خوش آمدید!

با عضویت در انجمن تک رمان از مزایای(چاپ کتاب،منتشر کردن رمان و...به صورت رایگان، خدمات ویراستاری، نقد و...)بهرمند شوید. با ما بهترین‌ها را تجربه کنید.☆

همین حالا عضویتت رو قطعی کن!

متفرقه جملات دیوید هیوم

ساعت تک رمان

sAm.sE

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2024-10-10
نوشته‌ها
769
کیف پول من
26,114
Points
1,286
آیا وقتـی بـرای نمونه، یـک تـوپ بیلیارد را می‌بینـم کـه بـه خـطِ راست به سـوی تـوپِ دیگری می رود، حتـا اگـر حـرکـتِ تـوپِ دوم را تصادفـاً نتيجـه تمـاسِ دو تـوپ یـا نتیجـه‌ى تكانـه تصـور كـنـم، آيـا نمی توانـم تصـور کـنـم هميـن عـلـت بتوانـد سـبـبِ صـد رويـداد متفـاوتِ دیگـر شـود؟ آیا اینکـه هـردو تـوپ کاملاً بی حرکت بمانند منتفـى است؟ آیا بازگشـتِ تـوپِ اول بـه خـطِ مستقیم یـا جـهـشِ آن در هر جهتِ نامعینـی بـر اثـر تمـاس بـا تـوپِ دوم منتفی است؟ همه ی ایـن گمان‌هـا منسجم و فرض پذیرنـد. پـس چـرا بایـد یـکـی را کـه نـه منسجم‌تر و نه فرض‌پذیرتر از بقیـه اسـت، بـر بقیـه ترجیح دهـم؟ هیچ استدلالِ پیشـاتجربی هرگـز نمی توانـد شـالوده ی این ترجیح را نشان دهد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

sAm.sE

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2024-10-10
نوشته‌ها
769
کیف پول من
26,114
Points
1,286
«به نظر می‌رسد که نمی‌توان به وسیله عقل غایات نهایی افعال انسانی را تبیین کرد. بلکه این غایات خود را بدون هیچ وابستگی به قوای عقلانی، به احساسات و عواطف انسان ها نسبت می‌دهند. مثلا اگر از یک نفر بپرسید چرا ورزش می‌کند او پاسخ خواهد داد به این دلیل که مایل است سلامت خود را حفظ کند. اگر از او بپرسید چرا سلامتی را مهم می‌داند، پاسخ خواهد داد به این دلیل که بیماری دردناک است. اگر بیشتر به پرسیدن اصرار کنید و از او بپرسید چرا از درد نفرت دارد، امکان ندارد او بتواند به این پرسش پاسخ دهد. نفرت از درد دلیل غایی است و به امر دیگر ارجاع ندارد.»
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

sAm.sE

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2024-10-10
نوشته‌ها
769
کیف پول من
26,114
Points
1,286
«عقل برده احساسات است.»

این جمله معروف هیوم است که دیدگاه او را به عنوان یک تجربه‌گرای تمام‌عیار نشان می‌دهد. چنانکه دیدیم تاثرات از نظر هیوم، فطری هستند ولی ایده‌ها چنین نیستند.

همان‌طور که تاثرات، ایده‌ها را پدید می‌آورند ایده‌ها هم می‌توانند تاثراتی دیگر را پدید آورند که هیوم در اصطلاح، آن‌ها را تاثرات بازتابی می‌گوید. اما نکته مهم در اینجاست که نقطه‌ آغاز، همان تاثرات هستند نه ایده‌ها و در واقع این تاثرات هستند که ایده‌ها را همچون برده‌ای به سوی خود می‌‌کشانند.

هیوم به طور مشخص، ایده علیت را بدون تاثر، یک مفهوم میان‌تهی می‌داند:

«این مسئله که بدانیم این چیزها علت و آن‌های دیگر معلول هستند، هرگز نمی‌تواند ذره‌ای ما را به خود مشغول دارد، اگر این علت‌ها و معلول‌ها هر دو برای ما بی‌تفاوت باشند. وقتی موضوعی خودش بر ما اثر نگذارد، پیوندهایش هیچ‌گاه نمی‌تواند به آن تأثیرگذاری بر روی اراده ببخشد. چون کارآیی عقل، فقط کشف این پیوندهاست، روشن است که تاثیرگذاری یک موضوع بر روی ما نمی‌تواند از طریق فعالیت عقل باشد.»
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

sAm.sE

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2024-10-10
نوشته‌ها
769
کیف پول من
26,114
Points
1,286

sAm.sE

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2024-10-10
نوشته‌ها
769
کیف پول من
26,114
Points
1,286
”شک‌گرایی ممکن است در تئوری، انکارناپذیر باشد، اما حتی یک شک‌گرا نیز باید مانند سایر انسان‌ها عمل، زندگی و گفت‌و‌گو کند چرا که سرشتِ انسان، انتخابِ دیگری به او نمی دهد!“
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

sAm.sE

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2024-10-10
نوشته‌ها
769
کیف پول من
26,114
Points
1,286
دیوید هیوم هم گفت توالی شب و روز تداعی معنا برای ذهن ماست و چون تکرار می‌شود… ما آن را علیت می‌خوانیم. اما علیت برای همه ما معنا دارد چرا که ذهن آدمی پدیده ها را و زمان را انگونه درک میکند
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

sAm.sE

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2024-10-10
نوشته‌ها
769
کیف پول من
26,114
Points
1,286
هر قومی خدایی گماشته بر سر خویش دارد. هر عنصری به سرپنجهٔ نیرو یا کارگزاری نادیدنی گرفتار است. مملکتِ هر خدا از مملکتِ خدای دیگر جداست. کارهای ایزدی یگانه نیز همیشه مُسلم و به یک روش نیست. امروز نگهدار ماست و فردا ما را بی‌پناه می‌گذارد. نیایش‌ها و نیاز کردن قربانی‌ها و بر گزاردنِ آئین‌ها و رسوم اگر خوب انجام گیرد او را با ما بر سر مهر می‌آورد و اگر بد به جای آورده شود، مایهٔ خشم او می‌گردد. و نیک بختی‌ها و سیه روزی‌هایی که در میان آدمیزادگان دیده می‌شود همه فراز آوردهٔ آنهاست. از این رو می‌توانیم نتیجه بگیریم که میان همهٔ ملت‌هایی که مُشرک بوده‌اند نخستین عقاید دینی و خداباوری نه از ژرف بینی در آثار طبیعت بلکه از نگرانی دربارهٔ رویدادهای زندگی و از بیم‌ها و امیدهایی که اندیشهٔ آدمی را به تکاپو می‌انگیزد سرچشمه گرفته است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

sAm.sE

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2024-10-10
نوشته‌ها
769
کیف پول من
26,114
Points
1,286

sAm.sE

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2024-10-10
نوشته‌ها
769
کیف پول من
26,114
Points
1,286
اگر به شما بگویند که شخصی از انگشتان خود، آتش خارج می‌کند آنگاه شما برای اینکه از عمل او شگفت‌زده نشوید، چاره‌ای جز این ندارید که علت این عمل را به یک پدیده آشنا نسبت بدهید. به عنوان مثال چنین تصور کنید که او از یک آتش‌زنه، یک ماده محترقه و یک عایق استفاده می‌کند. ولی اگر نتوانید چنین عامل آشنایی را پیدا کنید ناگزیر شگفت‌زده می‌شوید. این حالتی است که معمولا در عمل شعبده‌بازی به‌وجود می‌آید. در معجزه نیز آنچه فرد را به شگفتی وامی‌دارد همین ناآشنایی است. این نکته‌ را به‌گونه‌ای دیوید هیوم نیز در باب معجزات بیان می‌کند. او در آنجا احتمال وقوع پدیده‌ای را به تعداد مشاهدات ما وابسته می‌کند. هر چقدر تعداد مشاهدات ما از پدیده‌ای بیشتر باشد احتمال وقوع آن نیز بیشتر است. بر این اساس احتمال وقوع معجزه صفر می‌شود. در این حالت حتی اگر ناقلان و راویان معجزات نیز انسان‌های موتمن و صادقی باشند ذره‌ای از شگفتی به‌وجود آمده کم نخواهند کرد. فردی که دلبسته یک امر شگفت‌آور در پیوند با منشا ماورایی باشد آن را می‌پذیرد در غیر این صورت به انکار آن به عنوان یک امر واقعی برمی‌آید. آنچه در اینجا اهمیت دارد نقش تمایل و دلبستگی در پذیرفتن معجزه به‌ عنوان‌ عامل حقانیت دینی است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

sAm.sE

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2024-10-10
نوشته‌ها
769
کیف پول من
26,114
Points
1,286
قطار فضیلت‌های راهبان که شامل تجرد، روزه‌گرفتن، توبه، ریاضت‌کشی، کف نفس، فروتنی، خاموشی، گوشه‌نشینی می‌شود به چه‌علت در همه‌جا توسط عقلا رد می‌گردد؟ مگر غیر از این است که آنها هیچ‌نوع فایده‌ای در برندارند؟ آنها نه موجب پیشرفت و بهروزی فرد در دنیا می‌شوند و نه او را به عضو ارزشمندتری در جامعه تبدیل می‌کنند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا