• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

فرهنگ قوم ترکمن

  • نویسنده موضوع Negin_SH
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 3
  • بازدیدها 146
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

Negin_SH

سرپرست بخش کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست بخش
تیزریست
کاربر VIP انجمن
کتابخوان برتر
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-06
نوشته‌ها
4,584
لایک‌ها
14,919
امتیازها
193
سن
19
محل سکونت
سومرو
کیف پول من
80,765
Points
281
قوم ترکمن، مسلمان و پیرو مذهب حنفی می‌باشند. این قومیت ایرانی بسیار پای بند مذهب بوده و چشم‌انداز مذهب، در تمامی مراسم آنها انعکاسی ویژه دارد. اما جالب است بدانید که در میان اقوام ترکمن، جشنی به نام « آق قویون» یا گوسفند سفید وجود دارد. این مراسم با رسیدن هر مرد به سن شصت‌وسه سالگی، به‌پاس بزرگداشت حضرت محمد (ص) به این سن برگزار می‌شود. همین‌طور بدانید که قوم ترکمن، نسلی به‌جامانده از اجداد خود ترکمانان اُغُوز هستند. اما زبان قوم ترکمن، انشعاب خاصی از ترکی اُغُزی و زبان ترکمنی می‌باشد. راستی می‌دانید که اسب نژاد ترکمن، از اصالت خاصی برخوردار است. همچنین افراد این قوم نیز، در تربیت و پرورش اسب دارای تبحر و استادی خاصی می‌باشند. همچنین به عنوان هنر صنایع‌دستی، بافت قالی و نمد را در قوم ترکمن مشاهده می‌نمایید که تجلی‌گاه خاصی دارد.

چگونگی جغرافیای قوم ترکمن از اقوام ایرانی

باید بدانید که اقوام ترکمن، در جنوب شرقی دریای خزر و ترکمن‌صحرا واقع در بخش شمال شرقی ایران و رشته کوه البرز زندگی می‌کنند. همچنین سکونت‌گاه ترکمن‌ها را در ناحیه شمالی استان گلستان، مناطق راز و جرگلان در بجنورد واقع در خراسان شمالی می‌بینید. بنابراین از شهرهای گنبدکاووس، آق‌قلا، بندر ترکمن و مراوه‌تپه سرزمین رنگ‌ها، به عنوان شهرهای اصلی ترکمن‌ها می‌توانید نام ببرید. همچنین محل زندگی قوم ترکمن، در کلاله با تپه‌های تاریخی و پیش از تاریخ و سیمین شهر نیز می‌باشد. اما اجازه دهید گفته شود که نگین شهر، گمش تپه با خانه‌هایی قدیمی 150 ساله، انبار آلوم و داشلی برون نیز، جهت زندگی اقوام ایرانی ترکمن شناخته می‌شود.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Negin_SH

سرپرست بخش کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست بخش
تیزریست
کاربر VIP انجمن
کتابخوان برتر
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-06
نوشته‌ها
4,584
لایک‌ها
14,919
امتیازها
193
سن
19
محل سکونت
سومرو
کیف پول من
80,765
Points
281
نژاد و خاستگاه ترکمن ها
بدانید نژاد ترکمن، از بازمانده‌های قبایل غُز یا اوغُوز می‌باشد. قبیله مذکور که جزء قبایل تغزغز بود، در شمال دریای آرال که در گذشته بسیار‌‌ پرعظمت بود، می‌زیستند. همچنین این دریا به علت وجود جزایر متعدد در اعماق آن، دریای جزایر نیز نامیده می‌شود. البته برخی اسلاف ترکمن را، از تیره‌های ترک‌نژادی می‌دانند که از غرب چین و جنوب مغولستان رهسپار آسیای میانه شدند. حتی نویسندگان ایرانی به قومی که در سده پنجم هجری قمری به نام ترکمان یا ترک در آسیای مرکزی می‌زیستند، اشاره داشته‌اند. راستی دوره فرمانروایی سلجوقیان که از غزهای ترکمن بودند، با طغرل بیک در ایران آغاز شد. بعدها با افزایش وسعت حکومت سلجوقیان در قرن دهم میلادی، برخی از ترکمن‌ها به‌جانب جنوب و غرب رفتند. عده‌ای هم در مکانی که به نام آنان مشهور شد، سکونت یافتند. نام ترکمن‌ها در دائره‌المعارف چینی، برای اولین مرتبه در سده هشتم میلادی مشاهده شد.

جمعیت ترکمن های ایران، نوع مذهب و زبان آنان
در زمینه جمعیت ترکمن‌های کشور ایران، باید بگوییم. تقریباً عددی بیشتر از دو میلیون نفر، میزان جمعیت ترکمن‌ها را تخمین می‌زنند. اما باید دانست با اکثریت قاطع قوم ترکمن، پیرو دین مقدس اسلام هستند. همچنین ترکمن‌ها، دارای مذهب تسنن نیز می‌باشند. آنان شاخه حنفی از مذهب تسنن را، پذیرفته‌اند. حتی می‌توان در زمینه آداب مذهبی، قوم ترکمن را بسیار پایبند به مذهب خود نیز تشخیص داد. اما در ر*اب*طه با زبانی که با آن قوم ترکمن محاوره می‌کنند، باید گفت. زبان ترکمنی را در واقع می‌توان، شاخه‌ای از ترکی اُغز غربی دانست. راستی این زبان ترکی را، زیرشاخه و حد میانه‌ای از ترکی استانبولی و آذربایجانی می‌دانند. در واقع زبان ترکمنی نظیر ترکی ترکیه و آذربایجان تا اندازه زیادی با زبان های روسی، عربی و فارسی نیز درآمیخته است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Negin_SH

سرپرست بخش کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست بخش
تیزریست
کاربر VIP انجمن
کتابخوان برتر
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-06
نوشته‌ها
4,584
لایک‌ها
14,919
امتیازها
193
سن
19
محل سکونت
سومرو
کیف پول من
80,765
Points
281

معنی قوم ترکمن

نخستین بار نام قوم ترکمن زمانی که اوغوزها با هم متحد شدند و یک سازمان سیاسی را تشکیل دادند، از سوی آنان بکار رفت. حتی در یکی از نوشته‌های مینورسکی، دیده می‌شود که اوغوزها به نام ترکمن نیز شناخته می‌شدند. او همچنین بر این باور است، نام ترکمن با شروع اسلام و گرویدن به آن در بین غزها متداول گردید. اما در معنای قوم ترکمن، بنا به نظر مورخان دوران غزنوی نظیر بیهقی و … اوغوزها را ترک مسلمان می‌نامیدند. حتی این نام تا زمانی طولانی توسط مسلمانان در مورد اوغوزهای که اسلام را پذیرفته بودند، به کار می‌رفت. البته در این زمینه از سده سیزده، دیگر به‌کارگیری نام ترکمن به‌جای اوغوز رایج شد. اما در ر*اب*طه با نام ترکمن، محمود بن حسین کاشغری عقیده دیگری دارد. کاشغری بنا به کتاب دیوان لغت الترک، در قرن یازدهم میلادی ترکمان را به معنای ترک مانند می‌داند.

قوم ترکمن از دیدگاه سیاسی

علی‌رغم شکست دولت قاجار در برابر اعتراضات اقوام ترکمن، با قرارداد آخال بین روسیه و ایران عرصه بر این قوم تنگ شد. همچنین بر اساس این قرارداد، مرزهای شمال شرقی در سرحدات کنونی در اختیار ایران قرار گرفت. بنابراین این موضوع به جدایی بین قبایل و عشایر ایل ترکمن، منجر شد. البته در دوران سلطنت رضاشاه، قوم ترکمن مجبور به یکجانشینی شدند. حتی سرانجام رضاشاه در سال 1302 شمسی، نظامیان را به جنگ ترکمن‌ها فرستاد. باید دانست که این جنگ و ستیز، قریب به دو سال ادامه یافت. گرچه دولت پیروز میدان بود، ولی این موفقیت هرگز نتوانست از حملات و عصیان قوم ترکمن جلوگیری نماید.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Negin_SH

سرپرست بخش کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست بخش
تیزریست
کاربر VIP انجمن
کتابخوان برتر
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-06
نوشته‌ها
4,584
لایک‌ها
14,919
امتیازها
193
سن
19
محل سکونت
سومرو
کیف پول من
80,765
Points
281

طوایف ترکمن

از طوایف ترکمن، می‌توان « چاودر، چاودار یا چودیرها» را نام برد. آنان بین مناطق منقشلاق قزاقستان و خیوه ازبکستان شهری با حکایت از برهه شکوهمند ایرانیان، زندگی می‌کردند. همچنین می‌توان از تیره‌های آنان به ابدال، قره چادر، اسنلو، شیخ و … اشاره داشت. البته طایفه پرجمعیت « اُرساری»، به علت ن*زد*یک*ی مقر آن به ساحل چپ آمودریا به « ل*ب آب ترکمن» معروف بودند. راستی از تیره‌های آن می‌توان قارا، آلاچا و …را نام برد. همچنین یمرلی‌ها از ترکمن‌هایی، جانب شرقی آمو‌دریا بودند. اما «عالی ایل یا علی ایلی‌ها»، از ترکمن‌های مرز شمالی افغانستان با جمعیتی اندک بودند. « قره» نیز از طوایف کم‌جمعیت است که بین مرو و اندخوی افغانستان، زندگی می‌کردند. البته ترکمن‌های طایفه «سالور» در زمان فتحعلی شاه قاجار، با ولیعهد او عباس‌میرزا درگیری بسیار داشتند. عباس‌میرزا به قصد براندازی این طایفه، با رهسپاری به سرخس تعداد کثیری از افراد آنان را اسیر نمود.

ایل ترکمن
بهتر است بدانید، قوم ترکمن در نخستین مرحله به چند ایل گروه‌بندی می‌شود. همچنین هر ایل ترکمن، به تناسب شامل چندین طایفه است. بنابراین ترکمن‌ها که جزء عشایر دوست‌داشتنی ناحیه شمال شرقی ایران هستند، به حالت ایلی زندگی می‌کردند. البته لازمه زندگی ایلی ترکمن، با کوچ‌نشینی مبنا یافته و در سیستم کارآمد قشلاق و ییلاق نقش می‌یابد. حتی باید دانست ایل ترکمن در حکومت قاجار، در ابتدا بسیار قوی مشاهده می‌شد. اما قومی که دارای سلاح و اسب بود و قدرتمند می‌نمود، تحت تأثیر سیاست‌های نظام دولتی قرار گرفت. البته روس‌ها نیز با حملات مکرر خود به اقوام ترکمن، در ناحیه شمالی ایران بسیار تأثیرگذار بودند. سرانجام روسیه با انعقاد قرارداد مرزی آخال با ایران توانست، نواحی متعلق به قوم ترکمن را جهت دام و کوچ محدود کند. بدین‌وسیله ایل ترکمن را، از نظر ارتزاق و درآمد اقتصادی با مشکل روبرو ساختند.

ایلات ترکمن
بنابراین بدین‌وسیله کاهش نواحی و مناطق، ترکمن نشین ایران رقم خورد. همچنین طی عملیاتی که به منظور سرکوب ایلات ترکمن‌ از جانب دولت انجام پذیرفت، آنان به خلع سلاح اجباری و کوچانده شدن مجبور شدند. همچنین سیاست تخته قاپو کردن ایل ترکمن، در زمان رضاشاه نیز در این زمینه بی‌تأثیر نبود. رضاشاه به علت حفاظت از قدرت دولت، ضربه‌ای مهلک به پیکره زندگی کوچ‌نشینی قوم ترکمن وارد ساخت. البته می‌توان نقش علل سیاسی را در زندگی یکجانشینی به‌ اجبار ایلات ترکمن، علاوه بر اخذ مالیات به‌خوبی شاهد بود. راستی در این ر*اب*طه مبارزاتی نیز، علیه حکومت مرکزی از طرف ترکمن‌ها انجام پذیرفت که از سوی دولت خاموش گردید. در حال حاضر قوم ترکمن‌ را بافاصله از روند کوچ‌نشینی، به‌صورت جماعتی یکجانشین در حالت شهری و روستانشینی خواهید دید.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا