• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان ترسناک.فانتزی.عاشقانه‌ مَسخِ لَطیف به قلم کوثر حمیدزاده کلیک کنید

زیست شناسی ویروس ها

  • نویسنده موضوع atena.vd
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 34
  • بازدیدها 1K
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,978
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
ویروس ایدز

اطلاعات اولیه
رترو ویروسها ، حاوی ژنوم RNA همراه با RNA پلیمراز وابسته به DNA (ترانس کریپتاز معکوس) می‌باشند. ژنوم رترو ویروس از دو زیر واحد مشابه ، هر یک حاوی RNA تک رشته‌ای مثبت ، به اندازه 7 تا 11 هزار کیلو باز تشکیل شده است. ذرات ویروسی حاوی ترانس کریپتاز معکوس هستند که برای همانند سازی ویروس ضروری است. ذرات ویروس حاوی ریبو نوکلئو پروتئین مارپیچی بوده و درون یک کپسید 20وجهی قرار دارند.

سه گروه مورفولوژیک از ذرات رترو ویروس شناخته شده‌اند. ویروسهای نوع سوم بزرگترین رترو ویروسها هستند که بعضی ویروسها جزء این گروه می‌باشند. یکی از زیر خانواده‌های رترو ویروسها ، لنتی ویرینه است که شامل عواملی هستند که قادرند عفونتهای مزمن با تخریب آهسته و پیشرونده عصبی ایجاد کنند. ویروس نقص ایمنی انسان در این گروه قرار دارد.



aids-virus2.jpg



خصوصیات مهم لنتی ویروسها

  • این ویروسها دارای پوشش هستند.
  • گلیکو پروتئین‌های پوشش از لحاظ آنتی ژنی تغییر می‌کنند.
  • برای همانندسازی آنزیم ترانس کریپتاز معکوس ، نسخه‌ای از ژنوم DNA را از روی RNA ژنومی تهیه می‌کند. DNA پرو ویروس به عنوان الگویی برای RNA ویروسی عمل می‌کند، تغییرات ژنتیکی شایع است.
  • اعضای آن سرطان‌زا نیستند و سلولهای دستگاه ایمنی را آلوده می‌کنند. پرو ویروسها به صورت مادام‌العمر در سلول باقی می‌مانند. بیان ویروس در بعضی سلولهای ب*دن محدود می‌باشد، بیماری مزمن آهسته و پیشرونده‌ای ایجاد می‌کنند. همانند سازی به میزان زیادی اختصاصی است. گروه شامل عامل ایجاد کننده AIDS است.
ساختمان و ترکیب ویروس HIV
این موفقیت مرهون ویرولوژی مولکولی پیشرفته است که تنها 4 سال پس از شناخته شدن یک بیماری و سندرم غیر معمول به نام ADIS ، در سال 1981 ، عامل ایجاد کننده آن شناسایی و جداسازی شده است. HIV یک رترویروس و عضو زیرخانواده لنتی ویرینه است و بسیاری از خصوصیات نمادین فیزیکی _ شیمیایی خانواده خود را داراست.

خصوصیت مورفولوژیک منحصر به فرد HIV ، وجود نوکلوئیدی استوانه‌ای در ویریون بالغ است. این نوکلوئید میله‌ای شکل که دارای ارزش تشخیصی می‌باشد، در تصاویر میکروسکوپ الکترونی دیده می‌شود. این ویروس سه ژن لازم برای همانند سازی را دارا می‌باشد. حدود 6 ژن اضافی دیگر ، بیان ویروس را تنظیم می‌کنند و در پاتوژنز بیماری در ب*دن حائز اهمیت هستند. نمونه‌های جدا شده مختلف HIV مشابه نیستند، اما ظاهرا طیفی از ویروسهای مرتبط به هم را تشکیل می‌دهند. گروههای مختلفی از ژنوم ویروسی در افراد آلوده یافت شده است.
طبقه بندی
لنتی ویروسها از گونه‌های بسیاری از جمله 20 گونه مختلف از پریماتها (نخستی‌ها مانند میمونها) جدا شده‌اند. دو نوع متمایز از ویروسهای انسانی ADIS به نام HIV-1 و HIV-2 وجود دارند. افتراق این دو نوع ویروس از طریق ساختار ژنومی و ارتباط فیلوژنیک با سایر لنتی ویروسهای پریمات ، صورت می‌گیرد.



aids-virus.jpg



منشا ADIS
اعتقاد بر این است که HIV انسانی از عفونتهای بین گونه‌ای توسط ویروسهای میمون در مناطق روستایی آفریقا ، نشات گرفته است. احتمالا انتقال توسط تماس مستقیم انسان با خون پریماتهای آلوده صورت گرفته است و بوجود آمدن تغییرات خاص اجتماعی ، اقتصادی در ابتدا و اواسط قرن 20 زمینه را برای گسترش عفونت ویروسی ، تثبیت عفونت آن در انسان و ایجاد اپیدمی فراگیر ، فراهم ساخته است.
ضد عفونی کردن و غیر فعال سازی ویروس
HIV در دمای اتاق در عرض 10 دقیقه توسط هر یک از مواد زیر کاملا غیر فعال می‌شود:


  • محلول سفید کننده خانگی کلردار 10 درصد
  • اتانول 50 درصد
  • ایزوپروپانول 35 درصد
  • پراکسید هیدروژن 0.3 درصد
همچنین ویروس در دو انتهای طیف PH غیر فعال می‌شود، اما هنگامی که HIV در خون لخته شده یا نشده ، در سرنگ یا سوزن وجود داشته باشد، باید حداقل 30 ثانیه در معرض محلول سفید کننده کلر غیر رقیق قرار گیرد، تا غیر فعال شود. ویروس توسط tween-20 ، دو و نیم درصد غیر فعال نمی‌شود. گر چه پارافورمالدئید ویروس آزاد در محلول را غیرفعال می‌کند، مشخص نیست که آیا به اندازه کافی در بافت نفوذ می‌کند تا تمام ویروسهای موجود در سلولهای کشت داده شده و یا نمونه‌های بافتی را غیرفعال سازد یا خیر؟
سیستمهای لنتی ویروس حیوانی
الگوی بیماری طبیعی در گونه‌های مختلف متفاوت است، اما تعدادی خصوصیات مشترک شناخته شده‌اند:


  • ویروسها از طریق تبادل مایعات ب*دن انتقال می‌یابند.
  • ویروس بطور نامشخص در میزبان آلوده باقی می‌ماند. هر چند ممکن است در سطوح بسیار کم حضور داشته باشد.
  • میزان جهشها بالا است و انتخاب جهشهای مختلف ، بستگی به شرایط متفاوتی دارد که ویروس در آن به سر می‌برد (فاکتورهای میزبان ، پاسخ ایمنی و نوع بافتها). میزبانهای آلوده محتوی گروههایی از ژنوم ویروسی موسوم به شبه گونه می‌باشند که رابـ ـطه بسیار ن*زد*یک*ی با یکدیگر دارند.
  • روند عفونت ویروسی به آهستگی طی مراحل مخصوص پیشرفت می‌کند. رده سلولی ماکروفاژها نقشی محوری در عفونت ایفا می‌کنند. لنتی ویروسها از این نظر که می‌توانند سلولهای انتهایی تمایز یافته‌ای را که قابلیت تقسیم ندارند، آلوده کنند با سایر رترو ویروسها متفاوت هستند.
  • ممکن است تا ایجاد بیماری سالها طول بکشد. میزبانان آلوده معمولا بر ضد ویروس آنتی بادی تولید می‌کنند، اما قادر به پاک سازی عفونت نمی‌باشند. در نتیجه ویروس برای تمام عمر با میزبان باقی می‌ماند.
  • علائم بالینی می‌تواند از 3 ماه تا چندین سال پس از عفونت ، در هر زمانی ایجاد شود. بطور استثنا در برخی بیماریهای لنتی ویروس دوره کمون طولانی نمی‌باشد. از جمله ADIS در کودکان ، آنمی عفونی در اسبها.
فاکتورهای میزبانی موثر در پاتوژنز
  • سن: افراد جوان در خطر بیشتری هستند.
  • استرس: استرس ممکن است سبب آغاز بیماری شود.
  • ژنتیک: بعضی از گونه‌های حیوانات مستعدتر هستند.
  • عفونتهای همزمان: ممکن است سبب تشدید بیماری یا تسهیل انتقال ویروس شود.



