• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید

پزشکی و سلامت انواع سرطان هاو هرآنچه که باید در موردشان بدانیم

  • نویسنده موضوع aliasghar
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 2
  • بازدیدها 83
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

aliasghar

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2021-07-26
نوشته‌ها
531
لایک‌ها
127
امتیازها
43
محل سکونت
تبریز
کیف پول من
501
Points
0
سرطان معده چهارمین بدخیمی در مردان و پنجمین سرطان شایع در زنان در سراسر جهان است.

اگر چه میزان بروز و مرگ‌ومیر سرطان معده در اکثریت کشورهای آسیا، در سال‌های اخیر کاهش کمی داشته، اما این بیماری هنوز یکی از مشکلات سلامت عمومی در این کشورها است.

این متخصص اپیدمیولوژی با بیان اینکه بروز و مرگ‌ومیر این بیماری براساس منطقه جغرافیایی، وضعیت اقتصادیاجتماعی و فرهنگی متفاوت است، افزود: به منظور کاهش بار اقتصادیاجتماعی مرتبط با سرطان معده، شناسایی و مدیریت گروه‌های پرخطر دارای اهمیت بالایی است.

وی گفت: سرطان معده یک بیماری چند علیتی است و عوامل متعددی از جمله سن، جنسیت مرد، وضعیت اقتصادی اجتماعی، سابقه خانوادگی، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، زخم معده، مصرف مواد غذایی غنی شده با نمک و ترکیبات نیترات مانند انواع سوسیس و کالباس و عادات غذایی ناسالم از عوامل خطر مهم سرطان معده به خصوص در کشورهای در حال توسعه است.

متخصص اپیدمیولوژی، عنوان کرد: عفونت هلیکوباکتر پیلوری عامل مهم در ایجاد زخم معده است. این عفونت از قوی‌ترین عوامل خطر سرطان معده در سراسر جهان است. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال میلادی ۲۰۱۴ در ایران، سرطان معده در مردان شایع‌ترین سرطان و در زنان سومین سرطان بعد از سرطان پستان بوده است.

میزان بروز کمتر سرطان معده در زنان نسبت به مردان ممکن است به دلیل مواجهه کمتر زنان با عوامل خطر مختلف مانند سیگار کشیدن و مصرف الـ*کـل و مواجهه با سطوح بالاتر استروژن در طول دوره زندگی خود باشد.

این متخصص اپیدمیولوژی با اشاره به اینکه در ایران برخلاف کشورهای پیشرفته میزان بروز سرطان معده در حال افزایش است، گفت: این افزایش در استان کردستان که یکی از استان‌های غربی کشور است قابل توجه است.

مرادی خاطرنشان کرد: عوامل زیادی از جمله ویروس‌ها، باکتری‌ها، عوامل شیمیایی، فیزیکی، ژنتیکی و فامیلی در بروز سرطان‌ها دخیل است.

وی در پایان یادآور شد: از آنجایی که در سرطان‌ها، پیشگیری اولیه بیشتر بر کاهش خطر ابتلا و کاهش عوامل خطرزا در افراد سالم و پیشگیری ثانویه بر تشخیص سریع و غربالگری و کنترل فرایند سرطان تاکید دارد، توصیه می‌شود که مردم در سنین بالای ۴۰ سالگی علایمی مانند زخم معده، درد شکمی، نفخ و خونریزی گوارشی را جدی بگیرند و به پزشک مراجعه کنند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

aliasghar

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2021-07-26
نوشته‌ها
531
لایک‌ها
127
امتیازها
43
محل سکونت
تبریز
کیف پول من
501
Points
0
سرطان ریه در مراحل اولیه هیچ نشانه ای ندارد و بیماران اغلب زمانی به پزشک مراجعه می کنند که بیماری در مراحل پیشرفته قرار دارد. شاید به همین دلیل باشد که سرطان ریه کشنده ترین سرطان در انسان محسوب می شود.

متاسفانه سرطان ریه در مراحل ابتدایی هیچ نشانه ای از خود بروز نمی دهد و اغلب، بیماران زمانی به پزشک مراجعه می کنند که سرطان در مراحل پیشرفته قرار دارد. با این حال آگاهی از نشانه های شایع این بیماری سبب می شود که این سرطان مهلک در ابتدایی ترین و درمان پذیرترین مرحله ممکن تشخیص داده شود.

شایع ترین نشانه سرطان ریه، سرفه است که در صورت تهاجم تومور به لایه پوشاننده مجاری تنفسی به وجود می آید. با این حال، علایم زیر هم می توانند نشانه وجود یک توده در ریه باشند.
در صورت بروز هر کدام از علائم زیر باید حتما به پزشک مراجعه کنید:

* افزایش تعداد یا شدت سرفه در فرد سیگاری

* سرفه به همراه خلط خونی، حتی اگر میزان خون اندک باشد.

* درد مبهم یا مشخص در قفسه سـ*ـینه

* تنگی نفس در اثر فعالیت

* خشونت یا تغییر صدا که بیشتر از 2 هفته طول کشیده باشد.

* عفونت های مکرر ریه و مجاری تنفسی

* بروز خس خس سـ*ـینه به صورت حاد

سرطان ریه ممکن است با یک سری علایم غیر اختصاصی مانند ضعف، خستگی، کاهش وزن و کاهش اشتها و علایم تهاجم به قسمت های دیگر ب*دن مانند درد استخوان و سردرد نیز همراه باشد. کشف سریع و درمان زود هنگام این بیماری در بقا و بهبود کیفیت زندگی بیمار نقش بسیار مفیدی دارد.
علل ایجاد سرطان ریه

علت ایجاد سرطان در همه جای ب*دن یکسان است. در سیستم کنترل تقسیم سلول های قسمتی از ب*دن اختلال ایجاد می شود. این اختلال ممکن است به صورت خود به خودی یا در اثر عوامل ناشناخته و یا در بیشتر موارد به علت تماس سلول با یک سری عوامل مخرب و زیان بار که به عوامل سرطان زا مشهور هستند، ایجاد شود.

مهم ترین عامل سرطان زایی که سبب تغییرات سرطانی سلول های ریه می شود ترکیبات زیان بار مختلف موجود در دود سیگار هستند.
مصرف سیگار هنوز هم مهم ترین عامل خطر ابتلا به سرطان ریه محسوب می شود. خطر ابتلا به سرطان ریه با افزایش مقدار و مدت تماس با دود تنباکو افزایش می یابد و هر چه سن شروع مصرف سیگار پایین تر باشد، خطر ابتلا بیشتر است

دانشمندان از حاصل ضرب تعداد پاکت سیگار در روز ضرب در تعداد سال هایی که فرد سیگار کشیده است، استفاده می کنند. به عنوان مثال کسی که به مدت 20 سال روزی 1 پاکت سیگار کشیده است از نظر خطر ابتلا به سرطان ریه با کسی که به مدت 10 سال روزی 2 پاکت کشیده است، برابر است.

مطالعات متعدد هم چنین نشان داده اند که خانم های سیگاری بیشتر از آقایانی که همان مقدار سیگار می کشند به سرطان ریه مبتلا می شوند. این افزایش ممکن است به دلیل حساسیت بیشتر خانم ها به مواد سرطان زای موجود در دود سیگار باشد.

دومین علت شایع ابتلا به سرطان ریه گ*از رادون است. رادون گ*از بی رنگ و بی بویی است که از تجزیه ی طبیعی اورانیوم در آب، خاک و مصالح ساختمانی قدیمی در زیر زمین ساختمان های قدیمی تولید می شود. تنفس گ*از رادون با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه مربوط شناخته شده است.

آلودگی هوای شهرهای صنعتی از دیگر عوامل مؤثر در بروز این سرطان مهلک است. مطالعات انجام شده در ایران نشان داده است که میزان بروز سرطان های ریه غیر وابسته به سیگار در ایران بیشتر از آمار سایر کشورها است.

محققین علت احتمالی این تفاوت را آلودگی هوای شهرهای بزرگ ایران و وجود مقدار بیشتر مواد سرطان زای ناشی از مصرف سوخت های غیر استاندارد می دانند.

تماس های شغلی با ترکیباتی مانند آزبست، کلرید وینیل، نیکل، کروم و هیدروکربن های آروماتیک نیز از دیگر عوامل خطر ساز ابتلا به سرطان ریه به شمار می روند.

ترک سیگار در بیمارانی که سال ها سیگاری بوده اند، خطر ابتلا به سرطان ریه را به طرز چشمگیری کاهش می دهد و هر چه مدت زمان ترک سیگار طولانی تر شود، این خطر بیشتر کاهش می یابد؛ به طوری که حدود بعد از 20 سال ترک کامل سیگار، خطر ابتلا به سرطان ریه تقریباً برابر با یک فرد غیرسیگاری می شود.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

aliasghar

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2021-07-26
نوشته‌ها
531
لایک‌ها
127
امتیازها
43
محل سکونت
تبریز
کیف پول من
501
Points
0
سرطان خون نوع لنفوسیتی شایع ترین سرطان در کودکان است و متاسفانه این نوع سرطان راه پیشگیری مشخصی ندارد و درمان سرطان بستگی به پیشرفت بیماری و وضعیت سلول ها و جسمانی بیمار دارد.

سرطان اصطلاحی برای اطلاق به گروهی از بیماری‌ها است که در آن سلول‌های غیرطبیعی بدون کنترل تقسیم می‌شوند و می‌توانند به سایر بافت‌ها تهاجم کنند. سلول‌های سرطانی همچنین می‌توانند از طریق خون و دستگاه لنفاوی به سایر نقاط ب*دن گسترش پیدا کنند.

به گزارش تسنیم، سرطان یک بیماری منفرد نیست، بلکه بسیاری از بیماری‌ها را شامل می‌شود. بیش از 100 نوع متفاوت سرطان وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع گفتگویی را با "دکتر ولی الله مهزاد، فوق تخصص خون و سرطان” انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

علت اصلی و منشا سرطان چیست؟

علت اصلی سرطان همچنان نامشخص است ولی فاکتور های مختلف خارجی وجود دارد که می تواند در رشد سلول های سرطانی نقش داشته باشند که برخی از آنها فاکتور های مشترکی هستند. تغذیه سالم و ناسالم یکی از این عوامل موثر در شکل گیری سرطان است. مصرف گوشت های قرمز، ا*ل*ک*ل، دخانیات از جمله این موارد هستند و بعضی دیگر از عوامل سرطان زا مانند ویروس های هچاتیت، ویروس غدد لنفاوی و ویروس هایی است که شبیه به ویروس سرماخوردگی هستند.
آیا سرماخوردگی های مکرر منجر به سرطان می شود؟

معمولا افرادی که به طور مکرر سرما می خوردند سیستم ایمنی ضعیفی دارند و ارتباطی با سرطان ندارد.

تنها شیمی درمانی شیوه مقابله با سرطان است؟

سرطان شاخص هایی برای آن تعریف شده و شیمی درمانی استاندارد ترین درمان برای آن است و بسته به نوع سرطان و خوش خیم یا بدخیم بودن ان بعد از جراحی، شیمی درمانی و بعد از آن پرتو درمانی صورت می گیرد. هر سرطانی از خود همان عضو شروع می شود . سرطان روده از خود روده و یا سرطان کبد از خود سلول های کبد شروع می شود ولی همین سلول می توند روی اعضای دیگر مانند استخوان نفوذ کند.

شایع ترین سرطان در کودکان چه نوع سرطانی است؟

سرطان خون نوع لنفوسیتی شایع ترین سرطان در کودکان است و متاسفانه این نوع سرطان راه پیشگیری مشخصی ندارد و توصیه می شود تا قبل از 6 سالگی آزمایش خاصی ندهند.

چرا بعضی افراد به سرطان خوب جواب می دهند و برخی دیگر سریعا فوت می کنند؟

درمان سرطان بستگی به پیشرفت بیماری و وضعیت سلول ها و جسمانی بیمار دارد. اگر سرطان پیشرفت کند درمان قطعی برای آن امکان پذیر نیست و معمولا درمان برای کنترل بیماری و افزایش طول عمر و کیفیت زندگی بیمار است و مهم ترین امر برای بیمار روحیه بالای آن است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا