حقوق وظایف الزامی زن و مرد نسبت به همدیگر

  • نویسنده موضوع MAHDIS
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 17
  • بازدیدها 486
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,768
لایک‌ها
16,278
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
کیف پول من
674
Points
0
نمودهای حسن معاشرت

*** خوش خلقی

خوش‌خلقی و مهربانی با همسر یکی از نمودهای برجستة معاشرت پسندیده است. این ویژگی اخلاقی دوجانبه بوده و هریک از همسران می‌باید به آن آراسته باشند. کسی که در برخورد با همسر با چهره‌ای بشّاش، ادای کلمات زیبا، با صدای آرام، منطقی، متواضعانه و دلسوزانه ظاهر می‌شود، شخص خوش‌اخلاق تلقی می‌گردد. این شخص (چه زن و چه مرد) با حضور خود در جمع خانواده علاوه بر ایجاد صفا و آرامش ، از اجر معنوی نیز برخوردار شده و همچنین مورد رغبت و لطف اعضای خانواده قرار می‌گیرد. فضای به وجود آمده با حضور پدر و مادر خوش‌اخلاق, در آرامش روانی، اعتماد به نفس، شکوفایی و پیشرفت همة اعضای خانواده به‌ویژه فرزندان تأثیر زیادی دارد. پیامبر گرامی اسلام دربارة ارزش و جایگاه خوش‌اخلاقی می‌فرمایند: شایسته‌ترین مردم ازنظر ایمانی، خوش‌اخلاق‌ترین آنها و مهربان‌ترین آنها با خانواده‌اش است و من مهربان‌ترین شما نسبت به خانواده‌ام هستم.۱۹
ترش‌رویی، اخم، داد و فریاد، غُر زدن و بی‌حوصلگی با همسر, نه‌ تنها زندگی را به جهنمی سوزان تبدیل می‌کند بلکه هیچ منفعتی نداشته و فقط اعمال و حسنات انسان را نابود می‌کند و انسان را از معنویت به‌دور کرده و از چشم اعضای خانواده ساقط می کند. اما رضا می‌فرمایند: از بدخلقی بپرهیزید زیرا بدخلقی شما را جهنمی می‌کند.۲۰ و پیامبر گرامی فرمودند: بداخلاقی اعمال و حسنات انسان را نابود می‌کند همان طوری که سرکه عسل را نابود می‌نماید.۲۱
کسی که اهل بدخلقی باشد، اعصاب دیگران را خرد می‌کند، ظلم روا می‌دارد، زندگی را جهنم می‌کند، آرامش را سلب می‌نماید و همة اینها در ضایع شدن اعمال و گرفتار شدن به عذاب، دخالت دارند. استاد اخلاقی دربارة خوش‌خلقی با زن می‌فرمود: برخی از زن‌ها را با هیچ ابزاری نمی‌توان مطیع کرد و فقط دوای درد آنها خوش‌اخلاقی و محبت به آنان است که در این صورت مطیع و تسلیم خواهند بود.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,768
لایک‌ها
16,278
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
کیف پول من
674
Points
0
***مهربانی و محبت

محبت و مهربانی به همسر یکی از راهکارهای اساسی در شیرینی و شادکامی زندگی زناشویی و یکی از آموزه‌های اخلاقی اسلام است. این شاه‌کلید خوشبختی گرچه دوجانبه بوده و هم زن و هم مرد موظف هستند تا به آن ملتزم باشند ولی همان‌طور که در فصل اول و در تفاوت‌های زن و مرد بیان گردید، زن عاطفی‌تر و احساسی‌تر از مرد بوده و وجودش لطیف‌تر از مرد است و لذا نیاز زن به محبت و مهربانی، بیش از مرد می‌باشد. ترحم و مهربانی به همسر اکسیری کم‌نظیر است و تأثیری که در ن*زد*یک*ی دل‌ها و در ایجاد صمیمیت دارد، کم‌بدیل است. این تأثیر شگرف به این دلیل است که انسان ذاتاً تشنة دوستی و محبت است و یکی از نیازهای روانی انسان تعلق و دوستی می‌باشد. محبت، انگیزه بسیاری از تلاش‌ها و زحمت‌های طاقت‌فرسای زندگی است. انسان همان‌طور که از محبت خویش به دیگران ل*ذت می‌برد، پیوسته در تلاش است که محبت دیگران را نسبت به خود جلب کند. انسان می‌خواهد او را دوست داشته باشند و اگر احساس کند که هیچ کس به او علاقه ندارد، جهان با همة وسعتش برای او تنگ و تاریک خواهد بود.
برخی از روان‌شناسان نظیر آبرهام مزلو و کویینگ۲۲ نیاز به محبت و تعلق‌پذیری را از نیازهای اساسی و از نیازهای روان‌شناختی تلقی کرده‌اند و اعتقاد دارند که ارضای این نیازها در آرامش روانی و سلامتی روانی افراد تأثیر اساسی دارد.۲۳
از منظر اسلام، اساس و شالودة زندگی خانوادگی بر محبت استوار است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: از نشانه‌های قدرت خداوند این است که از ج*ن*س خودتان, همسرانی برایتان آفرید تا در کنار آنها آرامش یابید و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این امر نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکر می‌کنند.۲۴ بر همین اساس می‌توان ادعا کرد که نیرومندترین عامل دوام و رشد خانواده، عاطفه و محبت است و بهترین عامل برای استحکام و بقای آن، برانگیختن عواطف متقابل افراد خانواده به‌ویژه همسران به یکدیگر است. لذا در آموزه‌های دینی به فراوانی توصیه شده تا همسران به‌ویژه مرد, نسبت به همدیگر اظهار محبت و مهربانی کنند و این محبت خود را آشکار سازند.
پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد می‌فرمایند: با زنان مهربانی کنید و دل‌هایشان را به دست آورید تا با شما همراهی کنند و هرگز آنان را مجبور و خشمگین نکنید.۲۵ و در روایت دیگری فرمودند: اگر مردی به همسرش بگوید «دوستت دارم» هرگز از قلب او خارج نمی‌شود.۲۶
همچنین حضرت رسول فرمودند: هرگاه کسی را دوست داشتی، او را بدان آگاه ساز؛ زیرا این کار، دوستی را در میان شما استوارتر می‌سازد.۲۷
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,768
لایک‌ها
16,278
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
کیف پول من
674
Points
0
لازمة شادابی و نشاط روانی زن و مرد به‌ویژه زن این است که خود را محبوب همسر خویش ببیند و از عشق و علاقة او نسبت به خود مطمئن باشد. اگر زن در مورد محبت و علاقة همسرش نسبت به خود تردید کند یا به علاقة او به افراد دیگر پی‌ ببرد، احساس درماندگی و ناتوانی عاطفی به او دست می‌دهد و از اینکه نتوانسته عواطف شوهر را تصرف کند، احساس خسران می‌کند. در نتیجه این احساس، ممکن است رو به پژمردگی نهاده و از نشاط روحی‌اش کاسته شود. این مسئله چنان بر روان زن تأثیر می‌گذارد که علاقة او نسبت به فرزندانش نیز کمتر می‌شود؛ یعنی حتی عاطفة مادری نیز به شدت از عواطف شوهر نسبت به زن تأثیر می‌پذیرد. حمایت و مهربانی قلبی مرد، آن‌قدر برای زن ارزش دارد که زندگی زناشویی بدون آن, برای زن قابل تحمل نبوده و هرگز احساس خوشبختی نمی‌کند.۲۸
زن به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد اغلب نمی‌تواند به طور مستقیم از بی‌مهری یا کم‌توجهی شوهرش نسبت به خود گلایه کند؛ گویی این کار را یا در شأن خود نمی‌داند و یا آن را مایه تحقیر خود و چه‌بسا مایه تحقیر شوهر بداند. حال اگر از چنین وضعی پیوسته رنج ببرد، آثار نامطلوب این احساس درونی به مرور زمان در رفتارهای او با اعضای خانواده به‌ویژه همسر پدیدار می‌شود. زن اگر از عواطف همسری ارضا شود، عالی‌ترین احساسات خود را نثار شوهر می‌کند و بیش‌ترین فداکاری را نثار زندگی و شوهر خواهد کرد. بنابراین مهم‌ترین وظیفه اخلاقی و انسانی مرد این است که همسر خود را از همان آغاز زندگی از محبتی که به او دارد آگاه سازد و پیوسته با نثار محبت و انجام کارهایی که نشان از علاقه و عشق او به همسر است او را مطمئن کند و سعی کند با بذل محبت ومهربانی ، نهال نورسیدة زندگی زناشویی را سیراب و سرسبز سازد. زن نیاز دارد که حرف‌های پرمهر و محبت را به طور مداوم بشنود، با شوهرش بیرون برود، در تحسین و تمجید از هرچیزی، با شور و شوق شوهرش شریک شود و نیز یکی شدن واقعی با همسرش را در سکوتی ل*ذت‌بخش تجربه کند. برای زن عشق به معنای علاقه دایمی و در سطح عالی است؛ درست به همین دلیل است که می‌خواهد همیشه در کنار شوهرش باشد. زن برای ساعت‌هایی که شوهرش در کنار اوست ,ارزش قایل است؛ جمعه‌هایی که او در خانه است و غروب‌هایی که شوهر او را به مهمانی یا تفریح می‌برد ,ارزش زیادی قایل است.اگر شوهر به کاری و تفریحی بپردازد که مورد رضایت زن نیست (مثل فوتبال یا فیلم‌های پلیسی) زن احساس می‌کند دیگر مورد علاقه شوهر نیست و از این کار مرد, عصبانی می‌شود.۲۹
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,768
لایک‌ها
16,278
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
کیف پول من
674
Points
0
زن نیز باید به شوهر خود عشق بورزد و از اظهار محبت به او دریغ نکند و علاقة خود را به گونه‌های گوناگون بیان نماید. از خدمات مرد و تلاش او قدردانی کند و با ب*ر*جسته کردن فدارکاری‌های مرد، او را مورد توجه قرار دهد. ابراز علاقة زن به شوهر علاوه بر جلب رضایت و عواطف شوهر، باعث افزایش انگیزه مرد برای تلاش و تأمین آسایش خانواده می‌گردد، همچنین باعث رضایت‌خاطر مرد از زندگی و احساس ارزشمندی در خانواده می‌گردد.
امام صادق در این باره می‌فرمایند: زن باید با اظهار علاقه و با دلربایی و آرایش در برابر شوهر به گونه‌ای عمل کند که رضایت و خوشنودی شوهر جلب شود.۳۰
بنابراین حُسن معاشرت حق و وظیفه طرفین است، از ناحیه زن، زن باید با شوهرش به نیکویی معاشرت کند و با اخلاق خوش و چهرة بشاش برخورد کند. اسلام, افراد را به احسان کردن به خانواده ,دعوت می‌کند و هرچه را به بنیان خانواده زیان برساند حرام می‌داند. خداوند می‌فرماید: با همسرتان خوش رفتاری کنید۳۱ و نیز می‌فرماید: به زنان زیان وارد نسازید که زندگی برایشان سخت شود.۳۲ همچنین پیامبر فرمودند: بهترین شما بهترین کس برای خانواده‌اش هست، و من برای خانواده‌ام بهترینم.۳۳
اسلام بر دیباچة کتاب زناشویی سرلوحه‌ای از مهر و محبت نگاشته است، طرفین این معامله مهم اجتماعی را دو دل رئوف و دو قلب مهربان قرار داده، آفرینش زن و مرد را یکسان و از خمیر واحدی اعلام کرده: «ای مردم از پروردگارتان بترسید، آن خدایی که شما را از نفس واحده‌ای آفرید و از همان نفس واحده همسرش را بیافرید».۳۴
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,768
لایک‌ها
16,278
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
کیف پول من
674
Points
0
۵.پاک‌دامنی و عفت

یکی از وظایف و مسئولیت‌های مهم زن و مرد در زندگی زناشویی رعایت پاک‌دامنی و عفت است که البته پاک‌دامنی در ر*اب*طه با زنان مهم‌تر و تأثیرگذارتر است.
به دلیل اهمیت این ویژگی و تأثیر آن در روابط خانوادگی و تربیت فرزندان، مناسب است به این بحث با تفصیل بیشتری پرداخته شود و جوانب مختلف آن بررسی گردد.

مفهوم عفاف و پاکدامنی

عفت در لغت، به معنای حفظ نفس از تمایلات و ش*ه*و*ت نفسانی آمده.۳۵ و به عبارت ساده‌تر و عمومی‌تر در معنی و مفهوم عفاف می‌توان گفت: عفت یعنی نگاه داشتن نفس از چیزهای حرام که بیشتر جنبة شهوانی دارد یا چیزی که شایسته نیست. استاد شهید مطهری در تعریف عفاف می‌گوید: عفت حالتی نفسانی است به معنی رام بودن قوة ش*ه*و*ت و تحت حکومت عقل و ایمان در آمدن، یعنی تحت تأثیر قوة شهوانی نبودن.۳۶ حضرت علی دربارة حقیقت عفت می‌فرماید:
عفت، مقاومت در برابر ش*ه*و*ت‌هاست.۳۷

