• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

پردازشگر هاست چیست؟

  • نویسنده موضوع ALII
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 4
  • بازدیدها 108
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

ALII

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-30
نوشته‌ها
316
لایک‌ها
2,371
امتیازها
73
محل سکونت
میانِِ روشنی افکار
کیف پول من
4,751
Points
455
شما در دنیای واقعی نیاز به مسکن، ارتباطات، امنیت و … دارید که دقیقا به همه این ها در دنیای مجازی وب و اینترنت نیز احتیاج دارید. اگر شما یک فروشنده باشید در دنیای واقعی به یک مغازه یا مکانی برای ارائه و فروش محصولات خود نیاز دارید. در دنیای مجازی نیز باید یک مکان برای فروش و ارائه محصولات خود داشته باشید. به این مکان در دنیای مجازی “هاست – Host” نامیده می شود، که معرف یک فضای مشخص و تعریف شده در دنیای مجازی است، و مانند یک مکان فیزیکی در دنیای واقعی، دارای یک آدرس معتبر و شناخته شده در دنیای مجازی است.



سرور میزبان چیست؟​

مکان فیزیکی و قابل لمس “هاست – Host” در یک سرور یا یک کامپیوتر خیلی قوی است،که مانند یک فایل یا یک برنامه در آن سیستم کامپیوتری قرار دارد. این سرور یا همان کامپیوتر خیلی قوی، یک سرور ارائه دهنده خدمات وب در اینترنت است، که خود این سرور نیز ممکن است عضوی از یک شبکه بزرگتر مانند کلاستر یا یک فضای ابری باشد.



سرور ارائه دهنده خدمات وب چیست؟​

سرور ها چیز خاصی نیستند، شما هم میتوانید سیستم شخصی خود در خانه را به یک سیستم ارائه دهنده خدمات وب در اینترنت تبدیل کنید، طوری که هر کسی در اینترنت می تواند از سیستم شما و اطلاعات داخل آن استفاده کنند. خوب مسلما سیستم شخصی شما پاسخگوی چنین خدمات و تعداد کاربران زیاد نخواهد بود و همچنین شبکه و پهنای باند اینترنت شما نیز برای این کار کافی نیست. پس برای ارائه خدمات وب از سیستم های بسیار قوی استفاده می شود که به آنها سرور می گویند. این سرور ها دارای سخت افزار قوی و شبکه و پهنای باند اینترنت بالایی هستند و شرایط و مکان نگهداری خاصی دارند. این سرور ها به صورت همزمان از سایت های بسیار زیاد می توانند میزبانی کنند. سایت شما نیز به صورت یک سری اطلاعات در این سرور نگهداری می شوند و همه افراد در اینترنت می توانند به آنها دسترسی داشته باشند.



هاست اشتراک چیست؟​

به سرور هایی که سایت شما بر روی آن قرار می گیرند سرور میزبان و به فضایی که در این سرور به اطلاعات و سایت شما داده می شود “هاست – Host” گفته می شود. سروری که فضای هاست شما بر روی آن قرار دارد، بنا به توان سخت افزاری آن سرور، هاست های زیادی بر روی آن قرار دارد. یعنی فضای سرور بین افراد و هاست های زیادی به اشتراک گذاشته شده است و به همین دلیل به آن “هاست اشتراکی – Shared Host” می گوییم.

پس اگر بخواهیم یک تعریف خلاصه از هاست ارائه کنیم : یک فضای ذخیره سازی کوچک از یک سرور میزبان خدمات ارائه دهنده وب است که سایت و اطلاعات شما بر روی آن بارگذاری شده است. سایت ها برای محاسبات از منابع سخت افزاری سرور میزبان و برای ارائه در اینترنت از منابع شبکه و پهنای باند آن استفاده می کنند.



