• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

غبار میان ستاره‌ای

  • نویسنده موضوع .DefectoR.
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 131
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

.DefectoR.

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-17
نوشته‌ها
733
لایک‌ها
29,827
امتیازها
128
سن
24
محل سکونت
صدف_فاز دو_ مجتمع بهاران:)
کیف پول من
3,605
Points
66
فضایی که مابین ستارگان را پر کرده است، بر خلاف تصور بسیاری از عموم، خلأ کامل نیست. هر چند مقدار ماده ای که در این فضا در واحد خاصی از حجم، یافت می شود در مقایسه با فراوانی مولکولهای هوا در همان حجم، بسیار بسیار اندک است. آنچه که ساختار فضای میان-ستاره ای را ساخته است، گ*از (اکثراً هیدروژن و هلیوم) و غبار است. وجود گازها در این فضا بدیهی است چراکه از ابتدای آفرینش، این گازها بوده اند که تمامی جهان را پر کردند و در نهایت ساختارهای عظیم و کوچکتر کیهانی را تشکیل دادند. اما غبار میان ستاره ای چیست ؟
غبار میان ستاره ای، نقش بسیار بسزایی در تولد ستارگان و نیز سیر تحول آنان ایفا می کند. ساختار این غبار، با گرد و غباری که در زمین مشاهده می کنیم، کاملاً متفاوت بوده و دانه های آن نیز در حدود 1000 بار کوچکتر از است. هر ذره غبار دارای سه بخش هسته، گوشته و پوسته است. هسته غبار که در حدود 0.05 میکرومتر قطر دارد، از مواد سیلیکاتی، آهن و یا کربن به حالت گرافیت تشکیل شده است. گوشته آن نیز از ج*ن*س یخ دی اکسید کربن، یخ آب، یخ متان و یا یخ آمونیاک با قطر تقریبی 0.5 میکرومتر می باشد. سطح دانه های غبار نیز از مولکولهای اُرگانیک ساخته شده است که در مقیاس های میکروسکوپی رفتاری همچون قیر دارند و بوسیله الکتریسیته ساکن، مولکول های اطراف را به سمت خود جذب می کنند.
همانگونه که اشاره شد، غبار نقش تعیین کننده ای در تشکیل ستارگان دارد و هر چند در ساختار هیچ ستاره تحول یافته ای غبار دیده نمی شود، اما بعنوان یک کاتالیست، فرآیند تشکیل یک ستاره را تسریع می بخشد. به دلیل ابعاد بزرگ دانه های غبار نسبت به مولکولهای گ*از میان-ستاره ای (و در نتیجه وجود نیروی جاذبه بیشتر) و نیز وجود نیروی جاذب الکتریسیته ساکن، در زمان کوتاهی قادرند مقادیر فراوانی گ*از را به سمت خود جذب کنند.
بعلاوه این ذرات همچون دیواری در مقابل اشعه مخرب ماواری بنفش ستارگان اطراف، که باعث پراکندگی گازها و در نتیجه کندی تشکیل ستارگان می شود عمل می کنند و در نهایت در طی میلیون ها سال، گ*از میان ستاره ای را در ابعاد بزرگی به هم فشرده می سازند. پیش از شروع فعالیت های هسته ای در ستارگان نوباوه، پیله ای از غبار، اطراف آنان را فراگرفته می گیرد. این پیله غباری، نور و گرمای تولید شده توسط ستارگان نوزاد را به خود جذب کرده و در طول موج های بلندتر به خصوص مادون قرمز تابش می کند (تصویر پایین).


123Orion-nebula.jpg

وده های غبار در مقیاس های بسیار گسترده ای قرص کهکشان ها را پر کرده است تا آنجا که در شب های صاف تابستان، به آسانی می توان شکاف هایی را در میان نوار سفید رنگ راه شیری مشاهده کرد که در نتیجه جذب نور توسط این غبارها ایجاد می شود. آنها همچنین مانع از رسیدن نور مناطق مرکزی کهکشان ما (که با نور خورشید برابری می کند !) به ما می شوند.
منشأ غبار میان ستاره ای هنوز در هاله ای از ابهام است، اما طبق آخرین نظریات، به احتمال بسیار زیاد توده های غبار از بادهای ستاره ای ستارگانی که در آخرین دوران های حیات خود به سر می برند نشأت می گیرند
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

بالا