• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

صنایع دسـتی شهرهای ایران!

  • نویسنده موضوع .Mahdieh
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 17
  • بازدیدها 702
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

.Mahdieh

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-30
نوشته‌ها
1,605
لایک‌ها
6,129
امتیازها
113
سن
24
محل سکونت
↕کره خاکی↕
کیف پول من
5,056
Points
122
ملیله کاری شاخه ای از هنر فلزکاری است که با مفتول های نازک نقره انجام میپذیرد.

malile20zanjan20.jpg



ملیله کاری یکی از صنایع دستی اصلی زنجان است. در این شهر کالاهای نقره مانند سینی، قندان، گیره استکان، گلسینه و... با روش ملیله کاری ساخته میشود.

malile20zanjan204.jpg



نقره به کار رفته در این هنر عیار ۱۰۰ دارد. شمش های نقره را با چکش یا دستگاه نورد به شکل مفتول های چهارپهلو باریک میکنند و ابتدا نقش های کوچک را میسازند سپس آنها را در کنار هم در یک قالب قرار داده و با نقره ای با عیار پایین تر لحیم می کنند.

112.jpg



نقش های معمول ملیله کاری، بته جقه، ریزه جقه، برگ فرنگ، برگ، غنچه، پیچ، جفت پیچ، پیچک، سه چشمه و... نام دارند.

80035520-2364760.jpg



ملیله زنجان یکی از صنایع بی بدیل دستی است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : .Mahdieh

.Mahdieh

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-30
نوشته‌ها
1,605
لایک‌ها
6,129
امتیازها
113
سن
24
محل سکونت
↕کره خاکی↕
کیف پول من
5,056
Points
122
نقش و طرح که رکن اساسی در سوزندوزی به شمار میآید برای هر دوره سند هویتی است که معمولاً از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود.

زنان بلوچ ممکن است براساس نوع سلیقه و تجربیات خود در نقوش تغییراتی به وجود آورند و نقوش را کم و زیاد کنند اما اصل آن و در واقع هویت آن نقش هرگز از بین نمیرود.

سوزن دوز نقوشی را که بکار میبرد بدون آنکه قبلاً طرحی برای آنان ایجاد کند با نهایت ظرافت بر روی پارچه میآورد که برای ایجاد نقش بیشتر سعی میشود از عناصر بی جان طبیعت استفاده شود تا نقشهایی مانند نقش انسان و حیوان و این شاید به علت ایمان و اعتقاداتی است که مردم بلوچ به آنها پایبند هستند اعتقاداتی که آنها را بیشتر برای تعیین نقش به سوی اشکالی سوق میدهد که با فرهنگ و مذهب آنها منافات نداشته باشد.

تا حد امکان سعی می شود از نقوش هندسی استفاده شود اما با وجود همه اینها باز هم نقوشی که بیانگر نقش انسان حیوان و گیاه باشد را میتوان در آثار هنر برخی از هنرمندان مشاهده کرد.


بطور کلی نقوشی که بکارگرفته می شوند عبارتند از :

نقوش انسانی

از این نقوش در هنرسوزندوزی کمتر استفاده میشود وا ین نوع نقش برروی قالیچهها کاربرد بیشتری دارد .

نقوش انسانی ممکن است کاملاً به شکل انسان نباشد اما به خاطر برخی از نشانهایی که به انسان یا هرشی ء دیگری دارد نام آن را اقتباس میکنند.

نقوش حیوانی

برگرفته از نام انواع حیوانات است که این حیوانات ممکن است دراطراف و خود منطقه وجود داشته باشد یا مانند نقش حیوانات مثل طاووس برگرفته از آن ذهنیات فرد باشد که بخاطر زیبایی آنرا بکار میبرند .

نقوش گیاهی

عدم وجود گل در بلوچستان ذهن سوزندوز را برآن داشته تا به نقش آفرینی آن بپردازد و یا با کنارهم قراردادن چند مربع، لوزی، مثلث یا مستطیل انواع گلها و نقش رامیآفریند .

نقوش هندسی

نقشها ی هندسی بیشترین کاربرد را نه تنهادرسوزن دوزی بلکه در انواع فعالیتها مانند سفال و زرگری می تواند، داشته باشد

نقشهای هندسی متنوع تراز دیگر نقوش است و درعین سادگی میتواند بسیار زیبا و جذاب باشد .

نقشها در روستاها و شهرهای دور افتاده از اصالت بیشتری برخوردارند بطوری که هرچه به طرف شهر پیش برویم آن اصالت کمتر به چشم می خورد .


نقشها را میتوان همان دنیای عشق، صداقت، یکرنگی، صفا وصمیمیت زنهای بلوچ دانست که با زندگی آنها آمیخته است .

سوزندوزی و طرح نقش براساس شمارش تاروپود ها ایجاد می شود . ونوع کار با هم متفاوت است نقشهایی که بصورت ظریف و بامهارت خاصی دوخته میشوند را خود کار میگویند وبه آنهایی که درشت هستند ومرغوبیت نوع اول را ندارند توئی گفته میشود که این نوع تقسیم بندی درمیان بلوچها مکران رواج دارد که می تواند در عامل قیمت گذاری بسیار مهم باشد.

همانطور که گفته شد طرحهای هر منطقه اصالت خاص خود را دارند و سوزندوزی مناطق شمالی (بلوچهای سرحدی) با بلوچهای مکران ( بلوچهای مناطق جنوبی استان ) با هم متفاوتند.

درقسمتهای جنوبی رنگهای تیره با نقوش ریز و پر مورد استفاده است اما در منطقه سرحد از رنگ روشن و نقوش ساده بیشترین استفاده میشود .

مهم ترین محدودیت درهنر سوزن روزی بلوچ استفاده از نقوش هندسی است که براساس تار و پود منظم و عمود برهم دوخته می شود .


انواع طرحها

1- طرحهای تاری: سه تاری ، چهارتاری ، شش تاری، هفت تاری وده تاری

2- طرحهای گل

3- طرحهای حاشیه یا اطراف گل

4- طرحهای چشم

5- ابزار کار و وسایل زندگی

6- عناصر طبیعت مانند ماه وخورشید

7- حیوانات اهلی و وحشی مانند اسب ، شتر، مرغ، خروس، بز و پلنگ که بنامهای اسب گوش، مرغ پر، مرغ وخروس ، صبرلو، اشتر و بز است .

8- پرندگان

9- خزندگان (مار)


انواع فرآوردههای سوزن دوزی

تولیدات سوزن دوزی که قبلا منحصر به سوزن دوزی برروی لباسهای محلی بود گسترش یافته و امروز با خلق آثار و فرآوردههای دیگری هم چون سجاده، سفره، پرده و کوسن از هنرمندان روبروئیم .

انواع فرآوردههای سوزن دوزی که گسترش قابل توجهی یافته رامی توان چنین ذکر کرد.

1- قطعات تزئینی جامه زنان

2- قریشی ( کریشی )

3- محصولات جدید

4- نوارهای سوزن دوزی شده

انواع کار

همانطور که بیشتر اشاره شد درمیان بلوچهای مکران ( جنوب استان ) دونوع کارسوزن دوزی بلوچ رواج دارد .

1- خردکار

2- توئی

خردکار همان ظریف دوزی است که زمان زیادی باید برای آن صرف شود و نقشها در آن ریز و ظریف هستند.

اما برای توئی زحمت زیـادی لازم نیست و شاید برای همه قابل یاد گیری باشد که این نوع کار در سوزن دوزی را شاید بتوان مهمترین عامل در قیمت گذاری دانست.

برای خرد کار و تویی عاملی که بسیار مهم است ج*ن*س پارچه است چون برای هر نوع خرد کار و توئی از پارچه مخصوص به آن استفاده می شود.

دوخت وانواع آن

دوخت در هر منطقهای با منطقه دیگر تفاوت دارد و در هر منطقهای نیز نام مخصوص بخود را دارد بــه این ترتیب نمیتوان برای آن تعریف خاصی لحاظ کرد.

از انواع دوختها می توان به چوطل دوزی، آسان تانکه، بالمدک، کپ و جلت، محسم سندکی، چکن و پرکار لاهاری اشارهای داشت .

رنگ

در بلوچستان رنگها تحت تاثیر اصول قبیلهای تاریخی حماسی مظلومیت و محرومیت مردمان آن و ایستادگی در مقابل بسیاری از نابرابریهای جامعه قرار گرفته است.

زن صبور بلوچ در کار خود بیشتر از رنگهایی استفاده می کند که به نوعی بیانگر صورتهایی از عدم امنیت و آرامش و به تصویر کشیدن طبیعت بی قرار او باش .

رنگ نیز از بسیاری از تحولات جامعه به دورنمانده وآن خالصیت و ترکیب خود را از دست داده و میدهند اصولا رنگهایی که در روستاها از آنها استفاده می شود با نوع رنگی که درشهرهای بزرگ مورداستفاده قرار می گیرند از اصالت بیشتری برخوردار است .

بررسی مشکلات سوزندوزی

سوزن دوزی شاید تنها هنری است که به حوزه جغرافیایی خاصی اختصاص دارد که از گذشته های دور به ارث رسیده است که بیشتر تولیدات به علت عدم وجود بازارهای جهانی درخود منطقه به فروش میرسند که شاید علت آن نبود راههای ارتباطی، دوری از شهرها و مراکز استان و رواج آن بیشتر درروستاها باشد مهمترین مشکلات را چنین می توان برشمرد:

1- بی سوادی اکثریت تولید کنندگان که این باعث می شود اطلاعاتی درمورد فروش، چگونگی فروش و تولید انواع فرآورده ها وجود نداشته باشد.

2- رواج آن بیشتر در روستاها و مناطق دور افتاده که به علت نبود راههای مناسب نمیتواند مواد اولیه به خوبی در اختیار تولید کنندگان قرارگیرد .

3- دستمزد پایین که علت اصلی آن واسطهها است، واسطهها که رابـ ـطه میان تولید کننده و مصرف کننده هستند از فقر اقتصادی تولید کنندگان سوء استفاده میکنند وتولیدات با ارزش آنها را به قیمتهای بسیار پایین خریداری میکنند.

۴- وجود وسایل جایگزینی مانند چرخهای گلدوزی درشهرهای زاهدان ، سراوان ، ایرانشهرو...
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : .Mahdieh

.Mahdieh

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-30
نوشته‌ها
1,605
لایک‌ها
6,129
امتیازها
113
سن
24
محل سکونت
↕کره خاکی↕
کیف پول من
5,056
Points
122
سرانداز نامی است که بر روی نوعی گلیم لری گذارده اند . این نوع گلیم با نام محلی رندی در مناطق روستائی و عشایری استان (شهرستان های اردل، لردگان و بعضی نقاط فارسان) بافته می شود. بافت سرانداز به شیوه ای کاملاً منحصربفرد می باشد و حلقه واسطی بین گلیم و قالی می باشد. این نوع گلیم در برخی از استانهای کشور با نام های مختلف نیز بافته می شود به عنوان مثال در استان آذربایجان با نام ورش، در استان کرمان با نام شیریکی پیچ و در استان فارس با نام گلیم سوزنی مرسوم است. کارشناسان صنایع دستی استان در سال 1364 با بررسی انجام شده بر دستبافت های روستائی و عشایری استان متوجه نوعی خورجین متعلق به طایفه اولاد حاج علی شدند . این خورجین از سه تکنیک بافت شامل قالی بافی، گلیم بافی و رندی بافی تشکیل شده بود و از آن به بعد رندی بافی بر روی زیراندازی به نام سرانداز شکل گرفت .
en5190.jpg


طرح ها و نقش های سرانداز (رندباف) اغلب به طور ذهنی که از نسل های گذشته سـ*ـینه به سـ*ـینه نقل شده است، این طرح ها اغلب نشأت گرفته از فرهنگ و آداب و سنن می باشد که از طبیعت اطراف الهام گرفته شده است (طرحهایی همچون گل برفی، چهارتکه، گل خورجین، چله چنگ، چنگ و طرحهای شکسته هندسی که معروفترین طرح سراندازباف در این منطقه طرح های قیصری می باشد. یکی از نکات قابل توجه در این تولید این است که گلیم را به صورت پشت می بافند، یعنی بافنده از پشت طرح موردنظر شروع به بافت می کند و تا پایان بافت قسمت روی کار خود را نمی تواند ببیند و این از ویژگی های منحصربفرد این نوع بافت است که در کمتر جایی نظیر این بافت دیده می شود و از امتیازات آن به شمار می رود. هم اکنون بافندگان مناطق روستایی و عشایری شهرستان اردل قادرند طرح های قالی را بر روی سرانداز ببافند که نشان از ذوق و استعداد ذاتی مردم این منطقه دارد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : .Mahdieh

.Mahdieh

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-30
نوشته‌ها
1,605
لایک‌ها
6,129
امتیازها
113
سن
24
محل سکونت
↕کره خاکی↕
کیف پول من
5,056
Points
122
يكي از صنايع دستي تزیینی- کاربُردی ايران”نمكدان بافي” نام دارد. نمكدان بافته اي است داري كه ايلات وعشاير براي نگهداري و حمل ونقل نمك درشت يا ساييده از آن استفاده مي نمايند. نمكدان به طور عمده در ايل هاي مختلف، با استفاده از چند نوع تكنيك بافته مي شود. قسمت روی آن با تکینک قالی بافی و پشت نمكدان با طرح ساده گليم بافت در چند رنگ متفاوت، روي نمكدان به روش ِرندي بافي و قسمت تحتاني آن قالي بافي مي شود.

بعد از اتمام بافت پارچه متقالي، به عنوان آستر در داخل نمكدان در نظر مي گيرند تا نمك با پشم تماس نداشته باشد. فرم كلي نمكدان به شكل بطري مي باشد، طرح هاي مــورد استفاده ذهني بوده و از طبيعت اطراف بافنده نشئت گرفته مي شود منجمله: نگاره هاي جانوري (گوزن، روباه، گنجشگ، مرغابي و …) و نگاره هاي گياهي(درختان سرو، چنار و …) شهرستانهاي ايذه وباغ ملك در استان خوزستان نيز نمكدان هاي زيبايي تهيه مي نمايند.

روش نگهداری آن حفاظت از بيد،رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعۀ مستقیم و مداوم خورشید، سفید کننده های شیمیایی و اشیای نوک تیز و بُرّنده می باشد و با آب ولرم، صابون و شوينده هاي معمولي و غير اسيدي قابل شستن می باشد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : .Mahdieh

.Mahdieh

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-30
نوشته‌ها
1,605
لایک‌ها
6,129
امتیازها
113
سن
24
محل سکونت
↕کره خاکی↕
کیف پول من
5,056
Points
122
سفال و سرامیک به محصولاتی اطلاق میشود که با استفاده از گل رس و همچنین گل حاصل از سنگهای کوارتز و کائولن به کمک دست و چرخ سفالگری ساخته و سپس پخته میشود.
از دیگر صنایع رایج در قم مى‏توان به سرامیک‏سازى و سفالگرى اشاره کرد. از آنجا که این منطقه داراى خاک مرغوب جهت کار سرامیک و سفالگرى مى‏باشد، سرامیک و ظروف سفالى آن معروفیت منطقه‏اى پیدا کرده است. وجود خاکهاى مرغوب جهت سرامیک ‏سازى باعث ایجاد هنرها و صنایعى از قبیل کاشی ‏سازى، سفالگرى و آجرپزى در قم شده است. همچنین آجر قم داراى معروفیت منطقه‏ اى بوده و عده زیادى در این شغل اشتغال دارند و بیشتر محصول آن به شهرهاى مختلف به ویژه شهرهاى اطراف صادر مى‏گردد.
مواد و مصالح سفال در قم بسته به نوع محصول، نیاز و ذوق سفالگر با روشهای مختلفی تهیه یا آماده میگردد. تولیدات سفال و سرامیک قم شامل انواع محصولات کاربردی، تزئینی- تلفیقی، قالبی، چرخ ساز و حجمی قابل تقسیم بندی است که برخی تولیدات به دلیل نیاز بازار حجم بیشتری از محصول را به خود اختصاص داده اند.

استفاده از لعابهایی با رنگهای مختلف، بهره گیری از نقوش سنتی اسلامی، به کارگیری برخی لعابهای سنتی با توجه به وضعیت بیابانی قم (همچون لعاب قلیایی و نمکی در گذشته)، و تولید محصولات چرخ ساز و قالبی و همچنین برخی سفالهای خاصی چون خرمهره، پی سوزها، شمعدانیها و محصولات تلفیفی- ترکیبی از شاخصههای سفال قم میباشد.
سفالگری قم به مانند بسیاری از مناطق به روند خود ادامه داده و با گذشت زمان، فرمها و تکنیهای سنتی به تدریج با تغییراتی رو به رو گردیده است. اما امروزه برای ارتقاء هنر- صنعت سنتی سفالگری، توجه به نیازهای جدید، بالا بردن شناخت هنری هنرمندان، حمایت و ایجاد بستر مناسب توسط سازمانهای متولی و تعامل این دو بخش الزامی است. هر چند سفالگران قم، کاربریهای مورد نیاز روز را نیز مورد توجه قرار داده و فرمهای جدید را تولید مینمایند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : .Mahdieh

.Mahdieh

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-30
نوشته‌ها
1,605
لایک‌ها
6,129
امتیازها
113
سن
24
محل سکونت
↕کره خاکی↕
کیف پول من
5,056
Points
122
چرم کرمانشاه مرغوبترین چرم در ایران است.


چرمسازی هنری پر سابقه تر از ریسندگی و بافندگی است، اما رونق این هنر در بازار سنتی دیگر به شکل سابق نیست و نشانی از تبلور آن نمی بینیم.
روزگاری بازار سنتی شهر کرمانشاه مامن هنرمندان سراجی بود، "روزگاری" بله واژه ای که برای آنچه که داشته ایم و دیگر نیست به کار می بریم.




en5779.jpg





تاریخچه چرم سازی کرمانشاه
با توجه به اینکه منطقه کرمانشاه از دیرباز محل پرورش احشام و دامهای فراوان بوده است بنا به ضرورت دباغی رونق فراوان داشته است و این امر کرمانشاه را به یکی از منابع اصلی تولید و پخش چرم مرغوب در سراسر کشور مبدل کرده است. اگر بخواهیم راجع به این هنر بنویسیم باید بگوییم که این هنر قبل تر از ریسندگی و بافندگی بوده است و به واقع جایی برای گفتگو و چانه زنی در مورد این سابقه باقی نمی گذارد.
فن و فنون آماده کردن پو*ست تاکنون تغییرات زیادی نکرده است همچنین فن چرم سازی از گذشته تا سده نوزدهم راکد بوده و در ایران هم تا زمانی که روش نوین در این زمینه آغاز نشده بود وضع به همین منوال بوده است.ایرانیان در صنعت چرم سازی سرآمد و از همه استادترند و کرمانشاه نیز در این مقوله شانه به شانه پیشرو است.




en5772.jpg



هنر سراجی قبل تر از ریسندگی و بافندگی بوده است.





مراحل عمل آوری خام "چرم"
عمل آوری به 2 شیوه صورت می گیرد.
یکی از این روش ها برای آماده کردن پو*ست گوسفند و بز و روش دیگر برای آماده کردن پو*ست گاو است.
روش آماده کردن پو*ست گوسفند و بز از طریق زاج سفید و نمک صورت می گیرد و از آن با عنوان "چرم زاغی" یاد می شود.و روش دیگر مختص آماده کردن پو*ست گاو است.



en5773.jpg



مراحل آماده سازی پو*ست



"خام را آب زدن": در این مرحله که جزو مراحل اولیه است خام خشک را از روستاها و نواحی اطراف به دباغی آورده و بسته به میزان کلفتی و مقدار چربی پو*ست به مدت تقریبی 6 روز در آب خیس می کنند در ضمن ذکر این مورد ضروری است که چرم بومی را که از کشتارگاه می آورند، به آب نمی زنند.


آهک زدن و عورامکاری: گودال آهک خمره ای لعابی است که در زمین گذاشته و آن را "لوله کش" می نامند.
در این روش آهک را روی خام می پاشند و بر روی آن آب می ریزند بعد از چند روز خام را بیرون آورده و در اثر آهکی که با آن خیس خورده مواد اضافی مثل مو که بر روی پو*ست بوده به خوبی از پو*ست جدا می شود.
زمانی که خام را از خمره بیرون آورده آن را بر روی تیری آویزان می کنند و با یک کارد وﯾﮋه آن را "عورامکاری" می کنند و این کارد را با "سنگ عورام" مرتب تیز می کنند.


متورم کردن: مرحله سوم آماده کردن پو*ست، متورم کردن است در این روش پس از عورامکاری، خام را به خمره منتقل می کنند و بر روی ان آرد جو می پاشند و پس از آن بر روی آن آب می ریزند.
در این زمان عمل تخمیر صورت می گیرد و این مورد سبب متورم شدن پو*ست می شود و بدین ترتیب آهک های اضافه خنثی و گوشت های اضافی پو*ست به خوبی از آن جدا می شود.
البته این عمل که آن را "آردجو" می نامند در فصول مختلف دارای مدت زمانی مختص به خود است به عنوان مثال در فصل زمستان مدت زمان آن به 20 روز به طول می انجامد و در فصل تابستان به مدت 15 روز به طول می انجامد که این مدت زمان با احتساب دما در تابستان و زمستان محاسبه می شود. در این مرحله بعد از آنکه پو*ست را از خمره بیرون می آورند آن را بر روی تیری عمودی گذاشته و خام را "داس" می کنند یعنی گوشت های اضافی آن را از پو*ست جدا کرده و این کار با چاقوی 2 دسته ای به نام "داس" انجام می گیرد.

نمک پاشیدن: در این مرحله پو*ست را که در آرد جو خوابیده شده، خارج کرده و پو*ست را در قدح می گذارند و روی هر پوستی به طور جداگانه نمک می پاشند و به مدت چند روز آن را در نمک می گذارند.

مازوکاری: زمانی که پو*ست برای مازوکاری آماده شده آن را در سیله قرار می دهند و روی هر پو*ست که درون سیله می گذارند گرد مازوی نرم و یا گرد پو*ست درخت اقاقیا می پاشند.
پو*ست را تا چند روز در درون گودال می گذارند و هر روز آن را پشت و رو می کنند و لگد می زنند.

کاشیکاری: بعد از مازوکاری پوستها را در آفتاب خشک می کنند و روی تخته ای که در زیر آن چهار پایه "کرسی" قرار می دهند، با سنگ پا پرداخت می کنند.

رنگ ریختن: برای رنگ کاری چرم از رنگ هایی مثل"گل ورز"، "جوهر گلی" و صابون سفید استفاده می کنند.


صیقلزنی: در این مرحله پایانی بار دیگر پو*ست را بر روی تخته پرداخت گذاشته و صیقل "مهره" پرداخت را با فشار روی آن می کشند در دباغی های بزرگ کاشیکاری، رنگ ریختن و صیقلزنی را هر سه چرمساز "چرمگر" انجام می دهد.




en5774.jpg



چرم بومی را که از کشتارگاه می آورند، به آب نمی زنند.





en5775.jpg



en5778.jpg



تاریخچه چرم سازی کرمانشاه




en5776.jpg



en5777.jpg




آماده سازی پو*ست برای تهیه چرم
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : .Mahdieh

.Mahdieh

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-30
نوشته‌ها
1,605
لایک‌ها
6,129
امتیازها
113
سن
24
محل سکونت
↕کره خاکی↕
کیف پول من
5,056
Points
122
مهم ترین توليدات صنایع دستی کردستان نازك كاری است



صنايع دستی به عنوان بخشي از ميراث فرهنگي و نمادي از نوع زندگي فرهنگي يك جامعه، همواره مورد توجه مي باشد. به علت ويژگي زندگي سنتي در بسياري از نقاط كردستان و عدم استيلاي بخش صنعتي، هنوز صنايع دستی کردستان از لحاظ كيفيت و گستردگي در سطح كشور مطرح مي باشد، به گونه اي كه فرش و گليم كردستان به همراه محصولات ظريفه مانند شطرنج شهرت جهاني پيدا كرده است.

صنايع دستی استان كردستان عبارتند از: نازك كاري چوب، دست بافي، خراطي، ساخت زينت آلات محلي، سوزن دوزي و روكاري، سفال سازي، حصيربافي، گيوه دوزي، نمدمالي و ساخت محصولات چرمي. دستبافي شامل سجاده، موج، شال، جاجيم، گليم، گليمچه و پارچه لباسي است كه در بيشتر نقاط شهري و روستايي كردستان تهيه مي شود. زينت آلات شامل انواع دستبند، گر*دن بند، سينه ريز، النگو، سربند، انگشتري و گوشواره است. نازك كاري با چوب شامل قوطي سيگار، شيريني خوري، كيف زنانه، سيني، بشقاب، آجيل خوري و... مي باشد.




en5723.jpg



صنايع دستی کردستان از لحاظ كيفيت و گستردگي در سطح كشور مطرح مي باشد



صنایع دستی کردها : قالی و گليم
استفاده از رنگ هاي گياهي، تركيب نقش و اصالت طرح، موجب برتري كيفيت صنایع دستی استان كردستان شده است. شهر سنندج و بيجار مهم ترين مركز توليد گليم و قالي مي باشد. شهرت جهاني فرش سنندج و اعتبار آن در ميان بازارهاي جهاني سبب شده است كه در دائرةالمعارف بريتانيا كه از معتبرترين دائرة المعارف هاي دنياست، واژه « سنه» را كه كردي سنندج است به نوعي قالي معروف ترجمه كرده اند.




en5725.jpg



از دیگر صنایع دستی در مناطق كردنشين نوعی گيوه به نام كلاش توليد می شود



محصولات نازك كاري كردستان
كردستان مهم ترين استان كشور و از مهم ترین توليدات صنایع دستی اش نازك كاری است. هنر نازك كاري تركيب قطعات بسيار كوچك از انواع چوب هاي پرداخت شده طبيعي مي باشد كه با ظرافت خاص در كنار هم قرار گرفته و موجب به وجود آمدن قطعات بسيار ظريف چوبي همانند قلمدان و ساير محصولات مي گردد. علاوه بر نازك كاري، اروسي سازي، منبت و معرق سنندج نيز از شهرت و اعتبار برخوردار است.


جولايي ( نساجي سنتي )
كارگاه هاي توليد پارچه لباس كردي مردانه به جولايي معروف است. اين پارچه ها ده سانتيمتر عرض و در حدود بيست و يك متر طول دارند. محصولاتي همانند جاجيم يا رختخواب پيچ و جانمازها هم حاصل كار جولاها مي باشد كه به صورت سنتي تهيه و به بازار عرضه مي گردد.




en5722.jpg



پيشرفت ساخت صنايع دستی چوبی به علت وجود چوب درختان جنگلی مرغوب است



كلاش
از دیگر صنایع دستی در مناطق كردنشين نوعی گيوه به نام كلاش توليد می شود كه هماهنگی جالبي با لباس كردي دارد. رويه اين كفش از نخ پنبه ای بافته شده و زيره آن از پارچه ی فشرده شده ساخته شده است، به همين دليل كفشی بسيار سبك، نرم، قابل انعطاف و متناسب با محيط كوهستانی است. توليد كلاش در اصل مختص به اورامان بوده ولی اكنون در تمام شهرهای كردستان توليد می شود.


ساخت ابزار و آلات موسيقی
پيشرفت ساخت صنايع دستی چوبی به علت وجود چوب درختان جنگلی مرغوب و استعداد فراوان در زمينه تعليم و يادگيري موسيقی موجب شده استان كردستان به يكی از مناطق عرضه وسايل موسيقی، به ويژه موسيقی سنتی تبديل شود كه نمونه آن ساخت دف، ديوان، تار، سه تار، ويولن، قانون و سنتور مي باشد. ساير صنايع دستی استان عبارتند از: زرگری سنتی، سفالگری، ساخت مصنوعات چرمی، كارددوزی و خراطی.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : .Mahdieh

.Mahdieh

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-30
نوشته‌ها
1,605
لایک‌ها
6,129
امتیازها
113
سن
24
محل سکونت
↕کره خاکی↕
کیف پول من
5,056
Points
122
سبد بافی یزد, سبدبافی


در بیشه زارها و کوهستانهای شهرستان مهریز درختچه ای خودرو میروید به نام بادام کوهی . شاخه های این درختچه بسیار نرم و ترد و قابل انعطاف است . از این رو آن را در بافت انواع سبد به کار میبرند . هرچند شاخه های نازک درخت انار را نیز در سبد بافی میتوان به کار گرفت . انواع بزرگتر این سبدها در جمع آوری محولات باغی به کار میرود . علاوه بر سبد انواع وسایل و لوازم زینتی یا کاربردی نیز با همین روش می بافند .



en5880.jpg


سبد بافی یکی از صنایع دستی یزد می باشد.




en5881.jpg


en5882.jpg


در بافت سبد از درختچه ای خودرو استفاده می کنند.



en5883.jpg


en5884.jpg


سبد بافی یزد, سبدبافی



en5885.jpg


en5886.jpg


هنرهای سنتی, هنر سبدبافی



en5887.jpg
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : .Mahdieh

.Mahdieh

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-30
نوشته‌ها
1,605
لایک‌ها
6,129
امتیازها
113
سن
24
محل سکونت
↕کره خاکی↕
کیف پول من
5,056
Points
122
یکی از شاخه های صنایع دستی سنگی مرصع کاری است . مرصع به معنی آنچه با جواهر تزئین

شده باشد، است.(جواهر نشان)هنر مرصع کاری عبارت است از نشاندن جواهر(سنگهای قیمتی

ونیمه قیمتی)بر روی ظروف ، زیور آلات و اشیاء تزئینی دیگر .

تاریخچه


از هزاران سال پیش ساخت زیور آلات و یا ظروف تزئینی و نشاندن نگین بر روی آنها در ایران رایج

بوده است. آثاری چون جام ها، کاسه ها و زیور آلاتی جواهر نشان که مربوط به دوره های

هخامنشیان،اشکانیان،ساسانی ان و ... می باشد گواه این امر است که هنرمندان از هزاران سال

پیش در زمینه نشاندن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی بر روی این اشیاء تبحر داشته اند.

بازمانده اصیلی از آن روزگار شاید زیور آلاتی باشد که زنان قبایل چادر نشین مختلف و زنان

روستایی از آن استفاده می کردند. اغلب این زیور آلات دارای تزئیناتی زیبا از سنگ های زیبا و

درخشان هستند. سنگ هایی چون عقیق جگری و فیروزه و ...



مواد اولیه



مواد اولیه این هنر انواع سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی از قبیل زمرد ، الماس ، فیروزه ، یاقوت ،

عقیق ،یشم میباشد


ابزار وتجهیزات




تعدادی از ابزار كار به این شرح است :

1- قلم انگلا ( برای قلم زنی )

2- قلم چنگ خواباندن

3- گوار سه غلطان (ابزاری که با غلتاندن آن بر روی طلا یا نقره ، قسمت بالای دیواره ای که اطراف

نگین را گرفته بر روی نگین می خوابد و باعث مهار شدن نگین در جای خود می شود

4- سمبه

5- ماردالا ( ابزاری كه كاربردی شبیه چكش دارد . )

مراحل تولید



در روزگار ما از هنر مرصع کاری بیشتر در ساخت زیور آلات استفاده می شود، به همین دلیل

هنرمند مرصع کار ، فعالیت خود را پس از آماده شدن زیور آغاز می کند .

گذاشتن سنگ بر روی طلا یا نقره (یا فلزات مناسب دیگر ) به چهار روش صورت می پذیرد :

1-ریلی

2-قلم خور

3-كاسه ای

4-چنگی



en846.jpg






سپر نادر شاه افشار

از پو*ست کرگدن ساخته شده و بعد از استفاده او در جنگ ها ،مرصع کاری شده است

روشهای نصب سنگ های قیمتی ونیمه قیمتی بر روی زیورآلات غالبا به نحوه ساخت آن زیور بر

می گردد. در واقع ابتدا سازنده زیور آلات ، جای مخصوص به سنگ مورد نظر را خالی می گذارد و

آنگاه هنرمند مرصع کار برای نشاندن سنگ اقدام می کند . در روش ریلی ، بر روی طلا یا نقره جای

ریل مانندی برای نگین (سنگ مورد نظر ) خالی است که پس از آنکه مرصع کار سنگ را در این

محل جای داد، با سمبه وضربه ابزاری چکش مانند ، فلز اطراف نگین را به آ ن نزدیک می کند . در

روش قلم خور حفره ای مخروطی برای نگین تعبیه شده که مناسب نگین های است که تراش

مخروطی (مارکیز ) دارند.پس از جا انداختن نگین در جا ی مورد نظر با استفاده از قلم ، مقداری از

طلا یا نقره مورد نظر به سمت نگین هدایت می شود و در واقع روی نگین می خوابد .

در روش کاسه ای و چنگی نیز با توجه به فضای کاسه مانندی که برای نگین در نظر گرفته شده

است ، ابتدا نگین در جای خود قرار می گیرد ، سپس یا چنگهایی از طلا یا نقره دور آن را می گیرد

(روش چنگی ) ویا با استفاده از سوهان مقداری از فلزآن زیور روی سنگ خوابانده می شود و در

این حالت نگین در جای خود ثابت می شود .





en847.jpg






در بعضی مناطق برای چسباندن موقتی نگین بر روی زیور آلات مورد نظر ابتدا از کمی موم استفاده

می کنند که هنگام کار با قلم یا سوهان نگین از جای خود حرکت نکند و کار راحت تر انجام گیرد و

در آخر کار با مقداری حرارت ، موم ذوب می شود و می توان آن را با دستمال پاک کرد. ولی در مورد

تمام سنگها نمی توان از این روش استفاده کرد زیرا حرارت رنگ بعضی از سنگها را عوض می کند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : .Mahdieh
بالا