خوش آمدید!

با عضویت در انجمن تک رمان از مزایای(چاپ کتاب،منتشر کردن رمان و...به صورت رایگان، خدمات ویراستاری، نقد و...)بهرمند شوید. با ما بهترین‌ها را تجربه کنید.☆

همین حالا عضویتت رو قطعی کن!

معماری فرق بین معماری و شهر سازی

  • نویسنده موضوع its.sanaz
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 22
  • بازدیدها 1K
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
کیف پول من
-192
Points
0
وی که مجری طرح «آماده‌سازی پرونده ثبت میراث جهانی بافت تاریخی شهر یزد» است، ادامه داد: در این مقطع از معماری، انعطاف‌پذیری را در همه فضاها می‌بینیم. تفکیک فضاها خیلی مطرح نیست. چون اجزا مبلمان خانه ثابت نیست، بدین معنی که ابزار و اثاثیه ثابت نداریم. تخت‌خواب و مبلمان نداریم بلکه فضاهایی مثل پستو و گنجه وجود دارد که این اجزا در آن قرار می‌گرفت و استفاده می‌شد و دوباره به جایگاه خود بازمی‌گشت.





این معمار اظهار نظر کردن قطعی در مورد اسلامی بودن این مسائل را بسیار مشکل دانست و گفت: امروزه نگرش‌های ما متفاوت شده که بعضی تحت‌تاثیر دنیای امروز و بعضی به دلیل وابستگی ما به مواد و بعضی به دلیل گذر زمان است. در مسکن امروز سعی شده که با توجه به فرهنگ ما بعضی از اصول مثل محرمیت و عدم اشراف در آپارتمان‌سازی در معماری رعایت شود. البته این مباحث را در معماری قدیم نیز داشتیم. به طور مثال بام‌ها بسیار مرتفع بودند و دارای کنگره‌هایی بودند که باعث می‌شد از بیرون بام دید نداشته باشد و بعد از اسلام این قضیه پررنگ‌تر شد و رنگ و بوی اسلامی گرفت.





چگونگی کاربردی کردن اصول معماری برخاسته از فرهنگ اسلام در شهرسازی امروز





شایان در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر این که چگونه می‌توان اصول معماری برخاسته از فرهنگ اسلام را در شهرسازی امروز کاربردی کرد، گفت: ما در معماری امروز معنویت را بسیار احساس می‌کنیم. مثلاً دوست داریم در آپارتمان 50 متری اتاق خواب دید نداشته باشد. فضای ورودی برای ما مهم است با توجه به این که امروزه در آپارتمان‌های با متراژ پایین برای فضای ورودی از تعبیه راهرو احتراز می‌کنند.





وی افزود: بعضی از معیارها فدای صرفه اقتصادی شده است. در معماری طبیعت مرده است. داشتن دید و منظر به طبیعت در معماری لازم است و باید آپارتمان‌ها از حیاط‌هایی استفاده کنند که کارکردهای چندگانه دارد هم کارکرد طبیعت و هم محوطه‌ای برای بازی کودکان و هم جایی برای این که آپارتمان‌ها را از دید یکدیگر دور کند و روابط همسایگی را بر هم نزند.





طراح فاز یک مسجد و مجموعه فرهنگی دهلی یکی دیگر از راه‌حل‌های کاربردی‌کردن معماری برخاسته از فرهنگ اسلام را در شهرسازی امروز بحث سمبول‌ها دانست و اظهار کرد: استفاده از بعضی از متریال‌ها که سمبول‌های ایرانی را به یاد بیاورد مثل بافت آجر، کف آجری که آب بر آن خورده می‌شود در داخل خانه، خاطره‌هایی از معماری را برای ما ایجاد می‌کند و نیز استفاده از فیلترهای صوتی و استفاده از متریال‌ها که ایجاد عایق صوتی می‌کنند برای رعایت حفظ حریم و روابط همسایگی موثر است.


استفاده از فرم‌های معماری اسلامی در فرم‌های بیرونی نشانه معماری اسلامی نیست


ذکر این نکته ضروری است که در معماری ایرانی اسلامی لازم نیست که در فرم‌های بیرونی حتماً از فرم‌های اسلامی مثل قوس استفاده کنیم بلکه باید از متریال‌هایی استفاده کنیم که دارای شناسنامه باشد. در معماری نباید دروغگویی باشد. امروزه تکنولوژی داریم که می‌توانیم بدون ستون سقف داشته باشیم. استفاده از تزئینات، سایه روشن، فرورفتن و عقب نشستن نماهای ساختمان‌ها و پنجره‌ها که دارای یک عرصه هستند، مفید است. ما همه این‌ اصول را رها می‌کنیم. روابط همسایگی را رها می‌کنیم ولی دوست داریم در بنا قوس بگذاریم.





شایان ادامه داد: باید کیفیت‌های زندگی ایرانی مسلمان ارتقا پیدا کند و در عین این که دارای اعتقاد و هویت هستیم باید فرزند زمان خود باشیم. همین امروز که برای اولین بار به خبرگزاری ایکنا آمدم مشاهده کردم که ساختمان ایکنا اصلاً هویت معماری اسلامی ندارد. یک نوع مدگرایی است. بنابراین در معماری‌های مسکونی باید دقت کنیم. معماری عادی با مد حرکت نمی‌کند بلکه با نیازهای زندگی حرکت می‌کند. و ما این مساله را در معماری حاشیه‌نشینی به وفور مشاهده می‌کنیم.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
کیف پول من
-192
Points
0
افجه‌ای که تاکنون در بیش از 100 نمایشگاه انفرادی و گروهی داخل و خارج کشور داشته، در پاسخ به خبرنگار ما با این مضمون که خط کوفی بنایی دارای چه ظرفیت‌هایی است که باعث شده در معماری کاربرد فراوانی داشته باشد، گفت: دو نوع خط کوفی داریم: الف- کوفی معمولی، ب- کوفی مزدوج که به آن سواد و بیاض نیز می‌گویند. در این نوع از خط فضاهای خالی که بین خط قرار می‌گیرد با نوشته‌ها پر می‌شود و در مقرنس‌کاری‌ها کاربرد دارد. فضاهای خالی که باز می‌ماند با حروفی مثل اسماءالله پر می‌شود و این حرکت را تعمیم می‌دهند روی حرکات زوایای شکل هندسی. طراحی تابع اشکال هندسی است.


چرایی استفاده از خط کوفی بنایی در معماری ایرانی اسلامی


وی افزود: به این دلیل به خط کوفی معقلی کوفی بنایی می‌گویند که خطی است که روی بنای ساختمان‌ها استفاده می‌شود بدین معنی که یک واحد از خط یک آجر است یا یک واحد آجر یک واحد خط است. یعنی واحدها را افقی و عمودی قرار می‌دهیم تا الفبایش شکل گیرد. این که طراح چه اشل و مقیاسی را در نظر بگیرد نیز تعیین‌کننده است. گاهی یک آجر یک الف خواهد بود و زمانی هست که در فاصله‌های بین خطوط یک آجر قرار می‌گیرد یک واحد خط و یک واحد فاصله بین دو خط. نیز ممکن است کلفتی آجر پهنای خط باشد و فاصله بندکشی، فضای فاصله بندها باشد.


در ادامه نشست چگونگی استفاده از اصول معماری اسلامی در شهرسازی امروز، شایان که مولف مقاله «هویت معماری معاصر ایران» در مجله معمار است، در پاسخ به خبرنگار ایکنا با این مضمون که تا چه میزان شهرسازی امروز با اصول معماری برخاسته از فرهنگ اسلام مطابقت دارد، گفت: این مطابقت خیلی اندک است. به طور مثال آشپزخانه‌های ما امروزه اپن است و از طرفی دیگر غذاهای ایرانی به‌گونه‌ای است که باید مدت زمان زیادی طبخ شود بنابراین بوی غذا تمام ساختمان را پر می‌کند.

وی در تصحیح سخنان فوق تاکیدکرد: البته منظور من از طرح این مساله این نیست که نباید از آشپزخانه اپن استفاده کرد چرا که امروزه به دلیل محدود بودن مساحت آپارتمان‌ها استفاده از آشپزخانه اپن به دلیل نورگیری خانه و از طرفی دیگر دیدداشتن مادر خانه به کل فضای خانه برای مراقبت از کودکان ضروری است.

چگونگی رعایت اصول زندگی اسلامی در ساخت آپارتمان‌های کوچک

این استاد دانشگاه راهکار رهایی از این مشکل را چنین عنوان کرد: در آپارتمان‌های کوچک می‌توانیم فضاهای باز و نیمه باز و ایوان تعبیه کرده و از هال خصوصی استفاده کنیم و طبیعت را در حیاط آپارتمان‌ها احیاء کنیم. نگه‌داشتن هویت با زحمت و تلاش صورت می‌گیرد. در این عرصه ژاپن کم انرژی صرف نکرد. ما باید شرایط خودمان را داشته باشیم.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
کیف پول من
-192
Points
0
شایان چند نمونه ناکارآمد و خوب بناهای واقع در شهر امروز را چنین برشمرد: ساختمان مصلی یکی از بناهایی است که دارای معماری اسلامی نیست. ساختمانی با وسعت بالا در مرکز شهر تهران و پیشرفت فیزیکی زیر 30 یا 40 درصد آن هم بعد از سی سال غیر از نفی قاعده لاضرر و لا ضرار چه مفهوم دیگری دارد؟ امروزه معماری ایرانی اسلامی با نیازهای مردم هماهنگ نیست.

وی افزود: همچنین ساختمان مجلس اجلاس سران به خاطر فورس زمانی از نظر اجرا نتوانست مطلوب باشد. البته کسانی چون مرحوم میرمیران تلاش‌هایی کرده‌اند و در کنار آن بناهایی چون: مجموعه دانشگاه تهران، مجلس شورای اسلامی به خاطر حجم هرم‌شکل، مجموعه شوشتر نو کار کامران دیبا و فرهنگسرای اصفهان کار فرهاد احمدی مواردی از معماری‌های موفق هستند. ما در معماری نیازمند اخلاق هستیم. معماران ما استقلال هویتی و شخصیتی ندارند چرا که اخلاق معماری به ویژه در حوزه ساخت دچار آسیب شده است.


تنها ماندن معمار؛ یکی از مشکلات عمده شهرسازی امروز

شایان یکی از مشکلات عمده در شهرسازی امروز را تنها ماندن معمار دانست و بیان کرد: همه پیوندها بریده شده است. بعد از انقلاب نسبت به قبل از انقلاب برای نشان‌دادن هویت‌ها، نتیجه‌های کمتری دیده می‌شود. چون قبل از انقلاب معمار، فیلسوف، روانشناس، جامعه‌شناس با همفکری یکدیگری شهر را طراحی می‌کردند و حتی کنگره‌های مختلف بین‌المللی داشتیم. بعد از انقلاب این ر*اب*طه‌ها گسست البته در شرایط کنونی دوباره بازگشت به آن موقعیت دیده می‌شود ولی مشکل امروز از اینجا نشات می‌گیرد که زمانی معمار تنها ماند. باید توجه داشت که معماری هنری اجتماعی است که وابسته به زندگی مردم است و هنری آبستره نیست.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا