احکام احکام حیض

  • نویسنده موضوع hasti
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 12
  • بازدیدها 454
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,991
لایک‌ها
2,978
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
458
Points
7
زنهایی که عادت عددیه دارند سه دسته اند:

اول : زنی که شماره روزهای حیض او در دو ماه پشت سر هم یک اندازه باشد، ولی وقت خون دیدن او یکی نباشدکه در این صورت هر چند روزی که خون دیده عادت او می شود. مثلا اگر ماه اول از روزاول تا پنجم و ماه دوم از یازدهم تا پانزدهم خون ببیند، عادت او پنج روز می شود.

دوم : زنی که از خون پاک نمی شود ولی دو ماه پشت سر هم چند روز ازخونی که می بیند نشانه حیض و بقیه نشانه استحاضه را دارد و شماره روزهایی که خون نشانه حیض دارد در هر دوماه یک اندازه است ، اما وقت آن یکی نیست ، که در این صورت هر چند روزی که خون او نشانه حیض را دارد، عادت او می شود. مثلا اگر یک ماه از اول ماه تا پنجم و ماه بعد از یازدهم تا پانزدهم ، خون او نشانه حیض وبقیه نشانه استحاضه را داشته باشد، شماره روزهای عادت او پنج روز می شود.

سوم : زنی که دو ماه پشت سر هم سه روز یا بیشتر خون ببیند و یک روز یابیشتر پاک شود و دو مرتبه خون ببیند و وقت دیدن خون در ماه اول با ماه دوم فرق داشته باشد، که اگر تمام روزهایی که خون دیده و روزهایی که در وسطپاک بوده ازده روز بیشتر نشود و شماره روزهای آن هم به یک اندازه باشد، تمام روزهایی که خون دیده با روزهای وسطکه پاک بوده عادت حیض او می شود، و لازم نیست روزهایی که در وسطپاک بوده در هر دو ماه به یک اندازه باشد. مثلا اگر ماه اول از روز اول ماه تا سوم خون ببیند و دو روز پاک شود، و دوباره سه روز خون ببیند و ماه دوم از یازدهم تا سیزدهم خون ببیند و دو روز یا بیشتر یا کمتر پاک شود و دوباره خون ببیند و روی هم از هشت روز بیشتر نشود، عادت او هشت روزمی شود.

زنی که عادت عددیه دارد، اگر بیشتر از شماره عادت خود خون ببینداز ده روز بیشتر شود، چنانچه همه خونهایی که دیده یک جور باشد، باید از موقع دیدن خون به شماره روزهای عادتش حیض ، و بقیه را استحاضه قرار دهد. و اگر همه خونهایی که دیده یک جور نباشد، بلکه چند روز از آن نشانه حیض و چند روزدیگر نشانه استحاضه را داشته باشد، اگر روزهایی که خون ، نشانه حیض را دارد باشماره روزهای عادت او یک اندازه است ،باید همان روزها را حیض و بقیه رااستحاضه قرار دهد. و اگر روزهایی که خون نشانه حیض دارد، از روزهای عادت اوبیشتر است ، فقطبه اندازه روزهای عادت او حیض ، و بقیه استحاضه است . و اگرروزهایی که خون نشانه حیض دارد از روزهای عادت او کمتر است ، باید آن روز را باچند روز دیگر که روی هم به اندازه روزهای عادتش شود، حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد.

ناسیه یعنی زنی که عادت خود را فراموش کرده است
مضطربه یعنی زنی که چند ماه خون دیده ولی عادت معینی پیدا نکرده اگربیشتر از ده روز خون ببیند و همه خونهایی که دیده یک جور باشد، چنانچه عادت خویشان او هفت روز است ، باید هفت روز را حیض و بقیه را استحاضه قراردهد، و اگر کمتر است مثلا پنج روز است ، باید همان را حیض قرار دهد. و بنابراحتیاطواجب در تفاوت بین شماره عادت آنان و هفت روز، که دو روز است ،کارهایی را که بر حائض حرام است ترک نماید، و کارهای استحاضه را بجا آورد،یعنی به دستوری که برای زن مستحاضه گفته شد عبادتهای خود را انجام دهد. و اگرعادت خویشانش بیشتر از هفت روز مثلا نه روز است ، باید هفت روز را حیض قراردهد و بنابر احتیاطواجب در تفاوت بین هفت روز و عادت آنان ، که دو روز است ،کارهای استحاضه را بجا آورد و کارهایی را که بر حائض حرام است ترک نماید.

مضطربه اگر بیشتر از ده روز خونی ببیند که چند روز آن ، نشانه حیض وچند روز دیگر نشانه استحاضه دارد، چنانچه خونی که نشانه حیض دارد کمتر از سه روزیا بیشتر از ده روز نباشد، همه آن حیض است . و اگر خونی که نشانه حیض رادارد کمتر از سه روز باشد، باید همان را حیض قرار دهد، و تا هفت روز بقیه به دستوری که در مسأله قبل گفته شد رفتار نماید. و همچنین است اگر پیش از گذشتن ده روز از خونی که نشانه حیض دارد، دوباره خونی ببیند که آن هم نشانه حیض راداشته باشد، مثل آنکه پنج روز خون سیاه و نه روز خون زرد، و دوباره پنج روز خون سیاه ببیند، باید خون اول را حیض قرار دهد و بقیه آن را تا هفت روز به دستوری که در مسأله قبل گفته شد رفتار نماید.

مبتدئه یعنی زنی که دفعه اول خون دیدن اوست ، اگر بیشتر از ده روز خون ببیند و همه خونهایی که دیده یک جور باشد، باید عادت خویشان خود را به طوری که در وقتیه گفته شد حیض ، و بقیه را استحاضه قرار دهد.

مبتدئه اگر بیشتر از ده روز خونی ببیند که چند روز آن نشانه حیض وچند روز دیگر نشانه استحاضه را داشته باشد، چنانچه خونی که نشانه حیض دارد کمتراز سه روز و بیشتر از ده روز نباشد، همه آن حیض است . ولی اگر پیش از گذشتن ده روز از خونی که نشانه حیض دارد دوباره خونی ببیند که آن هم نشانه خون حیض داشته باشد، مثل آن که پنج روز خون سیاه و نه روز خون زرد و دوباره پنج روز خون سیاه ببیند، باید از اول خون اول ، که نشانه حیض دارد، حیض قرار دهد، و در عدد،رجوع به خویشاندان خود کند و بقیه را استحاضه قرار دهد. مبتدئه اگر بیشتر از ده روز خونی ببیند که چند روز آن نشانه حیض وچند روز دیگر آن نشانه استحاضه داشته باشد، چنانچه خونی که نشانه حیض دارد از سه روز کمتر یا از ده روز بیشتر باشد، باید از اولی که خون نشانه حیض دارد،حیض قرار دهد و در عدد، به خویشاوندان خود رجوع کند و بقیه را استحاضه قرار دهد.

ناسیه یعنی زنی که عادت خود را فراموش کرده است ، اگر بیشتر ازده روز خون ببیند، باید روزهایی که خون او نشانه حیض را دارد تا ده روز حیض قرار دهد و بقیه را استحاضه قرار دهد. و اگر نتواند حیض را به واسطه نشانه های آن تشخیص دهد، بنابر احتیاط واجب باید هفت روز اول را حیض و بقیه رااستحاضه قرار دهد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,991
لایک‌ها
2,978
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
458
Points
7
سوالات شرعی حیض


سوال: بعضى از خانم‌ها بعد پاك شدن از حیض قبل از تمام شدن ده روز ترشحاتى چركین یا زرد رنگ مى‌‌بینند كه نه خون است و نه ترشحات عادتى، وظیفه‌شان چیست؟ آیا آنها را تتمه یا جزء خون حیض به حساب آورند و اگر ماه رمضان باشد نماز و روزه‌شان را ترك نمایند، یا چون عین خون نیست خود را پاك به حساب آورند و غسل نمایند؟



جواب: اگر لك‌بینى است در صورتى كه تا ده روز قطع مى‌‌شود ادامه حیض محسوب مى‌‌شود.(آیة الله خامنه ای دام ظله)

سوال: زنی که رحِم او با عمل جراحی خارج شده، و رحم ندارد، اگر خونی ببیند که صفات و شرایط حیض را دارد، آیا حیض محسوب می‌شود؟

در فرض سوال، اگر آن خون، ناشی از جراحت نباشد، حکم حیض را دارد؛ البته برخی مراجع (آیة الله شبیری زنجانی دام ظله) آن را حیض ندانسته و برخی (آیة الله وحید خراسانی دام ظله) نیز معتقدند: در این صورت، زن باید احتیاط نموده و محرمات حائض را ترک و واجبات مستحاضه را انجام دهد.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:


حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):

اگر رحم زنى را در اثر بیمارى و عمل جراحى برداشتند و خون ببیند اگر خون جراحت باشد مثل سایر خون‌هایى است که از جراحت مى‌باشد و در غیر این صورت ممکن است خون حیض و یا استحاضه باشد.

حضرت آیة الله العظمی شبیری زنجانی(مد ظله العالی):
خون حیض نیست.

حضرت آیة الله العظمی وحید خراسانی(مد ظله العالی):
بنابر احتیاط واجب بین تروک حائض و افعال مستحاضه جمع نماید.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در فرض سوال حیض محسوب می‌شود.

سوال: خانمی که برای انداختن کامل جنین مرده‌اش مجبور به انجام چندین کورتاژ شده، خونی که بعد از هر کورتاژ می‌بیند، چه حکمی دارد؟



در این موارد، هر قطعه‌ای که خارج می‌شود نفاس مجدد به شمار می‌آید و بر این اساس، همانطوری که ده روز خونریزی بعد از خروج اولین قطعه جنین، حکم نفاس دارد، خون بعد از خروج قطعه آخر جنین نیز تا ده روز محکوم به نفاس است. (البته آیت الله مکارم شیرازی در فرضی که خلقت جنین کورتاژ شده کامل باشد، در خونریزی دوم فرموده اند: زن باید بین اعمال نفاس و مستحاضه احتیاط کند.)

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:


حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):

هر قطعه‌ای که خارج می‌شود نفاس مجدد محسوب می‌شود. و بعد از اتمام دوره نفاس که از زمان بیرون‌آوردن آخرین جزء محاسبه می‌شود باید غسل نفاس به جا آورد.



حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در فرض سوال خون دوّم نیز نفاس است و بعد از پاکی باید مجدداً غسل نفاس انجام دهد.



حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):
در فرض سوال اگر خلقت بچه کامل شده بوده است خون اول حکم نفاس دارد و در ایام پاکی حکم زنان پاک را دارد و در خونریزی دوم بین اعمال نفاس و مستحاضه احتیاط کند.


حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):
در فرض سوال از زمانی که قطعه آخر جنین خارج شده تا ده روز خون محکوم به نفاس است همانطوری که ده روز اول هم محکوم به نفاس بوده است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,991
لایک‌ها
2,978
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
458
Points
7
سوال: زنى كه داراى عادت استحاضه است و پس از پاك شدن بر اثر ندانستن مسأله در هنگام غسل به جاى گفتن «غسل استحاضه» از جمله «غسل حیض» استفاده كند و پس از چند هفته متوجه قضیه گردد باید چه كند؟


جواب:
اگر نیت او غسل استحاضه بوده ولى در لفظ غسل حیض گفته است، غسل او اشكال ندارد.



سوال: برخى از خانم‌ها دو سه روز قبل از ایام حیض ترشحاتى چركین یا زرد رنگ مى‌‌بینند، وظیفه‌شان چیست؟

جواب:
اگر لك‌بینى محسوب مى‌‌شود و استمرار ندارد، حكم استحاضه را دارد.

سوال: بعضى از خانم‌ها بعد پاك شدن از حیض قبل از تمام شدن ده روز ترشحاتى چركین یا زرد رنگ مى‌‌بینند كه نه خون است و نه ترشحات عادتى، وظیفه‌شان چیست؟ آیا آنها را تتمه یا جزء خون حیض به حساب آورند و اگر ماه رمضان باشد نماز و روزه‌شان را ترك نمایند، یا چون عین خون نیست خود را پاك به حساب آورند و غسل نمایند؟




جواب: اگر لك‌بینى است در صورتى كه تا ده روز قطع مى‌‌شود ادامه حیض محسوب مى‌‌شود.

چند استفتاء از آیة الله صافی گلپایگانی دام ظله:

سوال: آیا زن که در عادت ماهیانه است می‏تواند به مجالس سخنرانی و موعظه (دعا) و حتّی نماز جماعت و جمعه برود و به خطابه گوش دهد امّا نماز نخواند و کنار بنشیند؟


پاسخ: در غیر مسجد می تواند بنشیند و گوش بدهد.

سوال: خانمی که برای جلوگیری از حاملگی از دستگاه آی یودی یا قرص استفاده می‏کند اگر دراین حالت خونریزی یا لک بینی داشته باشد وظیفه چیست؟

پاسخ: در صورتی که یک دفعه چند ساعت یا چند دقیقه ‏ای باشد یا ابتدا و انتهای آن کمتر از سه روز باشد حیض نیست و استحاضه است ولی اگر سه روز یا بیشتر باشد و مصادف با ایام عادت باشد حیض است و احکام هر دو از حیث غسل و وضوء و... در رساله مذکور است.

سوال- گاهی 8 روز و گاهی 6 روز خون می‏بینم آیا در مدتی که 8 روز خون می‏بینم (در آن دو روز) هم حیض حساب می‏شود یا نه؟

پاسخ: در فرض سوال کل 8 روز حیض است.



سوال- زنی که 50 سال او تمام شده (یا سیده‏ای که 60 سال او تمام شده) اگر با مصرف داروهای هورمونی که متداول است و پزشکان بعد از یائسگی تجویز می‏کنند خونریزی با مشخصات حیض پیدا کند آیا این خونریزی حیض محسوب می‏شود یا استحاضه است؟

پاسخ: بعد از یائسگی خونی که زن می‏بیند استحاضه است گرچه صفات خون حیض را داشته باشد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا