مقدمه:
کاتبی مصری روی شومینه اتاقم نشسته.
این مجسمه سنگی را در سفری که سالها قبل به قاهره داشتم خریدم. چهار زانو نشسته، کاغذ پاپیروس را روی زانو گذاشته و قلم را به دست گرفته است. به دور دستها خیره شده، گویی آینده را میبیند. این
مجسمه نمادی است برای حرفی که در این کتاب میخواهم بزنم.
در نزد مردمان مصر باستان، هر چیزی که نوشته میشد واقعیت مییافت.
فکرهای بزرگ بکنید_موثر است
در دهههای 1920 و 1930 کتاب های بیشماری به چاپ رسید که با داد و فریاد(گاهی به معنی واقعی کلمه: پیروزی! موفقیت! از عهدهاش بر میآیید) درباره شگفتیهای 《علم تفکر》سخن میگفتند: فکر کن و ثروتمند شو نوشته ناپلئون هیل، جادوی اعتقاد نوشته کلود ام، بریستول، وقتی بشر میاندیشد نوشته جیمز آلن و بعدها در دهه پنجاه، کتاب جادوی فکر بزرگ به قلم دیوید جی. شوآرتز، جالب اینجاسا که تمام این کتابها هنوز هم چاپ میشوند و بعد از پنجاه،شصت،هفتاد سال، هم اکنون هم در کتابفروشی های به راحتی قابل خرید هستند. با وجود اینکه امروز زبان این کتابها کهنه، مثال هایشان نامانوس و جنسیتگرایی آنها وقیحانه جلوه میکند، اما هنوز هم برای مخاطب امروزی جذابیت دارند.
کتب کوچکی که در سال 1926 نوشته شده و تا امروز بیش از یک و نیم میلیون نسخه از آن به فروش رسیده، نام ساده ای دارد: «مؤثر است!» به نوشته آر اچ جی. این کتاب کوچک اما پرمحتوا علت ماندگاری این مدافعان تفکر مبتکرانه و مثبت را توضیح می دهد. این آثار در فرای زرق و برق ظاهری، نگاه خوشبینانه و رویکردی احمقانه، پیام مهمی دارند که به شکل موجزی در کتاب موثر است! بیان شده:
«اگر بدانی چه می خواهی، می توانی به آن برسی.»
بعد از این همه سال تحقیق درباره درمورد مغز، با وجود دانش فعلی ما درباره ی جسم پینه ایی، دستگاه فعالسازی شبکه ای، و سازوکار ذهن انسان، هنوز هم وقتی میشنویم «موثر است» سخت شگفت زده می شویم.
بنویس تا اتفاق بیفتد همان احساس شگفتی تان را حفظ می کند و ریشه در همان حقیقت حالاعلمی دارد؛ تعیین هدف، تمرکز روی نتیجه، و داشتن تصویری روشن از آنچه در زندگی
به دنبالش هستید، می تواند باعث تحقق رویای شما شود. عنصر کلیدی دیگری نیز وجود دارند که باید به آن توجه کرد، عنصری که در تک تک این کتاب های ماندگار دیده می شود: نخستین گام تمام آنها این است که هدف خود را بنویسید.
کد:
کتب کوچکی که در سال 1926 نوشته شده و تا امروز بیش از یک و نیم میلیون نسخه از آن به فروش رسیده، نام ساده ای دارد: «مؤثر است!» به نوشته آر اچ جی. این کتاب کوچک اما پرمحتوا علت ماندگاری این مدافعان تفکر مبتکرانه و مثبت را توضیح می دهد. این آثار در فرای زرق و برق ظاهری، نگاه خوشبینانه و رویکردی احمقانه، پیام مهمی دارند که به شکل موجزی در کتاب موثر است! بیان شده:
«اگر بدانی چه می خواهی، می توانی به آن برسی.»
بعد از این همه سال تحقیق درباره درمورد مغز، با وجود دانش فعلی ما درباره ی جسم پینه ایی، دستگاه فعالسازی شبکه ای، و سازوکار ذهن انسان، هنوز هم وقتی میشنویم «موثر است» سخت شگفت زده می شویم.
بنویس تا اتفاق بیفتد همان احساس شگفتی تان را حفظ می کند و ریشه در همان حقیقت حالاعلمی دارد؛ تعیین هدف، تمرکز روی نتیجه، و داشتن تصویری روشن از آنچه در زندگی
به دنبالش هستید، می تواند باعث تحقق رویای شما شود. عنصر کلیدی دیگری نیز وجود دارند که باید به آن توجه کرد، عنصری که در تک تک این کتاب های ماندگار دیده می شود: نخستین گام تمام آنها این است که هدف خود را بنویسید.
داستان آدم های مشهور
همواره داستان هایی از آدم های مشهور میشنوم که قبل از رسیدن به شهرت فعلی خود، رویاهای خود را می نوشتند.
مثلا جیم کری به هالیوود هیلز رفت و برای خودش یک چک ده میلیون دلاری کشید و رویش نوشت «به خاطر خدمات عرضه شده.» این کمدین تا سال ها این چک را همه جا با خودش داشت، مدت ها قبل از آنکه چنین مبلغی بابت بازی در یک فیلم دریافت کند. وی در حال حاضر یکی تز گران ترین بازیگران هالیوود به حساب می آید و برای هر فیلم مبلغ بیست میلیون دلار دریافت می کند
کری در حرکتی تاثیرگذار، قبل از دفن پدرش آن چک را در جیب کت وی گذاشت.
اسکات آدامز، خالق داستان مصور دیلبرت، یک دنیا رویاهای نوشته شده دارد که همگی، به ترتیب، به حقیقت پیوسته اند. آدامز می گوید که وقتی یک هدف را می نویسید «شاهد وقوع چیز هایی هستید که احتمال تحقق هدف را افزایش می دهد.»
آدامز در دوره ایی که به عنوان کارگر غیرمتخصص در اتاقکی در شرکت آمریکا کار می کرد، پیوسته روی میز کارش بی هدف نقاشی میکرد. بعد شروع به نوشتن کرد و روزی پانزده بار نوشت «من کاریکاتوریست مشهوری خواهم شد.»
بعد از شکست های بسیار، آدامز بالاخره موفق شد:او قرار دادی امضاع کرد مبنی بر اینکه کار هایش همزمان در جا های مختلف به چاپ برسد. در اینجا بود که شروع به نوشتن جمله ایی جدید کرد «من بهترین کاریکاتوریست روی زمین خواهم شد.»
کد:
داستان آدم های مشهور
همواره داستان هایی از آدم های مشهور میشنوم که قبل از رسیدن به شهرت فعلی خود، رویاهای خود را می نوشتند.
مثلا جیم کری به هالیوود هیلز رفت و برای خودش یک چک ده میلیون دلاری کشید و رویش نوشت «به خاطر خدمات عرضه شده.» این کمدین تا سال ها این چک را همه جا با خودش داشت، مدت ها قبل از آنکه چنین مبلغی بابت بازی در یک فیلم دریافت کند. وی در حال حاضر یکی تز گران ترین بازیگران هالیوود به حساب می آید و برای هر فیلم مبلغ بیست میلیون دلار دریافت می کند
کری در حرکتی تاثیرگذار، قبل از دفن پدرش آن چک را در جیب کت وی گذاشت.
اسکات آدامز، خالق داستان مصور دیلبرت، یک دنیا رویاهای نوشته شده دارد که همگی، به ترتیب، به حقیقت پیوسته اند. آدامز می گوید که وقتی یک هدف را می نویسید «شاهد وقوع چیز هایی هستید که احتمال تحقق هدف را افزایش می دهد.»
آدامز در دوره ایی که به عنوان کارگر غیرمتخصص در اتاقکی در شرکت آمریکا کار می کرد، پیوسته روی میز کارش بی هدف نقاشی میکرد. بعد شروع به نوشتن کرد و روزی پانزده بار نوشت «من کاریکاتوریست مشهوری خواهم شد.»
بعد از شکست های بسیار، آدامز بالاخره موفق شد:او قرار دادی امضاع کرد مبنی بر اینکه کار هایش همزمان در جا های مختلف به چاپ برسد. در اینجا بود که شروع به نوشتن جمله ایی جدید کرد «من بهترین کاریکاتوریست روی زمین خواهم شد.»