• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان ترسناک.فانتزی.عاشقانه‌ مَسخِ لَطیف به قلم کوثر حمیدزاده کلیک کنید

پایتخت خوشنویسی

  • نویسنده موضوع Matthew
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 368
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

Matthew

کاربر VIP انجمن
کاربر VIP انجمن
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-07
نوشته‌ها
31
لایک‌ها
11,933
امتیازها
0
کیف پول من
580
Points
19
حقیقتا خوشنویسی نوعی از هنرهای ناب و اصیل است اما برای درک این موضوع و ل*ذت بردن از تجربه بصری خوشنویسی باید بدانیم خوشنویس علاوه بر نگارش یک متن، سعی بر خلق اثری هنری با ارزش‌های زیبایی شناختی دارد.

از این رو خوشنویسی با نگارش ساده مطالب و حتی طراحی حروف و صفحه‌آرایی متفاوت است. همچنین از آنجایی که این هنر جنبه‌هایی از سنت را در دل خود دارد باید آن را تا حدی از تایپوگرافی که مبتنی بر ارزش‌های گرافیکی مدرن و کارهای چاپی است متمایز کرد.

خوشنویسی در تمام فرهنگ‌ها وجود دارد اما در مشرق زمین و به‌ویژه در سرزمین‌های اسلامی و ایران از اهمیت ویژه‌ای میان سایر هنرهای بصری برخوردار است که با آراستگی و ملایمت تمام، اشکال مناسبی برای معانی متفاوت پدید می‌آورد.

استان قزوین یکی از نقاط تمرکز و تجمع هنرمندان در عرصه خوشنویسی است تا جایی که بزرگان هنر، از قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی یاد می‌کنند چرا که مردم فرهیخته این دیار توجه و اهمیت ویژه‌ به هنر و پویایی کلام داشته و در جریانات هنری اعم از خوشنویسی و خطاطی قرار دارند.

دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی از برنامه‌هایی است که در راستای تکریم هنر و ارزش نهادن به جایگاه خوشنویسی در میان سایر هنرها برگزار شده و امسال نیز پنجمین دوره آن در استان قزوین به همت علاقه‌مندان برگزار شد.

افتتاح پنجمین دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی در قزوین

علی‌اکبر اسکندری‌نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با اشاره به هنر غنی از فرهنگ ایرانی اظهار داشت: استان قزوین به مدت 5 سال برگزارکننده دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی و میزبان هنرمندان است که امسال نیز پنجمین آئین افتتاح آن در هفته فرهنگی قزوین با همت نهاد‌ها و سازمان‌های متولی همچون فرهنگ‌و ارشاد، شهرداری و اداره کل ورزش و جوانان برگزار شد.

وی عنوان کرد: پنجمین دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران در بخش‌های نستعلیق، شکسته‌ نستعلیق، نسخ و ثلث به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با شرکت 25 استان کشور برگزار شد که بیشترین شرکت‌کننده به تهران با 36 اثر و در وهله بعد قزوین با 33 اثر اختصاص داشت.

اسکندری‌نژاد بیان کرد: 750 اثر به دبیرخانه پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ارسال شد که 210 اثر برگزیده و 40 اثر از اساتید خوشنویس به نمایشگاه راه یافت و از بین این آثار ارسال شده آزمون زنده مشق خوشنویسی هم برگزار می‌شود.

خوشنویسی شاخص‌ترین هنر سرزمین‌های اسلامی

یکی از بازدید‌کنندگان نمایشگاه خوشنویسی که از هنرمندان این عرصه بود اظهار داشت: خوشبختانه استان قزوین میزبان پنجمین دوسالانه خوشنویسی بین‌المللی بود که بعد از داوری‌های حساس، آثار برتر در این نمایشگاه به معرض دید بازدیدکنندگان دراید چراکه برگزاری این دوسالانه‌ها، به ارزیابی پیشرفت و رشد هنرمندان کمک می‌کند.

وی هنر را تجسم کلام وحی و والاترین هنر مورد توجه بشریت خوانده و افزود: حساسیت و قدرت در اوج جریانات هنری نشان از محبوبیت این هنر در میان اقوام مختلف به ویژه مردم کهن‌شهر قزوین است چراکه پرورش هنرمندانی همچون میرعماد و موسس در دامان این استان بوده و آثار ارزشمند حاصل از حرکات پرپیچ‌وتاب دستان اهل هنر تا ابد در خاطر هنردوستان باقی می‌ماند.

این هنرمند، خوشنویسی را از شاخص‌ترین هنرهای سرزمین‌ اسلامی و همچنین زبان هنری مشترک برای تمامی مسلمانان عنوان کرد که برخاسته از فرهنگ والای ایرانی و اسلامی بوده و در حوزه انسان‌سازی اثرگذار است.

به گفته وی شرایط دسترسی هنرمندان به مواد مورد استفاده خوشنویسی اعم از قلم، جوهر و کاغذ مطلوب نبوده و مشکلات اقتصادی در تامین مواد موردنیاز از دغدغه‌های هنرمندان این عرصه است.

تقویت و تاثیرگذاری زبان با بهره‌مندی از خط و خوشنویسی

غلامحسین امیرخانی یکی از اساتید عرصه خوشنویسی و رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران نیز در این باره اظهار داشت: خوشبختانه انجمن خوشنویسان در استان قزوین از نخستین شعبه‌هایی است که در قالب 5 مرکز همراه با استان های اصفهان، تبریز و مشهد در سال 1340 تاسیس شد چراکه اساتید این رشته هنری در قزوین، با نگاه ویژه خود به خوشنویسی گام‌های بزرگی در راستای ماندگاری آن برای نسل بعد خود برداشتند.

وی افزود: خط در تقویت زبان تاثیر بسزایی دارد چراکه اگر زبان قوی وجود نداشته باشد، انتقال پیام صورت نمی‌گیرد و هنر خوشنویسی این امکان را به اقوام ملل مختلف می‌دهد تا علاوه بر تامین آرامش معنوی، پیام خود را به مخاطبان منتقل کنند‌.

امیرخانی عنوان کرد: تداوم و انتقال معارف و مفاهیم به نسل های بعدی از دستاورد‌هایی است که خوشنویسی علاوه جنبه هنری خود به‌دنبال دارد و این عرصه هنر در میان اقوام قزوینی جایگاه ب*ر*جسته‌ای دارد و به همت عشق هنرمندان خطاطی و مسئولان اجرایی، امسال نیز پنجمین دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی در قزوین برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در دوره‌ زبان بسر می‌بریم و بعد سپری کردن دوره وجود شناسی و معرفت شناسی ، زبان جایگاه ویژه‌ای یافته است تا با هنر خوشنویسی انسان را در اتصال به دریای بیکران الهی یاری کرده و مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد‌.

این استاد هنرمند بیان کرد: زبان تاثیرپذیری افزون خود را مدیون خطی است که با پیچ‌وتاب‌های هنری آهنگین شده است و چه خوب است این هنر ارزشمند نزد ایرانیان بدون هیچگونه ابتذالی باقی بماند و مردم استان قزوین پیش از سایر استان‌ها با روی آوردن به جامعه خوشنویسان و این هنر عرفانی، به صیانت از آن پرداخته و استان خود را به قطب و پایتخت خوشنویسی کشور مبدل کرده‌اند.

نمایشگاه خوشنویسی قزوین تا پنجم مهرماه یعنی برگزاری اختتامیه و معرفی آثار برتر به‌کار خود ادامه می‌دهد و میزبان اهل هنر است همچنین بخش بین‌المللی دو سالانه در 27‌شهریور‌ماه با نمایش آثار هنرمندان از کشورهای امارات، عراق و سوریه آغاز می‌شود.

1397060516593145515174864.jpg


139706051653212915174814.jpg
1397060516544177515174824.jpg
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

آخرین ویرایش:
بالا