معماری تاریخچه و معماری ساخت(برج)

  • نویسنده موضوع its.sanaz
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 31
  • بازدیدها 1K
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
لایک‌ها
191
امتیازها
43
کیف پول من
-192
Points
0
دقت در ساخت

برای افزایش دقت کار فنی ساختمان برج، همه قطعات شناسنامه دارند و مشخصات تمام آنها در دسترس است؛ مشخصاتی همچون نوع ماده اولیه قطعه، منبع تهیه، محل تولید، مسوول کنترل و بازرسی و ... . حتا برای کارهایی مثل جوش دادن قطعات هم این شناسنامه در نظر گرفته شده است؛ یعنی کاملا مشخص است که چه کسی در چه زمانی جوشکاری را انجام داده و چه کسانی آن را کنترل و تایید کرده اند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
لایک‌ها
191
امتیازها
43
کیف پول من
-192
Points
0
بخش های مختلف سازه
در اینجا نگاهی خواهیم داشت به بخش های مختلفی که ساختمان برج را تشکیل داده اند:
1- شفت برج
شفت برج یک سازه بتنی است که کاربری عمومی ندارد و فقط به عنوان محل عبور تاسيسات و آسانسور های پر سرعت برج از آن استفاده می شود. در ۳ ضلع این شفت ۶ دستگاه آسانسور با سرعت ۷ متر بر ثانیه بازدیدکنندگان را در کمتر از ۵۰ ثانیه به راس برج منتقل می کنند و در ضلع چهارم ۱۸۶۸ پله فرار نصب شده است.
پایه اصلی برج از بتن آرمه و ارتفاع آن 315 متر از روی زمین طبیعی با مقطع حجره ای (سلولار) است. میزان بتن استفاده شده در آن به حدود 33000 متر مکعب می رسد. بدنه هسته مرکزی و چهار عدد باله را شامل می شود. باله برج به صورت ذوزنقه در چهار طرف آن تعبیه شده است و مقطع آن تا ارتفاع 240 متری به صورت هرمی کاهش می یابد. هسته مرکز از این تراز به تنهایی تا 315 متر امتداد دارد و از تراز 245 تا 315 متر سازه رأس برج خودنمایی می کند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
لایک‌ها
191
امتیازها
43
کیف پول من
-192
Points
0
2- ساختمان پای برج (لابی)

ساختمان پای برج میلاد 6 طبقه دارد که شامل دو طبقه زیرزمین، یک طبقه هم کف و سه طبقه فوقانی می شود و فونداسیون آن مشترک با برج است. این بنای بتنی از تراز 9.5- متر آغاز می شود و بام آن در تراز 28 متر به بدنه اصلی برج اتصال یافته است. مساحت کل لابی به حدود 15000 متر مربع می رسد.

سقف بتنی یکپارچه قوسی شکل و منحصر به فرد این ساختمان از ب*ر*جسته ترین کارهای بتنی معماری معاصر به شمار می آید. در اجرای این سقف از قالب بندی چوب استفاده شده و طرح روی آن نقش هندسی گره ایرانی است. پل های ارتباطی، در چهار محل، این ساختمان را به بدنه اصلی برج مرتبط می کنند و از این طریق امکان دسترسی به آسانسورهای موجود در بدنه اصلی وجود دارد.

6 پله برقی نصب شده در لابی برج ظرفیت جابجایی 9000 نفر در ساعت را دارند و 4 دستگاه آسانسور با ظرفیت 21 نفر نیز در لابی برج خدمات رسانی می کنند.

از دیگر ویژگی های این سازه نحوه اجرای پایه های X شکل است و بام قوسی آن به همراه استفاده از یک نوع بتن به جای سنگ در نمای بیرونی ساختمان لابی نیز از دیگر شاخصه های این بخش به شمار می رود.

در طبقات اول تا سوم، 83 واحد تجاری، رستوران های بین المللی، تریا و همچنین نمایشگاهی با وسعت 200 متر مربع پیش بینی شده است. طبقات اول و دوم زیر همکف شامل فضای اداری، تاسیساتی و مرکز داده ها هستند.

به طور کلی از نظر معماری می توان چنین عناصری را در لابی در نظر گرفت: دال بتنی کف طبقات و بام، دیوار پیرامونی زیر زمین های اول و دوم یا دیوار حایل محیطی، پل های ارتباطی، پله ها و پله برقی های موجود در مجاورت شعاع داخل طبقات.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
لایک‌ها
191
امتیازها
43
کیف پول من
-192
Points
0
3- آسانسورهای برج میلاد

طراحان و مهندسان برای برج شش آسانسور اصلی در نظر گرفته اند که عبارتند از:

2 آسانسور میهمان

1 آسانسور خدماتی

1 آسانسور خدماتی و تلویزیونی و مخابراتی

1 آسانسور رستوران گردان

1 آسانسور گنبد آسمان

افزون بر این شش آسانسور، یک آسانسور را نیز برای حرکت در طبقات راس در نظر گرفته اند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
لایک‌ها
191
امتیازها
43
کیف پول من
-192
Points
0
4- ساختمان راس

ساختمان راس برج میلاد یکی از بزرگترین ساختمان های راس در برج های مخابراتی دنیا به شمار می رود. این ساختمان، اصلی ترین بخش بهره برداری برج محسوب می شود که در 12 طبقه و با زیربنای تقریبی 12 هزار مترمربع بنا شده است و بیشترین قطر آن به 60 متر می رسد.

وزن کلی سازه فلزی راس برج به 2100 تن می رسد. به جز 6 دستگاه آسانسور سریع بدنه اصلی برج، هسته مرکزی ساختمان راس نیز 2 دستگاه آسانسور با ظرفیت 10 نفر دارد.

برج بتنی، قسمت مرکزی سازه راس را تشکیل می دهد که در امتداد بدنه اصلی برج و از تراز 247 + تا 315 + ایجاد شده است. 3 طبقه تاسیساتی در این قسمت داریم که مساحت هر یک به 70 متر مربع می رسد. سازه کلی راس به دو قسمت عمده شامل سبد فلزی با وزن 1300 تن و قسمت فوقانی تقسیم می شود. سبد فلزی در مرحله اجرا پس از تقسیم به چهار مرحله (Stage) و با روش بالابری سنگین به وسیله جک های مخصوص در سر جای خود نشسته است. جا به جایی و نصب قطعات واسطه مربوط به فاصله بین مراحل اصلی (Stage) و نیز کلیه قطعات فلزی سازه قسمت فوقانی، به روش بالابری سبک بوده است.

در قسمت پایینی سبد فلزی، یک مجموعه مخروطی شکل بتنی قرار دارد که نقش اصلی در انتقال بارهای وارده ناشی از سازه را بر عهده دارد. در اطراف این مخروط بتنی، یک تیر حلقوی بتنی اجرا و تنیده شده است. قسمت مرکزی سازه راس یا همان امتداد بدنه اصلی برج نیز در محدوده اجرای سازه فلزی راس در امتداد عمودی تنیده شده است.

بدنه بیرونی ساختمان راس و نمای آن شیشه ای است. شیشه ها با قاب های مخصوص در قسمت سبد فلزی، به لوله های فلزی در بدنه سازه وصل شده اند.

در طبقات مختلف ساختمان راس برج، سکوی دید باز و بسته، گنبد آسمان، رستوران گردان با گنجایش حدود 400 نفر، رستوران ویژه با ظرفیت 100 نفر، تریا، گالری های هنری،‌ موزه مشاهیر و طبقات ویژه مخابرات و تلویزیون در نظر گرفته شده است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
لایک‌ها
191
امتیازها
43
کیف پول من
-192
Points
0
منطقه امن از آتش

منطقه امن از آتش، طبقه مخصوص مواقع بحران و حریق در ساختمان راس است که در برابر آتش سوزی مقاومت دارد. این بخش در ارتفاع 254 متری و با مساحت حدود 460 مترمربع ساخته شده است. این محل در زمان وقوع حادثه و انجام عملیات امداد و نجات و خروج از ساختمان راس ظرفیت 600 نفر را دارد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
لایک‌ها
191
امتیازها
43
کیف پول من
-192
Points
0
5- دکل آنتن برج

دكل آنتن برج میلاد، سازه ای از فولاد خاص ضدخوردگی است که 120 متر ارتفاع دارد. در پایین ترین قسمت، شکل آن مانند یک 16 ضلعی به قطر 6 متر و در بالاترین قسمت به صورت یک مربع 60 سانتی متری است. در 45 متر بالایی دکل، سه نوع آنتن فرستنده در نظر گرفته شده است و در همین قسمت پوششی فایبرگلاس روی دکل وجود دارد. دكل در 4 قسمت طراحی و ساخته شده است که قسمت زیرین، محل نصب آنتن های مخابراتی كاربران عمومی و سه قسمت فوقانی به آنتن تلویزیونی آنالوگ و دیجیتال اختصاص دارد.

در ساخت این دکل از 360000 قطعه فولاد، پیچ و مهره استفاده شده است و وزن تقریبی آن به 350 تن می رسد. در داخل دكل آنتن یک آسانسور 2 نفره برای انتقال کاربران تخصصی تا ارتفاع 70 متری وجود دارد و دسترسی به دیگر قسمت های دکل آنتن از طریق پله های استخری میسر است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
لایک‌ها
191
امتیازها
43
کیف پول من
-192
Points
0
توضیحات طراح و معمار برج میلاد درباره طرح خودش

کسی که برج میلاد را به این شکل طراحی کرده محمدرضا حافظی نام دارد که متولد ۱۳۱۰ در بروجرد است. وی در سال ۱۳۴۰ در مقطع کارشناسی ارشد رشته معماری از دانشگاه شهید بهشتی فارغ التحصیل شد و دکترای مدیریتش را در آلمان به پایان رساند. او به عنوان رییس انجمن خیرین مدرسه ساز کشور، عضو کمیسیون ملی یونسکو و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس فعالیت می کند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
لایک‌ها
191
امتیازها
43
کیف پول من
-192
Points
0
نیاز به وجود دکل

تا سال 1371 در تهران بلندترین دکل پخش تلویزیونی دکل 90 متری جام جم بود و در همان سال ها شبکه خیابان گاندی صاحب یک دکل 120 متری شد که می توانست سرآغازی برای ایجاد دکل های بلندتر باشد. حافظی داستان این دکل را این گونه روایت می کند:

تا آنجا که من می دانم این دکل وارداتی بود که خیلی تعجب آور هم هست که چطور این اتفاق افتاد درحالی که صنایع کشور خودمان هم می توانستنند چنین کاری را انجام دهند ولی خب شاید هنوز برای این کار بسیج نشده بودند. البته در سال 71 می دانستیم که تهران شهر رو به رشدی است و شبکه های تلویزیونی محدود به یک یا دو تا بودند ولی خوب قطعا با سرعتی که پردازش اطلاعات الکترونیکی داشت ما به زودی نیازمند این برج می شدیم.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
لایک‌ها
191
امتیازها
43
کیف پول من
-192
Points
0
پیدا کردن محل احداث و آغاز طراحی

پیش بینی این نیاز باعث شد تا در سال 71 توجیه پروژه صورت گیرد و پیدا کردن مکان این پروژه مورد بحث واقع شود؛ مکانی مناسب از نظر دید شهری، پوشش های تلویزیونی مخابراتی، مسائل مهندسی و آب و هوایی. دکتر حافظی ادامه کار را این گونه تشریح می کند:

کاری که انجام شد این بود که گروه مفصلی را تشکیل دادیم تا آنجایی که به یاد دارم تقریبا 8 دیسیپلین رسمی را داشتیم که این پروژه را از چندین زاویه مختلف مطالعه و مکان یابی کنند و ارتفاعش را تعیین و بررسی کنند که چه فعالیت های فیزیکی قرار است در اطراف این برج اتفاق بیافتد؛ یعنی این برج نیازمند برنامه ریزی کاربری هم بود. ما باید بررسی می کردیم که کجای شهر مناسب تر است و چه فعالیتی را می توانیم در کنارش داشته باشیم.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا