- تاریخ ثبتنام
- 2021-01-06
- نوشتهها
- 4,685
- لایکها
- 13,904
- امتیازها
- 193
- سن
- 20
- کیف پول من
- 136,661
- Points
- 476
توماس آکوئینى (1226-1274م) شاید بزرگترین فیلسوف مسیحى از آغاز تا عصر حاضر باشد. وى از نخستین کسانى است که فلسفه ارسطویى را در تبیین و دفاع از مسیحیتبکار گرفت. پیش از آن، متکلمان و فیلسوفان مسیحى بیشتر با آراى افلاطون و افلاطونیان جدید آشنا بودند. از قرن یازدهم دنیاى مسیحیتبا فلسفه اسلامى و ترجمه عربى از آثار ارسطو آشنا شد و از این میان دو متفکر بزرگ مسلمان، ابن رشد و ابن سینا، بیشترین تاثیر را بر تفکر مسیحیتبر جاى گذاشتند. توماس با آثار و اندیشههاى فلاسفه مسلمان و یهودى، بطور مستقیم یا از طریق استادش آلبرت کبیر، آشنا شد. در اهمیت کار او همین بس که تا امروز نیز اندیشههاى او عقیده رسمى کلیساى کاتولیک بشمار مىآید.
اما موج فرهنگ رنسانس، فلسفه مسیحیت را بطور کلى و تفکر توماس آکوئینى را به ویژه، تحت تاثیر قرارداد و عقاید مسیحى از سوى متفکران عصر جدید مورد انتقاد واقع شد. رویکرد علمى - تجربى این دوران همراه با نگرش نقادانه به مبانى معرفتشناسى سنتى فضا را بر متافیزیک تنگ کرد و سرانجام کار بدانجا کشید که مابعدالطبیعه را که روزى سرآمد و سلسله جنبان علوم بشمار مىآمد، حاصل سوء فهم و لغزش زبان دانستند.
البته مذهب پروتسان از آغاز با تردید به تعقل و تفلسف مىنگریست و ایمان گروى و مذهب اشراقى را که آگوستین نماینده رسمى آن در دنیاى مسیحیت پروتستاتیزم از همان آغاز همساز و هماواز با تفکر نوین بود، براى مقابله با وجهه غیر دینى مدرنیزم تلاشى زود هنگام داشت. اما کاتولیکها تا قرن نزودهم با تحولات دوران ساز عصر جدید عملا از یک موضع انفعالى برخورد مىکردند. اواخر همین قرن، یعنى سال1787م، نقطه عطف مهمى در سیر فکرى واتیکان به حساب مىآید. فتواى مهم پاپ لئوى سیزدهم در این سال و سپس فتواى جامع و مشهور وى در سال1789م در حقیقت فراخوان علام به بازاندیشى الهیات مسیحیت و اتخاذ یک موضع مناسب در مقابل مدرنیزم سکولاریزم بود. بر اساس همین بیانیه بود که آراى توماس آکوئینى بار دیگر تجدید شد وفلسفه مسیحى این بار فسلفه نو تومائى (Thomism - neo) یا نو مدرسى (Scholasticism) نام گرفت. اتین ژیلسون (متولد 1884) یکى از پایه گذاران این نکتب فلسفى و مدیر «مؤسسه تحقیقات قرون وسطایى» تورنتو است.
اما موج فرهنگ رنسانس، فلسفه مسیحیت را بطور کلى و تفکر توماس آکوئینى را به ویژه، تحت تاثیر قرارداد و عقاید مسیحى از سوى متفکران عصر جدید مورد انتقاد واقع شد. رویکرد علمى - تجربى این دوران همراه با نگرش نقادانه به مبانى معرفتشناسى سنتى فضا را بر متافیزیک تنگ کرد و سرانجام کار بدانجا کشید که مابعدالطبیعه را که روزى سرآمد و سلسله جنبان علوم بشمار مىآمد، حاصل سوء فهم و لغزش زبان دانستند.
البته مذهب پروتسان از آغاز با تردید به تعقل و تفلسف مىنگریست و ایمان گروى و مذهب اشراقى را که آگوستین نماینده رسمى آن در دنیاى مسیحیت پروتستاتیزم از همان آغاز همساز و هماواز با تفکر نوین بود، براى مقابله با وجهه غیر دینى مدرنیزم تلاشى زود هنگام داشت. اما کاتولیکها تا قرن نزودهم با تحولات دوران ساز عصر جدید عملا از یک موضع انفعالى برخورد مىکردند. اواخر همین قرن، یعنى سال1787م، نقطه عطف مهمى در سیر فکرى واتیکان به حساب مىآید. فتواى مهم پاپ لئوى سیزدهم در این سال و سپس فتواى جامع و مشهور وى در سال1789م در حقیقت فراخوان علام به بازاندیشى الهیات مسیحیت و اتخاذ یک موضع مناسب در مقابل مدرنیزم سکولاریزم بود. بر اساس همین بیانیه بود که آراى توماس آکوئینى بار دیگر تجدید شد وفلسفه مسیحى این بار فسلفه نو تومائى (Thomism - neo) یا نو مدرسى (Scholasticism) نام گرفت. اتین ژیلسون (متولد 1884) یکى از پایه گذاران این نکتب فلسفى و مدیر «مؤسسه تحقیقات قرون وسطایى» تورنتو است.