• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان ترسناک.فانتزی.عاشقانه‌ مَسخِ لَطیف به قلم کوثر حمیدزاده کلیک کنید

دانستنی ها دانستنی های زبان فارسی

ساعت تک رمان

ملیکا توسلی

مدیر تالار سرگرمی
پرسنل مدیریت
مدیر تالار
منتقد انجمن
کاربر VIP انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2023-08-21
نوشته‌ها
271
لایک‌ها
730
امتیازها
63
کیف پول من
27,504
Points
1,115
دانستنی‌های جالب دربارهٔ زبان فارسى

زبان فارسی را پارسی نیز می‌نامند. زبان فارسی در افغانستان به‌طور رسمی دری و در تاجیکستان تاجیکی خوانده شده‌است.

زبان فارسى در ۲۹ کشور جهان از جمله ایران، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان، عراق، بحرین، ترکیه، قرقیزستان و قزاقستان و بخش بسیار کوچکی از چین از دیرباز، و به علت افزایش مهاجرت ها در قرن اخیر به کشورهای دیگر نیز راه یافته است صحبت می شود.

این زبان در ردیف ششم بعد از زبان اسپانیایى و قبل از زبان آلمانى (از نظر تعداد کشورهایی که توی اونها فارسى صحبت می‌کنند) رده‌بندى شده است!

زبان فارسى دومین زبان کلاسیک جهان بعد از زبان یونانى شناخته شده و همه ی ویژگی‌هاى یک زبان کلاسیک را دارد. بر پایهٔ تعریف، زبانی کلاسیک به‌شمار می‌آید که: یک: باستانی باشد، دو: ادبیات پرباری داشته باشد و سوم در آخرین هزاره عمر خود تغییرات اندکی کرده باشد. زبان ‌هاى لاتین و سانسکریت در ردیف‌هاى سوم و چهارم قرار دارند!

زبان فارسى از نظر تنوع مَثَل (ضرب‌المثل) بین سه کشور اول دنیاست!

زبان فارسی از نظر دامنه و تنوع واژه‌ها یکى از پرمایه ‌ترین و بزرگترین زبان های دنیاست. با ورود واژگان از زبان عربی (و زبان‌های دیگری مانند یونانی، آرامی، ترکی و غیره) به زبان فارسی، این زبان از نظر تعداد واژه‌ها یکی از غنی‌ترین زبان‌ها شده‌است. در کمتر زبانى فرهنگ لغاتى مثل لغت نامه ی ۱۸ جلدی دهخدا و یا فرهنگ معین در ۶ جلد دیده می‌شود!

زبان فارسى توانایى ساختن ۲۲۵ میلیون واژه را دارد که در میان زبان‌هاى دنیا بى همتاست!

زبان فارسی یازدهمین زبان پرکاربرد در محتوای وب و اینترنت است!

زبان فارسى از لحاظ قدمت، یک سده از لاتین و دوازده سده از انگلیسى جلوتر است!

از ده شاعر برتر جهان پنج نفر از آنها فارسی زبانند.

آخرین نکته هم اینکه زبان فارسی تنها زبانی هست که می شود ۱۹ فعل را کنار هم بیان کرد و جمله ی معنا دار داشته باشیم، به عنوان: داشتم میرفتم دیدم گرفته نشسته گفتم بذار بپرسم ببینم میاد نمیاد دیدم میگه نمیخوام بیام میخوام برم بگیرم بخوابم! ?

به گزارش ایرنا، به مناسبت ۲۱ فوریه، روز جهانی زبان مادری، نوشت: زبان فارسی در بسیاری از کشورها به عنوان زبان بخشی از مردم مورد استفاده قرار می گیرد، و این برخلاف تصور غالب، تنها به خاطر مهاجرت فارسی زبان ها به کشورهای دیگر نیست.

یونسکو از سال ۱۹۹۹ روز ۲۱ فوریه را به عنوان روز جهانی زبان مادری در تقویم خود گنجانده است تا سطح آگاهی از فرهنگ ها و زبان های مختلف را در جهان ارتقاء دهد.
‘اس.بی.اس’ به این مناسبت به زبان فارسی پرداخت و نوشت: اکنون بسیاری از مناطق خارج از کشورهای فارسی زبان وجود دارند که در آن اقلیت های فارسی زبان زندگی می کنند.
این تارنما در ادامه به ‘شهرهای پارسی’ پرداخت و نوشت: بسیاری از شهرهای جهان که خارج از سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان قرار دارند، علاوه بر جمعیت قابل توجه فارسی زبان، پیوندهای عمیق تاریخی با زبان فارسی دارند. مهمترین این شهرها، سمرقند، بخارا، تاشکند، فرغانه و سرخان دریا در ازبکستان، پیشاور، پاراچنار و کویته در پاکستان و سوران (دیانا) در عراق هستند.
شهرهای سمرقند و بخارا از پایتخت های ایران باستان و زادگاه بزرگانی همچون رودکی و ابن سینا بوده اند. شهر سوران در عراق نیز به واسطه بازگشت مهاجران کرد از ایران، به شهری با اکثریت فارسی زبان تبدیل شده است.
‘اس.بی.اس’ همچنین به تفاوت ها و گویش ها اشاره کرد و نوشت: ایران بزرگترین کشور فارسی زبان دنیاست. فارسی در ایران زبان رسمی است. پس از ایران، کشور افغانستان بیشترین جمعیت فارسی زبانان را در خود جای داده است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : ملیکا توسلی
بالا