|~~~~~•???•~~~~~|
#سوال
حکم کاشت ناخن برای وضو و غسل؟؟
?#جواب :
#مکارم بهجت امام فاضل نوری مظاهری سبحانی جوادی: چسباندن ناخن مصنوعی (که امکان برداشتن برای وضو و غسل را ندارند) ایجاد عمدی مانع در اعضای وضو و غسل است و حرام است و اگر برداشتن آن ممكن نيست، يا به قدري مشقت دارد كه نميشود تحمل كرد باید وضو و غسل خود را به صورت جبیره ای انجام دهد (یعنی روی ناخن مصنوعی را دست تر بکشد).
#صافی: چسباندن ناخن مصنوعی(که امکان برداشتن برای وضو و غسل را ندارند) ایجاد عمدی مانع در اعضای وضو و غسل است و حرام است واگر برداشتن آن ممكن نيست يا به قدري مشقت دارد كه نميشود تحمل كرد، باید وضو و غسل خود را به صورت جبیره ای انجام دهد و بنابراحتياط واجب اگر تمام يا بعض محل تيمم بيمانع باشد، تيمم هم بنمايد و هر وقت مانع را برطرف کرد باید به احتیاط واجب نمازها را مجددا قضا کند.
وحید : چسباندن ناخن مصنوعی(که امکان برداشتن برای وضو و غسل را ندارند) ایجاد عمدی مانع در اعضای وضو و غسل است و حرام است و بنابراين براي اولين نماز(حتی اگر مشقت و حرج هم داشته باشد) باید برداشته شود و اگر ناخن ها را جدا نکرد باید بنابراحتياط واجب علاوه بر وضو يا غسل جبيره اى، تيمّم هم انجام دهد و هر وقت مانع را برطرف کرد باید به احتیاط واجب نمازها را مجددا قضا کند.
#رهبری : فردی که روی ناخن های خون ناخن مصنوعی می چسباند باید براي وضو یا غسل این مانع را برطرف کند و الا وضو و غسلش باطل خواهد بود واگر برداشتن آن ممكن نيست يا به قدري مشقت دارد كه نميشود تحمل كرد، باید وضو و غسل خود را به صورت جبیره ای انجام دهد (یعنی روی ناخن مصنوعی را دست تر بکشد).
#سیستانی : چسباندن ناخن مصنوعی(که امکان برداشتن برای وضو و غسل را ندارند) ایجاد عمدی مانع در اعضای وضو و غسل است و حرام است واگر برداشتن آن ممکن نیست یا سختی فوق العاده دارد، بايد تيمّم نمايد و بنابراحتیاط واجب وضوی جبیره ای هم انجام دهد و هر وقت مانع را برطرف کرد باید به احتیاط واجب نمازها را مجددا قضا کند.
#زنجانی: چسباندن ناخن مصنوعی(که امکان برداشتن برای وضو و غسل را ندارند) ایجاد عمدی مانع در اعضای وضو و غسل است و حرام است واگر برداشتن آن ممكن نيست يا به قدري مشقت دارد كه نميشود تحمل كرد، بايد تيمّم نمايد مگر آن که آن چيز در مواضع تيمّم باشد که در اين صورت، باید وضو بگیرد و بنابراحتیاط واجب آن محل را مسح کند.
?توضیح المسائل 16 مرجع مسئله 338 - جزوه وضوی جامعه الزهرا و آیت الله زنجانی رساله مسأله 344 – مظاهری رساله مسأله 300 – سبحانی رساله مسأله333 – استفتائات موجود در مرکز در مورد اجرت کاشت ناخن . جوادی آملی رساله م 353 .
#سوال
حکم کاشت ناخن برای وضو و غسل؟؟
?#جواب :
#مکارم بهجت امام فاضل نوری مظاهری سبحانی جوادی: چسباندن ناخن مصنوعی (که امکان برداشتن برای وضو و غسل را ندارند) ایجاد عمدی مانع در اعضای وضو و غسل است و حرام است و اگر برداشتن آن ممكن نيست، يا به قدري مشقت دارد كه نميشود تحمل كرد باید وضو و غسل خود را به صورت جبیره ای انجام دهد (یعنی روی ناخن مصنوعی را دست تر بکشد).
#صافی: چسباندن ناخن مصنوعی(که امکان برداشتن برای وضو و غسل را ندارند) ایجاد عمدی مانع در اعضای وضو و غسل است و حرام است واگر برداشتن آن ممكن نيست يا به قدري مشقت دارد كه نميشود تحمل كرد، باید وضو و غسل خود را به صورت جبیره ای انجام دهد و بنابراحتياط واجب اگر تمام يا بعض محل تيمم بيمانع باشد، تيمم هم بنمايد و هر وقت مانع را برطرف کرد باید به احتیاط واجب نمازها را مجددا قضا کند.
وحید : چسباندن ناخن مصنوعی(که امکان برداشتن برای وضو و غسل را ندارند) ایجاد عمدی مانع در اعضای وضو و غسل است و حرام است و بنابراين براي اولين نماز(حتی اگر مشقت و حرج هم داشته باشد) باید برداشته شود و اگر ناخن ها را جدا نکرد باید بنابراحتياط واجب علاوه بر وضو يا غسل جبيره اى، تيمّم هم انجام دهد و هر وقت مانع را برطرف کرد باید به احتیاط واجب نمازها را مجددا قضا کند.
#رهبری : فردی که روی ناخن های خون ناخن مصنوعی می چسباند باید براي وضو یا غسل این مانع را برطرف کند و الا وضو و غسلش باطل خواهد بود واگر برداشتن آن ممكن نيست يا به قدري مشقت دارد كه نميشود تحمل كرد، باید وضو و غسل خود را به صورت جبیره ای انجام دهد (یعنی روی ناخن مصنوعی را دست تر بکشد).
#سیستانی : چسباندن ناخن مصنوعی(که امکان برداشتن برای وضو و غسل را ندارند) ایجاد عمدی مانع در اعضای وضو و غسل است و حرام است واگر برداشتن آن ممکن نیست یا سختی فوق العاده دارد، بايد تيمّم نمايد و بنابراحتیاط واجب وضوی جبیره ای هم انجام دهد و هر وقت مانع را برطرف کرد باید به احتیاط واجب نمازها را مجددا قضا کند.
#زنجانی: چسباندن ناخن مصنوعی(که امکان برداشتن برای وضو و غسل را ندارند) ایجاد عمدی مانع در اعضای وضو و غسل است و حرام است واگر برداشتن آن ممكن نيست يا به قدري مشقت دارد كه نميشود تحمل كرد، بايد تيمّم نمايد مگر آن که آن چيز در مواضع تيمّم باشد که در اين صورت، باید وضو بگیرد و بنابراحتیاط واجب آن محل را مسح کند.
?توضیح المسائل 16 مرجع مسئله 338 - جزوه وضوی جامعه الزهرا و آیت الله زنجانی رساله مسأله 344 – مظاهری رساله مسأله 300 – سبحانی رساله مسأله333 – استفتائات موجود در مرکز در مورد اجرت کاشت ناخن . جوادی آملی رساله م 353 .