انجمن رمان نویسی | تک رمان
انجمن تک رمان...انجمن رمان نویسی تک رمان با ارائه محیطی امن و صمیمی فعالیت خود را در راستای ترویج کتابخوانی آغاز کرده است.
forum.taakroman.ir
آئین برهمن ؛
دوره برهمنى (۵۰۰ الى ۸۰۰ ق . م .) یکى از سه عنصر تعیین کننده معنویت هندو است . مکتب برهمنى هندو به هیچه وجه یک مکتب فلسفى به معناى معاصر فلسفه نیست . ((هندوان علوم نظرى خود را ((دارشانا)) یا دیدگاه فلسفى و نظرى مى گویند و حکمت و فرزانگى را ((آتماویدیا)) یعنى خودشناسى یا ((براهما ویدیا)) یعنى ((معرفت برهمن )) مى خوانند.)) سرنوشت این اندیشه انسانى به دست متولیان رسمى آن یعنى روحانیت دگرگون و دستخوش تحریف و انجماد گردید.
این دوره جدید که به آن ((دوره برهمنى گفته اند (زیرا همزمان با پیدایش آثار معروف به براهماناها و دوره استیلاى طبقه برهمنان و کاهنان است ) مراسم عبادى بسط و ترویج یافت و سرانجام به صورت معتقدات قشرى و جزمى درآمد و اندیشه دربند آن محصور ماند و از حدودى که موبدان ابداع کرده بودند، ت*جاوز نکرد.)) پیدایش آئین برهمن نتیجه منطقى تحریف آئین ودائى است که توسط روحانیان رسمى و غیر رسمى صورت گرفت . آئین ودائى که تبلور اندیشه انسانى هند بود، در دستگاه جزمى و قشرى گرائى روحانیت هندو، ضد انسانى ، بى معنى و عارى از مفهوم گردید.
روحانیت جوهره عرفانى ((ودا)) را گرفت و اکسیر جادوگرى را جانشین آن کرد و بر استحمار مردم هند افزود و دکانى براى خویش تدارک دید: ((جادوگرى جز براى برهمنان ، براى دیگران ممنوع و خلاف دین است . روحانیون جادوگر که برهمن نام دارند، دستور و آداب قربانى را مى دانند و حق دارند آن را شخصا یا توسط نمایندگان مخصوص خود عمل کنند و پاداشى را که غالبا حیوانات گرانبها و یا یک یا چند گاو است دریافت دارند.))
روحانیون براس رسمیت بخشیدن به حاکمیت خود، در متون مقدس ودائى دست بردند: ((در سرود شماره ده کتاب دهم ((ریگ ودا)) مى نویسد: در مقابل یک ((گاو)) که به ((برهمن )) داده شود، تمام گیتى پاداش داده مى شود.)) روحانیان آن چنان سیطره اى یافته بودند که وجود خویش را در آئین برهمنى حفظ کردند. آنان زمینه سازى حضور خویش در دوره عدى تبلور اندیشه انسانى هند را فراهم ساختند: ((در قطعات آثار ودائى ، روحانیتى شدید دیده مى شود که به وسیله آن تحول دینى را که از کیش ودا به آئین برهمن منتهى مى گردد، مى توان بیان کرد.)) و بدین سان ((در قرن نهم یا هشتم قبل از میلاد برهمنان براى تثبیت مقام خود در ردیف اول جامعه از آئین ودا دینى بیرون آوردند که آن را دین برهمن مى نامند…))