• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان ترسناک.فانتزی.عاشقانه‌ مَسخِ لَطیف به قلم کوثر حمیدزاده کلیک کنید

*هنر خوشنویسی و حماسه عاشورا*

  • نویسنده موضوع *RoYa*
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 5
  • بازدیدها 292
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

*RoYa*

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-03-29
نوشته‌ها
696
لایک‌ها
5,520
امتیازها
93
محل سکونت
باغ کتاب
کیف پول من
480
Points
1
*به نام یگانه هستی عالم*


حادثه عاشورای محرم سال 61 هجری از حوادث‏ کم ‏نظیری است که علاوه بر داشتن زمینه‌‏های مطالعه‏ در ابعاد گوناگون، از یک زاویه نیز دربردارنده تاثیر عمیق‏ این واقعه بر آثار هنرمندان ایرانی است که در این مطلب رفته رفته به آن می‌پردازیم:

خط، شگفت ترین پدیده خلقت، زبان بی زبان افلاک و قصیده‌ای ناتمام تاریخ بشری است که بر چشم می‌نشیند و از دل می‌گذرد و به شهود عارفانه‌ی هستی گواهی می‌دهد. وجود این هستی بی‌کران بر مدار نظم، تناسب و مناظر و مرایای دل نشین استوار است و آنچه از ترکیب و تحریر حروف و کلام بر می‌آید، زیبایی و کیفیت مطلوب کاربری آن است که، شریف ترین هنر بصری در جهان اسلام، خوشنویسی است.
صورت خوش ساختن از حروف، گل و مرغ و پیچ و تاب ساقه گیاهان وزش باد و انحنای خیال انگیز سرو، ترکیب هندسی اضلاع و انحنای اعضای آدمی و اندام های جفت در خلقت این زیبایی و کمال است ـ که انسان دل آگاه را به تحسین و تفکر واداشته است. بهره یافتن از این همه نظم و جلال بی زوال، در خلق هنرهای تجسمی و آن هم در هنر خوشنویسی، از دیرباز، در معماری مذهبی سرزمین های اسلامی، بالاخص ایران زمین که پیشینه شش هزار ساله در ستودن یزدان پاک داشته، معمول بوده است.

کامل ترین شیوه‌ی خوشنویسی فیرآموز (خط کوفی) نام داشته که پارسیان آن را با تلفیق از خطوط هفتگانه خویش، ساخته و زینت بخشیدند. هم در اوان حکومت عرب که اصفهان مرکزیت داشت، خط کوفی اصفهانی در آمیـــــــزش هم‌خوان و هم‌نوا با خطوط اوستایی و پهلوی، در کنار اقلام محقق، ریحان، نسخ، ثلث، وقیع ، رقاع، به مدت هزار و دویست سال دوام آورد. خط کوفی که نخستین نسخه‌ی قرآن مجید و کتیبه‌ی مساجد اولیه، بر قواعد استوار آن نوشته شده بود، با کلام وحی و اسماء متبرکه در آمیخت و بر اساس نظم و ترتیب، قرینه سازی و علم هندسه ارزش خط را معلوم کرد.
تزیین مساجد با اقلام خط، شاخه‌های پیچک وار گیاهان، گل و مرغ و انحنای حروف، با نام های مشجر، مورق، مزهر یا موشح، هم اکنون از جلوه‌های بصری مساجد اصفهان است که در کمال مهارت و استادی از کار درآمده‌اند. آنچه در تاریخ آمده این است که خط کوفی، از قلم جلی و طومار برآمد که مناسب کتیبه نویسی بود. سپس طریقه‌ی ثلث که بر اساس حرکات دورانی و تقویر نوشته می‌شود. و دیگر طریقه‌ی محقق که بسط و سطح بُنمایه‌ی آن است. و اول کسی که برای خط ثلث قواعد و اسلوبی خاص بنیان نهاد، ابن مقله‌ی وزیر بود که در اواخر سده‌ی سوم هجری و آغاز قرن چهارم می‌زیست.

 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

آخرین ویرایش:

*RoYa*

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-03-29
نوشته‌ها
696
لایک‌ها
5,520
امتیازها
93
محل سکونت
باغ کتاب
کیف پول من
480
Points
1
خط نسخ، خط قرآنی ست، خطی ست برای نوشتن کتب و رسالات. از جمله آنکه منتهی الآمال که شرح واقعه‌ی خون‌بار کربلاست به این قلم نوشته شده. همچنین نُسَخ تعزیه. اگر چه نوشتن آن کُند است، امّا خواندنش آسان است. همین خط است که سر آغازی شد برای راه یافتن خوشنویسی به صحرای کربلا، البته نه با کثرت و گیرایی خط نستعلیق و شکسته.
عاقبت خط نسخ با تعلیق در آمیخت و شیوه‌ای پدیدار شد به نام نستعلیق که غوغایی شد در هنر خوشنویسی، عروس خوشنویسی. شاید به همین دلیل خط نستعلیق در معرکه‌ی بسیاری از جلوه‌های زیبا شناسانه عاشورا قد بر افراشت، این شیوه، خاص ایرانیان است. به ممالک همجوار راه پیدا کرد، امّا نه با آن لطف و نه با آن جلوه که میرعلی تبریزی در حدود سال 800 هجری، آن را ساخت، سر و سامانی چشم نواز بخشید و به قالب و قاعده در آورد.
خط نستعلیق از آن روی در میان سایر خطوط جلوه‌ای بی مانند یافت که قوت تصرف و لطف صورت را داراست و خلوت و جلوت در عبارات از محسنات آن است. از مشاهیر و بزرگان خوشنویسی که نستعلیق را به کمال رساندند به ترتیب قرون علیرضا عباسی، میرعماد الحسنی سیفی، وصال شیرازی، میرزا غلامرضا اصفهانی، محمدرضا کلهر و عماد الکتاب می‌باشند.
از آنجا که قلم نستعلیق از ابداعات خاص ایرانیان بوده و در آن ذوق و سلیقه و لطف ایرانی کاملا نمودار است و به قانون نقاشی ایرانی نزدیک است، بدین جهت ایرانیان از بهترین هنر خود برای اعتلای آیین و مذهب و بزرگداشت مراثی عاشوار یاری گرفته اند. این هنر که به سرعت راه به کمال گشود، از نمای مساجد به تکیه قدم نهاد و بر پارچه‌ها و بیرق ها پدیدار گشت. تابلوهای زیبایی که خط، گاهی بر بیرق ها می‌آفریند در یک نگاه عین نقاشی ست که با گل و رنگ در آمیخته و به جلوه در آمده است.
همه می‌دانیم محرم که می‌رسد و خروش خسته دلان بر می‌خیزد، هر یک از ایرانیان به ذوق و سلیقه و هنر خود حضوری می‌یابند و اثری می‌آفرینند تا مقبول سالارشهیدان واقع شوند. پارچه‌نوشته‌های سیاه به قلم سفید، مزین به شعر محتشم و با خط خوش هم کلام نوحه سرایان مجلس عزای حسینی‌اند. گاه بر کاشی نقش بسته و دور تا دور صحن تکیه را زینت داده است.

گاه بیرق سه گوشی را که بر شانه‌ی دردمندی عزاداری می‌بینی، با بیتی از همین مرثیه یا مراثی دیگر گلدوزی کرده اند. اینجا هم هنر خط جلوه می‌فروشد. اگرچه به رنگ سرخ در آمده و یادآور خون شهیدان کربلاست. آنچه را که هرگز نمی‌توان کتمان کرد، این واقعیت آشکار است که، ایرانیان در تمامی عرصه‌های هنر همواره یادی هم از ل*ب تشنه‌ی حسین کرده اند.

 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
آخرین ویرایش:

*RoYa*

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-03-29
نوشته‌ها
696
لایک‌ها
5,520
امتیازها
93
محل سکونت
باغ کتاب
کیف پول من
480
Points
1
در حقیقت‏ می‌‏توان این‏‌گونه بیان داشت که هنرمندان در عصرهای مختلفی چون تعزیه، موسیقی تعزیه، نقاشی، شعر و خوشنویسی با همدلی و هماهنگی‏ طبیعی در جاودان کردن این واقعه مهم تاریخ اسلام‏ سهم خویش را ادا کرده‏‌اند. از هم‌‏تنیدگی هنر خوشنویسی در شیوه‏‌های گوناگون آن با ادب فارسی به‏ عنوان یک ویژگی ذاتی یکی از زمینه‌‏هایی را فراهم‏ آورده که در نتیجه آن انعکاس مضمون‏ پردازی‌های مهم‏ شاعران با کمک هنرمندانه خوشنویسان بر صفحات‏ تاریخ ثبت و ماندگار شده است و از این منظر در مورد موضوع خاص این نوشتار یعنی حماسه عاشورا ادبیات‏ خاصی شکل گرفته است.
صرف ‏نظر از مجموعه نوحه‏‌هایی که در رثاء و شهادت حضرت حسین بن علی (علیه‌السلام) و یاران باوفای آن‏ حضرت به دست خوشنویسان قلمی شد، می‌‏توان به‏ کتیبه‌‏های بسیار فراوانی که در ایام محرم در هر کوی و برزن به نمایش در می‏‌آید اشاره کرد که وجه غالب در محتوای آنها عباراتی است که متناسب با موضوع به‏ دست هنرمندان خطاط تحریر یافته است. بر این نکته‏ نیز باید افزود که ارزش و عیار هنری این دسته از آثار در این جا مورد بحث نمی‌‏باشد، اما از جهت عمومیت یافتن‏ این نوشته‏‌ها که به عنوان جزئی ثابت از فرهنگ‏ مکتوب و نمایشی عاشورا درآمده است.
نمی‏‌توان آنها را از مد نظر دور داشت زیرا تعداد فراوان این نمونه‏‌ها نشان‏ از کارکرد و خدمتی است که هنر خوشنویسی در راستای‏ مراسم سوگواری حضرت سید الشهدا (علیه‌السلام) عهده ‏دار بوده‏ است. اما به غیر از آثار گوناگون و متفرقه‌‏ای که در موضوع حماسه عاشورا به دست خوشنویسان ایرانی‏ رقم تزیین یافته است می‌‏توان اذعان داشت که در بین‏ آثار و ادبیات مربوط به این واقعه مهم در تاریخ اسلام‏ مقبول‌ترین اثری که در بین مردم و عزاداران حماسه‏ حسینی جای خود را باز کرده و از رونق تام و تمام‏ برخوردار شده است، همانا ترکیب‏‌بند مولانا محتشم‏ کاشانی است.
بر این اساس آشناترین جلوه‌‏های هنر خوشنویسی در خدمت مضامین عاشورایی پیوندی‏ ناگسستنی با این ترکیب‌‏بند پیدا کرده است و تجلی این‏ پیوند همان کتیبه‏‌های فراوان متنوعی است که بر روی‏ پارچه‌‏های سیاه و با خوشنویسی نستعلیق به رنگ‏ سفید و در اندازه قلم کتیبه نقش بسته و نمونه‏‌های‏ متعدد آنها در تمام امکان مذهبی، مساجد و حسنیه‌‏ها دیده می‏‌شود .

به طور معمول در این نوع از کتیبه‏‌های پارچه‏‌ای نواری مستطیلی شکل تداوم پیدا می‏‌کند و در قسمت‏ بالایی یا پیشانی کار مصرعی از ترکیب‏‌بند محتشم به‏ نمایش گذاشته می‏‌شود و در قسمت پایین‏‌تر فضایی‏ وسیع‌تر و با قلم کتیبه بزرگ مصرع‌های بند اول‏ ترکیب‏‌بند جاودانیت محتشم قرار می‏‌گیرد. به همین‏ ترتیب در خواص کتیبه‌‏های هر مصرع عبارت
«یا ابا عبدالله الحسین شهید» که شأن نزول حادثه را یادآور می‏‌شود تکرار می‏‌گردد.

 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

*RoYa*

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-03-29
نوشته‌ها
696
لایک‌ها
5,520
امتیازها
93
محل سکونت
باغ کتاب
کیف پول من
480
Points
1
در کنار این فرایند عمومی شکل خاص‌‏تری از بروز هنر خوشنویسی در کتابت کامل ترکیب‌‏بند محتشم‏ کاشانی به صورت آثار چاپ شده قابل بررسی است. به‏ طور حتم کتابت و چاپ این اثر یعنی ترکیب‏‌بند محتشم‏ یکی از عرصه‏‌های مهمی بوده است که هنرمندان‏ خوشنویس گوشه‌‏ای از عشق‏‌ورزی خود را به خاندان‏ اهل بیت و به ویژه به حضرت امام حسین (علیه‌السلام) ادا نمایند؛
زیرا مکاتبت آثاری از این دست نیازمند یک زمینه و میل‏ درونی بوده و همچنان که محتشم کاشانی با چنین‏ پشتوانه‌‏ای به سرودن ترکیب‌‏بند توفیق یافته است‏ خوشنویسان نیز بنابر میل باطنی و پیوند استوار دینی به‏ این مهم همت داشته‌‏اند. به عنوان نمونه در سال‌های‏ گذشته نسخه‏‌هایی از ترکیب‏‌بند محتشم کاشانی توسط خوشنویسان و به ویژه نستعلیق‏‌نویسان نوشته و به زیور چاپ آراسته شده است .

قربانعلی رحبی (با عنوان صلای غم، وزارت ارشاد، 1363)، سید عباس حسامی (اصفهان،1366)، ناصر جواهرپور (فصلنامه هنر 1367)، استاد غلامحسین‏ امیرخانی (انجمن خوشنویسان ایران چاپ اول 1365)، محمد علی فرزبد (احرار،تبریز،1375) و... در زمره‌ی خوشنویسانی بوده‌‏اند که در سالیان گذشته به نگارش و کتابت این اثر مهم پرداخته‏‌اند .
اما بعد از ذکر این مقدمات سخن اصلی این نوشتار بررسی یکی از نسخه‌‏های خوشنویسی شده، از ترکیب‌‏بند محتشم است که به خط استاد غلامحسین‏ امیرخانی نوشته شده و نخستین چاپ آن در سال 1365 توسط انجمن خوشنویسان منتشر شده و چهارمین چاپ‏ آن نیز در سال 1376 روانه بازار کتاب گردیده است. قطع‏ این اثر رحلی بوده و با جلد گالینگور و کاغذ گلاسه مرغوب به طبع رسیده است .

در کنار خط گرانمایه استاد امیرخانی که به کلام‏ محتشم به اقتضا‌ی موضوع پراهمیت آن اعتبار مضاعفی‏ بخشیده است می‌‏توان از دو ویژگی کتاب مذکور یاد کرد. نخست آن که مقدمه جامعی از استاد مرحوم سید حسن‏ سادات ناصری (متوفی 1370 ه_ش) در ابتدای کتاب ذکر شده که تصویری روشن از شعر سوگوارانه محتشم‏ کاشانی
(950-996 ه_ق) را ارائه می‏‌دهد و دومین‏ ویژگی کتاب ارائه نسخه‏‌ای از ترکیب‏‌بند محتشم به‏ خط شکسته‌ی نستعلیق بسیار ممتاز می‏‌باشد.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

*RoYa*

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-03-29
نوشته‌ها
696
لایک‌ها
5,520
امتیازها
93
محل سکونت
باغ کتاب
کیف پول من
480
Points
1
این نسخه‏ شکسته یکی از شاهکارهای بدون رقم این شیوه‏ خوشنویسی به شمار می‌‏رود. صاحب‏ نظران و استادان فن‏ در تعیین خوشنویس این اثر فرح بخش، آن را به استاد بزرگ خط شکسته مرحوم درویش عبدالمجید طالقانی‏ (1150-1185 هـ.ق.)، یا پیرو مکتب او یعنی استاد محمد رضا اصفهانی، و یا میرزا حسن کرمانی نسبت می‏دهند.
در حقیقت چاپ کتاب ترکیب‏‌بند محتشم‏ کاشانی یکی از شاهکارهای خط شکسته را نیز در معرض دید علاقه‌مندان این خط قرار داده است. صفحه‏ بدرقه‌ی کتاب با سیاه ‏مشقی از شعر حافظ آغاز می‌‏شود. بیست و دو صفحه آغازین کتاب شامل عنوان، شناسنامه، سه تابلوی خوشنویسی، مقدمه‌ی کوتاه، مقدمه‌ی مرحوم سادات ناصری و مقدمه‌ی استاد امیرخانی، خوشنویس کتاب در مورد مرحوم درویش‏ عبدالمجید طالقانی را دربرگرفته است.
از آن پس در کتاب، دوازده صفحه به متن شکسته، دوازده صفحه‏ کتابت نستعلیق، بیست و چهار صفحه در قالب بیست و چهار چلیپا، یک صفحه به اظهار نظر در مورد کاتب خط شکسته و یک صفحه نیز به تکرار تابلوی پنج تن‏ اختصاص یافته که در مجموع هفتاد و دو صفحه کتاب از این اجزا تشکیل شده است.
با توجه به این‏که بدنه‏ اصلی کتاب از نقطه ‏نظر هنر خوشنویسی آن، در صفحات کتابت متن و بیست و چهار چلیپای آن متجلی‏ می‌‏باشد ادامه‌ی نوشتار را بر مدار این دو قسمت دایر می‏‌کنیم. فرم مکاتبت اثر در قالب عرضی چلیپای مرکب و با ارتفاع چهار چلیپا شکل گرفته که در درون تذهیب‏ انتخابی آن بسیار طبیعی می‏‌نماید. کتابت این صفحات‏ یکی از دلنشین‌‏ترین نمونه‌‏های نستعلیق معاصر را به‏ نمایش می‏‌گذارد. صافی کلمات و حروف، کرسی محکم، روانی و راحتی در نگارش اجزای سطر و در کنار هم قرار گرفتن‏ آرام‌بخش کلمات از مزایای این صفحات به شمار می‏‌رود.

فرم نهایی صفحات به‏‌گونه‌‏ای است که در کادر مستطیل شکل خود ارتباطی مطلوب با حواشی پیدا کرده است. تعدادی از ابیات ترکیب‏‌بند محتشم در قالب‏ چلیپا، که نگارش ابیات به صورت مورب می‏‌باشد، توسط خوشنویس آن به نگارش درآمده است و بی‏ان که‏ در پی ارائه نکات تعلیمی و آموزشی باشد به طور غیرمستقیم مهمترین اصول چلیپانگاری را به بیننده‏ اهل تأمل و جوینده وادی خط ارائه می‏‌نماید.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا