در حقیقت VVT مخفف Variable Valve Timing است در واقع وظیفه سیستم این است که زمان بالا و پایین رفتن سوپاپ ها در پیشرانه را کنترل کند. در نظر داشته باشید در سرعت بالا برای احتراق هوای بیشتری نیاز است نسبت به سرعت کم اگر امر هوادهی به درستی صورت نگیرد سوخت بدون شرکت در احتراق از اگزوز خارج می شود و الودگی محیطی بوجود می اورد سیستم vvt وظیفه دارد این مشکل را برطرف کند به این صورت که در سرعت های بالا زمان بیشتری سوپاپ را بالا نگه دارد تا هوای کافی برای احتراق وارد سیلندر شود و در سرعت های پایین به موقع سیلندر را ببند تا هوا بیش اندازه وارد سیلندر نشود. باید در نظر داشت در بعضی موتورها سیستم تایمینگ متغیر پیوسته سوپاپ بر روی میل بادامک نصب شده است. این مکانیزم زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها ورودی و خروجی را نسبت به بار و دور موتور به بهترین حالت تغییر می دهد.