احکام انواع نجاسات و احکام ان

  • نویسنده موضوع hasti
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 5
  • بازدیدها 281
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,991
لایک‌ها
2,978
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
458
Points
7
نجاسات
نجاسات عبارتند از:
۱. بول.
۲. غایط.
۳. منی انسان.
۴. مردار.
۵. خون.
۶. سگ.
۷. خوک.
۸. م*ش*رو*ب*ات م*ست کننده بنابر احتیاط (واجب).
۹. کفاری که به دینی آسمانی متدین نیستند.
توجه:
تمام اشیا، محکوم به طهارت هستند مگر آنهایی که شارع، حکم به نجاستشان کرده است.

۱و۲. بول و غایط
الف) نجس

۱. انسان.
۲. هر‌حیوان‌حرام‌گوشتی‌که خون جهنده دارد، مانند موش و گربه به جز پرندگان.
ب) پاک
۱. حیوانات حلال گوشت، خواه پرنده باشد مانند گنجشک و کبوتر یا غیر پرنده مانند گاو و گوسفند.
۲. حیوانات حرام گوشتی که خون جهنده ندارند، مانند مار و ماهی بی پولک.
۳. پرندگان حرام گوشت، مانند کلاغ و طوطی.
بول و مدفوع انسان و هر حیوان حرام گوشتِ دارای خون جهنده (خونگرم) نجس است، مگر پرندگان حرام گوشت که فضله‌ی آنان پاک باشد.
بول و مدفوع حیوانات حلال گوشت از پرندگان و غیره پاک است.

۳. منی
۱. منی انسان نجس است.
۲. کسی که پس از بول استبرا کند و همراه آن مایعی خارج شود که نداند منی است یا نه، چنانچه به منی بودن آن یقین پیدا نکند و خروج آن همراه با علامتهای شرعی خروج منی نباشد، حکم منی ندارد و پاک است.
توجه:
علایم منی
الف) در مردها

۱. ش*ه*و*ت (حالت خوشایند ج*نس*ی که در هنگام ارضای کامل غریزه به وجود می‌آید).
۲. دفق (فشار، جَستن).
۳. فتور (سست شدن ب*دن).
ب) در زنها: تنها ش*ه*و*ت.

۴. مردار (جسد مرده)
الف) انسان

مسلمان نجس است به جز:
اجزای بی روح او، مانند ناخن و مو و دندان.
شهید معرکه باشد.
او را غسل داده باشند.
کافر:
کتابی(اهل کتاب):نجس است به جز اجزای بی روح او
غیر کتابی: تمام اجزای وی نجس است.
ب) حیوان
سگ و خوک:
تمام اجزای آن نجس است.
غیر سگ و خوک:
خون جهنده دارد
اجزای روح دار، مانند گوشت و پو*ست: نجس است، مگر حیوانی که به دستور شرع کشته شده باشد.
اجزای بی روح،‌مانند مو و شاخ: پاک است.
خون جهنده ندارد: تمام اجزای آن پاک است.
۱. مردار انسان و هر حیوان دارای خون جهنده نجس است، چه حرام گوشت و چه حلال گوشت.
۲. حیوانی که به دستور معین در شرع مقدس، کشته شده باشد و نیز جسد مرده‌ی انسان پس از غسل میت از حکم مردار، مستثنی هستند و نجس نیستند.
توجه:
منظور از غسل میت، سه غسل آن است، بنابراین ب*دن میت تا زمانی که غسل سوم آن کامل نشده باشد محکوم به نجاست است.
۳. چیزهایی از مردار که روح ندارد، ‌مثل پشم و مو و دندان و شاخ و غیره پاک است مگر در مورد سگ و خوک و کافر و غیر کتابی.

دو نکته در ارتباط با مردار
پو*ست نازکی که خود به خود از دستها، لبها، پاها و سایر قسمت‌های بــــدن جدا می‌شود محکوم به طهارت است.
گوشت و چرم و سایر اجزای حیوانات که در محیط‌های اسلامی فروخته می‌شود پاک است، همچنین هرگاه این چیزها در اختیار مسلمان باشد محکوم به پاک بودن است. اما در صورتی که این چیزها از کشورهای غیر مسلمان تهیه شود، اگر یقین به عدم تزکیه‌ی شرعی آن نباشد پاک است. به عبارت دیگر در صورتی نجس است که یقین داشته باشیم حیوان، ذبح اسلامی نشده است، اما اگر بدانیم یا احتمال دهیم که ذبح اسلامی شده، پاک است.

۵. خون
۱. خون انسان و هر حیوان دارای خون جهنده (خونگرم) نجس است، چه حرام گوشت باشد و چه حلال گوشت.
۲. خونی که پس از ذبح حیوان در ب*دن او می‌ماند پاک است.
۳. لکه‌ی خونی که گاهی در تخم مرغ یافت می‌شود محکوم به طهارت است، ولی خوردن آن حرام است.

۶و۷. سگ و خوک
سگ و خوک نجس است و در این حکم، فرقی میان اجزای روح دار و بی روح آنها نیست.

یک نکته در ارتباط با سگ و خون
استفاده از موی (سگ و) خوک در اموری که مشروط به طهارت است، مثل ظرف آب وضو و غسل جایز نیست، ولی استفاده‌ از آن در امری که مشروط به طهارت نیست اشکال ندارد.

۸. م*ش*رو*ب*ات م*ست کننده
م*ش*رو*ب*ات م*ست کننده بنابر احتیاط (واجب) نجس است.
توجه:
اگر ماده‌ی م*ست‌کننده از مایعات نباشد، مانند بنگ و حشیش و با مخلوط شدن در آب یا مایع دیگر، به صورت مایع درآید نجس نیست.
آب انگوری که با آتش، جوشیده شده و دو سوم آن کم نشده است ولی م*ست‌کننده نیست نجس نمی‌باشد، ولی خوردن آن حرام است.
هرگاه همراه مقداری غوره، دانه هایی از انگور باشد و آب همه‌ی آن را بگیرند، چنانچه حبه‌های انگور بسیار کم باشد و آب آن در آبغوره مستهلک شود به طوری که آب انگور بر آن صدق نکند، با جوشیدن، حرام نمی‌شود، ولی اگر حبه‌های انگور به تنهایی به وسیله‌ی آتش جوشانده شود خوردن آن حرام است.

۹. کافر
۱.
کسی که توحید یا نبوت یا یکی از ضروریات دین اسلام، مانند نماز و روزه را انکار کند یا معتقد به نقصی در رسالت رسول اکرم(ص) باشد کافر و نجس است مگر اهل کتاب باشد.
توجه:
انکار هر یک از ضروریات دین در صورتی باعث کفر می‌شود که به انکار رسالت یا تکذیب پیامبر اکرم(ص) یا وارد کردن نقصی به شریعت منجر شود.
۲. کافر اهل کتاب محکوم به طهارت است.
توجه:
مقصود از اهل کتاب هر کسی است که اعتقاد به یکی از ادیان الهی داشته و خود را از پیروان پیامبری از پیامبران الهی(ع) بداند و دارای یکی از کتاب‌های الهی که بر انبیا(ع) نازل شده است باشد، مانند یهود، نصاری، زرتشتی‌ها و همچنین صابئین (که ادعای پیروی از پیامبر خدا حضرت یحیی(ع) را دارند و می‌گویند کتاب او نزد ما موجود است).
۳. صرف اعتقاد به رسالت خاتم النبیین صلی‌الله‌علیه‌وآله برای اجرای حکم اسلام کافی نیست، بنابراین آن دسته از اهل کتاب که از جهت اعتقادی، ایمان به رسالت خاتم النبیین(ص)دارند، ولی بر اساس روش و عادت نیاکان خود عمــل می‌کنند مسلمان به حساب نمی‌آیند. بلی اگر از اهل کتاب محسوب شوند محکوم به طهارت هستند.
۴. مسلمان مرتد، کافر و نجس است، نجس هم خواهد بود، ولی صرف ترک نماز و روزه و سایر واجبات شرعی باعث ارتداد مسلمان و کافر شدن و نجاست وی نمی‌گردد، و تا زمانی که ارتداد وی احراز نشده است حکم سایر مسلمانان را دارد.
۵. فرقه‌ی«علی اللهی‌ها» اگر اعتقاد داشته باشند که امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) خدا است «تعالی الله عن ذلک علوا کبیرا» یا او را شریک خداوند بدانند کافر و نجس‌اند.
۶. کسی‌که به یکی‌از امامان معصوم دشنام دهد و اهانت کند کافر و نجس است.
۷. تمام پیروان فرقه‌ی گمراه بهاییت محکوم به نجاست هستند.

چند نکته در ارتباط با نجاسات
عرق جنب از حرام پاک است، ولی احتیاط واجب این است که با این عرق نماز خوانده نشود.
عرق ب*دن و آب د*ه*ان شخصی که گوشت حرام و نجس (مثل گوشت خوک) خورده، پاک است.
اثر کم رنگ خون که بعد از شستن لباس باقی می‌ماند، اگر عین خون نباشد و فقط رنگ آن باقی مانده باشد پاک است.
استفراغ پاک است، خواه از طفل شیرخوار باشد یا از طفلی که هم شیر می‌خورد و هم غذا و یا از انسان بالغ.

۲. راههای ثابت شدن نجاست
نجـس بودن چیـزی از سه راه ثابت می‌شود:
۱. خود انسان، یقین کند چیزی نجس است.
۲. ذوالید یعنی کسی که چیزی در اختیار اوست (مانند صاحبخانه، فروشنده و خدمتکار) خبر دهد که آن چیز نجس است.
۳. دو شخص عادل گواهی دهند.
توجه:
هرگاه کودکی که در آستانه‌ی بلوغ است از نجاست چیزی خبر دهد که در اختیار اوست باید قبول کرد، و به عبارت دیگر گفته‌ی وی در این باره معتبر است.

۳. چگونگی نجس شدن چیزهای پاک
برای این که چیز پاکی نجس شود چهار شرط لازم است:
۱. چیز پاک با چیز نجس ملاقات کند.
۲. هر دو یا یکی از آن دو رطوبت داشته باشد.
۳. رطوبت به قدری باشد که سرایت کند.
۴. ملاقات در داخل ب*دن نباشد.

توجه:
ملاک رطوبت مسریه (سرایت کننده) این است که به مقداری باشد که رطوبت، هنگام برخورد از جسم مرطوب به جسم دیگر سرایت کند.
پارچه و امثال آن اگر مرطوب باشد و یک نقطه‌ی آن با نجس ملاقات کند، فقط همان نقطه نجس می‌شود و بقیه‌ی جاهای آن پاک است.
آبی که وارد د*ه*ان شده و به اجزای خون منجمد شده در لثه رسیده و سپس از د*ه*ان خارج شده محکوم به طهارت است، هر چند احتیاط (مستحب) اجتناب از آن است. همچنین غذایی که با آن اجزا تماس پیدا کرده نجس نیست و فرو بردن آن غذا اشکال ندارد و فضای د*ه*ان نیز پاک است.
متنجس اول (چیزی که با عین نجس تماس یافته و نجس شده است)، اگر باز با چیزی که پاک است تماس پیدا کند و یکی از آنها تر باشد، آن چیز پـــاک را نجس می‌کند، و باز متنجس دوم (این چیزی که بر اثر ملاقات با متنجس، نجس شده است)، اگر با چیز پاکی برخورد نماید بنابر احتیاط واجب آن را نجس می‌کند، ولی این متنجس سوم هیچ چیزی را با ملاقات خود، نجس نمی‌کند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,991
لایک‌ها
2,978
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
458
Points
7
۴. احکام نجاسات
۱. خوردن و آشامیدن چیز نجس حرام است. همچنین خورانیدن آن بر کسی که از نجاست آن خبر ندارد، نیز جایز نیست، ولی اگر انسان ببیند کـسی غــذای نجسی را می‌خورد یا با لباس نجس نماز می‌خواند، لازم نیست نجس بودن آن را به او بگوید.
۲. آگاه کردن کسی که لباس را می‌شوید از نجاست لباس، لازم نیست، ولی صاحب لباس تا یقین به طهارت آن حاصل نکند نمی‌تواند آثار طهارت بر آن مترتب سازد.
۳. هرگاه مهمان یکی از اثاثیه‌های میزبانش را نجس کند اطلاع دادن به میزبان در غیر از خوردنی و آشامیدنی و ظرفهای غذا، لازم نیست.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,991
لایک‌ها
2,978
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
458
Points
7
سؤال 266. آیا خون پاک است؟

پاسخ: اگر از حیوانى باشد که خون جهنده دارد، نجس است.

سؤال 267. آیا خونى که بر اثر کوبیدن شدید سر به دیوار در عزاى امام حسین از سر انسان جارى و به سر و صورت شرکت کنندگان در مراسم عزادارى پاشیده مى‏شود، پاک است یا خیر؟

پاسخ: خون انسان در هر صورت نجس است.

سؤال 268. آیا اثر کم رنگ خون که بعد از شستن بر لباس باقى مى‏ماند، نجس است؟

پاسخ: اگر عین خون نباشد و فقط رنگ آن باقى مانده باشد، پاک است.

سؤال 269. لکه خونى که گاهى در تخم مرغ یافت مى‏شود، چه حکمى دارد؟

پاسخ: محکوم به طهارت است، ولى خوردن آن حرام است.

سؤال 270. عرق جنب از حرام و عرق حیوان نجاست‌خوار چه حکمى دارد؟

پاسخ: عرق شتر نجاست‌خوار نجس است، ولى عرق حیوانات دیگر نجاست‌خوار و همچنین عرق جنب از حرام بنا بر اقوى پاک است، لکن احتیاط واجب این است که با عرق جنب از حرام نماز خوانده نشود.

سؤال 271. آیا قطرات آبى که از ب*دن میّت قبل از غسل با آب خالص و بعد از غسل با آب سدر و کافور بر زمین مى‏ریزد، پاک هستند یا خیر؟

پاسخ: تا زمانى که غسل سوم کامل نشده باشد، ب*دن میّت محکوم به نجاست است.

سؤال 272. پوستى که گاهى از لبها، دست‌ها و یا پاها جدا مى‏شود، محکوم به طهارت است یا نجاست؟

پاسخ: پو*ست نازکى که خود بخود از دست‌ها، لبها، پاها و سایر قسمت‏هاى ب*دن جدا مى‏شود، محکوم به طهارت است.

سؤال 273. شخصى در جبهه‏هاى جنگ در وضعیتى قرار گرفت که مجبور به کشتن خوک و خوردن آن شد، آیا رطوبت ب*دن و آب د*ه*ان وى محکوم به نجاست است؟

پاسخ: عرق ب*دن و آب د*ه*ان شخصى که گوشت حرام و نجس خورده، نجس نیست. ولى هر چیزى که با وجود رطوبت، با گوشت خوک برخورد کرده، محکوم به نجاست است.

سؤال 274. با توجه به این‌که در نقاشى و نقشه‏کشى از قلم مو استفاده مى‏شود و نوع خوب و مرغوب آن غالباً از موى خوک ساخته شده و از کشورهاى غیر اسلامى وارد و در دسترس همگان به‌خصوص مراکز تبلیغى و فرهنگى قرار مى‏گیرد، استفاده از این قلم‌موها چه حکمى دارد؟

پاسخ: موى خوک نجس است و استفاده از آن در امورى که مشروط به طهارت است، جایز نیست. ولى استفاده از آن در امرى که مشروط به طهارت نیست، اشکال ندارد و اگر معلوم نباشد که قلم‌مو از موى خوک ساخته شده است یا خیر، استفاده از آن حتى در امورى هم که مشروط به طهارت است، اشکال ندارد.

سؤال 275. آیا خوردن گوشتى که از کشورهاى غیر اسلامى وارد مى‏شود حلال است؟ حکم آن از جهت طهارت و نجاست چیست؟

پاسخ: تا تذکیه شرعى آن احراز نشود خوردن آن حرام است، ولى از نظر طهارت، اگر یقین به عدم تذکیه نباشد پاک است.

سؤال 276. در مورد چرم و اجزاى حیوانى که از بلاد غیر اسلامى تهیه شده، نظر مبارک را مرقوم فرمایید.

پاسخ: اگر احتمال دهید که حیوان ذبح اسلامى شده، پاک است و اگر یقین دارید که ذبح اسلامى نشده، محکوم به نجاست است
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,991
لایک‌ها
2,978
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
458
Points
7
278. اینجانب پس از بول، استبراء مى‏کنم که همراه آن مایعى خارج مى‏شود که بوى منى مى‏دهد، آیا نجس است؟ وظیفه من نسبت به نماز چیست؟

پاسخ: اگر به منى بودن آن یقین ندارید و خروج آن همراه با علامت‌هاى شرعى خروج منى نیست، حکم منى ندارد و پاک است.

سؤال 279. آیا فضله پرندگان حرام گوشت؛ مانند کلاغ و زاغ و عقاب و طوطى نجس است؟

پاسخ: فضله پرندگان حرام گوشت نجس نیست.

سؤال 280. در رساله‏هاى عملیه آمده است که مدفوع حیوانات و پرندگان حرام گوشت نجس است آیا مدفوع

حیوانات حلال گوشت مانند، گاو، گوسفند و مرغ نجس است یا خیر؟

پاسخ: مدفوع حیوانات حلال گوشت از پرندگان و غیره و همچنین مدفوع پرندگان حرام گوشت پاک است.

سؤال 281. اگر نجاستى در اطراف یا داخل کاسه دستشویى باشد و آن‌جا با آب کر یا قلیل شسته شود ولى عین نجاست باقى بماند، آیا آن قسمتى که عین نجاست در آن نیست و آن آب به آن‌جا رسیده، پاک است یا نجس؟

پاسخ: مکانى که به آن آب نجس نرسیده باشد، محکوم به طهارت است.

سؤال 282. آیا اگر مهمانى یکى از اثاثیه‏هاى میزبانش را نجس کند، مطلع کردن میزبان واجب است؟

پاسخ: اطلاع دادن در غیر از خوردنى و آشامیدنى و ظرف‌هاى غذا، لازم نیست.

سؤال 283. آیا چیز پاکى که با متنجس برخورد نموده، نجس است یا خیر؟ در صورت نجس بودن، تا چند واسطه نجس است؟

پاسخ: چیزى که با عین نجس تماس یافته و نجس شده است، اگر باز با چیزى که پاک است تماس پیدا کند و یکى از آن‌ها تر باشد، ن چیز پاک را نجس مى‏کند، و باز این چیزى که بر اثر ملاقات با متنجس نجس شده است، اگر با چیز پاکى برخورد نماید، بنا بر احتیاط واجب آن را نجس مى‏کند، ولى این متنجس سوم هیچ چیزى را با ملاقات خود نجس نمى‏کند.

سؤال 284. آیا هنگام استفاده از کفشى که از پو*ست حیوان غیر مذکى ساخته شد، همیشه واجب است که پاها قبل از وضو شسته شوند؟ عده‏اى مى‏گویند که در صورت عرق کردن پا در کفش، شستن آن واجب است، و تجربه شده که پا در هر کفشى به مقدار کم یا زیاد، عرق مى‏کند. نظر جناب‌عالى در این‌باره چیست؟

پاسخ: اگر یقین دارد که کفش او از پو*ست حیوانى است که تذکیه نشده است و احراز شود که پا در کفش‏هاى مذکور عرق کرده، شستن پاها براى نماز واجب است، ولى در صورت شک در عرق کردن پاها یا شک در تذکیه حیوانى که کفش از پو*ست آن دوخته شده است، محکوم به طهارت است.

سؤال 285. کودکى که همیشه خود را نجس مى‏کند، دستِ تر، آب د*ه*ان و باقى‌مانده غذایش چه حکمى دارد؟

ودکانى که دستِ تر خود را بر پاهایشان مى‏گذارند، چه حکمى دارند؟

پاسخ: تا زمانى که یقین به نجاست آن حاصل نشده، حکم به پاکى مى‏شود.

سؤال 286. من مبتلا به بیمارى لثه هستم و طبق دستور پزشک باید همیشه آن را مالش دهم، این کار باعث سیاهى بعضى از قسمت‏هاى لثه‏ام مى‏شود مثل این‌که خونى در داخل آن جمع شده باشد. هنگامى که دستمال کاغذى روى آن مى‏گذارم رنگ دستمال قرمز مى‏شود، لذا اقدام به شستن دهانم با آب کر مى‏کنم، ولى خون منجمد، مدت زمانى باقى مى‏ماند و با شستن از بین نمى‏رود. بعد از قطع آب کر، آیا آبى که وارد د*ه*ان شده و به آن قسمت‏ها رسیده و سپس از د*ه*ان خارج شده، محکوم به نجاست است یا این‌که جزء آب د*ه*ان محسوب مى‏شود و محکوم به طهارت است؟

پاسخ: محکوم به طهارت است، هرچند احتیاط اجتناب از آن است.

سؤال 287. سؤال من این است که آیا غذایى که خورده‏ام و با اجزاى خون منجمد شده در لثه تماس پیدا کرده، نجس است یا خیر؟ در صورت نجس شدن، آیا فضاى د*ه*ان بعد از فرو بردن غذا، نجس باقى مى‏ماند؟

پاسخ: غذا در فرض مزبور محکوم به نجاست نیست و فرو بردن آن اشکال ندارد و فضاى د*ه*ان پاک است.

سؤال 288. مدتى است که شایع شده لوازم آرایشى را از ناف جنین که هنگام تولد از او جدا مى‏کنند و یا از جنین مرده مى‏سازند. ما گاهى از این لوازم استفاده کرده و حتى گاهى رُژ ل*ب خورده مى‏شود، آیا این‌ها نجس هستند؟

پاسخ: شایعه دلیل شرعى بر نجس بودن لوازم آرایشى نیست، و تا نجاست آن‌ها از راه شرعى احراز نشود، استفاده از آن‌ها اشکال

دارد.

سؤال 289. از هر لباس یا پارچه‏اى هنگام شستن، پرزهاى ریزى مى‏ریزد که اگر به طشت نگاه کنیم آن‌ها را مى‏بینیم. وقتى که طشت پر از آب و متصل به آب شیر است، اگر لباس را داخل طشت فرو ببریم آب از اطراف آن سرازیر مى‏شود. به علت وجود این تارها و پُرزهاى ریز در آبى که از طشت به بیرون مى‏ریزد، از آن آب احتیاط کرده و همه جا را تطهیر مى‏کنم. و یا وقتى لباس‌هاى نجس بچه‏ها را بیرون مى‏آورم، همه جاهایى را که لباس‌ها را در آن‌جا در آورده‏ام حتى اگر خشک هم باشد آب مى‏کشم زیرا فکر مى‏کنم تارها و پُرزهاى ریز در آن‌جا افتاده‏اند. آیا این احتیاط لازم است؟

پاسخ: لباسى که براى آب کشیدن در ظرفى گذاشته مى‏شود و آب لوله‏کشى روى آن ریخته شده و سراسر آن را فرا مى‏گیرد و از آن جدا شده و یا داخل آن جابجا مى‌شود، لباس و ظرف و آب و پرزهایى که از لباس جدا شده و بر روى آب دیده مى‏شود و همراه آب به بیرون مى‏ریزد، همگى پاک هستند. پُرزها یا غبارى هم که از لباس نجس جدا مى‏شود پاک هستند، مگر این‌که یقین حاصل شود که از قسمت نجس جدا شده‏اند، و به مجرد شک در اصل جدا شدن آن از لباس نجس یا نجس بودن محل آن، احتیاط لازم نیست.

سؤال 290. مقدار رطوبتى که باعث سرایت از چیزى به چیز دیگر مى‏شود، چه‌قدر است؟

پاسخ: ملاک رطوبت مسریه این است که به مقدارى باشد که رطوبت هنگام برخورد از جسم مرطوب به جسم دیگر سرایت کند.

سؤال 291. لباس‌هایى که به خشکشویى‏ها داده مى‏شود از نظر طهارت چه حکمى دارد؟ لازم به تذکر است که اقلیت‌هاى دینى (یهود ونصارى و...) هم لباس‌هاى خود را براى شستشو و اتو کردن به این خشکشویى‏ها مى‏دهند و مى‏دانیم که صاحبان این مکان‌ها براى شستن لباس‌ها از مواد شیمیایى استفاده مى‏کنند.

پاسخ: اگر لباس‌هایى که به خشکشویى‏ها داده مى‏شود از قبل نجس نباشند، محکوم به طهارت هستند، و تماس آن با لباس‌هاى پیروان اقلیت‌هاى دینى (اهل کتاب) باعث نجاست نمى‏شود.

سؤال 292. آیا لباس‌هایى که با لباسشویى تمام اتوماتیک شسته مى‏شود، پاک مى‏گردد یا خیر؟ نحوه کار این لباسشویى‏ها به این صورت است که در مرحله اول که لباس با آب مخلوط با پودر لباسشویى شسته مى‏شود،

مقدارى از آب و کف پودر بر شیشه درب لباسشویى و نوار پلاستیکى اطراف آن پاشیده مى‏شود، و در مرتبه دوم آب غساله شستشو کشیده شده ولى کف پودر، درب و نوار پلاستیکى اطراف آن را به‌طور کامل مى‏پوشاند. در مراحل بعدى ماشین لباسشویى لباس‌ها را در سه نوبت با آب قلیل مى‏شوید و از آن پس آب غساله بیرون کشیده مى‏شود، امیدواریم توضیح بفرمایید، لباس‌هایى که به این ترتیب شسته شده‏اند، پاک هستند یا خیر؟

پاسخ: اگر بعد از زوال عین نجاست، آب متصل به لوله در داخل ماشین لباسشویى به لباس‌ها و همه قسمت‏هاى داخل ماشین برسد و از آن جدا و خارج شود، محکوم به طهارت است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,991
لایک‌ها
2,978
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
458
Points
7
سؤال 294. آبى که از ماشین‏هاى حمل زباله شهرى در خیابان مى‏ریزد و گاهى بر اثر شدت باد به لباس مردم پاشیده مى‏شود، محکوم به طهارت است یا نجاست؟

پاسخ: آب مزبور محکوم به طهارت است، مگر این‌که فردى یقین پیدا کند که آن آب بر اثر برخورد با نجس، نجس شده است.

سؤال 295. آیا آب‌هایى که در چاله‏هاى موجود در خیابان‏ها جمع مى‏شود، پاک است یا نجس؟

پاسخ: این آب‌ها محکوم به طهارت هستند.

سؤال 296. رفت و آمدهاى خانوادگى با اشخاصى که به طهارت و نجاست در خوردن و آشامیدن و مانند آن اهمیت نمى‏دهند، چه حکمى دارد؟

پاسخ: به‌طور کلّى در مورد طهارت و نجاست، حکم دین اسلام این است که هر چیزى که یقین به نجاست آن نباشد، از نظر شرعى محکوم به طهارت است.

سؤال 297. استفراغ افراد زیر از جهت پاک یا نجس بودن، چه حکمى دارد؟

الف: طفل شیرخوار

ب: طفلى که هم شیر مى‏خورد و هم غذا

: انسان بالغ‏

پاسخ: در همه موارد پاک است.

سؤال 298: ملاقى شبهه محصوره چه حکمى دارد؟

پاسخ: اگر با بعضى از اطراف تماس پیدا کند، حکم متنجس را ندارد.

سؤال 299. شخصى که دین او مشخص نیست و از کشور دیگرى براى کار وارد کشور اسلامى شده و مغازه

غذیه فروشى دایر کرده و کار او فروش مواد خوراکى است، هنگام فروش، ماده غذایى با ب*دن او که رطوبت مسریه دارد تماس پیدا مى‏کند، آیا باید از او درباره دینش سؤال کرد یا این‌که اصل پاک بودن اشیاء جارى مى‏شود؟

پاسخ: سؤال از دین او واجب نیست و اصلِ طهارتِ اشیاء نسبت به وى و چیزى که با وجود رطوبت با ب*دن او در تماس است، جارى مى‏شود.

سؤال 300. اگر یکى از اعضاى خانواده یا شخصى که به منزل انسان رفت و آمد دارد به طهارت و نجاست اهمیت ندهد و باعث نجس شدن گسترده خانه و اثاثیه آن شود به‌طورى که شستن و آب کشیدن آن‌ها ممکن نباشد، تکلیف اهل منزل در این‌باره چیست؟ و با این فرض چگونه ممکن است که انسان پاک بماند، به‌خصوص در نماز که پاکى شرط صحّت‏ آن است؟ حکم شرعى در این مورد چیست؟

پاسخ: تطهیر تمام خانه لازم نیست و براى صحّت‏ نماز، پاک بودن لباس نمازگزار و محل گذاشتن پیشانى کافى است. نجاست خانه و اثاثیه آن موجب اثبات تکلیف بیشترى بر انسان غیر از لزوم رعایت طهارت در نماز و خوردن و آشامیدن، نمى‏شود.

احکام مسکرات‏

سؤال 301. آیا م*ش*رو*ب*ات الکلى نجس است؟

پاسخ: م*ش*رو*ب*ات م*ست‌کننده بنا بر احتیاط نجس است.

سؤال 302. آب انگورى که با آتش جوشیده شده و دو ثلث آن کم نشده است، ولى م*ست‌کننده نیست، چه حکمى دارد؟

پاسخ: خوردن آن حرام است، ولى نجس نیست.

سؤال 303. گفته مى‏شود که اگر مقدارى غوره براى گرفتن آب آن جوشانده شود و همراه آن یک یا چند حبه انگور باشد، آن‌چه بعد از جوشاندن باقى مى‏ماند، حرام است. آیا این سخن صحیح است؟

پاسخ: اگر حبه‏هاى انگور بسیار کم باشد و آب آن در آب غوره مستهلک شود، به‌طورى که آب انگور بر آن صدق نکند، حلال است. ولى اگر حبه‏هاى انگور به تنهایى به وسیله آتش جوشانده شود، خوردن آن حرام است.

سؤال 304. امروزه از ا*ل*ک*ل که در واقع مسکراست براى ساخت بسیارى از داروها به‌خصوص داروهاى نوشیدنى، عطرها بویژه انواع ادکلن‏هایى که از خارج وارد مى‏شوند، استفاده مى‏کنند. آیا به افراد آگاه یا جاهل به مسأله اجازه خرید و فروش و استفاده و بهره‏گیرى‌هاى دیگر از آن‌ها را مى‏دهید؟

پاسخ: ا*ل*ک*ل‏هایى که معلوم نیست در اصل از اقسام مایعات م*ست‌کننده باشند، محکوم به طهارت هستند، و خرید و فروش و استعمال مایعاتى که با آن‌ها مخلوط شده‏اند اشکال ندارد.

سؤال 305. آیا استفاده از ا*ل*ک*ل سفید براى ضد عفونى کردن دست و لوازم پزشکى مثل دماسنج و غیر آن به‌خاطر استفاده از آن‌ها در امور پزشکى و درمان توسط پزشک یا تیم پزشکى جایز است؟ ا*ل*ک*ل سفید همان ا*ل*ک*ل پزشکى است که قابل نوشیدن هم هست، آیا نماز خواندن با لباسى که یک یا چند قطره از این ا*ل*ک*ل بر آن ریخته شده، جایز است؟

پاسخ: اگر از الکلى باشد که در اصل مایع نیست، هرچند م*ست‌کننده هم باشد، محکوم به طهارت است و نماز با لباسى که با این ا*ل*ک*ل برخورد کرده صحیح است و احتیاجى به تطهیر ندارد. ولى اگر از ا*ل*ک*ل مایع بالاصاله و بر حسب تشخیص اهل فن م*ست‌کننده باشد، بنا بر احتیاط نجس است و نماز با ب*دن یا لباسى که با آن برخورد کرده، موقوف بر تطهیر است؛ لیکن استفاده از آن جهت ضد عفونى کردن ادوات پزشکى و مانند آن اشکال ندارد.

سؤال 306. ماده‏اى است به نام «کفیر» که در صنایع غذایى و داروسازى کاربرد دارد. هنگام تخمیر 5٪ یا 8٪ ا*ل*ک*ل در ماده به‌دست آمده بوجود مى‏آید. این مقدار ا*ل*ک*ل سبب هیچ نوع مستى در مصرف کننده نمى‏شود. آیا از نظر شرعى استفاده از این ماده مانعى دارد یا خیر؟

پاسخ: اگر ا*ل*ک*ل موجود در ماده به‌دست آمده فى‌نفسه م*ست‌کننده باشد، بنا بر احتیاط نجس و حرام است، هرچند به علت کمى آن و مخلوط شدن با ماده به‌دست آمده، نسبت به مصرف کننده مسکر نباشد، ولى اگر شک داشته باشیم که فى‌نفسه م*ست‌کننده و یا در اصل مایع است، حکم متفاوت مى‏شود.

سؤال 307. 1. آیا ا*ل*ک*ل اتیلیک نجس است یا خیر؟ (ظاهراً این ا*ل*ک*ل در همه م*ست کننده‏ها وجود دارد و سبب مستى است).

2. ملاک نجس بودن ا*ل*ک*ل چیست؟

3. روشى که م*ست‌کننده بودن م*ش*رو*ب را ثابت کند، کدام است؟

پاسخ: 1. هر یک از اقسام ا*ل*ک*ل که م*ست‌کننده و در اصل مایع باشد، بنا بر احتیاط نجس‏ است.

2. ملاک نجاست ا*ل*ک*ل این است که م*ست‌کننده و در اصل مایع باشد.

3. اگر خود مکلّف یقین نداشته باشد، خبردادن اهل خبره مورد اطمینان کافى است.

سؤال 308. نوشابه‏هاى موجود در بازار که بعضى از آن‌ها مانند کوکاکولا و پپسى کولا و... در داخل تولید مى‏شوند و گفته مى‏شود که مواد اصلى آن‌ها از خارج وارد مى‏گردد و احتمال دارد از ا*ل*ک*ل در آن‌ها استفاده شده باشد، چه حکمى دارد؟

پاسخ: پاک و حلال است، مگر این‌که مکلّف شخصاً یقین حاصل کند که آن‌ها با ا*ل*ک*ل م*ست کننده‏اى مخلوط‌اند که در اصل مایع است.

سؤال 309. آیا اساساً هنگام خرید مواد غذایى، لازم است تحقیق شود که فروشنده یا سازنده غیر مسلمان کالا آن‌ها را لمس کرده و یا در ساخت آن‌ها ا*ل*ک*ل به‌کار برده است یا خیر؟

پاسخ: سؤال و تحقیق لازم نیست.

سؤال 310. اینجانب اقدام به ساخت «اسپرى اتروپین سولفات» کرده‏ام که ا*ل*ک*ل نقش اساسى در ترکیب فرمول دارویى آن دارد، به‌طورى که اگر ا*ل*ک*ل به ترکیب مذکور اضافه نشود، ساخت آن اسپرى ممکن نیست و از جهت عملى هم این اسپرى ضد گازهاى شیمیایى و جنگى اعصاب است که براى محافظت از نیروهاى اسلام در برابر آن‌ها کاربرد دارد. آیا از نظر جناب‌عالى استفاده از ا*ل*ک*ل به ترتیب مذکور در صنعت داروسازى، شرعاً جایز است
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,991
لایک‌ها
2,978
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
458
Points
7
301. آیا م*ش*رو*ب*ات الکلى نجس است؟

پاسخ: م*ش*رو*ب*ات م*ست‌کننده بنا بر احتیاط نجس است.

سؤال 302. آب انگورى که با آتش جوشیده شده و دو ثلث آن کم نشده است، ولى م*ست‌کننده نیست، چه حکمى دارد؟

پاسخ: خوردن آن حرام است، ولى نجس نیست.

سؤال 303. گفته مى‏شود که اگر مقدارى غوره براى گرفتن آب آن جوشانده شود و همراه آن یک یا چند حبه انگور باشد، آن‌چه بعد از جوشاندن باقى مى‏ماند، حرام است. آیا این سخن صحیح است؟

پاسخ: اگر حبه‏هاى انگور بسیار کم باشد و آب آن در آب غوره مستهلک شود، به‌طورى که آب انگور بر آن صدق نکند، حلال است. ولى اگر حبه‏هاى انگور به تنهایى به وسیله آتش جوشانده شود، خوردن آن حرام است.

سؤال 304. امروزه از ا*ل*ک*ل که در واقع مسکراست براى ساخت بسیارى از داروها به‌خصوص داروهاى نوشیدنى، عطرها بویژه انواع ادکلن‏هایى که از خارج وارد مى‏شوند، استفاده مى‏کنند. آیا به افراد آگاه یا جاهل به مسأله اجازه خرید و فروش و استفاده و بهره‏گیرى‌هاى دیگر از آن‌ها را مى‏دهید؟

پاسخ: ا*ل*ک*ل‏هایى که معلوم نیست در اصل از اقسام مایعات م*ست‌کننده باشند، محکوم به طهارت هستند، و خرید و فروش و استعمال مایعاتى که با آن‌ها مخلوط شده‏اند اشکال ندارد.

سؤال 305. آیا استفاده از ا*ل*ک*ل سفید براى ضد عفونى کردن دست و لوازم پزشکى مثل دماسنج و غیر آن به‌خاطر استفاده از آن‌ها در امور پزشکى و درمان توسط پزشک یا تیم پزشکى جایز است؟ ا*ل*ک*ل سفید همان ا*ل*ک*ل پزشکى است که قابل نوشیدن هم هست، آیا نماز خواندن با لباسى که یک یا چند قطره از این ا*ل*ک*ل بر آن ریخته شده، جایز است؟

پاسخ: اگر از الکلى باشد که در اصل مایع نیست، هرچند م*ست‌کننده هم باشد، محکوم به طهارت است و نماز با لباسى که با این ا*ل*ک*ل برخورد کرده صحیح است و احتیاجى به تطهیر ندارد. ولى اگر از ا*ل*ک*ل مایع بالاصاله و بر حسب تشخیص اهل فن م*ست‌کننده باشد، بنا بر احتیاط نجس است و نماز با ب*دن یا لباسى که با آن برخورد کرده، موقوف بر تطهیر است؛ لیکن استفاده از آن جهت ضد عفونى کردن ادوات پزشکى و مانند آن اشکال ندارد.

سؤال 306. ماده‏اى است به نام «کفیر» که در صنایع غذایى و داروسازى کاربرد دارد. هنگام تخمیر 5٪ یا 8٪ ا*ل*ک*ل در ماده به‌دست آمده بوجود مى‏آید. این مقدار ا*ل*ک*ل سبب هیچ نوع مستى در مصرف کننده نمى‏شود. آیا از نظر شرعى استفاده از این ماده مانعى دارد یا خیر؟

پاسخ: اگر ا*ل*ک*ل موجود در ماده به‌دست آمده فى‌نفسه م*ست‌کننده باشد، بنا بر احتیاط نجس و حرام است، هرچند به علت کمى آن و مخلوط شدن با ماده به‌دست آمده، نسبت به مصرف کننده مسکر نباشد، ولى اگر شک داشته باشیم که فى‌نفسه م*ست‌کننده و یا در اصل مایع است، حکم متفاوت مى‏شود.

سؤال 307. 1. آیا ا*ل*ک*ل اتیلیک نجس است یا خیر؟ (ظاهراً این ا*ل*ک*ل در همه م*ست کننده‏ها وجود دارد و سبب مستى است).

2. ملاک نجس بودن ا*ل*ک*ل چیست؟

3. روشى که م*ست‌کننده بودن م*ش*رو*ب را ثابت کند، کدام است؟

پاسخ: 1. هر یک از اقسام ا*ل*ک*ل که م*ست‌کننده و در اصل مایع باشد، بنا بر احتیاط نجس‏ است.

2. ملاک نجاست ا*ل*ک*ل این است که م*ست‌کننده و در اصل مایع باشد.

3. اگر خود مکلّف یقین نداشته باشد، خبردادن اهل خبره مورد اطمینان کافى است.

سؤال 308. نوشابه‏هاى موجود در بازار که بعضى از آن‌ها مانند کوکاکولا و پپسى کولا و... در داخل تولید مى‏شوند و گفته مى‏شود که مواد اصلى آن‌ها از خارج وارد مى‏گردد و احتمال دارد از ا*ل*ک*ل در آن‌ها استفاده شده باشد، چه حکمى دارد؟

پاسخ: پاک و حلال است، مگر این‌که مکلّف شخصاً یقین حاصل کند که آن‌ها با ا*ل*ک*ل م*ست کننده‏اى مخلوط‌اند که در اصل مایع است.

سؤال 309. آیا اساساً هنگام خرید مواد غذایى، لازم است تحقیق شود که فروشنده یا سازنده غیر مسلمان کالا آن‌ها را لمس کرده و یا در ساخت آن‌ها ا*ل*ک*ل به‌کار برده است یا خیر؟

پاسخ: سؤال و تحقیق لازم نیست.

سؤال 310. اینجانب اقدام به ساخت «اسپرى اتروپین سولفات» کرده‏ام که ا*ل*ک*ل نقش اساسى در ترکیب فرمول دارویى آن دارد، به‌طورى که اگر ا*ل*ک*ل به ترکیب مذکور اضافه نشود، ساخت آن اسپرى ممکن نیست و از جهت عملى هم این اسپرى ضد گازهاى شیمیایى و جنگى اعصاب است که براى محافظت از نیروهاى اسلام در برابر آن‌ها کاربرد دارد. آیا از نظر جناب‌عالى استفاده از ا*ل*ک*ل به ترتیب مذکور در صنعت داروسازى، شرعاً جایز است؟

پاسخ: اگر ا*ل*ک*ل م*ست‌کننده‏اى باشد که در اصل مایع است، حرام و بنا بر احتیاط نجس است، ولى استفاده از آن به عنوان دارو در هیچ‌یک از حالات اشکال ندارد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا