خوش آمدید!

با عضویت در انجمن تک رمان از مزایای(چاپ کتاب،منتشر کردن رمان و...به صورت رایگان، خدمات ویراستاری، نقد و...)بهرمند شوید. با ما بهترین‌ها را تجربه کنید.☆

همین حالا عضویتت رو قطعی کن!

معماری فرق بین معماری و شهر سازی

  • نویسنده موضوع its.sanaz
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 22
  • بازدیدها 1K
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
کیف پول من
-192
Points
0
همانطور که میدانید، معماری، یکی از پایدارترین هنرهاست که اثر آن تا سالها بر جا میماند. کلید موفقیت یک معمار از نظر شما برای برپایی یک اثر منظم و پایدار چیست؟


تجربه معماری، تجربه آگاهانهای نیست. یک معمار جوان وارد این گستره میشود، تجربیات دیگران را میبیند، آنها را با چیزهایی که در دانشکده یاد گرفته است و قابلیتهای ذاتی خود میآمیزد، کار را آغاز میکند و با هر تجربهای، قدمی جلوتر میرود. معمار، گاهی اوقات، کار خود را زیر سوال میبرد و بعد به اصلاح آن مشکل در کار بعدی میپردازد. با این حال به طور کلی هر معمار چند کلید در کارهای خود دارد. به نظر من یک معمار مسئول، میتواند موفق باشد. مسئولیت در معماری جایگاه ویژهای دارد چون این کار روی وجود مردم اثر میگذارد. احترام به حریمها یکی از چیزهایی است که به نظر من اهمیت ویژهای دارد و همیشه به دنبال دستیابی به آن بودهام. کلیت و اجزای معماری، حریمهایی دارد که هر کدام تعریف خاص خود را پیدا میکنند. یعنی اگر معمار، یک پنجره را در جای خود با قاب مناسب و کفپنجره مناسب، دید مناسب قرار دهد، به آن پنجره و عملکرد، احترام گذاشته است. برخی معمارها متاسفانه به مناسبتهایی جای همین پنجره را تغییر میدهند و نتیجه خوبی نمیگیرند. این احترام به حریمها باید در تمامی عناصر ساختمان رعایت شود. اگر یک معمار بتواند با کار خود این چنین ارتباط برقرار کند، کار موفقتری خواهد داشت. البته همیشه سوالهای بزرگتری هم وجود دارند. به طور مثال در حاشیه شهرهای بزرگ مثل تهران، پدیده هایی به نام حاشیه نشینی، کپرنشینی یا حلبی آباد شکل گرفتهاند. اینها هم به گونهای معماری محسوب میشوند، شاید معمار تحصیلکرده نداشته باشند اما جدا از زندگی ما نیستند. اگر این حاشیه نشینها از شهر، کوچ داده شوند، هزینه زندگی در شهر 2 برابر خواهد شد. چون ساکنان این مناطق، همان کارگرانی اند که کارهای شهر ما را انجام میدهند. معماری، همیشه با چنین سوالی روبه روست؛ وقتی که ساختمانی با هزینه بسیار به شکل لوکس ساخته میشود یا وقتی که سعی میکنید به حقوق اجتماعی احترام بگذارید، دست شما چقدر بازتر یا بسته تر میشود؟ و پاسخ فقط به خود معمار برمیگردد؛ میتواند با بیقیدی تمام به بسازبفروش تبدیل شود یا وظیفه خود را تا حد ممکن درست انجام دهد. من خواسته و ناخواسته سعی کردهام به این موضوعات توجه کنم اما اینکه چقدر توانسته ام موفق شوم، نمیدانم.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
کیف پول من
-192
Points
0
آیا تعریف خاصی برای معماری خوب وجود دارد؟


معماری خوب نیازی به تعریف ندارد. در همه جای دنیا اینگونه است که وقتی شما وارد فضایی میشوید و در آن احساس خوبی دارید، آن ساختمان را با معماری خوبی توصیف میکنید.



به جز معمارها حتما سازمانها و نهادهای دیگر هم هستند که در برابر معماری آشفته شهر مسئولند، لطفا آنها را نام ببرید؟



مسئول، زاده یک مسئولیت و مسئولیت، زاده یک نیاز است. وقتی شما مجبورید جایی را اداره کنید، مسئولیت آن تعریف میشود و برای آن مسئولی را انتخاب میکنید. این روند منطقی کار است که اگر مسئولیت، درست تعریف و مسئول به درستی انتخاب شود، کار به خوبی انجام خواهد شد. ما این شیوه را نداریم و کسی پاسخگوی اتفاقات معماری شهر نیست. از هیچ شهردار و مدیرکل سازمانی نمیتوان پرسید که چرا ما چنین مشکلاتی داریم. در کشورهایی که شهروندان، مدیران شهری را انتخاب میکنند، آنها را مورد سوال قرار میدهند و اگر آن مدیر، پاسخ مناسبی نداشت، او را عوض میکنند، مشکلات شهری اینچنینی به چشم نمیخورد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
کیف پول من
-192
Points
0
ر*اب*طه شهرداری با معماری چیست؟


به طور طبیعی شهرداری، مسئول شهر است اما متاسفانه فقط وقتی مجبور به ارائه خدمات خاصی میشود، آن خدمت را انجام میدهد. در صورتی که در بسیاری از شهرهای دیگر دنیا شهرداریها جلوتر از مشکلات، راه حلها را اجرایی میکنند تا هرگز شهر با مشکل روبه رو نشود.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
کیف پول من
-192
Points
0
شهرداری چه تاثیری روی درآمد معماران دارد؟


شهرداری با کمک سازمان نظام مهندسی، حضور معماران در ساخت وساز شهری را تبدیل به کوپن کرده است؛ این یعنی قطع ر*اب*طه کار با مسئولیت. البته اگر به شکل اصولی این کار انجام میشد، میتوانست مفید باشد.
در سال 1323، اولین تشکل معمارها به نام «انجمن آرشیتکتها» شکل گرفت. این انجمن تا سال 1325 تغییر شکل پیدا کرد. بعد از انقلاب اسلامی همه نهادها و انجمنهای پیش از انقلاب تعطیل شدند. در سال 1359 ما «جامعه مهندسان و دانشجویان معماری» را تشکیل دادیم که ثبت نشده بود اما روزنامه داشتیم و نشریهای به نام «جامعه و معماری» منتشر میکردیم. فعالیت این جامعه نیز در وقایع سالهای اول انقلاب، متوقف شد. در سال 1379، خانه هنرمندان ایران به وسیله 9 تشکل هنری، پایهگذاری شد که یکی از آنها، «جامعه مهندسان معمار» بود. اساسنامه آن با حضور نمایندگان جامعهها و انجمنهای معماری تدوین شد و به ثبت رسید. در حال حاضر جامعه معماران، عضو اتحادیه بین المللی معماران (uia) است و نماینده آن در مجامع بینالمللی حضور دارد. این جامعه در حال حاضر با برخی مشکلات داخلی مانند علاقهمندی یا علاقهمند نبودن افراد به کارهای اجتماعی، اختلافنظر اعضا و... روبهروست. جوامع، باید از یکسری درگیریهای نظری اجتماعی بگذرند تا به جایگاه درک واقعی ارزش کار اجتماعی برسند. خوشبختانه انجمنهای زیادی شکل گرفتهاند که کارهای بزرگ و کوچکی میکنند. مجموعه این جریانات به نظر من کاملا مثبت است. حتی نتیجه اختلاف نظرها هم مثبت است چون نشان از دلبستگی دارد. این جامعهها و انجمنها کمک میکنند که معمارها هم بتوانند مثل وکلا، پزشکان و بقیه قشرها حضور موثری در اعتلای این حرفه در کشور داشته باشند.


دانشجویان معماری برای شناسایی کار خوب، نباید عکسهای معماری آنچنانی روی مجله های معماری و شهرسازی را الگو قرار دهند، این مجلهها تنها جنبه تبلیغاتی دارند، هیچ مطلب مفیدی در آنها چاپ نمیشود و فقط به خاطر دستیابی به درآمدهای میلیونی از راه تبلیغات منتشر میشوند. کار معماری خوب، یک معماری پرزرق و برق نیست. ساختمان معماری، لباس نیست که هر روز پیرو مد جدیدی باشد
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
کیف پول من
-192
Points
0
در قسمت نخست این جلسه که از نظر گذراندید مباحث مربوط به معماری اسلامی با توجه به شهرسازی امروز و به‌روز شدن آن بررسی شد و بررسی توامان معماری و هنر خوشنویسی به دلیل هم‌بستربودن این دو هنر، مورد بررسی قرار گرفت. در این قسمت به بررسی پیوند معماری اسلامی و شهرسازی و توجه به خانه‌های مسکونی و نیز نقش خوشنویسی به‌ویژه خط کوفی بنایی در ابنیه‌ها می‌پردازیم.



ر*اب*طه بین معماری و شهرسازی


شهر اسلامی دارای یک مرکز مذهبی به نام مسجد، مرکز حکومتی و مرکز اقتصادی یا بازار است و در کنار این عناصر، مناطق مسکونی به نام ربذ را داریم. در دوره‌هایی به‌ویژه پیش از اسلام بحث طبقات اجتماعی را داشتیم که هر کدام از اقشار جایگاه خاصی در شهر داشتند ولی در دوره اسلامی بر اساس اصل مساوات محلات به حسب شرایط اقتصادی و اجتماعی اقشار تقسیم نمی‌شدند بلکه تقسیمات بر اساس صنوف صورت می‌گرفت.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
کیف پول من
-192
Points
0
تفاوت خانه‌های اقشار متمول در ساخت و تزئینات خانه‌ها بود نه در نوع محلی که خانه در آن واقع بود. مجموعه این تفاوت‌ها، خانه قشر غنی را از خانه‌های مردم عادی جدا می‌کرده است. خانه آینه‌ای از وجود خود است. ما در خانه‌هایمان خودمان را ارائه می‌دهیم. این خود به باورها، محیط، جغرافیا و فرهنگ مرتبط است.


عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور در پاسخ به خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه معماری خانه‌های عادی چگونه بوده و باید باشد که بتوان در آن به شیوه‌ای که مدنظر فرهنگ اسلام است زندگی کرد، الگوهای مشخصی را در معماری خانه‌های عادی می‌بینیم. زمین که در اختیار معمار قرار می‌گرفت با هر میزان قناصی، محوطه حیاط که در وسط قرار می‌گرفت باید چهارگوشه می‌بود. فلسفه قراردادن حیاط، یعنی آوردن بیرون در خانه و نوعی نگرش در طبیعت. حیاط جلوه‌ای از بهشت است. تخت و تختگاه تصوری از بهشت است که معمار در متون دینی خوانده و سعی می‌کند آن را در شرایط سخت اقلیمی به وجود بیاورد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
کیف پول من
-192
Points
0
بنای خانه‌های مسکونی از نظرگاه معماری برخاسته از فرهنگ اسلامی


شایان در ادامه افزود: برای وارد شدن در خانه ابتدا از معابر به کوچه و سپس از کوچه وارد حیاط می‌شویم و بعد به پیشگاه و پیرنشین و هشتی و دالان و سپس به حیاط و فضاهای اصلی خانه از جمله اندرونی و بیرونی و مهمانخانه و تابستان‌نشین. در اقلیم‌های متفاوت که زمین محدود است دالان‌ها و هشتی‌ها را حذف می‌کنیم ولی حیاط همچنان وجود دارد.


مدیر گروه معماری دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: در شمال کشور با خانه‌هایی مواجه هستیم که اطراف آن را باغ فراگرفته است و ایوانی که مرز فضای بیرون و داخل خانه است. هندسه، استفاده از مصالح بوم‌آور، ایستایی و ساختار بنا که باید ماندگار و محکم باشد، آسایشگاه‌های اقلیمی، پنجره‌ها که نور خورشید را به داخل می‌تاباند، از خصیصه‌های خانه‌های مسکونی معماری ایرانی اسلامی است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
کیف پول من
-192
Points
0
«نصرالله افجه‌ای» خوشنویس و مهمان دیگر نشست نیز بحث خود را با مبحث نقش تذهیب در معماری برخاسته از فرهنگ اسلامی آغاز کرد و گفت: در تذهیب بناها، ترکیب‌بندی رنگ‌ها بدین صورت است که نقاش و طراح تمرکز را به رنگ‌هایی که بیشتر جلب توجه می‌کنند مانند رنگ قرمز می‌دهند و رنگ‌های ملایم را همچون رنگ آبی در اطراف طرح قرار می‌دهد که کار را به صورت طبیعی تمام کرده باشد به طوری که طرح دارای هارمونی باشد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
کیف پول من
-192
Points
0
نقش تذهیب در تجلیل از خوشنویسی است


وی نقش تذهیب در کتیبه‌نگاری‌ها را در تجلیل از خوشنویسی دانست و بیان کرد: رنگ طلا به دلیل تجلیل‌کردن و مجلل‌کردن است به همین دلیل گنبد از طلاست. صفحه اول قرآن را نیز با هنر تذهیب مزین می‌کنیم و به صورت بسته‌بندی خاصی ورودی زیبایی ایجاد می‌کنیم که شروع خوبی باشد.





افجه‌ای که دارای مدرک درجه یک هنری است، در پاسخ به نقد خبرنگار ایکنا مبنی بر این که مجلل ساختن در مساجد خلاف اصول اسلامی است، گفت: تجلیل‌کردن به معنای محترم شمردن است نه به معنای مجلل بودن. ما به وسیله تذهیب می‌خواهیم بزرگ‌نمایی کنیم. لابلای خطوط را پر می‌کنیم و در کل می‌توان گفت که خوشنویس به صورت مفرد روی بستری که قرار گرفته احتیاج به حواشی دارد که هنر وی را توجیه بهتری کند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

its.sanaz

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-06
نوشته‌ها
377
کیف پول من
-192
Points
0
وی به نقش اسلیمی‌ها در معماری اشاره‌ کرد و توضیح داد: اسلیمی‌ها بیشتر در لابلای نوشته‌های کاشیکاری‌ها استفاده می‌شود. بر اساس طراحی هر نوع خطی یک نوع طراحی و تذهیب شکل می‌گیرد. خشونت در خط ثلث بیشتر دیده می‌شود ولی خط نستعلیق و شکسته نستعلیق را که تذهیب می‌کنند با خطوط ملایم‌تر و رنگ‌های ملایم‌تری این کار را انجام می‌دهند به‌طوری که تذهیب بر خوشنویسی تسلط نداشته باشد و در حکم زمینه و بک گراند خوشنویسی باشد.


تغییرات معماری در ایران پس از ورود اسلام


شایان نیز درباره تغییری که بعد از ظهور اسلام در معماری خانه‌های مسکونی در ایران رخ داد چنین ابراز کرد: بعد از اسلام اتفاقاتی در خانه‌ها می‌افتد که این اتفاق، پیراستن الگوهای معماری مسکن است. در این راستا، به واسطه کار معماران در مساجد هندسه غنی‌تر شده و تزئینات وارد معماری می‌شود. جهت‌گیری‌های خانه‌ها و واحدهای همسایگی در شهر به سمت قبله حرکت می‌کند یعنی نوعی نگاه مقدس در معماری به‌وجود می‌آید و فضاهایی در خانه برای عبادت ساخته می‌شود.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا