• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

تفاوت لینوکس و ویندوز

  • نویسنده موضوع ALII
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 4
  • بازدیدها 97
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

ALII

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-30
نوشته‌ها
316
لایک‌ها
2,371
امتیازها
73
محل سکونت
میانِِ روشنی افکار
کیف پول من
4,751
Points
455
لینوکس بهتر است یا ویندوز؟ از آنجا که هر دو سیستم عامل چند منظوره بوده و قادر به انجام کارهای زیادی هستند بنابراین اگر از شما سوال شود که لینوکس بهتر است یا ویندوز؟ احتمالا یک بحث پایان ناپذیر شروع شود. سیستم عامل ویندوز یک سیستم عامل دسکتاپی می باشد و در این زمینه در میان مردم محبوبیت زیادی دارد.

لینوکس یا ویندوز! کدام یک بهترین سیستم عامل است؟​

لینوکس دارای هزاران فاکتور مهم است که میتواند ثابت کند که بهتر از سیستم عامل ویندوز است. در ادامه نشان میدهیم که لینوکس یک هسته است، و با تلفیق بسیاری از نرم افزارها و محیط های دستکاپی، توزیع را ایجاد می کند.

امروزه صدها توزیع لینوکس به وجود آمده است که هر کدام در جای خود قادر به رقابت با سیستم عامل های دیگر از جمله ویندوز هستند. در ادامه این مقاله، برخی از نکات مهمی که هنگام انتخاب بهترین سیستم عامل لازم است را مطرح می کنیم.



پایه و اساس سیستم عامل (لینوکس و ویندوز)​

لینوکس یک ویژگی مشخص دارد که منحصر به هیچ شرکت خاصی نیست. هسته لینوکس پایه سیستم عامل به حساب می آید، و توسط بسیاری از افراد داوطلب در سراسر جهان پشتیبانی می شود. اکثر مردم توزیع های لینوکس را به عنوان سیستم عامل لینوکس می شناسند به گونه ای که بیش از ۱۰۰ها توزیع لینوکس به وجود آمده است و هر کدام دارای ویژگی های خاصی می باشند به عنوان مثال میتوان به توزیع های رومیزی، نرم افزاری، سخت افزاری و… اشاره کرد.

حالا اگر بخواهیم درباره سیستم عامل ویندوز حرف بزنیم، تنها یک شرکت وجود دارد که تولید کننده و پشتیبان ویندوز است. این شرکت مایکروسافت نام دارد که تمام توسعه و نگهداری سیستم عامل ویندوز را انجام می دهد؛ هسته، محیط دسکتاپ و بسیاری از نرم افزارهای ویندوزی و… با این حال شما باید آنچه را که به شما می دهند، بپذیرید که آیا مفید است یا خیر

 تفاوت برنامه نویسی در لینوکس و ویندوز
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

ALII

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-30
نوشته‌ها
316
لایک‌ها
2,371
امتیازها
73
محل سکونت
میانِِ روشنی افکار
کیف پول من
4,751
Points
455

ثبات سیستم عامل (لینوکس و ویندوز)​

سیستم عامل ویندوز خیلی سبک نبوده و بسیار آسیب پذیر است به گونه ای که اگر سیستم شما به اندازه کافی حفظ نشود، ممکن است آن را از دست بدهید. در مقابل سیستم لینوکس بسیار سریعتر است و نیازی به منابع سیستمی زیادی ندارد و این ویژگی باعث می شود که لینوکس بتواند بر روی سخت افزارهای قدیمی اجرا شود.



پشتیبانی سخت افزاری (لینوکس و ویندوز)​

سیستم عامل ویندوز برای اجرای مطلوب نیاز به پیکربندی بالا دارد. اما اگر یک دسکتاپ یا لپ تاپ قدیمی با سخت افزار پایین تر داشته باشید، میتوانید با نصب یک توزیع سبک لینوکسی مانند Lubuntu یا Peppermint OS به راحتی از آن استفاده کنید.

اما در مورد یک سیستم ویندوز، شما با مسئله عدم سازگاری سخت افزاری، عدم پشتیبانی نرم افزاری و … روبرو خواهید شد. علاوه بر این، در مورد دستگاه های رایانه ای جدید، لینوکس نیز کاملا سازگار است و بالاترین عملکرد را دارد.



کاربر پسند بودن سیستم عامل (لینوکس یا ویندوز)​

سیستم عامل ویندوز به عنوان بهترین سیستم عامل برای کاربران تازه کار معرفی شده است، اما لینوکس هم برای کاربران مبتدی و هم پیشرفته مناسب است. به احتمال زیاد ویندوز کاربر پسندتر باشد زیرا اولین سیستم عاملی بوده است که از دوران کودکی در سیستم خود یا در سیستم های مدرسه و … دیده اید.

بنابراین تغییر سیستم عامل احتمالا برای شما سخت خواهد بود و قطعا افرادی هم وجود دارند که اصلا نام لینوکس را نشنیده اند. با این حال توصیه می کنیم که حتما برای یک بار هم که شده توزیع لینوکسی مانند اوبونتو را نصب کرده و تست کنید.



آزادی نرم افزار (لینوکس و ویندوز)​

شعار لینوکس متن باز بودن یا همان آزادی نرم افزاری آن است. در حالی که اکثر نرم افزارهای مورد استفاده در ویندوز و سایر سیستم عامل ها باید با هزینه دریافت شود.



امنیت و حریم خصوصی (لینوکس و ویندوز)​

امنیت و حریم خصوصی یکی از عوامل مهم و ضروری برای هر سیستم عامل است به همین دلیل سیستم عاملی که از امنیت زیادی برخوردار است در میان کاربران و متخصصان فناوری اطلاعات محبوبیت زیادی دارد. سیستم عامل لینوکس به طور پیش فرض به کاربران دسترسی ریشه یا امتیازات مدیریتی را نمی دهد به همین دلیل تهدیدات نمی توانند به هسته سیستم لینوکس برسند. اما در ویندوز، نرم افزارهای مخرب و ویروس ها به راحتی به فایل های سیستم دسترسی پیدا می کنند و می توانند در مقیاس بزرگ آسیب برسانند.

هسته لینوکس منبع باز است، بنابراین به دلیل دخالت یک جامعه بزرگ از متخصصان و برنامه نویسان در آن، به طور مرتب خرابی ها را بررسی کرده آن ها را رفع می کنند. علاوه بر این، تعداد ویروس های منتشر شده برای لینوکس بسیار اندک است در حالی که ویندوز به تعداد زیادی ویروس مخرب دارد به همین دلیل است که شما بعد از نصب ویندوز در ابتدا نیاز به یک آنتی ویروس خوب دارید که لازم است برای آن هزینه کنید.

 تفاوت برنامه نویسی در لینوکس و ویندوز
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

ALII

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-30
نوشته‌ها
316
لایک‌ها
2,371
امتیازها
73
محل سکونت
میانِِ روشنی افکار
کیف پول من
4,751
Points
455

تهدیدات مربوط به ویروس ها و تروجان ها (لینوکس و ویندوز)​

سیستم عامل ویندوز بهترین مکان برای تهدیدات ویروسی و بدافزاری است. اما در سیستم عامل لینوس چنین نیست. در ویندوز بعد از انتشار یک آسیب پذیری، فقط شرکت مایکروسافت اقدام به تولید پچ های آن می کند اما در لینوکس جامعه ای بزرگتر از برنامه نویسان و مهندسان اقدام به تولید پچ برای آسیب پذیری ها می کنند که قطعا خیلی زود و دقیق این آسیب پذیری ها رفع می شوند.

سفارشی سازی سیستم عامل (ویندوز و لینوکس)​

لینوکس بسیار انعطاف پذیرتر از سیستم عامل ویندوز است. در سیستم ویندوز، همه چیز از پیش پیکربندی شده و به عنوان منبع بسته است. و به سختی شما می توانید با توجه به نیازهای خود تغییر لازم را انجام دهید. سیستم عامل ویندوز برای برقرار کردن ارتباط بین کاربران لینوکس با ویندوز، ابزار PowerShell را ارائه داد اما این به اندازه کافی برای جذب کاربران کافی نبود.

 تفاوت برنامه نویسی در لینوکس و ویندوز


دسترسی ریشه و امتیازات مدیریتی​

لینوکس دسترسی مدیریتی را از طریق رابط خط فرمان فراهم می کند که کاربران می توانند بدون نیاز به انجام اقدامات خاصی کار خود را انجام دهند. با کمک دسترسی ریشه، می توانید هر چیزی را در اکوسیستم لینوکس تغییر دهید اما در سیستم ویندوز همه چیز از پیش تعیین شده توسط مایکروسافت است. شما تقریبا هیچ مجوزی برای انجام کار روی ریشه ندارید.



پلت فرم برنامه نویسی برای توسعه دهندگان​

اگر شما یک برنامه نویس هستید یا قصد دارید برنامه نویسی کنید، من به شدت توصیه می کنم که به جای سیستم عامل ویندوز از لینوکس استفاده کنید. تمام ابزارهای توسعه دهندگان ساخته شده، در ابتدا برای محیط لینوکس در نظر گرفته شده است از این رو به صورت کارآمدتر بر روی پلت فرم لینوکس کار می کنند.



نصب، به روز رسانی و ارتقاء سیستم عامل (لینوکس و ویندوز)​

نصب و به روز رسانی سیستم عامل لینوکس بسیار راحت می باشد و تمام نرم افزار ها و فایل های به روز رسانی سیستم در مخزن مرکزی گنجانده شده است که باعث می شود امنیت و دسترسی بیشتر به آن برای به روز رسانی سیستم و نرم افزار نیز داشته باشد.

اما در یک سیستم ویندوز، به روزرسانی سیستم و برنامه های شخص ثالث، دشوار و وقت گیرتر است. ویندوز نه تنها به روز رسانی ها را از سایت مایکروسافت دریافت می کند، بلکه هر بروزرسانی نرم افزاری را از پروتکل نرم افزار خاص برنامه در نظر می گیرد.


سلیقه ها و نیازهای مختلف​

لینوکس در این زمینه توانایی بیشتری نسبت به سیستم عامل ویندوز دارد. صدها توزیع لینوکس بر اساس نیازها و سلیقه های مختلف ایجاد شده است. اگر شما یک کاربر ویندوزی هستید، لینوکس Zorin OS یا Linux Mint را می توانید استفاده کنید که بسیار شبیه به ویندوز است. همچنین برای یک کاربر MacOs می توانید از اوبونتو استفاده کنید. یا حتی می توانید از یک توزیع خاص لینوکس با برخی از محیط های دسکتاپ یا ویژگی های خاص استفاده کنید. به عنوان مثال کالی لینوکس برای انجام کارهای تست نفوذ و هک و امنیت مورد استفاده قرار می گیرد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

ALII

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-30
نوشته‌ها
316
لایک‌ها
2,371
امتیازها
73
محل سکونت
میانِِ روشنی افکار
کیف پول من
4,751
Points
455

بازی های رایانه ای در سیستم عامل (لینوکس و ویندوز)​

زمانی بود که لینوکس اصلا به عنوان یک پلت فرم بازی انتخاب خوبی نبود و توسعه دهندگان بازی علاقه مند به توسعه بازی های خود برای این پلت فرم نبودند. اما امروزه بسیاری از محبوب ترین بازی ها برای لینوکس نیز وجود دارند و شما می توانید تمام بازی های لینوکسی یا بازی های Steam و یا آفلاین و آنلاین را بازی کنید.



قابلیت دسترسی و سازگاری نرم افزار (لینوکس و ویندوز)​

لینوکس تمام نرم افزار شخصی، نرم افزار رسانه ای ، سوئیت های کسب و کار، مواد طراحی ، ابزارهای سرور، برنامه های کاربردی بهره وری، برنامه نویسی و نرم افزار توسعه نرم افزار را پوشش می دهد. البته این گزینه برای ویندوز هم صدق می کند.



کارهای گرافیکی در سیستم عامل (ویندوز و لینوکس)​

نرم افزار ویرایش عکس در فتوشاپ یکی از عناصر حیاتی است که اجازه نمی دهد که کاربران سیستم عامل دیگری را به جز ویندوز بپذیرند. فتوشاپ لینوکس را پشتیبانی نمی کند اما شما جایگزین خوبی برای Adobe Photoshop در توزیع های لینوکس از جمله GIMP ، Darktable ، Krita دارید.



جایگزین برای مایکروسافت افیس​

مانند فتوشاپ، افیس نیز کاربران را برای استفاده از لینوکس تجدید نظر می کند و آن ها را به استفاده از از سیستم عامل ویندوز حفظ می کند. کارکرد بسیاری از کاربران و سازمان ها به این نوع نرم افزار بهره وری بستگی دارد از این رو در دنیای لینوکس، گزینه های بسیار خوبی برای مجموعه دفتر افیس به وجود آمده است که LibreOffice نام دارد.
1664437411015.png


ویرایشگر چندرسانه ای​

اگر گزینه های بسیاری برای ویرایش فایل های چندرسانه ای در سیستم ویندوز در اختیار دارید، لینوکس همان مقدار انتخاب و گاهی اوقات بیشتر از آن را نیز ارائه می دهد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

ALII

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-30
نوشته‌ها
316
لایک‌ها
2,371
امتیازها
73
محل سکونت
میانِِ روشنی افکار
کیف پول من
4,751
Points
455

پشتیبانی از نرم افزار ویندوز از طریق PlayOnLinux و wine​

همانطور که قبلا گفتم گزینه های زیادی از هر نرم افزار ویندوز، در لینوکس وجود دارد به گونه ای که اگر می خواهید از برخی برنامه های سفارشی ویندوز یا هر برنامه دیگری در لینوکس استفاده کنید، می توانید آن را از طریق PlayOnLinux یا Wineدر لینوکس اجرا کنید.



سیستم مدیریت نرم افزار​

سیستم مدیریت نرم افزار یک عنصر ضروری برای هر سیستم عامل است. ثبات سیستم و انعطاف پذیری به مدیریت نرم افزارها بستگی دارد. در سیستم عامل ویندوز، شما باید برای دریافت فایل نصب کننده برنامه خود و نصب این نرم افزار به سایت خاص نرم افزار بروید. این فایل ممکن است آلوده و یا شامل بسیاری از ابزارهای تبلیغاتی، آگهی ها و غیره باشد.

از سوی دیگر، توزیع های لینوکس یک مرکز نرم افزاری متمرکز برای نصب برنامه ها را فراهم می کنند که این نرم افزارها به طور کامل توسط جامعه بررسی شده اند و به سختی می توان ابزار تبلیغاتی، نرم افزارهای مخرب و … را در آنها پیدا کرد. علاوه بر این، راه های زیادی برای نصب نرم افزار در سیستم لینوکس وجود دارد که در صورت کار نکردن یک روش، شما میتوانید از روش دیگر استفاده کنید.



سرور لینوکس یا ویندوز سرور​

اگر شما در مورد امنیت سرور، ثبات، آزادی انتخاب ها، سازگاری سخت افزار و هزینه مقرون به صرفه فکر می کنید، سرور لینوکس به هر نحوی از سرور ویندوز بهتر است. ویندوز یک گزینه محبوب برای کاربردهای دسکتاپ است و لینوکس بهترین گزینه برای سیستم سرور است.

سیستم سرور لینوکس بسیاری از گزینه های سفارشی سازی را با طیف وسیعی از ابزارهای نظارت و تحلیل موثر ارائه می دهد. سرور ویندوز نسبت به نرم افزارهای مخرب و تهدیدات آنلاین آسیب پذیرتر از سرور لینوکس است.



فایل های اجرایی در لینوکس و ویندوز​

ویندوز بر روی پسوند فایل تکیه می کنند و نمیتواند هر نوع فایل را اجرا کند اما لینوکس به این فرآیند وابسته نیست و شما می توانید اکثر فایل ها با فرمت های مختلف را در لینوکس اجرا کنید. در لینوکس علاوه بر محیط دسکتاپی شما میتوانید از محیط ترمینال نیز برای اجرای برنامه های خود استفاه کنید.



نتیجه گیری​

لینوکس یک راه طولانی است هر چند شاید شما هم جمله های لینوکس کاربر پسند نیست، گزینه های نرم افزاری زیادی را ارائه نمی دهد، نیاز به دانش و تخصص دارد، رابط کاربری زیبا ندارد و … را شنیده باشید اما این جملات توسط افرادی منتشر می شوند که تا کنون از لینوکس استفاده نکرده اند. به صراحت میتوانم بگویم که در حال حاضر لینوکس کاربر پسندتر است و رابط بصری و آسان را برای استفاده فراهم می کند و یک سیستم مدیریت نرم افزاری متمرکز با صدها گزینه مختلف را دار.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا