نقاشی رئالیسم

  • نویسنده موضوع Negin_SH
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 22
  • بازدیدها 657
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

Negin_SH

مدیر تالار تیزر
پرسنل مدیریت
مدیریت تالار
تیزریست انجمن
ادیتور انجمن
کتابخوان انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-06
نوشته‌ها
4,650
لایک‌ها
15,037
امتیازها
193
سن
20
کیف پول من
108,245
Points
425
با این‌حال، حتی این نقاشی‌های به‌ ظاهر بی‌خطر از طبقه‌ی دهقانان فرانسه نیز دارای نوعی محتوای سوسیالیستی با خطر بالقوه از سوی منتقدان محافظه‌کار پس از انقلاب ۱۸۴۸، تلقی شد. نقاشی‌های ژول برتون گزینه‌هایی امن‌تر بودند و رئالیسم عامه لقب گرفتند. نقاشی برتون با عنوان خوشه‌چین‌ها همان موضوعی را به تصویر می‌کشد که در نقاشی میله دیده می‌شود. در نقاشی میله، زنان روستایی فقیر اجازه می‌یابند تا اندکی از گندم‌های برجای‌مانده پس از عملیات برداشت را جمع کنند.

برتون صح*نه‌ی نقاشی را از نگاهی دیگر به تصویر کشیده است؛ علی‌رغم اینکه عمل خوشه‌چینی کاری زنانه است، یک مرد همراه با سگ صح*نه را به احاطه‌ی خود درآورده و در حالت نظارت بر زمین کشاورزی است. مناره‌ی کلیسا در افق نقاشی، ماهیت پرهیزکارانه و ارزش‌های مسیحیت در جامعه‌ی روستایی را تداعی می‌کند. به‌ علاوه در این اثر شیوه‌ی دیگری از مدیریت به پاریسی‌هایی که نگران برابری فزاینده‌ی اشتراکات خود با همتایان روستایی بودند، نشان داده می‌شود.

نقاشی رئالیسم
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : Negin_SH

Negin_SH

مدیر تالار تیزر
پرسنل مدیریت
مدیریت تالار
تیزریست انجمن
ادیتور انجمن
کتابخوان انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-06
نوشته‌ها
4,650
لایک‌ها
15,037
امتیازها
193
سن
20
کیف پول من
108,245
Points
425

رئالیسم در خارج از فرانسه​

اگرچه رئالیسم در ابتدا یک پدیده‌ی فرانسوی بود اما توانست طرفدارانی در سراسر اروپا و ایالات‌متحده پیدا کند. هنرمند آمریکایی؛ جیمز اَبوت مک‌نِیل ویستلر (James Abbott McNeill Whistler) در دهه‌ی ۱۸۶۰ با کوربه دوست شد و به سبک رئالیسم روی آورد. ویستلر طرفدار هنر برای هنر بود و ایده‌ی نقاشی به‌ عنوان یک فعالیت اخلاقی یا اجتماعی به ‌مانند آثار کوربه را نفی کرد. با این‌وجود، نقاشی او با نام سمفونی سفید، شماره ۱: دختر سفید موجب جنجال در همان نمایشگاهی شد که مانه در آن جنجال به پا کرده بود؛ زیرا منتقدان معتقد بودند که این اثر دلالت بر معصومیت از دست‌رفته‌ی یک عروس دارد.

توماس ایکینز (Thomas Eakins) تبدیل به مطرح‌ترین نقاش رئالیست در ایالات‌متحده شد و آثار خود را با عکاسی ادغام کرد و شخصیت نقاشی‌های خود را از طریق نگاه از نزدیک ساخت. نقاشی کلینیک گراس پرتره‌ای از دکتر ساموئل گراس در حال انجام یک جراحی تهاجمی در یک سالن تئاتر با جزئیات دقیق است. انتخاب او از یک موضوع معاصر مانند جراحی مدرن، از این باور رئالیستی که یک هنرمند باید متعلق به عصر خود باشد نشات می‌گیرد.

نقاشی رئالیسم - توماس ایکینز
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : Negin_SH

Negin_SH

مدیر تالار تیزر
پرسنل مدیریت
مدیریت تالار
تیزریست انجمن
ادیتور انجمن
کتابخوان انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-06
نوشته‌ها
4,650
لایک‌ها
15,037
امتیازها
193
سن
20
کیف پول من
108,245
Points
425
هنرمند رئالیست آلمانی؛ ویلهلم لایبل (Wilhelm Leibl) با کوربه دیدار کرد و آثار این نقاش فرانسوی را از نزدیک دید. کوربه که توانایی‌های لایبل را دیده بود، او را برای بازگشت به پاریس، جایی که لایبل به موفقیت شگرف رسید، وسوسه کرد. لایبل همچنین قبل از بازگشت به مونیخ و شناخته شدنش به ‌عنوان برترین نقاش رئالیست آلمانی، با مانه نیز دیدار کرد. بیشترین شهرت لایبل به خاطر نقاشی‌های او از صح*نه‌های روستایی نظیر نقاشی سه زن در کلیسا است. نقاشی‌هایی که طبیعت‌گرایی ناب از استادان کهن هلندی و آلمانی را وارد عصر مدرن کرد. اگرچه لباس‌های نسبتاً قدیمی آن سه زن نشان از طبقه‌ی اقتصادی پایین آنها دارد اما لایبل آنها را از طریق صبر و فروتنی‌شان تجلیل می‌کند.

نقاش رئالیست؛ ایلیا رِپین (Ilya Repin) ب*ر*جسته‌ترین نقاش کشور خود در قرن نوزدهم بود و توانست هنر بصری روسی را در نظر مخاطب اروپایی بزرگ جلوه دهد. نقاشی بزرگ او با عنوان کرجی‌کشان رود وُلگا قدرت جسمانی طبقه‌ی کارگر در روسیه را تجلیل کرد. رمان‌نویس روسی؛ لئو تولستوی در مورد رپین این‌گونه می‌نویسد: «رپین زندگی مردم را به‌ مراتب بهتر از دیگر نقاشان روسی به تصویر می‌کشد.» رپین که به پاریس سفر کرده بود و با جنبش نوظهور امپرسیونیسم آشنایی داشت، ترجیح داد تا به نقاشی در سبک رئالیسم ادامه دهد. او احساس می‌کرد که نقاشی امپرسیونیستی فاقد انگیزه‌های اجتماعی ضروری برای هنر مدرن است.

نقاشی رئالیسم
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : Negin_SH

Negin_SH

مدیر تالار تیزر
پرسنل مدیریت
مدیریت تالار
تیزریست انجمن
ادیتور انجمن
کتابخوان انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-06
نوشته‌ها
4,650
لایک‌ها
15,037
امتیازها
193
سن
20
کیف پول من
108,245
Points
425

پیشرفت های بعدی؛ دوران پس از رئالیسم

هیچ گروه منسجم و تعریف‌شده‌ای برای رئالیسم وجود نداشت. نقاشان رئالیست برخلاف امپرسیونیست‌ها دارای یک گروه منسجم نبودند. جنبش رئالیسم متشکل از چندین هنرمند بود که به ‌طور مستقل از یکدیگر، خطی مشابه را دنبال می‌کردند. اگرچه آنها یکدیگر را می‌شناختند و هنرمندان و نویسندگان به ‌طور دوطرفه از دوستان خود حمایت می‌کردند اما هیچ جدایی یا انحلال در این گروه مشاهده نشد. بنابراین، انگیزه‌های تاریخی و هنری که منجر به پیدایش و توسعه‌ی رئالیسم شده بود، در هنر و صفات انسانی نقاشان سراسر جهان برای نسل‌های آتی ادامه پیدا کرد.

کوربه و مانه به‌عنوان کودکان ترسناک دنیای هنر در قرن نوزدهم، اغلب به‌ عنوان اولین هنرمندان آوانگارد شناخته می‌شوند. ترکیب هنر و انتقاد از سوی آنها، زمینه‌ای برای فعالیت سیاسی هر هنرمند به شیوه‌ی خود را فراهم آورد. افزون بر این، خط سیر بصری آنها به‌سوی نقاشی دوبعدی شاخه‌های گسترده‌ای برای نقاشی به وجود آورد. بدون مانه، قدم بعدی به‌ سوی امپرسیونیسم هرگز میسر نمی‌شد. استفاده‌ی آنها از خطوط ب*ر*جسته برای ساختن فرم و تقسیم آن به تکه‌هایی از رنگ نیز منبع الهامی برای هنرمند پست امپرسیونیست؛ پل سزان و پیروان وی، همراه با هنرمندان کوبیست؛ پابلو پیکاسو و ژُرژ براک، شد.

نقاشی رئالیسم
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : Negin_SH

Negin_SH

مدیر تالار تیزر
پرسنل مدیریت
مدیریت تالار
تیزریست انجمن
ادیتور انجمن
کتابخوان انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-06
نوشته‌ها
4,650
لایک‌ها
15,037
امتیازها
193
سن
20
کیف پول من
108,245
Points
425
حتی هنرمندانی با اهداف کاملاً متفاوت‌تر از رئالیسم نیز به این جنبش پیوستند. جورجیو دِ کیریکو؛ رهبر جنبش هنری متافیزیکی مقاله‌ای در باب احترام به کوربه، کسی که به اعتراف او نقش پدر این جنبش را بر عهده داشت، می‌نویسد. آندره برتون؛ مؤسس سبک سورئالیسم شیوه‌ی کوربه در ترکیب هنر با سیاست را ارج می‌نهد. ژرژ باتای؛ هنرمند مخالف سورئالیسم از مانه به ‌عنوان پدر هنر مدرن و اولین فردی یاد می‌کند که موضوع نقاشی را با اثر المپیا نابود کرد.

مکتب واقع‌گرای آمریکا موسوم به مکتب آشکَن در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، از برخی از تصویرگری‌های زشت و حقیقی زندگی شهری که تا حدی مبتنی بر زبان استعاری و آگاهی اجتماعیِ مکتب رئالیسم بود، فاصله گرفت. به ‌طور مشابه، رئالیسم اجتماعی؛ جنبشی که بیشتر یک پدیده‌ی فرهنگی بود، رئالیسم را با عدالت اجتماعی به‌ عنوان شیوه‌ای معین و استعاری برای مقابله با هنر آبستره‌ی مرسوم در اوایل این قرن پیوند داد. نقاشان دیواری مکزیکی، هنرمندان آمریکایی دوره‌ی رکود و نقاشان فرانسوی و آلمانی در سال‌های منتهی به جنگ جهانی دوم، به این شیوه برای خلق آثار صریح و روشن به‌ منظور انتقال پیام‌های خود به مخاطبان روی آوردند.

رئالیسم اجتماعی
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : Negin_SH

Negin_SH

مدیر تالار تیزر
پرسنل مدیریت
مدیریت تالار
تیزریست انجمن
ادیتور انجمن
کتابخوان انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-06
نوشته‌ها
4,650
لایک‌ها
15,037
امتیازها
193
سن
20
کیف پول من
108,245
Points
425
ژوزف استالین در سال ۱۹۳۴ دستور داد که رئالیسم اجتماعی نباید با رئالیسم سوسیالیستی، به‌ عنوان هنر دولتیِ اتحاد جماهیر شوروی اشتباه گرفته شود. اگرچه هردوی آنها هدف مشترکی برای آموزش و تعلیم طبقه‌ی فرودست و بی‌سواد جامعه را دنبال می‌کردند اما شاخه‌ی شوروی آن که ترکیبی بصری از رئالیسم رپین و یک امپرسیونیسم درخشان‌تر بود، تبدیل به هنری رسمی و دانشگاهی شد که از رژیم حمایت می‌کرد و تقریباً تا زمان انحلال اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ پابرجا ماند.

هنرمندان عینیت نو در جمهوری وایمار آلمان، درس‌هایی از حقیقت نقاشی‌های رئالیست لایبل برای حرکت فراتر از تحریف و انتزاعِ اکسپرسیونیسم آلمانی گرفتند. فتورئالیسم در دهه‌ی ۱۹۶۰ از یک ر*اب*طه‌ی مشابه با اکسپرسیونیسم انتزاعی متولد شد و تصور می‌شد که هنرمندان آن هرگز به سراغ انگیزه‌های اجتماعی مکتب رئالیسم نخواهند رفت. انتظار می‌رفت آنها بیشتر به دنبال پیوند دادن خود با هنر معاصر عامه و همچنین زبان استعاری باشند. با این‌حال، آنها نیز به ‌طور آشکار خود را وامدار جنبش رئالیسم می‌دانستند.

هنرمندان عینیت نو
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : Negin_SH

Negin_SH

مدیر تالار تیزر
پرسنل مدیریت
مدیریت تالار
تیزریست انجمن
ادیتور انجمن
کتابخوان انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-06
نوشته‌ها
4,650
لایک‌ها
15,037
امتیازها
193
سن
20
کیف پول من
108,245
Points
425

ایده‌های کلیدی رئالیسم

  • رئالیسم به ‌عنوان آغاز هنر مدرن تلقی می‌شود. این تصور عمدتاً به خاطر اعتقاد رئالیسم به زندگی روزانه و جهان مدرن به ‌عنوان موضوعات قابل‌قبول هنری است. رئالیسم از نظر فلسفی اهداف ترقی‌خواهانه‌ی مدرنیسم را می‌پذیرد و به دنبال حقایق جدید از طریق بررسی مجدد و واژگونی نظام ارزش‌ها و باورهای سنتی است.
  • رئالیسم خود را با نحوه‌ی شکل‌گیری زندگی به ‌صورت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در اواسط قرن نوزدهم مرتبط می‌داند. این امر گاهی منجر به خلق تصاویری زشت و بی‌پرده از لحظات ناخوشایند زندگی با استفاده از رنگ‌های تیره و خاکی در تضاد با ایده‌های غایی و زیبای هنر می‌شود.
  • رئالیسم در ابتدا و به‌ طور واضح به‌ عنوان یک جنبش هنری ضد آکادمیک و مخالف تقلید ظهور کرد. نقاشان رئالیسم هنجارها و ارزش‌های اجتماعی طبقه‌ی متوسط و سلطنت مطلقه را که بر بازار هنر سلطه داشت، هدف قرار دادند. در حالی‌که آنها به ارائه‌ی آثار خود به گالری‌های آکادمی هنر ادامه دادند اما آن‌قدرها برای برپایی نمایشگاه‌های مستقل منسجم و قوی نبودند.
  • پس از رواج گسترده‌ی نقاشی در روزنامه‌ها و رسانه‌های گروهی در خلال انقلاب صنعتی، رئالیسم مفهوم تازه‌ای از هنرمند روزنامه‌نگار را معرفی کرد. گوستاو کوربه، ادوارد مانه و دیگران به ‌طور عمد به سراغ موضوعات جنجالی رفتند و از رسانه برای گسترش محبوبیت خود بهره بردند.

برترین آثار و هنرمندان سبک رئالیسم

در انتها به معرفی برخی از مهم‌ترین آثار سبک رئالیسم می‌پردازیم و مهم‌ترین دستاوردهای هر هنرمند در هر اثر را بررسی می‌کنیم.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : Negin_SH

Negin_SH

مدیر تالار تیزر
پرسنل مدیریت
مدیریت تالار
تیزریست انجمن
ادیتور انجمن
کتابخوان انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-06
نوشته‌ها
4,650
لایک‌ها
15,037
امتیازها
193
سن
20
کیف پول من
108,245
Points
425

خیابان ترانسنونِن، پانزده آوریل ۱۸۳۴؛ اثر اُنوره دومیه​

حتی پیش از آغاز مکتب رئالیسم به‌ عنوان گرایشی منسجم در دهه‌ی ۱۸۴۰، نقاشی‌ها و کاریکاتورهای دومیه به موضوعاتی چون بی‌عدالتی‌های اجتماعی اشاره داشتند. موضوعاتی که به آثار کوربه و دیگر هنرمندان جان دادند. شورش علیه سلطنت لویی فیلیپ در آوریل ۱۸۳۴ به اوج خود رسید و یک افسر پلیس در خلال شورش در یک محله‌ی کارگرنشین کشته شد. نیروهای حکومتی به تلافی این اتفاق، اقدام به قتل‌عام وحشیانه‌ی ساکنان ساختمانی کردند که باور داشتند قاتل در آنجا مخفی شده است.

دومیه در نقاشی خیابان ترانسنونن، پانزده آوریل ۱۸۳۴ به شیوه‌ای عاطفی و ت*ح*ریک‌کننده، افراطی‌گری حکومت را به تصویر می‌کشد و واکنش نامتناسب حکومت در ارتباط با این حادثه را روایت می‌کند. او در این اثر تمرکز خود را معطوف به جسدی از یک شهروند غیرمسلح می‌کند که بر روی ب*دن کودک مرده‌ی خود افتاده است. این روایت بی‌پرده برای تقبیح حکومت، با رئالیسم در حمله به ساختارهای سنتی قدرت همراه می‌شود. این اثر در قالب نقاشی چاپ سنگی بر روی کاغذ، در موزه‌ی هنر متروپولیتن نیویورک قرار دارد
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : Negin_SH

Negin_SH

مدیر تالار تیزر
پرسنل مدیریت
مدیریت تالار
تیزریست انجمن
ادیتور انجمن
کتابخوان انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-06
نوشته‌ها
4,650
لایک‌ها
15,037
امتیازها
193
سن
20
کیف پول من
108,245
Points
425
نقاشی رئالیسم - اونوره دومیه


تدفین در اورنان؛ اثر گوستاو کوربه​

کوربه با اثر تدفین در اورنان نام خود را هم‌ردیف با جنبش جوان رئالیسم قرار داد. او با به تصویر کشیدن یک مراسم تدفین ساده در شهر زادگاه خود، به چندین هدف دست یافت. نخست، او اثری با موضوعی دنیوی همراه با مردمانی ناشناس خلق کرد که به‌طور سنتی در اختیار نقاشی تاریخی قرار داشت.

دوم، او از به تصویر کشیدن هرگونه ارزش معنویِ فراتر از مراسم کفن‌ودفن اجتناب کرد. این نقاشی اغلب با اثر تدفین کُنت اورگاز از اِل گِرِکو مقایسه می‌شود که فاقد ویژگی‌های روحانی به ‌تصویر کشیده‌شده‌ی در آن نظیر مسیح و بهشت است.

سوم، نقاشی زشت کوربه مخاطبان شیک‌پوش پاریسی را با برابری‌های جدید سیاسی در کشور آشنا کرد؛ زیرا انقلاب سال ۱۸۴۸ به مردان تمام کشور حق رأی می‌داد. جمله‌ی افسانه‌ای کوربه مبنی بر اینکه «تدفین در اورنان درواقع تدفین رمانتیسم بود» سبک بصری جدیدی را به ‌سوی دنیایی سریعاً در حال مدرن شدن باز کرد. این اثر در قالب نقاشی رنگ روغن، در موزه اورسی در پاریس قرار دارد.


1639305894581.png
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : Negin_SH

Negin_SH

مدیر تالار تیزر
پرسنل مدیریت
مدیریت تالار
تیزریست انجمن
ادیتور انجمن
کتابخوان انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-06
نوشته‌ها
4,650
لایک‌ها
15,037
امتیازها
193
سن
20
کیف پول من
108,245
Points
425

سنگ شکنان؛ اثر گوستاو کوربه

کوربه در همان نمایشگاه سال ۱۸۵۰-۱۸۵۱ و در جایی که با اثر تدفین در اورنان موجی به راه انداخت، تابلوی سنگ‌شکنان را نیز معرفی کرد. در این نقاشی که دو کارگر، یکی جوان و دیگری پیر دیده می‌شوند، کوربه تصویری رئالیستی از زندگی روزانه و تمثیلی از ماهیت فقر را به نمایش می‌گذارد. در حالی‌که این تصویر از دو مردِ در حال ساخت شن و ماسه برای جاده‌ها، به ‌عنوان سخت‌ترین و کم مزدترین کارها، الهام گرفته شده است، کوربه چهره‌ی آن‌ها را نامشخص نقاشی می‌کند تا این دو مرد به عنوان نمادی از طبقه‌ی کمتر شناخته‌شده‌ی کارگر نمایش داده شوند.

بیشتر توجهات، به ‌جای شناسایی چهره‌ی این دو نفر، معطوف به لباس‌های کثیف و پاره، دستان فرسوده و ر*اب*طه‌ی آنها با زمین می‌شود. با این‌حال، آنها بسیار بزرگ هستند و با یک شان و منزلت خاموش به تصویر کشیده شده‌اند که نشان از تمایل آنها برای ساخت دنیایی مدرن به ‌صورت ناشناس و بی‌سروصدا دارد. این اثر در قالب نقاشی رنگ روغن کشیده شد و در خلال جنگ جهانی دوم در درسدن از بین رفت.

نقاشی رئالیسم - سنگ شکنان
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : Negin_SH
بالا