کارکردهای سازنده فلسفه و منطق در زندگی، ارائه راهکارهای آگاهی بخش به دانش آموزان
اشاره
برای «فلسفه و منطق» بهعنوان معارفی که بیشترین ارتباط را با تفکر و اندیشه دارند، نقشهای تأثیرگذار و سازنده زیادی برمیشمارند. شاید به نظر برخی از افرادی که با «فلسفه» و «منطق» آشنایی کاملی ندارند و از ارزش و اهمیت آن آگاه نیستند، بیان این نقشهای سازنده صرفاً ادعای کذبی بیش نباشد که از سوی طرفداران متعصب این شاخه از معارف بشری مطرح شده است. اما در چند سال اخیر مخصوصاً در جهان غرب، توجه به «فلسفه کاربردی»1که یکی از شاخههای مهم و اصلی «فلسفههای مضاف» است و «فلسفه برای کودکان» نیز که در این حوزه قرار دارد، نشان از تأثیر مثبت و سازنده «فلسفه» و افزار آن، یعنی «منطق» دارد (پایگاه اطلاعرسانی اصلاح). حتی انتزاعیترین فلسفهها هم خالی از جنبه کاربردی نیستند و مهمتریــــن کاربردشان پرورش ذهن است. طبیعی است که ذهن پرورشیافته مسائل زندگی را بهتر و راحتتر حل و فصل میکند.
ما برای اینکه ثابت کنیم نقش و تأثـــیر فلسفه و منطق در زندگی، ادعایی کذب نیســت و حقیقتاً مثبت و سازنده است، از دو شیوه به شرح زیر استفاده کردهایم:
الف) مخاطب (در اینجــــا دانشآموز) را، با طرح مسئله و سؤالاتی، در موقعیتی مشابه آنچه مورد ادعای ما (و همه طرفداران فلسفه) است قرار میدهیم تا خود در مورد مطلب بیانشده بیندیشد و آن را عمیقاً احساس و درک کند و به نتیجه مورد نظر و مدعای ما برسد. (ایجاد این موقعیت هم میتواند به شکل طرح سؤال تحقیقی و توصیفی مانند انشا و بهصورت نوشتاری باشد و هم میتواند بهصورت شفاهی و به شیوه گفتوگوی سقراطی باشد.)
ب) دیگر اینکه با آوردن مصداقهـــا و نمونههای عینی و عملی (در متن درس) آن را ثابت کردهایم.
بنابراین در مقاله حاضر سعی ما بر این است که با استفاده از دو روش مذکور نحوه آگاه شدن دانشآموزان را از برخی از تأثیرات سازنده «فلسفه» و «منطق» در زندگی نشان دهیم.