گزارههای 4I و 5I در پیرفت نخست شاهنامه با گزاره 5I در پیرفت نخست روایت بلخی همسانی دارد. با این تفاوت که فردوسی با نسبت دادن ویژگیهای متعدد به کیومرث، شخصیت او را ارزشگذاری دوباره کرده است. کیومرث در سنت دینی پهلوی، نمونه ای از انسان کامل است که برای یاری اهورا مزدا آفریده شده، از این رو لقب «هلو» یا مرد مقدس دارد (کتاب سوم دینکرد، فصل 80 بند 1). او نخستین کسی است که سخنان والا بر زبان می آورد و اندیشه، گفتار و کردار نیک از او سر می زند (کتاب سوم دینکرد، فصل 143، بند 2 به بعد). او بیشترین بهره را از خرد دارد (مینوی خرد، 1364: 66). از سوی دیگر در روایت فردوسی از تغییر جای کیومرث از بهشت به زمین سخنی به میان نمیآید بلکه کیومرث از آغاز بر روی زمین بوده است. کیومرث در آغاز در کوه جای می سازد اما در گزاره 9A کیومرث شخصیتی پیامبرگونه معرفی می گردد که موجودان نزد او کیش بر می گیرند. در واقع کیومرث در روایت فردوسی میتواند نخستین پیامبر نیز باشد.
پیرفت 2: معرفی سیامک[1]
[TD valign="top"] 1- پسر بُد مرو را یکی خوبروی
[/TD]
[TD valign="top"] [/TD]
[TD valign="top"] خردمند و همچون پدر نامجویI
[/TD]
2- سیامک بُدش نام و فرخنده بودI-E
[TD valign="top"] 3-گیومرت را دل بدو زنده بود
4- به جانش بر از مهر گریان بدی
5- برآمد برین کار یک روزگار
[/TD]
[TD valign="top"] [/TD]
[TD valign="top"] ز گیتی به دیدار او شاد بودAP-I
ز بیم جداییش بریان بدیAP
فروزنده شد دولت شهریارI
(فردوسی، 1389: 1/ 22) [/TD]
انجمن رمان نویسی
پیرفت 2: معرفی سیامک[1]
[TD valign="top"] 1- پسر بُد مرو را یکی خوبروی
[/TD]
[TD valign="top"] [/TD]
[TD valign="top"] خردمند و همچون پدر نامجویI
[/TD]
[TD valign="top"] 3-گیومرت را دل بدو زنده بود
4- به جانش بر از مهر گریان بدی
5- برآمد برین کار یک روزگار
[/TD]
[TD valign="top"] [/TD]
[TD valign="top"] ز گیتی به دیدار او شاد بودAP-I
ز بیم جداییش بریان بدیAP
فروزنده شد دولت شهریارI
(فردوسی، 1389: 1/ 22) [/TD]