازدواج چیست؟

  • نویسنده موضوع Negin_SH
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 1
  • بازدیدها 121
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

Negin_SH

سرپرست بخش کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست بخش
تیزریست
کاربر VIP انجمن
کتابخوان برتر
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-06
نوشته‌ها
4,583
لایک‌ها
14,918
امتیازها
193
سن
19
محل سکونت
سومرو
کیف پول من
80,724
Points
280
با ورود به دنیای بزرگسالی، تغییراتی در موقعیت و پایگاه فرد ایجاد می‌شود.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام انتخاب نو، داشتن شغل تمام وقت و مناسب، ازدواج و صاحب فرزند شدن به تدریج فرد را از وابستگی اقتصادی به والدین به سوی استقلال مالی و از مشارکت در مسائل مربوط به اعضای خانواده به سوی تشکیل خانواده برای خود شخص سوق می دهد.
فرایند بزرگسالی مستلزم به وجود آمدن مجموعه ای از تغییرات است که هر یک از آن ها نقش ب*ر*جسته ای در ارتباط و تعامل فرد با دنیای بزرگسالی دارد.
به عبارتی می‌توانیم بگوییم که افراد باید از وابستگی مالی به والدین به سمت مستقل شدن حرکت کنند و این حرکت در قالب اشتغال تحقق می‌یابد و دشواری ها و ناهمواری‌های فراوانی را به همراه دارد و دیگری تغییر جایگاه فرد در خانواده می‌باشد که طی سال های کودکی و نوجوانی فرد به عنوان عنصری از کانون خانواده است اما از سالهای جوانی و ابتدای بزرگسالی فرد با بنا نهادن خانواده نقش اصلی را در آن دارد و در قالب ازدواج تجلی می‌یابد که بحرانها و چالشهای فراوانی به همراه دارد و می‌توانیم بگوییم که در اثر نا آگاهی ها، بی توجهی و سهل انگاری در امر ازدواج چه بسیار مشکلات و دشواری‌ها که پدید می‌آیند.

عوامل موثر بر آمادگی برای ازدواج:
بر مبنای مطالعات انجام شده در مراکز روانشناسی خوب عوامل تعیین کننده آماده کردن فرد برای ازدواج عبارت اند از: سن، مدت آشنایی افراد با یکدیگر، میزان تجربه اجتماعی، انگیزش افراد برای ازدواج،
آمادگی و اشتیاق برای تقبل مسئولیتهای ازدواج، آمادگی افراد برای ارتباط ج*نس*ی، استقلال هیجانی افراد از والدین، سطح آرزوها و اهداف تحصیلی و شغلی افراد و درجه دستیابی به این اهداف و آرمان ها و آمادگی و اشتیاق والدین به منظور ترغیب افراد به ازدواج، ویژگی های شخصیتی، جذابیت فیزیکی، فرایند تعاملی زوجین، اجتماعی شدن و تاثیر خانواده اصلی و... می‌باشند که نقش مهمی در آمادگی فرد برای ازدواج دارند.

بعضی از رفتارها و ویژگی ها می تواند زندگی مشترک را با مسائلی رو به رو کند. هیچ انسانی کامل نیست و ضعف های خود را دارد اما بعضی از نشانه های عدم آمادگی و رفتار ها روابط و زندگی مشترک را با مشکلات مختلفی رو به رو می‌کند.
می توان گفت که ازدواج کردن به دلیل نرسیدن زمان مناسب و نداشتن آمادگی کامل و یا این که فرد مقابل انتخاب درستی نیست اثرات آن می تواند علاوه بر خود فرد اطرافیان را نیز درگیر کند. در ادامه به برخی از نشانه های عدم آمادگی افراد برای ازدواج اشاره می‌کنیم.
عدم آمادگی هیجانی و داشتن اعتیاد و اختلالات روانی:

در میان نشانه‌های ناسازگاری هیجانی، بد اخلاقی، اضطراب، نا ایمن بودن و بدگمانی وجود دارد هر فردی گاهی اوقات چنین احساساتی دارد. اما وقتی این احساسات دائمی می شوند، روابط بین فردی را خ*را*ب می‌کند. ر*اب*طه ی سالم و موفق نیازمند داشتن روان سالم می‌باشد و وجود اختلالات روانی زندگی مشترک را با دشواری‌های فراوانی رو به رو می‌کند.

افراد ممکن است به اختلال های شخصیت مرزی، خود شیفته، پارانوئید و.... یا داشتن اختلالات دیگری نظیر افسردگی و وسواس و... مبتلا باشند که تشخیص آن توسط روانشناسی ازدواج انجام می‌شود و همچنین اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر و عدم برخورداری از سلامت اخلاقی ازدواج را با خطراتی مواجه می‌کند.

عدم برخورداری از آمادگی اجتماعی:
آمادگی اجتماعی یکی از مهم ترین، جنبه های رشد شخصی است. معیار سنجش آمادگی اجتماعی هر فردی، میزان سازگاری او با افرادی است که فرد با آن ها برخورد می نماید.
انسان در وادی زندگی و کسب تجارب زیاد در می‌یابد که رضایت، در گرو مبادله ی عواطف و احترام به دیگران حاصل می‌شود و احساس مفید بودن به میزان آمادگی اجتماعی اش بستگی دارد.
می توان گفت که بلوغ اجتماعی همراه با استقلال شخصی، مسئولیت پذیری اجتماعی، کیفیت روابط با همسالان، خود آگاهی، همدلی، مقابله با هیجانات و تصمیم‌گیری می‌باشد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Negin_SH

سرپرست بخش کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست بخش
تیزریست
کاربر VIP انجمن
کتابخوان برتر
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-06
نوشته‌ها
4,583
لایک‌ها
14,918
امتیازها
193
سن
19
محل سکونت
سومرو
کیف پول من
80,724
Points
280
عدم آمادگی اقتصادی:
آمادگی اقتصادی از یک زوج به زوج دیگر متفاوت می‌باشد و بستگی به ارزش های آن ها دارد. هر زوجی، حداقل استانداردی برای زندگی دارد. حسابداری و طرح ریزی مالی واقع بینانه می تواند حداقل ها را مشخص و تعیین کند.
پس از تصمیم گیری در مورد دستیابی فرد به سن مناسب ازدواج، باید به این نکته توجه داشت که زوجین قبل از ازدواج به پختگی اقتصادی رسیده اند یا خیر.
طبق نظر مشاوران مرکز مشاوره خانواده عدم آمادگی اقتصادی، نداشتن شغل و در آمد کافی زندگی مشترک را با تعارض‌ها و مشکلات فراوانی رو به رو خواهد کرد.

مهمترین عامل داشتن ازدواج موفق شناختی است که هر یک از زوجین نسبت به خود دارند. این شناخت با تصمیم گیری آگاهانه درباره ی انتخاب های هر فرد همراه می‌شود که نتیجه ی آن پذیرش مسئولیت این انتخاب است.
شناخت از خود نیازمند آگاهی از عواملی است که بر عملکرد شخصی و اجتماعی افراد تاثیر می گذارد. شناخت ها، هیجان ها، رفتارها، ویژگی های جنسیتی و عوامل اجتماعی از جمله مهمترین این موارد هستند.
افراد با شناختن این عوامل می‌توانند از نقاط قوت و ضعف و همچنین علت برخی از رفتار ها یا هیجان های خود آگاهی یابند و بر اساس این شناخت به دنبال یافتن فردی هستند که بیشترین انطباق را با ویژگی ها و توانایی های آن ها داشته باشد.
در طول جلسات که توسط خانم دکتر باقری و آقای دکتر تابع جماعت در مطب روانشناسی انتخاب نو انجام می‌شود کمک می کنند تا بتوانند به شناخت نسبی از خود و فردی برسند که برای همسری آینده انتخاب کرده اند. همچنین در صورت لزوم، مهارتهای مورد نیاز برای بهبود عملکرد فردی و زوجی به آنها آموزش داده می‌شود.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا