• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

فلسفه کارکردهای سازنده فلسفه و منطق در زندگی

  • نویسنده موضوع MAHDIS
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 13
  • بازدیدها 393
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,756
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
این توصیه اوج یک بی‌طرفی فلسفی و علمی را می‌رساند که اگر بتوان همین یک نکته را به دانش‌آموزان تعلیم داد و آن را به باورشان تبدیل کرد، بسیاری از مشکلات آموزشی و پرورشی حل می‌‌شود. در این صورت، دانش‌آموزان نه به خاطر نمره کم، نه به خاطر دوست نداشتن معلم و نه هیچ عامل بیرونی و فرعی دیگری از یک معرفت و دانش بدشان نمی‌آید، بلکه به‌طور کلی از دانستن متنفع می‌شوند و در پی نفع مادی و آنی نخواهند بود.

بنابراین اگر انتظار داشته باشیم در کلاس‌های درس فلسفه و منطق، مانند کارگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و آزمایشگاه‌های فیزیک و شیمی، چند ابزار و وسیله را به هم متصل کنیم و یک وسیله کاربردی بسازیم یا چند عنصر را با هم ترکیب کنیم و نتیجه کار را همانجا مشاهده کنیم، طبیعی است که انتظار بیهود و بی‌جایی است. آنچه ما در کلاس‌های درس فلسفه و منطق باید آموزش بدهیم، پی بردن به ارزش و اهمیت تفکر و تعمق، به ویژه تفکر فلسفی، و تقویت قدرت تفکر و اندیشه از راه‌های گوناگون است (که شرح برخی از آن‌ راه‌ها گذشت). همین قسم آموزش است که دانش‌آموزان را در مسیر پرپیچ‌و‌خم زندگی یاری می‌کند و به دردشان می‌خورد.

اصولاً فرایند آموزش فرایندی آنی، دفعی و زود‌بازده نیست که بتوان بلافاصله آنچه داده شده را به‌عنوان نتیجه کار پس گرفت (روشی که در نظام حافظه‌محورِ حاکم رایج است). بلکه فرایندی تدریجی و دراز‌مدت است و نتیجه آموزش در شرایط مقتضی خود را نشان می دهد. این موضوع به‌ویژه در مورد علوم انسانی و علی‌الخصوص «فلسفه و منطق» نمود بیشتری دارد. مدرسه زندگی، خود در این زمینه بهتر عمل می‌کند و آموزگار بهتری است. به همین سبب هم، انسان هیچ‌گاه از یاد گرفتن فار‌غ نمی‌شود و تا آخرین لحظات زندگی یاد می‌گیرد و تجربه می‌کند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,756
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
خلاصه و نتیجهگیری

فلسفه و منطق اگر‌چه ظاهراً فایده آنی و مادی مشهود و قابل توجهی ندارند، اما ثمرات روحی و معنوی زیادی دارند که ارزش‌ آن‌ها نه‌تنها از فایده و سود مادی کمتر نیست، بلکه به مراتب بیشتر از آن است و حتی می‌تواند منافع مادی‌ را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. چون نمی‌توان به دوگانگی جسم و روح یا فکر و ب*دن معتقد شد و همگان به تأثیر متقابل این‌ها بر هم معتقدند. با این حال همان‌‌طور که علوم دیگر تخصصی‌تر و شاخه‌ شاخه شده‌اند، فلسفه نیز شاخه‌های متفاوتی پیدا کرده و گسترش یافته است. یکی از شاخه‌های مهم و امروزی‌تر آن «فلسفه کاربردی» است که باید مورد توجه دست‌اندرکاران نظام آموزشی قرار گیرد. صرف‌نظر از «فلسفه‌ کاربردی» به‌‌عنوان یک رشته خاص، آنچه در این مقاله مورد توجه قرار گرفت، کاربردی کردن آموزش فلسفه و منطق و ارائه راهکارهایی برای نشان دادن تأثیرات سازنده فلسفه و منطق بود که با بهره‌گیری از دو روش عمده میسر می‌شود:

الف) قرار دادن دانش‌آموزان در موقعیت تفکر عمیق درباره مسئله مورد تعلیم فلسفه و منطق، از طریق طرح مسئله و خواستن نظرات آن‌ها به صورت توصیفی و نوشتاری، و یا طرح سؤالات پی‌درپی و استفاده از روش پرسش و پاسخ سقراطی و گفت‌وگوی شفاهی.

ب) شرح و تبیین توضیحات درس و نیز آوردن مصداق‌ها و نمونه‌های علمی در متن درس، از افراد پرورش‌یافته و فرهیخته در حوزه فلسفه و منطق.

چنانکه سایر مشکلات آموزشی که در متن مقاله به برخی از آن‌ها اشاره شد، از میان برداشته‌ شوند، امید می‌رود که راهکارهای ارائه شده بتوانند گامی هر چند کوچک در حل مشکلات آموزش فلسفه و منطق بردارند. اما به‌طور کلی گام بزرگ را در آموزش‌و‌پرورش زمانی می‌توان برداشت که در دانش‌آموزان نسبت به علم و دانایی احساس نیاز و تشنگی ایجاد شود تا به مصداق این شعر مولانا که می‌فرماید:

آب کم جو تشنگی آور به دست

تا بجوشد آبت از بالا و پست

برای دانش‌آموزان هم از هر گفته و شنیده و مطلبی علم بجوشد و بتوانند از هر درسی مطلبی بیاموزند و از هر حادثه‌ای درس زندگی بگیرند و آن را در زندگی خود به‌کار برند. در این صورت است که جامعه پر از دانش‌آموختگان فرهیخته خواهد شد و آموزش‌و‌پرورش هم در رسیدن به اهداف عالی خود موفق خواهد بود.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,756
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
منابع

1. ارسطو (1384). متافیزیک «مابعدالطبیعه». ترجمه‌ دکتر شرف‌الدین خراسانی. انتشارات حکمت. تهران.

2. افلاطون (1347). سقراط در زندان «کریتون». ترجمه دکتر رضا کاویانی و دکتر محمد‌حسن لطفی. انتشارات مکتب فلسفی جمعیت مبارز. تهران.

3. ــــــــــ (بی‌تا). نامه شماره7. ترجمه دکتر رضا کاویانی و دکتر محمد حسن لطفی. انتشارات مکتب فلسفی جمعیت مبارز. تهران.

4. ــــــــ (بی‌تا). محاکمه سقراط «آپولوژی». ترجمه دکتر رضا کاویانی و دکتر محمدحسن لطفی. انتشارات مکتب فلسفی جمعیت مبارز. تهران.

5. ــــــــــ (بی‌تا). جدل «اوتیدم». ترجمه دکتر محمد‌حسن لطفی. انتشارات ابن‌سینا. تهران.

6. ـــــــــ (بی‌تا). مهمانی «سیمپوزیون». ترجمه دکتر رضا کاویانی و دکتر محمدحسن لطفی. انتشارات مکتب فلسفی جمعیت مبارز. تهران.

7. پاتوچکا، یان (1389). سقراط: آگاهی از جهل. ترجمه محمود عبادیان. انتشارات هرمس. تهران.

8. دوباتن، آلن (1383). تسلی‌بخشی‌های فلسفه. ترجمه عرفان ثابتی. انتشارات ققنوس. تهران.

9. ساواتر، فرناندو (1390). معمای زندگی. ترجمه مینا اعظامی. نقش و نگار. تهران.

10. طالب‌زاده، حمید (1393). فلسفه (سال سوم نظری). شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران. تهران.

11.عالمی، روح‌الله (1389). منطق (سال سوم نظری). شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران. تهران.

12. مظفر، محمد‌رضا (1406 ربیع‌الثانی). منطق. ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی. انتشارات حکمت. تهران.

13. هریسون باربت، آنتونی (1384). فلسفه افلاطون. ترجمه مهرداد میریان‌فر. رسش. اهواز.

14. یاسپرس، کارل (1358). سقراط. ترجمه محمدحسن لطفی. شرکت سهامی انتشارات خوارزمی. تهران.

15. سایت رسمی جماعت دعوت و اصلاح ایران، ضرورت فلسفه کاربردی، مصاحبه سعید ناجی با محمدمنصور هاشمی.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,756
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
پینوشتها

1.philosophy

2. لوسیوس سنکا، فیلسوف و سیاستمدار رمی و معلم نرون، حاکم رم، متولد 4 پیش از میلاد و متوفی به سال 65 میلادی.

3. اپیکور، فیلسوف یونانی اهل جزیره ساموس، 271- 347 پیش از میلاد.

4. بارخ اسپینوزا، فیلسوف هلندی، 1677-1632 میلادی.

5. نمایش‌نامه‌نویسی آتنی (380-448 پیش از میلاد)

منبع: مگ.رشد
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS
بالا