aids_hir1014_01.jpg



گیرنده‌های ویروسی
تمامی لنتی ویروسهای پریمات از مولکول
cfa52ece73192717d5444bd7dffa4db4.png

به عنوان گیرنده استفاده می‌کنند. این مولکول در سطح ماکروفاژها و غشای سلول لازم می‌باشد. گیرنده‌های کموکین به عنوان گیرنده دوم HIV عمل می‌کنند. کموکین‌ها فاکتورهایی محلول هستند که خاصیت سیتوکینی و جذب شیمیایی دارند.
آینده بحث: گسترش جهانی ADIS
بر اساس آمار سال 2000 ، بیشترین میزان عفونت در نواحی زیر صحرای آفریقا بوده است. در برخی شهرهای آفریقا که شیوع عفونت بالاست حدود
c2fa8ed8aa99586bffb9a96657bbb238.png

از بالغین به ویروس آلوده هستند. عفونت به سرعت در حال گسترش به جنوب شرقی آسیا است. به این دلیل که ایدز غالبا بالغین جوان و نیروی کار جامعه را مبتلا می‌سازد، اپیدمی ایدز اثرات زیانباری بر ساختار اجتماعی و اقتصادی کشورها بر جای گذاشته است. تصور بر این است که انتشار سریع و جهانی ایدز در اواخر قرن 20 از مهاجرت عظیم جوامع روستایی به مراکز شهری همراه با نقل و انتقال افراد آلوده در نواحی مختلف جهان به دلیل معضلات شهری ، گردشگری و مسافرتهای شغلی ، نشات گرفته است.
انجمن رمان نویسی
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,978
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
ویروسها و سرطان

دید کلی
ویروسها در ایجاد انواع مختلفی از تومورهای انسانی دخالت دارند. دو ویروس عمده که در سراسر جهان پراکنده‌اند شامل عامل ایجاد کننده سرطان کبد ، عامل حدود 15 درصد از سرطانهای انسان در سراسر جهان هستند. ویروسهای حیوانی که از طریق اطلاعات ژنتیکی محدود سبب تغییرات شدیدی در رشد سلولها شده و موجب تبدیل سلول طبیعی به سلول نئوپلاستیک (سرطانی) می‌گردند، به منظور شناسایی چگونگی بروز تغییرات تحت بررسی هستند. ویروسهای سرطان زا شامل ویروسهای DNAدار و ویروسهای RNAدار هستند. در این مقوله خصوصیات سرطانزایی ویروسها ، مراحل تولید سرطان و انواع این ویروسها ، بررسی می‌شود.



cancer.3.jpg



اصول تولید سرطان توسط ویروسها

  • ویروسها قادرند در حیوانات و انسان ایجاد سرطان کنند.
  • ویروسهای ایجاد کننده تومور اغلب عفونتهای پایداری در میزبان طبیعی خود ایجاد می‌کنند.
  • عوامل میزبانی در تحـریـ*ک ویروس در ایجاد سرطان از اهمیت خاصی برخوردار است.
  • موارد عفونت ویروسی از تشکیل تومور بوسیله ویروس شایع‌تر است.
  • دوره کمون طولانی بین آغاز عفونت ویروسی و پیدایش تومور وجود دارد.
  • ویروسهای انکوژن مسیرهای کنترل رشد سلولها را تنظیم می‌کنند.
  • یک ویروس ممکن است با بیش از یک نوع سرطان در ارتباط باشد.



_ggttqq_virus.1.JPG



مراحل تولید سرطان
تولید سرطان ، طی روند چند مرحله‌ای صورت می‌گیرد. بدین صورت که تغییرات ژنتیکی متعددی لازم است تا یک سلول طبیعی به سلول بدخیم تبدیل شود. زمان طولانی برای ظهور تومور ضروری است. در انسان و حیوان ، سیر طبیعی سرطان معمولا طی چندین مرحله و به موازات تکامل سلولهای سرطانی روی می‌دهد. در این مراحل ، احتمالا سلولهایی که خصوصیات مناسب‌تری برای تکثیر دارند، انتخاب می‌شوند.

طی این روند حدود 8 - 3 جهش ژنی صورت می‌گیرد. فعالیت انکوژنهای سلولی متعدد و غیر فعال شدن ژنهای مهار کننده تومور در ایجاد تومور توسط ویروس دخالت دارند. ویروسها برای پیشرفت تومورهای ناشی از ویروس ضروری هستند، ولی کافی نیستند. ویروسها اغلب به عنوان آغازگر روند سرطان عمل می‌کنند و این عمل را به روشهای مختلف انجام می‌دهند.
واکنش ویروسهای ایجاد کننده تومور با میزبان
واکنشهای پایدار

ویروسهای شناخته شده تومور معمولا عفونتهای پایدار طولانی مدت را در انسان ایجاد می‌کنند. به علت تفاوت در حساسیت ژنتیکی افراد و پاسخ ایمنی میزبان ممکن است مقدار تکثیر ویروس و گرایش بافتی در افراد مختلف ، متفاوت باشد.
پاسخ ایمنی میزبان
ویروسهایی که عفونتهای پایدار را برقرار می‌سازند باید از شناسایی توسط سیستم ایمنی میزبان که عفونت را حذف می‌کند، دور باشند. روشهای مختلفی از جمله بیان محدود ژنهای ویروسی ، جهش آنتی ژنهای ویروس که امکان شناسایی توسط دستگاه ایمنی را مقدور نمی‌سازد باعث فرار ویروسها از دست دستگاه ایمنی ب*دن می‌شود. اگر میزبان دچار اختلال سیستم ایمنی باشد، سلولهای سرطانی ممکن است تکثیر یافته و از کنترل دستگاه ایمنی میزبان خارج شوند.
حساسیت سلولها به عفونتهای ویروسی
سلولهای میزبان برای تکثیر ویروس مورد نظر ممکن است مجاز یا غیر مجاز باشند. سلولهای مجاز تکثیر ویروسها را حمایت می‌کنند. اکثر ویروسهای ایجاد کننده تومور معمولا به بافت خاصی گرایش دارند که احتمالا به علت وجود گیرنده‌های ویروسی در سطح برخی از سلولها می‌باشد و یا فاکتورهای داخل سلولی برای بیان ژنهای ویروسها وجود دارد.



_ggttqq_phag.2.jpg



رترو ویروسها
ژنوم این ویروسها RNA می‌باشد. اگر چه رترو ویروسها به عنوان عامل ایجاد کننده سرطان در حیوانات بویژه در موش و ماکیان شناخته شده‌اند اما تعداد کمی از آنها در انسان ایجاد بیماری می‌کنند. یکی از رترو ویروسهای انسانی به نام HTLV-1 که به سلولهای T لنفوسیتها گرایش دارد، عامل برخی از سرطانهای پوستی در بزرگسالان است.

همچنین عامل نوعی اختلال تخریب کننده سیستم عصبی به نام فلج تشنجی گرمسیری می‌باشد. تغذیه با شیر مادر ، روش موثری برای انتقال ویروس از مادر به کودک است. این ویروسها از طریق سوزنهای آلوده یا تماس جنـ*ـسی هم منتقل می‌شوند. یکی از رترو ویروسهای انسانی ، عامل سندرم اکتسابی نارسایی ایمنی (ایدز) می‌باشد.
ویروسهای DNAدار ایجاد کننده سرطان
هرپس ویوروسها

این ویروسهای بزرگ به قطر 200 - 100 نانومتر دارای یک ژنوم خطی از زنجیره مضاعف DNA هستند. این ویروسها در تمام میزبانهای خود از جمله انسان موجب عفونتهای حاد می‌شوند. این ویروسها با سرطان بینی و سرطان گلو در ارتباط هستند.
پوکس ویروسها
ویروسهایی بزرگ و آجری شکل با ژنوم خطی از زنجیره مضاعف DNA هستند. ویروس مولوسکوم کونتاجیوزوم ، تومورهای کوچک و خوش خیمی را در انسان ایجاد می‌کنند. در مورد چگونگی بروز این بیماریها اطلاعات بسیار اندکی موجود است.
ویروس هپاتیت B و هپاتیت C
این ویروسها علاوه بر ایجاد دو نوع هپاتیت ، عامل سرطان کبد در انسان هستند. واکسن موثری علیه هپاتیت B به منظور جلوگیری از عفونت اولیه و پیشگیری از سرطان کبد ، ساخته شده است.



_ggttqq_phag.3.jpg



آدنوویروسها
آدنو ویروسها گروه بزرگی از ویروسها هستند که به مقدار فراوان در طبیعت پراکنده هستند. آدنو ویروسهایی که معمولا انسان را آلوده می‌کنند موجب بیماریهای حاد خفیف در مجاری تنفسی و گوارشی می‌شوند. از این ویروسها ، عامل مولد سرطان در انسان شناخته نشده است.
ویروسهای پاپیلوم
این ویروسها تمایل زیادی به سلولهای پوششی پو*ست و سلولهای مخاطی دارند. این ویروسها در تولید انواع مختلفی از زگیلها (Warts) ، سرطان رحم ، سرطانهای مقعد و تناسلی ، نقش دارند.
چشم انداز
اکنون مسلم شده است که ویروسها در پیدایش انواع مختلفی از تومورهای خاص انسانی دخالت دارند. بطور کلی اثبات ارتباط بین یک ویروس و سرطان مربوط به آن خیلی مشکل است. چنانچه ویروس عامل سرطان خاصی باشد، انتشار جغرافیایی عفونت با آن ویروس باید با بروز آن تومور مطابقت داشته باشد. ایجاد تومور در حیوانات آزمایشگاهی دلیل خوبی برای خاصیت تومورزایی ویروس است. با این همه هنوز دلایل کافی وجود ندارد که ویروس ، عامل سرطان انسانی باشد.
انجمن رمان نویسی
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,978
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
مرگبارترین ویروس‌های دنیا

هزاران سال است که انسان با ویروس‌ها در حال نبرد است، حتی قبل از آن‌که نسل هوشمند کنونی بر روی زمین پای بگذارد. برای برخی بیماری‌های ویروسی واکسن‌ها و داروهایی کشف شده‌اند که اجازه ی گسترش عفونت را نمی‌دهند و باعث نجات جان بیمار می‌شوند و به عنوان مثال جهان را از وجود ویروس آبله پاک کرده‌اند, اما شیوع بیماری کشنده‌ی ابولا در آفریقا نشان دهنده‌ی راه طولانی است که در مبارزه با این دشمنان نامرئی در پیش داریم. در ادامه با ۱۲ ویروس کشنده‌ی دنیا آشنا خواهید شد.
انجمن رمان نویسی
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,978
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
۱. ویروس ماربورگ
marburg-virons-141022.jpg



این ویروس در سال ۱۹۶۷ میلادی کشف شد، هنگامی که کارگران آزمایشگاهی در آلمان از طریق میمونی وارداتی از اوگاندا به این ویروس آلوده شدند. ویروس ماربورگ همانند ابولا عمل می‌کند و هر دوی این ویروس‌ها باعث به وجود آمدن تب هموراژیک می‌شوند، افراد مبتلا دچار تب بالا و خونریزی در سراسر ب*دن می‌شوند که می‌تواند به شوک، نارسایی ارگان‌ها و سرانجام مرگ فرد منجر شود. میزان مرگ و میر در اولین شیوع ۲۵ درصد بود اما با استناد به سازمان بهداشت جهانی در اپیدمی که در جمهوری کنگو بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ میلادی رخ داد بیشتر از ۸۰ درصد مبتلایان به این بیماری فوت کردند. تصویر فوق تعدادی از ویروس‌های ماربورگ را نشان می‌دهد. ماربورگ و ابولا هر ۲ متعلق به یک خانواده از ویروس‌ها به نام Filovirus ها هستند.
انجمن رمان نویسی
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,978
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
۲. ویروس ابولا
Ebola-virus-electron.jpg



اولین شیوع شناخته شده‌ی ویروس ابولا در انسان در سال ۱۹۷۶ به صورت همزمان در سودان و جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شده است. این بیماری از طریق خون و یا دیگر مایعات و بافت‌های آلوده به ویروس از ب*دن حیوان یا انسان منتقل می‌شود. قدرت کشندگی گونه‌های شناخته شده‌ی این ویروس بسیار متفاوت‌اند، از یک طرف Reston حتی به سختی قادر است فردی را مریض کند و از سوی فرد مبتلا بهBundibugyo به احتمال ۵۰ درصد از بین خواهد رفت، اگرچه این میزان در اپیدمی سودان به ۷۱ درصد رسید. شیوع امروزی این بیماری در غرب آفریقا بزرگترین و کشنده‌ترین شیوع این بیماری تا به امروز بوده‌است. تصویر فوق از ویروس ابولا توسط میکروسکوپ الکترونی گرفته شده است.
انجمن رمان نویسی
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,978
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
۳. هاری
rabies-virus-141022.jpg



اگرچه واکسن بیماری هاری در سال ۱۹۲۰ میلادی هم برای حیوانات و هم برای انسان کشف شد اما هنوز این بیماری مشکلی جدی در هند و قسمت‌هایی از آفریقا به شمار می‌رود. ویروس هاری مغز را از بین میبرد، امروزه واکسن و آنتی‌بادی هایی موثر بر علیه این ویروس وجود دارد اما اگر کسی توسط حیوان هار گ*از گرفته شود و به سرعت درمان نشود ۱۰۰ درصد کشته خواهد شد. تصویر فوق توسط میکروسکوپ الکترونی از این ویروس گرفته شده‌است که ساختار ب*دن ویروس و سازه‌ای در پیرامون ویروس به نام Negri Bodies را نشان می‌دهد که حامل پروتئین‌های ویروسی است.
انجمن رمان نویسی
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,978
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
۴ – HIV
hiv.jpg



ویروس نقص ایمنی انسانی یا HIV در جهان مدرن سال‌هاست به عنوان مرگ بارترین ویروس شناخته می‌شود، راه فراری از مرگ برای مبتلایان به این ویروس وجود ندارد. برآورد می‌شود تاکنون ۳۶ میلیون نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. برای اولین بار در ابتدای دهه‌ی ۸۰ میلادی بیماری ایدز شناخته شد و از آن زمان تاکنون این ویروس رکورددار میزان تلفات در افراد آلوده در جامعه‌ی جهانی است. داروهای قدرتمندی برای مبارزه با این بیماری ساخته شده‌اند که به بیماران اجازه می‌دهند سال‌ها با وجود ابتلا به HIV زنده بمانند اما این داروها گران قیمت‌اند و ۹۵ درصد از آلوده شدگان جدید به این ویروس در کشورهای فقیر و یا کمتر توسعه یافته زندگی می‌کنند. در کشورهای جنوب صحرای آفریقا از هر ۲۰ بزرگسال ۱ نفر به این ویروس آلوده شده است. در تصویر فوق نمایی از ویروس HIV را که با استفاده از میکروسکوپ الکترونی گرفته شده است می‌بینید.
انجمن رمان نویسی
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,978
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
۵. آبله
smallpox-virion-140709.jpg



در سال ۱۹۸۰ مجمع جهانی بهداشت اعلام کرد که زمین از ویروس آبله پاک سازی شده‌است. پیش از آن برای هزاران سال آبله بیماری مسری و خطرناک بوده است که حتی می‌توانست باعث از بین رفتن شهرها و تمدن‌ها شود. از هر ۳ نفر آلوده به این ویروس ۱ نفر جان خود را از دست می‌دهد و بازماندگان نیز با زخم‌های عمیق و مشکلات دائمی مواجه شده و اکثرا کور می‌شدند. میزان کشندگی این ویروس در مناطق خارج از قاره‌ی اروپا بسیار بیشتر بوده‌است، به عنوان مثال مورخان تخمین می‌زنند ۹۰ درصد از جمعیت بومی آمریکا که به این بیماری مبتلا می‌شدند جان خود را از دست می دادند، این ویروس توسط مهاجران اروپایی به آن قاره منتقل شده است. در قرن ۲۰ ام به تنهایی آبله ۳۰۰ میلیون نفر را به کام مرگ فرستاد، هیچ درمان اختصاصی برای مبتلایان به این ویروس وجود ندارد و تنها راه مبارزه با آن پیشگیری از طریق واکسیناسیون است. تصویر فوق از یک ویروس آبله با بزرگنمایی ۳۱۰ هزار برابر گرفته شده است.
انجمن رمان نویسی
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,978
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
۶. ویروس هانتا
hantavirus-SNV-141022.jpg



سندروم ریوی هانتا اولین بار در سال ۱۹۹۳ توجه جهانیان را به خود جلب کرد، زمانی که مرد جوان و سالمی پس از چند روز بیماری به علت تنگی نفس فوت کرد. چند ماه بعد مقامات سازمان بهداشت تایید کردند که منبع ویروس موشی در خانه‌ی یکی از قربانیان بوده است. بیشتر از۶۰۰ نفر در ایالات متحده هم‌اکنون به این ویروس آلوده هستند که تخمین زده می‌شود ۳۶ درصد آن‌ها جان خود را از دست بدهند. این ویروس به صورت فرد به فرد مسری نیست بلکه از طریق مدفوع آلوده‌ی موش به انسان منتقل می‌شود. پیش از این در خلال سال‌های ابتدایی دهه‌ی ۵۰ میلادی و در جنگ کره نوع دیگری از این ویروس شیوع پیدا کرده بود که بنابر اطلاعات مجله‌ی بالینی انجمن میکروبیولوژی آمریکا بیش از ۳ هزار سرباز را مبتلا کرده که حدود ۱۲ درصد آن‌ها از بین رفتند. با این که کشف این ویروس برای پزشکی مدرن تازگی دارد اما بعدها محققان متوجه شدند که در پزشکی سنتی بومیان هاوانای آمریکا بیماری مشابهی با انتقال از طریق موش ذکر شده است. تصویر فوق نمایی از ویروس هانتا معروف به بیماری گـ ـناه نامبره (SVN) را در زیر میکروسکوپ الکترونی نشان می‌دهد.
انجمن رمان نویسی
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd

atena.vd

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-22
نوشته‌ها
1,457
لایک‌ها
3,978
امتیازها
73
سن
19
محل سکونت
البرز
کیف پول من
4,396
Points
0
۷. آنفولانزا
h1n1-virus-141022.jpg



در طول یک فصل تا ۵۰۰ هزار نفر در سراسر دنیا بر اثر ابتلا به بیماری آنفولانزا جان خود را از دست می دهند و گاهی اوقات با پدید آمدن نوع جدیدی از این ویروس میزان مرگ و میر به بالاتر از این عدد نیز می‌رسد. مرگبار‌ترین اپیدمی آنفولانزا به نام آنفولانزای اسپانیایی شناخته می شود. این همه‌گیری از سال ۱۹۱۸ میلادی شروع شد و تا ۴۰ درصد از جمعیت جهان را آلوده کرد که باعث مرگ حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان شد. ویروس آنفولانزا به راحتی می‌تواند بین افراد منتقل شود و هنوز هم ممکن است نوع جدیدی از این ویروس باعث اپیدمی مانند آنچه در سال ۱۹۱۸ رخ داد بشود. تصویر دیجیتالی رنگی فوق ویروس آنفولانزای H1N1 ملقب به آنفولانزای خوکی را در زیر میکروسکوپ الکترونی نشان می‌دهد. در سال ۲۰۰۹ این ویروس چیزی در حدود ۲۰۰ هزار نفر را در سراسر دنیا به کام مرگ فرستاد.
انجمن رمان نویسی
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : atena.vd
بالا