حقوق وظایف الزامی زن و مرد نسبت به همدیگر

  • نویسنده موضوع MAHDIS
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 17
  • بازدیدها 486
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,768
لایک‌ها
16,278
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
کیف پول من
674
Points
0
وظایف الزامی زن و مرد نسبت به همدیگر

بعد از ازدواج و عقد رسمی، وظایف و حقوقی به عهدة هر کدام از همسران قرار می‌گیرد که آنها ملزم هستند آن را انجام داده و متعهد به آن باشند.

برخی از این وظایف ویژه مرد بوده و برخی نیز ویژه زن می‌باشد و برخی از وظایف و تکالیف مثل حُسن معاشرت (خوش‌رفتاری) مربوط به دوطرف یعنی زن و شوهر می‌باشد.

در این قسمت از بحث به وظایف ویژه زن و مرد و همچنین وظایف مشترک به صورت اجمال پرداخته می‌شود.

 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,768
لایک‌ها
16,278
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
کیف پول من
674
Points
0
۱.نفقه

از جملة وظایف و تعهدات مرد که بعد از عروسی و ازدواج به عهده‌اش می‌آید نفقه است. نفقه از وظایف ویژه مرد بوده و از حقوق قطعی زن می‌باشد. نفقه از چیزهایی است که علاوه بر وجوب شرعی و الزام دینی، از نظر قانونی نیز بر مرد لازم و واجب است ؛ یعنی نفقه علاوه بر پشتوانة شرعی از پشتوانة حکومتی و قضایی نیز برخوردار بوده و چنانچه مردی نفقة واجب همسر خود را نپردازد، قانون او را وادار به این کار خواهد کرد.

مفهوم نفقه در قانون مدنی

در قانون مدنی مادة ۱۱۰۷ نفقه را چنین تفسیر کرده‌اند: نفقه عبارت است از مسکن (محل زندگی)، لباس، غذا و اثاث منزل که به طور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد و همچنین خادم در صورت عادت زن به داشتن خادم (خدمتکار) یا احتیاج او (زن) به خدمتکار به واسطة مریضی یا نقص عضو.2

حدود و مصادیق نفقه

در کتاب‌های فقهی و حقوقی، نفقة زن به شرح زیر بیان شده است:

یک: نان و خورش به مقداری که سیر شود و از نظر کمیت و کیفیت به شأن زن و جایگاه او (از چه خانواده‌ای باشد) و عرف و عادت متعارف بستگی داشته و همچنین می‌باید با زمان و مکان زندگی هماهنگ باشد. مثلاً ممکن است روستایی یا شهرنشین یا فرزند خانوادة متمکّن باشد که در هر کدام از این موارد شرایط غذا متفاوت خواهد بود؛

دو: لباس، که در لباس هم می‌باید از نظر ج*ن*س و مقدار آن ,به عرف و عادت محل زندگی مراجعه کرد؛

سه: فراش، که منظور زیرانداز و وسایل استراحت است مثل فرش، تشک، پتو و غیره؛

چهار: وسایل آشپزی و مسایل مربوط به آن که البته به صورت متعارف و متناسب با امکانات زندگی همان عصر باشد؛

پنج: وسایل آرایش و نظافت که البته در این مورد فقها و علما، وسایلی مانند شانه، کِرم و وسایل ضروری آرایش را جزو نفقه حساب کرده‌اند ولی لوازمی را که جنبة آرایش اضافی است جزو نفقة واجب نمی‌دانند مثلاً سشوار، میز آرایش و غیره؛

شش: خانة ملکی یا استیجاری که البته با شئون و نیازهای زن از نظر محل و داشتن همسایه‌های مناسب کافی باشد؛

هفت: خدمتکار، که البته این مورد مربوط به زنانی است که از جهت شئون و شرافت خانوادگی در شرایط ویژه باشند مثلاً از زنانی باشند که در منزل پدر نیز خدمتکار داشته‌اند یا زنی باشد که به دلیل مریضی یا نقص عضو، احتیاج به خدمتکار دارد.

در این صورت مرد اختیار دارد که یا خدمتکاری اجیر کند و یا خودش نیازهای زن را برآورده کند و یا زن مایل باشد کارهای مربوطه را خودش انجام دهد و خدمتکار نخواهد.3

در آخر ذکر این نکته نیز ضروری است که به نظر می‌رسد نفقه در شرایطی مثل عصر حاضر,نمی تواند منحصر به امور فوق‌الذکر باشد و می توان مواردی را به آن افزود مثل تلفن ، وسایل خنک کننده و گرم کننده وغیره.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
آخرین ویرایش:
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,768
لایک‌ها
16,278
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
کیف پول من
674
Points
0
۲.مسکن

اگرچه مسکن و محل زندگی از مصادیق و زیرمجموعه‌های نفقه است و مرد می‌باید آن را فراهم نماید ولی به دلیل اهمیت مسکن و شرایط آن، به صورت مستقل به آن پرداخته شده است.

از منظر شرعی و قانونی بر مرد لازم و واجب است تا برای همسر خود مسکن و محل زندگی چه به صورت ملکی و چه به صورت اجاره‌ای تهیه نماید.
اختیار تعیین مسکن و محل آن با شوهر است و او موظف است و اختیار دارد در هر محلی که مناسب بداند، برای همسرش مسکن و خانه‌ای فراهم کند.
زن موظف است در هر منزلی که شوهر انتخاب کرد، زندگی کند و سکنی گزیند مگر اینکه زن در هنگام عقد شرط کرده باشد که اختیار تعیین محل زندگی با او باشد که در این صورت زن اختیار دارد در محلی که تشخیص می‌دهد زندگی کند و خانه‌ای تهیه شود.
در مادة ۱۱۱۴ قانون مدنی که برگرفته از فقه اسلامی است به این امر اشاره شده و چنین آمده:
«زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌کند زندگی کند مگر آنکه اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد».
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
آخرین ویرایش:
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,768
لایک‌ها
16,278
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
کیف پول من
674
Points
0
۳.تمکین

یکی از موضوعات اساسی در روابط همسری، مسئله تمکین و اطاعت زن از شوهر است. این موضوع برخلاف مسئله نفقه که مرد موظف بود تمام امکانات ضروری زن را فراهم سازد، زن موظف است در اموری که بعداً به طور مفصل بیان خواهد شد، از شوهر خود اطاعت کند و نافرمانی ننماید.

اطاعت زن و فرمانبرداری او از همسرش را در اصطلاح فقها «تمکین» می‌گویند.

تمکین (اطاعت از شوهر) یکی از وظایف مهم بلکه از اصلی‌ترین وظایف زن به شمار می‌رود و از مسائل ضروری و مسلّم در آیین اسلام می‌باشد.

زن وظیفه دارد شرعاً و قانوناً از شوهر خود در امور مشخصی اطاعت کند و اگر چنانچه در وظایف مشخص شده، نافرمانی کند (ناشزه) نفقه‌ای بر عهدة مرد نمی‌آید و زن حق تقاضای نفقه ندارد.


تعریف تمکین

تمکین در لغت به معنای جای دادن، پا بر جا کردن، قادر و مسلط گردانیدن کسی بر چیزی و غیره آمده۴ و در اصطلاح فقها و حقوقدانان به معنای آماده بودن زن برای شوهر یعنی آماده بودن و اطاعت شوهر در روابط ج*نس*ی در هر زمان که شوهر بخواهد مگر اینکه زن ,عذر شرعی داشته باشد.5
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
آخرین ویرایش:
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,768
لایک‌ها
16,278
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
کیف پول من
674
Points
0
انواع تمکین

در ادبیات دینی و در آموزه‌های اسلامی، تمکین به دو معنی و مفهوم آمده که هر دوی آنها بر زن واجب است.


الف) تمکین عام

تمکین عام یعنی اطاعت زن از شوهر در اموری همچون: قبول سکونت و زندگی در خانه‌ای که شوهر انتخاب و تهیه کرده است، خارج نشدن از منزل مگر با اجازة شوهر، خوش‌رفتاری و مدارا با شوهر، پیروی و همکاری در امور منزل، نظافت و آرایش برای شوهر در حد عرف و تناسب زمان و مکان و همچنین تصرف نکردن در اموال شوهر مگر با اجازة او و مسائل دیگر.


ب) تمکین خاص

مراد از تمکین خاص، اطاعت و فرمانبرداری بدون قید و شرط در امور ج*نس*ی و زناشویی به طوری که هر موقع شوهر اراده کند و شرایط مهیا باشد، می‌باید زن اطاعت کند مگر اینکه مانعی مثل روزة واجب، قاعدگی و... در کار باشد.۶

در مادة ۱۱۰۸ قانون مدنی به این وظیفة (تمکین عام و خاص) اشاره شده و چنین آمده:

هر گاه زن بدون مانع شرعی از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نیست.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
آخرین ویرایش:
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,768
لایک‌ها
16,278
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
کیف پول من
674
Points
0
محدوده و مصادیق تمکین

در دستورات دینی و حقوقی به محدودة تمکین و نمودهای آن به طور مشخص اشاره گردیده است. نمونه‌هایی از مصادیق تمکین عبارت‌اند از:

یک. اطاعت و فرمانبرداری در مسائل ج*نس*ی
بانو ملزم است و وظیفه دارد در هر نوع کامجویی ج*نس*ی که مشروع باشد، از شوهرش در هر زمانی که تقاضا کند، اطاعت نماید؛ مگر در مواردی که ممنوع و حرام است مثل ایام روزه‌های واجب، عادت ماهیانه (پریُد) و یا مریضی‌هایی که امکان بهرة ج*نس*ی نیست.


دربارة وظیفة فوق‌الذکر روایات زیادی از معصومین رسیده که به نمونه‌هایی اشاره می‌شود:

در روایتی پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند:

زن نباید مانع بهرة ج*نس*ی شوهرش شود، گرچه روی شتر سوار باشد.۷یعنی در هر شرایطی باشد.

و همچنین حضرت فرمودند:

زن نباید دست به دست کند (یعنی در اجابت خواسته ی مرد تأخیر کند) و خود را سرگرم کند که شوهر به خواب رود.۸

حضرت پیامبر در روایتی دیگر دربارة وجوب اطاعت ج*نس*ی زن و عرضه کردن خود بر شوهر می‌فرمایند:

جایز نیست که زن بخوابد مگر هنگامی که خود را بر شوهر عرضه کند، به این نحو که لباس خود را در آورد و کنار او بخوابد و بدنش را به ب*دن شوهر بمالد. اگر زن چنین کرد به وظیفة خود عمل کرده است و خود را عرضه نموده است.۹

در این روایت شریف کیفیت عرضه کردن همسر خودش را به شوهر بیان شده است زیرا عرضه کردن و خود را به او نزدیک کردن از وظایف زن است.
و لزوم عرضه کردن در روایتی که از محضر حضرت پیامبر نقل گردیده بیان شده است، حضرت در این روایت می‌فرمایند:

زن باید به خوشبوترین عطرها خود را خوشبو کند و بهترین و جذاب‌ ترین لباسش را بپوشد و بهترین آرایش و زینت را بکند و خود را هر شب به شوهر عرضه کند.۱۰

بر اساس روایات فوق و احادیث زیاد دیگری که در کتاب‌های روایی نقل شده، این بهره را می‌توان برد که بر زن واجب است در تمام امور ج*نس*ی کاملاً مطیع شوهر باشد و تمام سعی خود را در راستای تأمین نیاز ج*نس*ی شوهر بنماید و از هر زینت، عشق، محبت، دلربایی و بهره ج*نس*ی که برای شوهر مطلوب است، دریغ ننماید.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
آخرین ویرایش:
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,768
لایک‌ها
16,278
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
کیف پول من
674
Points
0
دو. کسب اجازه شوهر برای خروج از منزل

یکی دیگر از مصادیق تمکین و اطاعت از شوهر، لزوم اجازه گرفتن از شوهر برای خارج شدن از منزل است.
وظیفة زن حضور در منزل، تربیت فرزند، گرمی‌بخشی و طراوت‌بخشی به محیط خانه، همسرداری و ادارة امور منزل است. اگر زن بخواهد برای امور غیر ضروری از خانه خارج شود می‌باید از شوهر خود اجازه بگیرد و یا بداند که شوهرش راضی است.
لذا حق ندارد بدون رضایت شوهر و اجازة او به خانة فامیل، پدر و مادر، مجالس عروسی، عزاها و حتی مجالس مذهبی مثل مجلس روضه و دعا برود.
البته در مواردی مثل یادگیری مسائل شرعی واجب که در خانه امکان یادگیری ندارد و حج واجب, اجازه شوهر لازم نیست.
اصل این حکم که جواز خارج شدن زن شوهردار از منزل مشروط به اجازه شوهر است,بر اساس روایات اسلامی قابل خدشه نیست؛در منابع شیعی بیش از ده روایت بر این مطلب دلالت دارد .۱۱
همچنین در میان فقها نیز این حکم مسلم و قطعی می باشد.

پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد در این باره می‌فرمایند:

زن نباید بدون اجازه شوهر از خانه بیرون رود و اگر بدون اجازه خارج شود، ملائکه آسمان و ملائکة زمین و ملائکه رحمت و غضب، همگی او را لعنت می‌کنند تا برگردد.۱۲

در روایتی حضرت امام صادق فرمودند:

هر زنی بدون اجازة شوهر از خانه بیرون رود، حق خرجی و نفقه ندارد تا اینکه برگردد. یعنی با خروج بدون اجازه، ناشزه (نافرمانی) صدق می‌کند.۱۳

البته برخی این ادعا را مطرح نموده اند که لزوم کسب اجازه شوهر ,به مواردی اختصاص دارد که خارج شدن زن از منزل با حقوق ج*نس*ی شوهر منافات داشته باشد و در زمانی که شوهر در مسافرت است, لزومی بر اجازه نیست .
ولی با توجه به اطلاق روایات ,تخصیص آنها به موارد تضییع حقوق ج*نس*ی شوهر ,بی وجه است؛زیرا یقین نداریم که ملاک این حکم ,حفظ حقوق ج*نس*ی شوهر باشد بلکه احتمال دارد مصالح دیگری مثل جلب اعتماد شوهر به مصونیت ج*نس*ی همسر و یا پیشگیری از زمینه انحراف زن ,در تشریع این حکم دخیل باشد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
آخرین ویرایش:
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,768
لایک‌ها
16,278
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
کیف پول من
674
Points
0
سه. پرهیز از آزردن شوهر

معاشرت نیکو و تعامل پسندیده از وظایف طرفینی در ر*اب*طه با همسران است. یعنی هم زن و هم مرد ,وظیفه دارند با یکدیگر معاشرت نیکوداشته باشند و حق آزار و اذیت یکدیگر را ندارند.
زن می‌باید از هرگونه عملی که رنجش خاطر شوهر را فراهم می‌کند، پرهیز نماید و سعی کند از کاری، حرکتی و حرفی که باعث ناراحتی شوهر است، اجتناب نماید و چون فرشته‌ای در قلب شوهر جای کند و هرگز درصدد آزار شوهر که از گناهان بزرگ است، برنیاید.

البته مرد نیز وظیفه دارد که معاشرت نیکو داشته باشد که البته در این باره در بحث حسن معاشرت مطالبی خواهیم گفت.

پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند:

زنی که با زبان، شوهر را بیازارد، خداوند هیچ عمل خوب و هیچ حسنه و نماز و روزه‌ای را از او قبول نمی‌کند، هرچند همواره روزها در روزه باشد و شب‌ها در حال نماز؛ مگر آنکه همسرش از او راضی گردد.۱۴

و در روایتی دیگر که از محضر نورانی امام صادق نقل شده چنین آمده:

هر زنی که شوهر خود را بیازارد و با او بدخلقی کند و شوهر از او ناراضی باشد (در موردی حق) نمازش قبول نمی‌شود مگر اینکه شوهر را راضی نماید.۱۵
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
آخرین ویرایش:
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,768
لایک‌ها
16,278
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
کیف پول من
674
Points
0
چهار. تصرف نکردن در اموال شوهر مگر با اجازه

زن، امین شوهر است و باید پاسدار خوبی برای امانت و اموال شوهر باشد.
اگر زن بخواهد در اموال همسرش تصرف نماید (هزینه کند) باید از شوهرش اجازه داشته باشد اگرچه برای صدقه دادن باشد.
البته اگر شوهر اجازه کلی داده باشد، زن می‌تواند از پول‌های او در مواردی که تشخیص می‌دهد هزینه کند.

امام صادق دربارة لزوم اجازه زن در ر*اب*طه با تصرف در اموال شوهر می‌فرمایند:

حق تصرف و هزینه کردن در اموال شوهر را ندارد مگر اینکه اجازه داشته باشد و اگر بدون اجازه تصرف و هزینه کند، گناهکار است.۱۶

و پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند:

زن حتی برای صدقه باید اجازه بگیرد و بدون اجازة شوهر نباشد.۱۷


پنج. لزوم اجازه شوهر برای روزه مستحبی

زن می‌باید در هر حال, در اختیار شوهر باشد و نباید کاری کند که امکان بهرة ج*نس*ی از او ممکن نشود. از این رو زن حق ندارد روزة مستحبی بگیرد مگر اینکه شوهرش راضی باشد.
به دلیل اینکه وقتی زن روزه است از طرفی ناتوان و بی‌نشاط می‌شود و از طرف دیگر امکان ارتباط ج*نس*ی در حال روزه نیست.
البته روزة واجب بحثی دیگر است که هیچ کس نمی‌تواند مانع آن بشود و انسان مکلف باید آن را انجام دهد.

حضرت محمد دربارة لزوم کسب اجازه شوهر در روزة مستحبی می‌فرمایند:

زن حق ندارد بدون اجازة شوهر روزه مستحبی بگیرد.۱۸
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
آخرین ویرایش:
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,768
لایک‌ها
16,278
امتیازها
163
سن
24
محل سکونت
Mystic Falls
کیف پول من
674
Points
0
۴.حُسن معاشرت

یکی از حقوق و وظایف متقابل و مشترک زوجین(زن و شوهر) حُسن معاشرت نسبت به یکدیگر است. به عبارت دیگر زن وظیفه دارد با شوهرش به نیکی معاشرت نماید و نیز حق دارد از شوهر خویش حُسن معاشرت بخواهد، مرد نیز حق دارد از همسر خویش تکریم و معاشرت نیکو طلب نماید و هم موظف است به نیکی و مهربانی با همسرش رفتار کند.
اصولاً بسیاری از قوانین و دستورات و احکام اسلام و توصیه‌های پیشوایان دین، جنبه پیشگیری دارد که اگر دقیقاً به مورد اجرا گذارده شود, بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های احتمالی خانواده ,برطرف می شود. همان‌طور که مشهور است «پیشگیری بهتر و آسان‌تر از درمان» است.در احکام اسلام نیز اگر به دستورات و توصیه هایی که جنبه ارشادی و اخلاقی دارد عمل شود ,بسیاری از نزاع‌های حقوقی که بعضاً هم موجب وارد آمدن خسارت‌های فراوان و غیرقابل جبران می‌شوند جلوگیری می‌کند.
در زندگی زناشویی یکی از دستورات اخلاقی که بسیار مورد تأکید قرآن کریم و پیشوایان دین می‌باشد تا جایی که این دستور اخلاقی جنبه حقوقی و تکلیفی پیدا نموده، همین مسئله «حُسن معاشرت» و خوش‌رفتاری با یکدیگر است؛ اهمیت و نقش حیاتی حُسن معاشرت در زندگی زناشویی تا آنجاست که به شکل ماده‌ای از قانون مدنی در آمده و ضمانت اجرایی دارد.
قانون مدنی ماده ۱۱۰۳: «زن و شوهر مکلف به حُسن معاشرت با یکدیگرند».
در زندگی زناشویی ,آنچه بیش از همه اهمیت دارد آن است که زن و شوهر خودشان را متعلق به یکدیگر بدانند و هر کدام از آنها, سعادت و خوشبختی دیگری را سعادت و خوشبختی خویش بداند و بدبختی و گرفتاری دیگری را گرفتاری و غم خویش به حساب آورد، اگر هر دو با این دیدگاه به زندگی زناشویی گام نهادند و همین گونه ادامه دادند ,بدون تردید زوجی موفق , خوشبخت و سعادتمند خواهند بود و در پرتو این خوشبختی و موفقیت, اولاد صالح نیز به جامعه تحویل می‌دهند.
مرد توانا و فعال که تمام روز را کار کرده است و هرگونه مشقت و سختی را تحمل نموده در سرما و گرما فرسوده شده شب به خانه برمی‌گردد اینجا محل امن و امان است، جایگاه راحت آسایش روح و جسم او است همه ناملایمات و ملالت‌ها اینجا فراموش و زنگ هر غمی از خاطر مرد زدوده می‌شود.
درون خانه کعبه آمال مرد است، زن خانه خدای این کعبه است، نوباوگان معصوم فرشتگانی هستند که درون خانه گرد کانون مهر و صفا طواف می‌کنند... در روی زمین ستارگانی هستند روشن‌تر و مرموزتر از کواکب فلکی و آنها زنان‌اند.
بانوی خانه نیز که به خاطر همسر و زندگی مشترک با او ,از همه کسان و عزیزانش جدا گردیده، چه بسا از موطن و زادگاهش نیز دور شده، از صبح تا غروب درون منزل محصور گردیده، با سر و صدا و گریه و بعضاً بیماری و بهانه‌گیری کودکان دست و پنجه نرم می‌کند, (بدون هیچ وظیفة شرعی )کارهای سخت و طاقت‌فرسای منزل را متحمل می‌شود، ایثارگرانه و تبرعاً و فقط به انگیزه عشق به همسر و فرزندانش به صورت کارگری تمام‌وقت کار و تلاش می‌کند، پیوسته در این فکر است که شوهر او چه غذایی را دوست دارد، همان را تهیه ببیند، چه پوششی را می‌پسندد ,همان لباسش را بپوشد و از چه نوع زیور و آرایشی محظوظ‌تر می‌شود تا خود را بدان بیاراید، هر لحظه منتظر بازگشت همسر و شریک خویش است، تا در کنار او لحظه‌ای بیارامد و ناگفته‌های خویش بدو باز گوید و بدین وسیله از رنج و تعب خانه‌داری اندکی بکاهد، بهترین پاداشی که در ازای آن همه ایثار و رنج غربت از نزدیکانش ,می‌تواند دریافت کند، تبسم همسر به هنگام ورود به منزل و احوال‌پرسی محبت‌آمیز اوست.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS
بالا