در یک جمع‌بندی می‌توان گفت: اگرچه عفت در لغت به معنی خودداری از غلبة مطلق ش*ه*و*ت و تمایلات درونی و همچنین پارسایی و باز ایستادن از هر زشتی است۳۸ ولی در آیات و روایات غالباً در خصوص خودداری از ش*ه*و*ت ج*نس*ی و ش*ه*و*ت شکم به کار رفته است که در فارسی از آن به پاکدامنی تعبیر می‌شود، و همچنین واژة عفت و پاکدامنی در مورد زنان بیشتر استفاده می‌شود.۳۹
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,768
لایک‌ها
16,278
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
کیف پول من
674
Points
0
اهمیت پاکدامنی و عفت
عفت و پاکدامنی در آموزه‌‌های قرآنی و روایی جایگاه ویژه و قابل توجهی دارد.
قرآن کریم از این ارزش انسانی و اسلامی با عظمت خاصی یاد کرده و یکی از ویژگی‌های مؤمنان راستین را، پاکدامنی و عفت می‌داند و می‌فرماید:
آنان (مؤمنین) کسانی هستند که خویشتن را از بی‌عفتی حفظ می‌کنند.۴۰
حضرت علی دربارة صفات پرهیزکاران می‌فرمایند:
پرهیزکاران نفس‌هایشان عفیف است و حاجاتشان سبک است و خیرشان بیشتر و شرّشان کمتر است.۴۱
پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد می‌فرمایند:
بیشترین چیزی که امتم را به دوزخ در می‌آورد، دو میان‌خالی است یعنی شکم و فرج.۴۲
اگربه طور دقیق توجه گردد مشخص می‌شود که بیشتر گناهان به خاطر خوردن و شهوات ج*نس*ی است و اگر اینها کنترل شوند و مخصوصاً شهوات ج*نس*ی ، انسان‌ها نه‌تنها کمتر به گناه آلوده می‌شوند بلکه می‌توانند به مقاماتی بالاتر از ملائکه نایل شوند. عبدالله‌بن سنان می‌گوید: از امام صادق سؤال کردم ملائکه بالاترند یا انسان؟ حضرت امام صادق جواب دادند: جدم علی فرمودند: خداوند متعال به ملائکه، عقل بدون ش*ه*و*ت و به چهارپایان، ش*ه*و*ت بدون عقل داد؛ اما به انسان هم عقل داد و هم ش*ه*و*ت. همین انسان اگر عقلش بر شهوتش غلبه داشته باشد از ملائکه برتر است و اگر شهوتش بر عقلش غلبه کند از چهارپایان پست‌تر می‌گردد.۴۳
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,768
لایک‌ها
16,278
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
کیف پول من
674
Points
0
خلاصه اینکه هر فردی نسبت به اعضای خانواده و همسر و بچه ها وظایفی دارد که به نمونه هایی اشاره گردید.برای مطالعه بیشتر در این زمینه به کتاب های زیر مراجعه فرمایید.

۱-همسرداری،چاپ انتشارات معارف،تلفن تهیه ۰۲۵۱۷۷۴۰۰۰۴

۲-همسران سازگار،تالیف انتشارات موسسه امام ،تلفن تهیه ۰۲۵۱۷۷۴۲۳۲۶

۳ –حقوق خانواده در قرآن،تالیف محمد بهشتی

حق برادران و خواهران نسبت به یکدیگر:

بارها درباره خویشاوندان سفارش شده است و از قطع رحم اکیدا نهی گردیده و برادر و خواهر بعد از پدر و مادر و فرزند، نزدیک ترین خویشاوندان می باشند و ر*اب*طه اجتماعی در میان آنان طبیعی و از سایر ر*اب*طه ها استوارتر و ریشه دارتر است. وظیفه برادران و خواهران است که اتصال نسبی خود را ترک نکنند و به تعاون پرداخته تا آن جا که ممکن است به هم دیگر یاری دهند و در روز نیازمندی از همدیگر دست گیری کنند، بزرگتران نسبت به کوچکتران مهربان و دل سوز باشند، کوچکتران نیز نسبت به بزرگان احترام نمایند.( علامه سید محمدحسین طباطبائی- اصول عقاید و دستورات دینی ۱ و۴، صفحه ۱۶۱- ۱۶۳)
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,768
لایک‌ها
16,278
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
کیف پول من
674
Points
0
.۱ سیدمصطفی محقق داماد، حقوق خانواده، ص۲۸۳.
.۲ سیدمصطفی محقق داماد، حقوق خانواده، ص۲۹۰.
.۳ تفصیل بیشتر ر.ک به الف) ترجمة تحریر الوسیله، تألیف امام خمینی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ۱۳۸۳، ج۳، ص۵۶۰ به بعد؛ ب) باب جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، تألیف محمد حسن النجفی، داراحیاء التراث العربی، بی‌تا، ج۳۱ (باب نکاح)، ص۳۳۷.
.۴ علی‌اکبر دهخدا، لغت‌نامه دهخدا، ج۴، ص۶۱۱۸.
.۵ محمدحسن نجفی، جواهر الکلام، ج۳۱، ص۲۸۹.
.۶ همان.
.۷ وَ لاتَمنَعَهُ نفسَها و إن کانَت عَلی ظَهرِ قَتَبٍ؛ (الحر العاملی، وسائل الشیعه، ج۲۰، ص۱۵۸).
.۸ وَ لا تُسوِّفْهُ حَتّی یَنامَ الرَّجُل؛ (همان، ص۱۶۵).
.۹ لایَحِلُّ لامرَاَةٍ اَن تَنامَ حَتّی تَعرِضَ نَفسَها عَلی زَوجها تَخَلعَ ثٍیابَها وَ تَدخُلُ مَعَهُ فی لِحافِهِ فَتُلزقُ جِلدَها بجِلِدِهِ فاذا فَعَلَت ذلکَ فَقَد عَرَضَت؛ (همان، ص۱۷۶).
.۱۰ وَ عَلَیها اَنْ تَطیَّبَ باَطیَبِ طیبها و تَلبسَ اَحسَنَ ثِیابها و تَزیَّنَ بِاَحسنِ زینَتِها و تَعرِضَ نَفسَها عَلَیه غُدوَةً و عشیّةً؛ (همان، ص۱۵۸).
۱۱ .وسایل الشیعه ؛ج۱۴ باب ۷۹,۹۱,و ۱۱۷ از ابواب مقدمات نکاح .
.۱۲ لاتَخرُجُ مِن بَیتهِ اِلا بِاذنِهِ فَإن فَعَلَت لَعَنَتها ملائِکَةُ السَّمواتِ و مَلائِکَةُ الارض وَ مَلائِکَةُ الغَضب وَ ملائکَةُ الرَّحمةِ حَتّی تَرجع؛ (همان، ص۱۵۸).
.۱۳ اَیما امرَاَةٍ خَرَجت مِن بَیتِها بِغیر اِذنِ زَوجِها فلانَفَقة لها حتّی ترجعَ؛ (همان، ج۲۱، ص۱۱۶).
.۱۴ ایُّما امرَاةٍ آذَت زَوجها بلِسانِها لَم یقبل الله منِها صَرفاً و لا عَدلاً و لاحَسَنةً من عَمَلها حَتی تُرضیهُ و إن صامَت نهارَها و قامَت لیلَها؛ (مجلسی، بحارالانوار، ج۱۰۰، ص۲۴۴).
.۱۵ أیّما امرأة باتَت و زوجها علیها ساخط فی حق لم یتقبل منها صلاة حتّی یرضی عنها؛ (الحر العاملی، وسائل الشیعه، ج۲۰، ص۱۵۹).
.۱۶ ولا تعطی شیئاً إلا باذنه فإن فَعَلت فعلیها ، (همان، ).
.۱۷ و لا تصدق مِن بیتهِ اِلا باذنه؛ (همان، ص۱۵۸).
.۱۸ و لاتصوم تطوعاً اِلا بإذنِهِ؛ (همان).
۱۹. أَحْسَنُ النَّاسِ إِیمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً وَ أَلْطَفُهُمْ بِأَهْلِهِ وَ أَنَا أَلْطَفُکُمْ بِأَهْلِی (الحر العاملی، وسایل الشیعه، ج۱۲، ص۱۵۳).
۲۰. إِیَّاکُمْ وَسُوءَ الْخُلُقِ فَإِنَّ سُوءَ الْخُلُقِ فِی النَّارِ لا مَحَالَةَ (همان، ص۱۵۲).
۲۱. الْخُلُقُ السَّیِّئُ یُفْسِدُ الْعَمَلَ کَمَا یُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَلَ (همان).
۱.Koenig. H
۲۳. Koenig H, Hand Book of Religion and mental health, p.۲۸۳-۲۹۴.
۲۴. وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (روم، ۲۱).
۲۵. فَأَشْفِقُوا عَلَیْهِنَّ وَ طَیِّبُوا قُلُوبَهُنَّ حَتَّى یَقِفْنَ مَعَکُمْ وَ لا تَکْرَهُوا النِّسَاءَ وَ لا تَسْخَطُوا بِهِن (حسین نوری طبرسی، مستدرک الوسایل، ج۱۴، ص۲۵۲).
۲۶. قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّی أُحِبُّکِ لَا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً (الحر العاملی، وسایل الشیعه، ج۲۰، ص۲۳).
۲۷. إِذَا أَحْبَبْتَ رَجُلًا فَأَخْبِرْهُ بِذَلِکَ فَإِنَّهُ أَثْبَتُ لِلْمَوَدَّةِ بَیْنَکُمَا (محمدبن‌یعقوب کلینی، کافی، ج۲، ص۶۴۴).
۲۸. مجتبی حیدری، دینداری و رضامندی خانوادگی، ص۱۰۳.
۲۹. پل تورینر، راز تفاهم در زندگی زناشویی، ترجمة ناصر فرجی، ص۱۰۲.
۳۰. وَ إِظْهَارُ الْعِشْقِ لَهُ بِالْخِلَابَةِ وَ الْهَیْئَةِ الْحَسَنَةِ لَهَا فِی عَیْنِه (مجلسی، بحار الانوار، ج۷۵، ص۲۳۷).
.۳۱ «وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (سورة نساء، آیه ۱۹).
.۳۲ «وَلَا تُضَارُّوهُنَّ لِتُضَیِّقُوا عَلَیْهِنَّ» (سوره طلاق، آیه۷).
.۳۳ « خیرُکُم خیرُکُم لاَهله وَ انا خیرُکُم لاَهلی» ؛ الحرالعاملی، وسایل الشیعه، ج ۲۰، ص۱۷۱.
.۳۴ «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفُسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا» ؛ سوره نساء، آیه۱؛ حقوق زن در اسلام و اروپا، ص۱۵۲.
.۳۵ حسن مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۸، ص۱۸۰.
.۳۶ مرتضی مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، ص۱۵۰.
.۳۷ الصَّبرُ عَلَی الشهوة عِفَّةُ؛ جمال‌الدین محمد خوانساری، شرح غررالحکم و دررالکلم، ج۲، ص۸۲، ح۱۹۲۷.
.۳۸ دهخدا، لغت‌نامه، ج۱۰، ص۱۴۰۹۰ و ۱۴۰۸۹.
.۳۹ تفصیل بیشتر رجوع شود به اصول کافی، تألیف کلینی، ج۳، باب عفت و تفسیر سوره نور، آیه۳۳.
.۴۰ «وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ»؛ سوره مؤمنون، آیه۵.
۲- همسران سازگار
.۴۱ المتَّقُون اَنفُسَهُم عَفیفَةٌ حاجاتُهُم خفیفة و خیراتُهُم مأمُولَةٌ (امیدآفرین) و شُرُورُهُم مَامُونَةٌ؛ جمال‌الدین محمد خوانساری، شرح غررالحکم و دررالکلم، ج۲، ص۸۳، ح۱۹۳۱.
.۴۲ اکثَرُ ما تَلِجُ بِهِ اُمّتی النّارَ الأجوفان: البَطنُ و الفَرج؛ (کلینی، اصول کافی، ج۳، ص۱۲۶، ح۱۶۳۵، باب عفت).
.۴۳ عن عبدالله بن سنان قال: سألتُ أباعبدالله جعفر بن محمد الصادق فقُلتُ: الملائکة افضل أم بنو آدم؟ فقال: قال امیرالمؤمنین: اُنَّ الله رکب فی الملائکة عقلاً بلا شهوة و رکب فی البهائم شهوة بلا عقل و رکب فی بنی‌آدم کلتیهما، فمن غلب عقله شهوته فهو خیر من الملائکة، و مَن غلب شهوته عقله فهو شَرّ مِن البهائم؛ (الحر العاملی، وسائل الشیعه، ج۱۵، ص۲۱۰، ح۲۰۲۹۷).
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS
بالا