نام دامنه – Domain Name چیست ؟​

اگر به تعریف هاست در قسمت قبل دقت کرده باشید، گفتیم که هر هاست دارای یک آدرس مشخص و شناخته شده در دنیای اینترنت است. آدرس هاست شما همان آدرس سرور میزبان است که در اینترنت شناخته شده است. ولی گفتیم که بر روی آن سرور هاست های زیادی وجود دارد، پس چطور به آدرس هاست شما برسیم؟ پاسخ یک نام در دنیای اینترنت است که این نام غیر تکراری است که توسط مراکز معتبر ثبت می شود. به این نام ” نام دامنه – Domain Name” گفته می شود.

پس برای این که بتوانید یک فضا یا یک مکان در دنیای اینترنت داشته باشید باید یک نام دامنه شناخته شده در اینترنت نیز داشته باشید. این نام دامنه در تمام دنیا کنترل شده و غیر تکراری است پس باید توسط مراکز جهانی و معتبر این کار کنترل شوند. در نتیجه تهیه نام دامنه نیز رایگان نخواهد بود و باید مبلغی را برای آن پرداخت کنید که بیشتر به صورت یک ساله تا پنج ساله ارائه می شوند.



پسوند دامنه​

نام های دامنه پسوند های و دسته بندی های خاصی دارند که اصولا به صورت مشاغل و کشور ها دسته بندی می شوند. برای مثال دامنه های با پسوند com. معرف Communication و برای نام های تجاری است و یا دامنه های با پسوند ir. معرف دامنه های مربوط به کشور ایران هستند و نام های دامنه با پسوند org. معرف Organization و مربوط به فعالیت های سازمانی است.

برای تهیه نام دامنه با پسوند های مختلف باید از نماینده ها و فروشنده های معتبر و خاص آن استفاده کنید. برای مثال برای تهیه نام دامنه ایران ir. باید از طریق سایت nic.ir اقدام کنید. دقت کنید که هم برای برخی از نام ها و برخی از پسوند ها باید مجوز های خاصی را داشته باشید. پس باید قبل از خرید قوانین مربوط به هر پسوند نام دامنه را مطالعه کنید.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

ALII

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-30
نوشته‌ها
316
لایک‌ها
2,371
امتیازها
73
محل سکونت
میانِِ روشنی افکار
کیف پول من
4,751
Points
455

آدرس سرور یا DNS چیست ؟​

در ادامه تعریف هاست و نام دامنه گفتیم که هر هاست یک آدرس مشخص دارد که به آدرس سروری که در دنیای اینترنت مشخص شده است اشاره می کند. خود این آدرس نیز می تواند با یک نام در اینترنت مشخص می شوند.

پس آدرس DNS یا “آدرس نام سرور” آدرس سرور میزبان ارائه دهنده خدمات وب در اینترنت است که به یک آدرس IP معتبر اینترنتی متصل است. برای نمونه آدرس ها به این صورت هستند :

۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ مقدار عددی آدرس IP اینترنتی سرور است و مقدار نام آورده شده یک نام است که به آدرس اشاره می کند.

فرقی بین مقدار عددی و مقدار نام آدرس گفته شده نیست. در دنیای مجازی همه چیز به صورت عددی است و همیشه از نام ها برای راحتی در استفاده هستند. در نهایت تمامی نام ها به آدرس های عددی ترجمه و تبدیل می شوند. غالبا نیز یک آدرس های نام در اختیار شما قرار داده می شوند.



چطور یک هاست تهیه کنیم ؟​

با مطالبی که گفته شده برای اینکه یک فضا و یک هاست در اینترنت داشته باشید باید سه گزینه زیر را تهیه کنید :



تهیه یک هاست در اینترنت

تهیه یک نام دامنه

تنظیم نام های آدرس هاست یا همان آدرس های DNS در نام دامنه

برای اینکه یک هاست و فضای شناخته شده در اینترنت داشته باشید ابتدا باید یک نام دامنه Domain Name تهیه کنید. سپس با آن نام دامنه یک فضای اینترنتی یا یک هاست را تهیه می کنید. چون در حین خرید و تهیه دامنه نیاز به یک نام دارید و مراحل خرید را بدون نام نمی توانید تکمیل کنید.

بعد از اینکه یک هاست در اینترنت تهیه کردید، شرکت خدمات دهنده فضای هاست نام یا آدرس های DNS مربوط به سرور میزبانی را برای شما ارسال می کند که باید آن آدرس را در قسمت مربوط به آدرس های DNS نام دامنه وارد کنید.


کنترل پنل هاست چیست؟ و مدیریت هاست چگونه است​

همانطور که گفتیم یک هاست قسمتی از یک سرور میزبان ارائه دهنده خدمات وب است که بر روی آن هاست های زیاد دیگری نیز قرار دارند. شما بعد از تهیه یک هاست باید سایت، فایل ها و اطلاعات خود را در فضای هاست قرار دهید. خوب پس برای این کار باید با هاست خود دسترسی برای انتقال فایل داشته باشید و بتوانید آن ها را مدیریت کنید.

همچنین ممکن است بخواهید ویژگی های خاصی را در هاست خود فعال کنید یا تغییر دهید. برای مثال تنظیم SSL و تبدیل سایت به HTTPS، ایجاد یا حذف صندوق پست الکترونیک EMAIL، ایجاد و مدیریت زیر دامنه، ایجاد و تنظیم دسترسی های FTP برای انتقال فایل و فعالیت های بسیار دیگر. دقت کنید که هر کدام از این فعالیت ها در تمام هاست های اشتراکی موجود در سرور باید قابل انجام باشد.

برای این رفع این همه نیاز و تامین و تضمین امنیت و کارایی همه این ها باید چکار کرد ؟
برای رفع این مشکل از کنترل پنل های مدیریتی مربوط به هاست ها استفاده می شود. این کنترل پنل ها بر روی سیستم عامل سرور های میزبان ارائه دهنده خدمات وب نصب می شود و کنترل کل سرور را در دست میگیرد. این کنترل پنل ها دارای یک دسترسی های جداگانه کاربر و مدیر هستند. فعالیت هایی مانند ایجاد و تنظیم هاست، تنظیم دسترسی های و پلن ها، تنظیمات امنیتی و بسیار تنظیمات دیگر جزو وظایف مدیر سرور است و کاربرانی که هاست تهیه می کنند به آن دسترسی ندارند.



نکته :​

دقت کنید که همه فعالیت ها را نمی توانید انجام دهید و برخی از کارها را باید از مدیر سرور خود بخواهید که برای شما انجام دهد. مانند بازگردانی فایل های پشتیبانی و برخی فعالیتهای دیگر. تمامی انواع کنترل پنل ها تحت وب هستند یعنی اینکه پس از تهیه هاست به صورت خودکار یک حساب کاربری برای شما ایجاد می شود که با مشخصات آن کاربر می توانید وارد شوید. تمامی مراحل ایجاد هاست و دسترسی به هاست شما به صورت خودکار انجام می شود. پس از ایجاد هاست یک آدرس اینترنت به همراه دسترسی کنترل پنل به شما داده می شود. پس اگر مشکلی در این قسمت داشتید باید با مدیر سرور خود در میان بگذارید.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

ALII

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-30
نوشته‌ها
316
لایک‌ها
2,371
امتیازها
73
محل سکونت
میانِِ روشنی افکار
کیف پول من
4,751
Points
455

انواع هاست​

اگر به قسمت تعریف هاست دقت کنید، یک مثال عنوان کردیم و گفتیم که دنیای واقعی مانند دنیای مجازی است. در واقع این یک مثال نیست و یک حقیقت است که با پیشرفت تکنولوژی و دانش IT هر روز به این مطلب نزدیکتر می شود. در دنیای واقعی شما برای فعالیت خود نیاز به یک فضا مانند یک شرکت، دفتر، مغازه یا هر نوع مکانی برای ارائه محصولات، خدمات یا سرویس های خود دارید.

در دنیای واقعی هر فرد، شرکت، سازمان یا اشخاص حقوقی به هر شکل فعالیت های مختلفی دارند. برای مثال ممکن است که شما یک آموزشگاه داشته باشید، یا یک فروشگاه، شرکت خدماتی، شرکت بازرگانی، موسسه تصویری، یا هر فعالیتی را داشته باشید. مسلما برای همه این ها تهیه یک نوع فضای یکسان کار مناسبی نیست. مثلا فضای یک شرکت خدماتی برای یک آموزشگاه مناسب نیست یا فضای یک فروشگاه برای یک موسسه تصویری مناسب نیست. پس همانطور که در دنیای واقعی برای هر نوع فعالیتی نیاز به یک فضا و مکان مناسب دارید، در دنیای مجازی نیز نیاز به فضا و هاست مناسب دارید.



بررسی برخی از انواع هاست ها می پردازیم :​

هاست ویندوزی :​

اگر سایت شما با تکنولوژی برنامه نویسی ویندوز طراحی شده باشد، باید هاست هاست هایی تهیه کنید که سیستم عامل سرور میزبان آن و پنل کاربری آن بر مبنای ویندوز باشند یا اینکه از تکنولوژی های ویندوز پشتیبانی کنند. این سایت های عمدتا با زبان برنامه نویسی ASP و بانک اطلاعاتی SQL Server طراحی شده اند. معروف ترین و تنها کنترل پنل ویندوز “پلسک – Plesk” می باشد.



هاست لینوکسی :​

اگر سایت شما با تکنولوژی ها و زبان های برنامه نویسی مبتنی بر لینوکسی طراحی شده باشد باید از هاست های لینوکسی با کنترل پنل های لینوکسی استفاده کنید. زبان برنامه نویسی که توسط هاست های لینوکس پشتیبانی می شوند PHP است. کنترل پنل مربوط به هاست های لینوکس بر دو دسته Cpanel و Directadmin است. البته در برخی موارد هم از پلسک استفاده می شود.



هاست وردپرس :​

هاست هایی که است برای منابع آن برای وردپرس بهینه شده است و به صورت پیش فرض CMS وردپرس روی آن نصب شده است. در کل تفاوت زیادی با هاست های عادی ندارند.



هاست لاراول :​

“لاراول – Laravel” یک چارچوب یا Framework برای زبان برنامه نویسی PHP است، که امروزه بسیار محبوب و پرکاربرد شده است. برای استفاده از این هاست نیاز به منابع و دسترسی های خاص مانند SSH است. هاست های لاراول برای استفاده از آن بهینه شده اند.



هاست رایگان :​

همان هاست های عادی هستند با منابع محدود تر و کم تر که به صورت رایگان ارائه می شوند. این هاست ها به دلایل مختلفی به صورت رایگان ارائه می شود. دلایلی مانند تبلیغات، تست بررسی اولیه، گسترش دانش و موارد دیگر.


هاست دانلود :​

هاست هایی هستند که دارای ترافیک و پهنای باند بالایی دارند برای دانلود بالا دارند. بیشتر این نوع هاست دارای فضای بالایی برای ذخیره اطلاعات هستند. همانطور که از نام این هاست پیداست، این نوع هاست برای سایت هایی است که کاربران زیادی اطلاعات و فایل های آن را دانلود می کنند.



هاست نامحدود :​

هاست هایی است که یا فضای ذخیره سازی نامحدود دارند یا ترافیک نامحدود دارند و شاید هر دو را به صورت نامحدود ارائه می کنند. سرور میزبانی این گونه هاست ها عمدتا بر روی فضای ابری هستند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

ALII

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-30
نوشته‌ها
316
لایک‌ها
2,371
امتیازها
73
محل سکونت
میانِِ روشنی افکار
کیف پول من
4,751
Points
455

هاست ابری :​

هاست هایی هستند که سرور میزبان آن ها بر روی فضای ابری قرار دارند. در فضای ابری توان سخت افزاری چندین سرور به صورت یکپارچه و متمرکز استفاده می شوند و فضای هاست شما بر روی منابع سرور ها به صورت یک شناور بر روی سرور ها قرار دارد.



هاست خوشه ای :​

منظور از خوشه ترجمه لغت Cluster است. برای استفاده بهینه از سرور ها آن ها را به یکدیگر متصل می کنند و به صورت متمرکز از فضای سخت افزاری سرور ها استفاده می کنند. از لحاظ مفهومی شبیه به کلاستر است ولی در عمل تفاوت زیادی دارند. فضای هاست شما نیز بر روی مجموعه کلاستری از سرور ها قرار دارد.



هاست پر سرعت :​

هاست های هستند که از لحاظ منابع سخت افزاری مانند CPU , RAM و هارد دارای سرعت بالایی هستند و دارای ترافیک و پهنای باند بالایی نیز هستند. شاید برخی موارد را نداشته باشند و در برخی موارد سرعت بالایی داشته باشند.



هاست ریسلر :​

این نوع هاست دارای برخی دسترسی های مدیر سایت با منابع بالاتر هست که کاربر می تواند چندین هاست با منابع جداگانه روی آن راه اندازی کند. این نوع هاست برای دو گروه مناسب است : یکی طراحان و برنامه نویسان سایت ها که سایت های زیادی را راه اندازی می کنند و گروه دیگر فروشندگان جزء که به نوعی فروشنده یک شرکت هاستینگ محسوب می شوند.

قبل از خرید هاست باید مقدار کاربرانی که از سایت شما بازدید می کنند و وارد سایت شما می شوند و فعالیت هایی را انجام می دهند دقت کنید. برای سایت هایی که کاربرانی زیادی دارند باید یک هاست با میزان حافظه RAM و CPU بالا تهیه کنید. مانند سایت های فروشگاه الکترونیکی با مشتری های زیاد.



مثال​

اگر در سایت شما فیلم های زیادی نمایش داده می شود باید هاست با فضای ذخیره سازی بالا برای ذخیره فیلم ها داشته باشید و به ازای کاربران نیز به پهنای باند و ترافیک بالا برای نمایش فیلم ها دارید. اگر یک آموزشگاه الکترونیک داشته باشید باید پهنای باند و ترافیک بالا برای ارتباط با کاربران خود داشته باشد. البته برای آموزشگاه های الکترونیک پیشنهاد می شود که از سرور مجازی VPS یا سرور اختصاصی Dedicated Server استفاده کنید.



انواع کنترل پنل هاست​

کمی قبل با ماهیت و عملکرد کنترل پنل ها و اینکه کنترل پنل هاست چیست؟ آشنا شدیم. کنترل پنل ها هاست برای مدیریت فضای هاست است که بر روی سرور میزبان نصب می شود. کنترل پنل هاست امکانات مدیریت هاست از قبیل مدیریت فایل، FTP، Email، تنظیمات و موارد بسیار دیگر را فراهم می کند. در ادامه برخی از کنترل پنل ها معرفی می کنیم :



سی پنل Cpanel​

این کنترل پنل برای هاست های لینوکس است و اگر سایت شما مبتنی بر زبان PHP و لینوکس باشد می توانید از این کنترل پنل استفاده کنید. لازم به ذکر است که درصد بیشتری سایت ها مبتنی بر لینوکس و زبان PHP است. این کنترل پنل بسیار محیط کاربر پسند و راحتی دارد و محبوبترین کنترل پنل در بین رقیبان خود است.



دایرکت ادمین Directadmin​

این کنترل پنل نیز مبتنی بر لینوکس و زبان PHP است. محیط این کنترل پنل نیز بسیار ساده و کاربر پسند است ولی محبوبیت آن بین کاربران کمتر از Cpanel است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

ALII

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-30
نوشته‌ها
316
لایک‌ها
2,371
امتیازها
73
محل سکونت
میانِِ روشنی افکار
کیف پول من
4,751
Points
455

پلسک Plesk​

این کنترل پنل معروفترین و میتوان گفت تنها کنترل پنل مبتنی بر ویندوز و زبان برنامه نویسی ASP است. اگر سایت شما ویندوزی است تقریبا مجبور به انتخاب این کنترل پنل هستید، ولی نگران نباشد، Plesk نیز مانند Cpanel بسیار خوش دست و کاربر پسند است و به راحتی می توانید با آن کار کنید.



چه هاستی بخریم ؟​

بعد از همه این صحبت ها حال از کجا باید یک هاست تهیه کنیم، چه هاستی بخریم و اینکه چه هاستی برای ما خوب است؟ در اولین مرحله باید هاست مورد نظر نیاز های شما را تامین کند. اینکه هاست لینوکسی باشد یا ویندوز به معماری و طراحی سایت شما بستگی دارد. اینکه فضا و ترافیک هاست چه مقدار باشد به مقدار فایل ها و اطلاعات و تعداد کاربران سایت شما بستگی دارد. در نهایت بعد از محاسبه نیاز های خود، با سرویس دهنده های زیاد و گزینه های متفاوت در سایت ها مواجه می شوید، کدام یک را باید انتخاب کنید؟



مهمترین ویژگی هایی که یک هاست خوب باید داشته باشد :​

قیمت :​

در اولین مورد، قیمت بسیار مهم است و باید بر حسب توان مالی خود خرید کنید، ولی همه چیز را فدای قیمت نکنید.



پشتیبانی :​

سعی کنید از جایی هاست خود را تهیه کنید که پشتیبانی مناسبی را ارائه دهند. برای این کار باید بیشتر به رزومه شرکت هاستینگ دقت کنید. از تجربه خودتان و دیگران و یا نظرات کاربران و طراحان وب سایت ها در این زمینه استفاده کنید.



سرعت :​

سرعت در هاست بسیار مهم است و تاثیر زیاد در سئو و رنکینگ سایت شما خواهد داشت. سرعت در هاست به دو عامل سخت افزار و پهنای باند شبکه سرور میزبان وابسته است. هر چه سرعت هارد، پردازشگر و حافظه رم سرور قوی تر باشد و پهنای باند شبکه سرور میزبان هاست بالا باشد، سرعت بارگذاری سایت نیز بیشتر می شود.



سرور های پرقدرت :​

یک هاست خوب باید سرور های به روز با سخت افزارهای جدید و پرقدرت داشته باشد تا بتواند بهترین خدمات را با سرعت مناسب ارائه دهد. اطلاعات سرور توسط شرکت ها صراحتا اعلام نمی شود و باید به اعتبار و رزومه شرکت رجوع کنید. شرکت های معتبر از سخت افزار ضعیف استفاده نمی کنند و به اعتبار خود لطمه نمی زنند.



دیتاسنتر Data Center :​

سرور هایی که در اینترنت خدمات دهی می کنند در مراکز استاندارد و مشخصی به صورت یکجا هستند که به آن ها دیتاسنتر Data Center می گویند. شرکت های ارائه دهنده خدمات هاست یا باید خودشان یک Data Center استاندارد با پهنای باند شبکه بالا داشته باشند یا اینکه از Data Centerهای معتبر استفاده کنند. برای بررسی دیتاسنتر می توانید از پشتیبانی فروش سئوال کنید یا با تهیه هاست رایگان این مورد را بررسی کنید.



امنیت :​

این قسمت خودش گویای اهمیت آن است. تامین کننده خدمات هاستینگ باید تمام موارد امنیتی را در زمینه هاست فراهم کرده باشد.شرکت خدمات دهنده باید امنیت را در چند لایه به صورت دفاعی برای کاربران خود فراهم کرده باشد. این کار لازم است ولی کافی نیست. شرط کافی بودن، به روز بودن زنجیره امنیتی است که برای این کار باید یک تیم تخصصی امنیت انجام دهد.

نکته بسیار مهم : امنیت همیشه نسبی است و هیچگاه نمی توان امنیت ۱۰۰ درصد را برقرار کرد، پس باید تا حد لازم قدرت دفاعی را افزایش داد.



زمان پایداری Uptime:​

گفتیم که امنیت نسبی است و ممکن اس که سرور میزبان به دلایل امنیتی یا مواردی مانند خ*را*ب شدن هارد، مشکلات برق و موارد دیگر که بسیار هستند سرور میزبان از دسترس خارج شود. تمام این مشکلات راه حل دارند و شرکت خدمات دهنده باید بالاترین زمان در دسترس بودن سرور را ارائه کند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا