• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

متافیزیک همزاد و جلوههای آن در باور قوم لک

  • نویسنده موضوع *Emerald*
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 34
  • بازدیدها 844
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

*Emerald*

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-24
نوشته‌ها
745
لایک‌ها
6,203
امتیازها
93
کیف پول من
45
Points
0
1-5-3 .همزاد در باور قوم لک: قبل از هر چیز الزم است اذعان کنیم آنچه را ما با عنوان باور قوم لک بررسی میکنیم، تقریباً باوری است عام در غرب کشور، در بین اقوام بزرگ کُرد و لُر و حتی در بین سایر اقوام ایران نیز وجود دارد و انتساب آن به قوم لک، به معنی نفی آن در بین سایر اقوام نیست. لکها بهصورت جدی به وجود همزاد به شکلهای مختلف اعتقاد دارند. این اعتقادات یقیناً بخشی از باورهای رایج در سرزمین ایران است که البته با باور جهانی همزاد اشتراکات فراوانی دارد. اگرچه امکان دارد ویژگیهای منحصربهفردی دربارة همزاد به چشم بخورد که حاصل تغییرات تدریجی یا دگردیسیهای ناگهانی بوده باشد. در ادامه بهصورت مختصر به بعضی از آنها اشاره میشود.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

*Emerald*

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-24
نوشته‌ها
745
لایک‌ها
6,203
امتیازها
93
کیف پول من
45
Points
0
2-5-3 .لف یا جفت جنین: یعنی همان نسج گوشتی که همزمان یا اندکی بعد از تولد نوزاد از شکم مادر خارج می شود. از منظر این قوم اگر این نسج گوشتی )ناظماالطباء، 1355 :ذیل واژه( از ب*دن مادر خارج نشود، حیات جنین به خطر خواهد افتاد و از بین خواهد رفت؛ لذا بیصبرانه منتظر خروج آن از رحم مادر هستند. طبیعی است در صورت عدم خروج آن زندگی مادر و به تبع زندگی جنین در خطر خواهد بود. وجود جفت جنین در شکم مادر، ایجاد عفونت میکند و باعث مرگ او خواهد شد. پس از خروج جفتِ جنین از شکم مادر، بنا بر یک باور جدی، یکی از اعضای خانواده باید بدون از دست رفتن وقت، برای دفن آن اقدام کند. معموالً آن را در کنار اجاق، زیر درخت، در ن*زد*یک*ی خانه و یا با اندک مسافتی از خانه دفن میکنند یا آن را در آب رودخانهای میاندازند. آنان به سختی باور دارند که سرنوشت جنین وابسته به چگونگی دفن این جفت جنین است. اگر نوزاد دختر باشد، ترجیحاً جفت جنین را در کنار اجاق خانه دفن میکنند به آن امید که دختر در آینده آشپز ماهری شود و اگر نوزاد پسر باشد، جنین را در زیر درختی دفن میکنند به امید آنکه پسر کشاورزِ توانایی شود و بنا بر یک باور، به رودخانه میسپارند تا نوزاد شناگر ماهری شود. آنان معتقدند که یکی از دالیل حبالوطن اوالدشان، وجود و کشش همین جفت جنین است که در ن*زد*یک*ی خانه دفن شده است و دائماً آنها را به سمت خود فرامیخواند و ایمان دارند که اگر جفت جنین را دور از خانه دفن کنند و یا حتی در آبهای جاری بیندازند، صاحب جفت در بزرگسالی میتواند سفرهای طوالنی اختیار کند بدون اینکه به فکر برگشت به وطن باشد؛ زیرا هیچ جذبهای او را به وطن فرانمیخواند، بلکه جفت جنین مشوق او در سفر و اقامتهای طوالنی در خارج از وطن است. آنان سخت مواظب بودند )و هنوز هم در بسیاری از مناطق این باور وجود دارد( تا جفت جنین توسط حیواناتی مانند سگ و گربه و ... خورده نشود؛ زیرا جنین در آینده به زودی دچار مرگی دلخراش، شبیه دریده شدن توسط حیوانات درنده، خواهد شد. ارتباط آینده و شغل جنین
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

*Emerald*

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-24
نوشته‌ها
745
لایک‌ها
6,203
امتیازها
93
کیف پول من
45
Points
0
بامیخورد. فریزر معتقد است: باتاکهای کارو معتقدند از دو روح هر شخص، آن روح
حقیقی است که با جفت در زیر خاک خانه میزید. به اعتقاد آنها همین روح بچه را
میزایاند. در بین چروکیها 15 ، بند ناف دختر را توی ملاط ذرت دفن میکنند، به این
امید که وقتی دختر بزرگ شد نانوای خوبی بشود؛ اما بند ناف پسر را از درختی در
جنگل میآویزند تا بلکه شکارچی شود. در مکزیک باستان 16 ، بند ناف پسر را به
سربازان میدادند تا در زمین کارزار دفن کنند تا پسر نیز بر اثر آن جنگاور و جنگجو
بارآید. اما بند ناف دختر را در کنار اجاق خانه خاک میکردند؛ زیرا اعتقاد داشتند به
: این وسیله عشق به خانه و علاقه به آشپزی و نانوایی در او ایجاد میشود )فریزر، 1383
.)107
در اروپا بسیاری از مردم معتقدند که سرنوشت هرکسی، کمابیش بسته به سرنوشت
جفت یا بند ناف اوست و این عنصر را در پیشرفت، سلامت و خوشاقبالی و بداقبالی
افراد بسیار مؤثر میدانستند. بدین ترتیب اگر جفت یا بند ناف را خوب حفظ و
نگهداری کنند، صاحب آن خوشبخت خواهد شد. به عقیدة باتاکها، جفت با خوش
اقبالی کودک ارتباط دارد و ظاهراً جایگاه روح سیار است؛ در حالیکه اگر آن اندامها
آسیب ببینند یا گم شوند صاحبش نیز صدمه خواهد دید. فریزر میگوید: در باواریا 17
بند ناف را مدتی در میان پارچهای کهنه نگه میدارند و سپس بسته به اینکه نوزاد پسر
یا دختر باشد، میبرند یا تکهتکه میکنند. به این امید که پسر یا دختر وقتی بزرگ شد،
کارگری ماهر یا خیاطی زبردست شود. در برلین معمولاً ماما بند ناف خشکیده را به
پدر میدهد و سخت تأکید میکند که در نگهداریاش جدیت کند؛ زیرا تا وقتی بند
ناف موجود است، بچه زندگی و رشد میکند و بیمار نمیشود. در برخی مناطق، بند
ناف را نه در آب و نه در آتش میاندازند و معتقدند که اگر جز این باشد، بچه غرق
.) میشود یا میسوزد
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

*Emerald*

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-24
نوشته‌ها
745
لایک‌ها
6,203
امتیازها
93
کیف پول من
45
Points
0
گفتنی است اگر از منظر دیوسکوریک )دوقلوهای مقدس( به جنین و جفت جنین
بنگریم، نکتههای مهمی وجود دارد. مثلاً در این اسطوره برای بقای یکی از دوقلوها،
مرگ دیگری ضروری و اجتنابناپذیر است و آگاهانه یکی باید قربانی دیگری شود.
اسطورهشناسی دوقلو، بنمایۀ معمول برادرکشی، تبدیل به اشارهای نمادین به بخش
.) همان، 224 ( » رها مینماید » من میرا « نامیرای خود میشود که از طریق آن، خود را از
.)179 : نمونههای فراوانی از این باور، در تاریخ ادبی جهان وجود دارد. )ندیوید سُن، 1387
در بوف کور این رقابت برادرانه بر سر عشق لکاته و آرزوی مرگ برای رقیب را در «
339 ( که از بین عمو و پدر که بسیار به : صنعتی، 1380 ( » صحنۀ آزمایش مارناگ میبینیم
شود. » بوگام داسی « هم شبیه هستند، باید یکی توسط مار از بین برود و دیگری شوهرِ
در شکلگیری انگاشت فرهنگی از قهرمان ، مرگ یکی از دوقلوهای نیمهمیرا برای «
همان، 227 (. لذا میتوان مرگ و دفن جفت ( » تضمین نامیرایی دیگری ناگزیر بوده است
جنین را بهعنوان همزاد و یکی از دوقلوها را بهصورت سمبلیک راز بقای جنین دانست.
این دوقلوها از طرفی با هم در تضاد هستند و از طرفی مکمل همدیگرند و رفتاری
33 (. شاید به دلیل همین تضاد ظاهری است که : مسالمتآمیز با هم دارند )حیدری، 1394
که » خصمش را آنجا دفن کردهاند « جفت جنین را خصم نامیدهاند. صنعتی درمورد کنایۀ
اینکه چرا به جفت خصم میگفتند، برای من « : میگوید ،» همیشه در آنجاست « به معنی
281 (. حال با این توضیحات و با توجه به اسطورة : صنعتی، 1380 ( » روشن نیست
» خصم « دیوسکوریک )دوقلوهای مقدس( میتوان متوجه شد که چرا جفت جنین را
نامیدهاند
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

*Emerald*

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-24
نوشته‌ها
745
لایک‌ها
6,203
امتیازها
93
کیف پول من
45
Points
0
شاید خالی از فایده نباشد که وجود این نسج گوشتی در حیوانات نیز، برای
روستاییان قابل اهمیت است. آنان بعد از وضع حمل حیوانات، منتظر میمانند تا جفت
نیز خارج شود؛ زیرا معتقدند که اگر حیوان زائو آن را بخورد، به کمشیری مبتلا می
شود.
3-5-3 . همزاد: لکها مانند بسیاری از اقوام جهان معتقدند که همزمان با تولد هر
انسانی، موجودی ماورائی )جنی( نیز که به طالع آن نوزاد است، متولد میشود. این
همزاد همیشه با اوست و در بعضی از جاها و روزها، نگهبان او و در برخی مکانها و
ایام خاص میتواند به او زیان برساند. عوض شدن این دو در چهل روز اول تولد
)چله( یکی از مهمترین باورها و دغدغههای این قوم است. اینان معتقدند اگر کودک
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

*Emerald*

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-24
نوشته‌ها
745
لایک‌ها
6,203
امتیازها
93
کیف پول من
45
Points
0
بعد از تولد، تا چهل روز هر وقت تنها باشد یا ادعیه و حرز و قرآنی بر بالین او نباشد،
توسط اجنه )مادر آن جن همزاد( تعویض خواهد شد؛ یعنی مادرِ جن، بچۀ خود را به
جای نوزاد میگذارد و او را با خود میبرد. در این صورت نوزاد رنگپریده، بیرمق،
بدقیافه، گنگ و ... خواهد شد. بهطور کلی اگر بچهای به هر دلیل، چنین ناهنجاریهایی
تعویض ( » آلشتی « داشته باشد، باور دارند که با همزاد خود عوض شده است و به او
شده با همزاد( میگویند. گاهی از سرِ تمسخر و حتی به عنوان یک ناسزا، افراد زشترو
و ... را آلشتی میخوانند. لذا نوزاد را تا چهل روز از تنها ماندن محافظت میکنند و یا
77 (. در : بر بالین نوزاد، قرآن یا تکه نانی و ... قرار میدهند )همچنین رک: ابراهیمی، 1392
بیشتر موارد برخی از آیات قرآن )ازجمله سورة توحید( را بر کاغذی مینویسند و با
پارچۀ سبز جلد میگیرند، به صورت مثلث یا مربع تا میزنند و با سنجاق به لباس
میگویند تا چهل » چلّه بُرّ « نوزاد وصل میکنند. این تعویذ که در اصطلاح محلی به آن
شبانهروز کودک را از تعویض شدن و ... محافظت میکند. در خواص آیات قرآنی آمده
اگر آیاتی از قرآن را بر قطعۀ صوف کبود یا ورقی نویسند و بر کسی که او را « است که
: ابنغیاثالدینمحمد، 1372 ( » جنّ و پری آزار و زحمت رسانیده باشد بندند، خلاص یابد
ماندهگیر « 23 (. چلهبُرّ کاربردهای فراونی داشته است. یکی از این موارد، تأثیر چلهبُرّ از
نوزاد است. مطابق باوری که سالخوردگان لک بدان معتقدند اگر مردی خسته از » شدن
کار به بالین نوزادی که هنوز چهل روز از تولدش نگذشته، بیاید، نوزاد ماندهگیر می
شود، شیر نمیخورد و از بین میرود. برای از بین بردن این تأثیر باید پیش از نشستن
مرد، نوزاد را با حالتی ایستاده به او سپرد. سپس در حالی که مشغول نشستن است
نوزاد را از او گرفت و به این ترتیب میتوان نوزاد را از ماندهگیر شدن حفظ کرد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

*Emerald*

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-24
نوشته‌ها
745
لایک‌ها
6,203
امتیازها
93
کیف پول من
45
Points
0
آنان معتقدند هر نوزاد دیگری که همزمان با این نوزاد تولد یافته است چه پریزاد
باشد چه آدمیزاد و چه اجنه، میتواند تأثیرات مهلکی بر این نوزاد داشته باشد و باعث
مرگ او شود. حتی بچۀ حیواناتی چون سگ و گربه و مانند اینها که در ن*زد*یک*ی خانۀ
این نوزاد تولد یافتهاند، میتوانند تأثیراتی بر زندگی و سلامت او داشته باشند. اینجاست
مطرح میشود؛ به این معنی که این نوزادان که هنوز چهل » چلهگرفتگی « که موضوع
روز از تولدشان نگذشته است، نسبت به هم دچار چلهگرفتگی میشوند. به این صورت
که چلۀ یکی بر دیگری قویتر است و نوزاد دیگر را ضعیف میکند و از پای درمی
آورد. چلهگرفتگی حتی میتواند شیر مادر را بخشکاند. طبق این باور چلۀ دختر بر پسر
بسیار سنگین و تأثیرگذار است. بهگونهای که نوزاد پسر شیر نمیخورد و کمکم ضعیف
میشود و از بین میرود. اما اگر نوزادان، هر دو دختر باشند یا هر دو پسر، چلّهگیر
نمیشوند. این مردمان برای از بین بردن تأثیر منفی چلهگیری تدابیری اندیشیدهاند و
گاهی تکه چوبی را بر در خانۀ والدین نوزاد دختر قرار میدادند به این امید که چله-
گرفتگی بر دختر عارض شود و پسر در امان بماند. حتی گاهی مادران هم چلهگیر می
شوند. در این صورت مادر دیگر باردار نمیشود و در پی درمان این مشکل، به دعا و
تعویذ پناه میبردند. برخی از مردم معتقدند رفع چلهگیری این زنان در قبرستان امکان-
پذیر است. به این صورت که این زنان را به قبرستان میبردند و تصنعی باعث ترس
آنان میشدند و معتقد بودند با این روش چلهگرفتگی آنان از بین میرود. بر اساس
باوری کهن دو مادر که تقریباً در یک زمان صاحب فرزند شدهاند و هنوز از تولد
فرزندانشان چهل روز نگذشته است وقتی به هم برسند، باید روسریهای خود را با هم
عوض کنند یا از شیر خود بر سر همدیگر بریزند وگرنه چلهگیر میشوند. با گذشت
چهل روز از تولد نوزاد و ریختن آب چله بر سر او بسیاری از این تابوها از بین می
رود. به این صورت که چهل کاسه آب را در ظرفی بزرگ میریزند و نوزاد را به حالت
ایستاده و در حالیکه روسری، حوله یا پارچهای را بر سرش از بالا تا پایین انداختهاند
نگه میدارند، سپس، آب ظرف را بر سر نوزاد از بالا تا پایین میریزند و معتقدند این-
گونه چلۀ نوزاد از بین میرود.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

*Emerald*

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-24
نوشته‌ها
745
لایک‌ها
6,203
امتیازها
93
کیف پول من
45
Points
0
به گزارش برخی منابع، تا چندی پیش در تهران و خراسان اگر همزاد به کودک
خردسال آسیب میرساند و او را رنجور میکرد، مردم تصور میکردند که یک جن
فرزند بیمار و لاغر خود را با فرزند انسان که همزاد جن است عوض کرده است.
: بنابراین، در فرایند جادویی پیچیدهای کودکِ اصلی را احیا میکردند )شکورزاده، 1346
203 204 (. چنین باوری در کشورهای اروپایی نیز وجود داشته است. بچۀ ع*و*ضی، بچۀ
ناقص و زشت از اسامی همزاد است. روستاییان نروژی اعتقاد دارند از زمان تولد تا
.)127 : مرگ، هر آدمیزادی را موجودی به نام فیگلیا همراهی میکند
242
بچۀ ناقص و زشتی که از آنِ شیاطین است( و ( der wechselbalg در آلمان به این بچه
بچۀ جایگزین( میگویند )امیدسالار به نقل از ( enfant substitue در انگلیسی به آن
.)84 : ابراهیمی، 1392
برخی نیز معتقدند برای جلوگیری از دستبرد همزاد باید اطراف بستر زائو را با کارد
برای پیشگیری از نفوذ آل اشیا « . یا قیچی که با آن ناف نوزاد را بریدهاند، خط کشید
» آهنی همچون کارد، شمشیر، سوزن و قیچی را در اطراف بستر زائو قرار میدهند
76 (. مشابه این باور عامیانه در نقاط دیگر جهان هم وجود دارد. در : )ابراهیمی، 1392
سِلِب جنوبی 18 وقتی زنی در بستر زایمان میافتد، کسی که دنبال پزشک میرود،
همیشه تکه آهنی مثل ساطور با خود همراه دارد که به پزشک میدهد. پزشک باید آن
را تا زمان اتمام زایمان در خانهاش نگه دارد و سپس آن را پس دهد. آن ساطور یا هر
چیز آهنی دیگر، نمایندة روح زن زائو است که گمان میرود در هنگام وضع حمل بهتر
است خارج از بدنش قرار داشته باشد. بنابراین، پزشک خیلی باید مراقب آن باشد؛ زیرا
.)779 : اگر گم شود، روح زن مسلماً از بدنش جدا و سرگردان خواهد شد
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

*Emerald*

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-24
نوشته‌ها
745
لایک‌ها
6,203
امتیازها
93
کیف پول من
45
Points
0
همزاد به شکلهای مختلفی جلوهگر میشود و میتواند اثرات سازنده یا مخربی در
زندگی شخص داشته باشد. لکها بر این باورند که همزاد گاه ممکن است باعث آزار و
صدمه زدن به شخص شود و گاهی هم یاریگر او در رسیدن به ثروت و مکنت شود.
به همین دلیل است که در باور این قوم هر شخصی را دارای فرشتهای در عالم بالا
میدانند که رفتار، اعمال و قدرت او در رفتار و ... شخص متجلی میشود. هر چند این
فرشتۀ نجات میتواند نمودی از همزاد نیک باشد؛ اما قاعدتاً باید بین این دو تفاوتی
وجود داشته باشد. گاهی میتوان از این فرشته یا همزاد در مواقع ضروری کمک
خواست. مردم به شدت معتقدند اگر وضعیت مالی و ... کسی خوب باشد، بهدلیل
خوب بودن فرشتۀ آن شخص است. به همین دلیل در بسیاری از موارد هنگام دعا، به
جای استمداد از خداوند و دیگر واسطهگان، فرشته افراد سعادتمند و ثروتمند را به
تقاضای از همزاد را باید مختصر و مفید « : یاری میطلبند. رضاییان عطار معتقد است
47 (. افراد کهنسال معتقدند که این همزاد تا آخر عمر با آدمی است و : 1377( » مطرح کرد
در شرایط مختلف، عکسالعملهای متفاوتی نشان میدهد. در بسیاری از موارد که
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

*Emerald*

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-24
نوشته‌ها
745
لایک‌ها
6,203
امتیازها
93
کیف پول من
45
Points
0
شخص دچار اختلالات روحی و جسمی میشود میگویند
یعنی همزادش مزاحم او شده و به او آسیب رسانیده است. برای رفع آن » رسیده
اختلالات به دعانویسان و ... مراجعه میکنند و درمان میشوند. جالب توجه است در
بسیاری از موارد دعانویسان ابتدا طالع شخص و سپس طالع همزاد را با استفاده از
حروف ابجد و ... به دست آورده و با کیفیتهای مختلف به درمان میپردازند )برای
118 (. اینان باور دارند که این همزاد گاهی -103 : اطلاع بیشتر رک: ابنغیاثالدینمحمد، 1372
بهصورت ماری سفید بر صاحبش ظاهر میشود؛ لذا هرگاه ماری سفید ببیند با عبارتی
بنامیزد( از کنار آن رد میشوند و از کشتن او صرف نظر ( » نام خدا « ،» بسمالله « ، مانند
74 (. در : میکنند. گاهی همزاد یا آل به اشکال دیگری نیز ظاهر میشود )ابراهیمی، 1392
سایر کشورها نیز چنین باورهایی وجود دارد و گاه همزاد در کنار خواهر یا برادر
انسانیاش زندگی میکند و به شکل مار، بز، گربه، غزال، کبوتر و گاو درمیآید. از این
رو، در انگارههای عامیانۀ مردم ایران و برخی نقاط جهان بهویژه اروپا، صدمه زدن به
برخی حیوانات خانگی ناصواب است و عقوبت بدی به همراه میآورد. در افسانههای
اروپای مرکزی و سرزمین اسکاندیناوی، همزادان خانگی به صورت گربه ظاهر می
124 (. در ایران وقتی گربهای سیاه را شکنجه میکنند، همزاد آن : شوند )کریستینسن، 1355
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا