• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید

بیوگرافی ژوزه ساراماگو

ساعت تک رمان

zahra jafarian

مدیریت کل سایت
پرسنل مدیریت
مدیریت کل سایت
کاربر VIP انجمن
کتابخوان برتر
تاریخ ثبت‌نام
2023-03-11
نوشته‌ها
5,139
لایک‌ها
13,725
امتیازها
143
محل سکونت
قم
وب سایت
taranehbazar.ir
کیف پول من
71,051
Points
8,480
ژوزه ساراماگو نویسنده‌ی خلاق و خوش‌فکر پرتغالی است که از سال 1969 به حزب کمونیست پیوست اما هرگز عقایدش را در آثار به‌جامانده از خود به خوانندگان تحمیل نکرد. مشهورترین کتاب این نویسنده «کوری» نام دارد. در سال 1998، ساراماگو برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات شد.
زندگینامه ژوزه ساراماگو
ژوزه ساراماگو (José Saramago) با نام کامل ژوزه دی سوزا ساراماگو در 16 نوامبر 1922 در دهکده‌ای واقع در شمال لیسبون کشور پرتغال چشم به جهان گشود. خانواده‌ی او دو سال پس از تولدش به شهر لیسبون نقل مکان کردند. ژوزه به‌ناچار برای امرار معاش، تحصیلات دبیرستان خود را نیمه‌کاره رها کرد و حرفه‌های مختلفی را آزمود. اما همواره به دنبال فرصتی برای مطالعه بود، از این رو مدام به کتابخانه سر می‌زد.

ژوزه ساراماگو به‌مرور از دنیایی که در آن بود فاصله گرفت و در بیست‌و‌پنج‌سالگی اولین کتاب خود را با نام «کشور گناه» منتشر کرد. کتاب دوم او با اقبال ناشر مواجه نشد. بنابراین تصمیم گرفت به نویسندگی ادامه ندهد. اما سال‌ها بعد در 1982 کتاب «بالتازار و بلموندا» را منتشر کرد که برای او شهرت زیادی به‌همراه داشت.

ژوزه ساراماگو در زمینه‌های سیاسی نیز فعالیت می‌کرد. این فعالیت‌ها به‌حدی بود که در سال 1969 به همان اندازه که برای کتاب‌هایش مشهور شده بود در زمینه‌ی تفکرات کمونیستی نیز شهرت داشت.

نوشته‌های ژوزه ساراماگو اغلب دارای کنایه‌هایی بود که با توجه‌ به مسائل روز نکاتی را روشن می‌کرد. طعنه‌های او بیشتر درباره‌ی حکومت‌های خودکامه، اختلافات طبقاتی و برخی مقدسات مذهبی بود، و همین مسئله باعث خشم وزیر کشور پرتغال شد. از این رو در سال 1992 نام این نویسنده‌ی سیاسی از فهرست نامزدهای جایزه‌ی ادبی اروپا خط خورد. اما در سال 1998 برای نوشتن رمان «کوری» برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبی شد و به شهرتی جهانی رسید.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

zahra jafarian

مدیریت کل سایت
پرسنل مدیریت
مدیریت کل سایت
کاربر VIP انجمن
کتابخوان برتر
تاریخ ثبت‌نام
2023-03-11
نوشته‌ها
5,139
لایک‌ها
13,725
امتیازها
143
محل سکونت
قم
وب سایت
taranehbazar.ir
کیف پول من
71,051
Points
8,480
ژوزه ساراماگو، در سال‌های پایانی عمر، به بیماری سرطان مبتلا شد و با وجود آنکه پزشک معتقد بود مراحل بیماری را پشت سر خواهد گذاشت، به صورت ناگهانی در 18 ژوئن 2010 چشم از جهان فروبست. او سه سال پیش از درگذشت خود «بنیاد ساراماگو» را تأسیس کرد تا در آن بر مسائل فرهنگی و محیط‌زیستی تمرکز شود. خاکستر این نویسنده‌ی بزرگ زیر درختی در همین بنیاد دفن شده است.

بهترین کتاب‌های ژوزه ساراماگو‌
از جمله بهترین کتاب‌های ژوزه ساراماگو می‌توان به آثار زیر اشاره کرد:

کتاب کوری (Blindness): در این کتاب شهری به تصویر کشیده می‌شود که در آن تمام مردم به کوری سفید مبتلا شده‌اند و برای بقا انسانیت را زیر پا می‌گذارند. مفاهیمی که در این کتاب در قالب یک داستان گنجانده شده ناخودآگاه خواننده را به‌ تفکر وامی‌دارد. کتاب کوری شاخص‌ترین اثر ژوزه ساراماگو است.

کتاب بینایی (Seeing): ساراماگو هرگز ادعا نکرد که این کتاب دنباله‌ی کتاب کوری است اما خواننده از لحاظ محتوایی این مسئله را درمی‌یابد. در بینایی آنچه مطرح است قدرت پنهانی است که سیاست با خود به‌همراه دارد، و در قالب یک داستان تمثیلی این قدرت‌ نشان داده می‌شود.

کتاب تکثیرشده (The Double): آنچه در این کتاب روایت می‌شود داستان مردی تنهاست که در زندگی عاشقانه‌ی خود سرخورده شده و طی اتفاقی با جوانی خود روبه‌رو می‌شود. مفاهیم روان‌شناسی همراه با مشکلات اجتماعی به زیبایی در این کتاب مطرح شده و آن را به اثری جذاب و پرکشش تبدیل کرده است. این کتاب با عنوان «همزاد» نیز ترجمه شده است.

کتاب دخمه (The Cave): داستان این کتاب روایتی از زندگی مردی کهنسال است که پس از سال‌ها سفالگری حالا با این حقیقت روبه‌روست که محصولاتش دیگر خریدار ندارد. او مجبور است برای امرارمعاش در ساخت محصولات خود تغییری ایجاد کند و در این راستا با مسائل گوناگونی مواجه می‌شود.

کتاب قصه‌ی‌ جزیره‌ی ناشناخته (The Tale of the Unknown Island): این کتاب یک عاشقانه‌ی فلسفی است که در آن مردی به دنبال جزیره‌ای ناشناخته است و برای یافتن آن از پادشاه قایقی طلب می‌کند. پادشاه موافقت می‌کند و یکی از زنان خدمتکار قصر نیز همراه با مرد راهی این سفر می‌شود.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا