احکام احکام خمس

  • نویسنده موضوع hasti
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 4
  • بازدیدها 197
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,991
لایک‌ها
2,978
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
458
Points
7
محاسبه خمس:

به طور کلی خمس به پس اندازی تعلق می گیرد که یک سال در نزد شخص مانده و به مصرف نیازهای زندگی شخص نرسیده باشد. منظور از پس انداز پولی نیست که از مخارج زندگی زیاد آمده است، بلکه شامل آن چه از برنج و حبوبات و مایحتاج دیگری که اضافه آمده هم می شود. خمس این موارد را هم باید پرداخت، حال اگر ممکن است از خود آن و یا قیمت آن.



- چیزهایی كه مورد نیاز انسان است و با استفاده عین آن از بین نمی رود مانند وسایل زندگی، از قبیل فرش، یخچال و...، وسیله نقلیه و... هر چند سال هم بر آن بگذرد، خمس به آنها تعلق نمی گیرد.



- کسی که درآمد تدریجی و منظم دارد، باید برای خود سال خمسی تعیین کند؛ یعنی یک روز را قرار دهد که در آن روز ببیند چقدر پس انداز دارد (در سال اول) و یا چه مقدار بر پس اندازش از سال گذشته اضافه شده است (در سالهای بعد) و خمس یعنی یک پنجم آن که باید آن را به مرجع تقلیدش یا کسی که او مجاز بداند، بدهد.



- اگر از در آمد چیزی که به آن احتیاج نداشته اید خریداری نموده اید و یک سال از خرید آن گذشته ، باید خمس آن را بپردازید .



- اگر وسایل زندگی و چیزهای دیگری که به آنها احتیاج دارید مطابق نیاز و جایگاه اجتماعی خریداری نموده؛ برای مثال خانه ای مناسب نیازی که دارد و نه بیشتر خریده است، در این صورت باید به دو مطلب توجه شود :

1 ) اگر آن را در بین سالی که در آن سال در آمد داشته خریداری نموده، لازم نیست ‏خمس آنها را بپردازد. ( توجه بفرمایید که منظور از سال، سال خمسی می باشد که زمان آغاز آن، همان وقتی است که اولین در آمد را به دست آورده اید ).



2 ) اگر نمی داند که در بین سال آن را خریداری نموده است یا بعد از تمام شدن سال، بنابر احتیاط واجب باید با حاکم شرع ( افرادی که از طرف مرجع تقلید شخص اجازه دارند تا مسائل اینگونه را حل کنند ) مصالحه کند.



- در صورتی که می داند وسایل زندگی را با پولی که پرداخت خمس آن واجب بوده خریداری کرده است، پرداخت خمس آن واجب است .



به طور کلی خمس به پس اندازی تعلق می گیرد که یک سال در نزد شخص مانده و به مصرف نیازهای زندگی شخص نرسیده باشد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,991
لایک‌ها
2,978
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
458
Points
7
پرسش و پاسخ پیرامون خمس

پاسخ های ارائه شده بنابر نظر مقام معظم رهبری می باشد.





1. سال خمسی چگونه تعیین میشود؟

پاسخ : تعیین سال خمسی امری قراردادی نیست بلکه امری واقعی است و اول سال خمسی هر شخص مساوی با اولین در آمد او می باشد.



2. من و شوهرم پولی را برای خرید خانه در بانک گذاشته ایم و الان 2 سال می گذرد ولی پولمان به قدری نیست که بتوانیم با آن خانه بخریم آیا به این پول خمس تعلق می گیرد؟

پاسخ : سود پس انداز شده اگر برای صرف در احتیاجات زندگی باشد و در آینده نزدیک دو تا سه ماه بعد از پایان سال خمسی در همان مورد صرف شود، پرداخت آن واجب نیست ولی اگر بیش از این زمان شود پرداخت خمس آن واجب است و در فرض سوال پرداخت آن بر شما واجب است.



3. چنانچه مبلغ پس انداز شده به طلا تبدیل شده باشد باز هم پرداخت خمس واجب است؟

پاسخ : آری ، با گذشت سال، خمس دارد.



4. آیا میتوانم پس اندازم را که جهت خرید خانه پس انداز کرده ام را به همسرم هدیه بدهم تا به آن خمس تعلق نگیرد؟

پاسخ : انجام چنین کاری برای فرار از خمس اشکال دارد و نمی توانید چیزی را سوری هدیه کنید و اهدا باید واقعی باشد. توجه بفرمایید که پرداخت وجوهات شرعی باعث کم شدن اموال شما نمی شود و هیچ کسی تا کنون به دلیل پرداخت خمس و زکات از پیشرفت اقتصادی محروم نشده، بلکه به عکس این مطلب صادق است.



5. به هدایایی که در هنگام عقد به ما داده اند خمس تعلق می گیرد؟

پاسخ : به هدیه و بخشش خمس تعلق نمی گیرد.



6. به وام هایی که بعد از ازدواج دریافت کرده ایم و ممکن است تا بیش از یکسال در حساب بانکی ما بماند خمس تعلق می گیرد؟

پاسخ : وام خمس ندارد، مگر این که عین آن پول موجود باشد و سال بر آن بگذرد، که در این صورت هم فقط به مقداری که اقساطش پرداخت شده، خمس تعلق می گیرد و بقیه خمس ندارد.



7. پولی که سال 87 بابت عمره در بانک گذاشتیم تا الان که سال 89 است نوبت مشرف شدن ما را اعلام کردند. آیا به این پول خمس تعلق می گیرد؟

پاسخ : اصل سپرده اگر از در آمد کسب بوده و خمس آن داده نشده خمس دارد اما سود ‏حاصله اگر پیش از سال عزیمت به سفر حج قابل وصول نبوده جزء در آمد سال ‏وصول محسوب می‌شود که اگر در همان سال هزینه سفر حج شود خمس ندارد.



8. آیا میتوان پول خمس را برای ساخت مسجد یا حسینیه در مکانی که احتیاج است خرج کرد؟

پاسخ : خیر، بدون اجازه از دفتر یا نماینده مرجع تقلید، نمی توان در خمس تصرف نمود و جایز نیست.



9. آیا خمس به مال کسی که تحت تکلف پدر و مادر است و با انجام یک پروژه یا 3 ماه تدریس مبلغی پول دریافت کرده و در آمد غیرثابت دارد تعلق می گیرد؟

پاسخ : صرف تحت تکفل بودن دلیل بر ندادن خمس نیست. لذا از اولین درآمدتان و یا همان درآمد غیردائم اگر یکسال بگذرد و مصرف نشود خمس به آن تعلق می گیرد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,991
لایک‌ها
2,978
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
458
Points
7
چه موقع خمس به طلا تعلق می‌گیرد؟
جواب: اگر طلا را از پولی كه خمس به آن تعلق گرفته بخرند و یا مورد استفاده قرار نگیرد یا مازاد بر شأن باشد خمس دارد اما اگر از انگشتر و النگو استفاده می‌كنید و زیادتر از شأن شما نیست خمس ندارد. و همین طور اگر كسی آن طلا را به شما بخشیده باشد خمس ندارد. (استفتائات امام(ره) ج1، ص375، س94)

سوال: كسی با سختی سرمایه‌ای را تهیه كرده است كه اگر خمس آن را بدهد با بقیه آن نمی‌تواند كاری كه با آن می‌خواهد امرار معاش كند شروع نماید چه وقت باید خمس این سرمایه را بدهد؟
جواب: اگر با دادن خمس نمی‌تواند امرار معاش نماید خمس ندارد. (استفتائات امام(ره) ج1، ص355، س35).

سوال: در چه مواقع خمس را به صورت یک چهارم حساب می‌کنند؟
خمس؛ در شرع مقدس اسلام همان یک پنجم از اموال است؛ کسی که خمس مالش را می‌خواهد در انتهای سال خمسی اش محاسبه و پرداخت کند، باید از همان مالی که خمسش را محاسبه کرده است، این مقدار خمس را پرداخت کند. به عنوان مثال اگر یک میلیون پول دارد که خمس آن دویست هزار تومان می باشد، باید این دویست هزار تومان را از همان یک میلیون؛ پرداخت کند. اگر چنین نکرد؛ بلکه با ورود به سال آینده خمسی،(مثلا روز بعد از انتهای سال خمسی گذشته) پولی به دستش آمد که جزء در آمد این سال جدید است، و خمسش(دویست هزار تومان) را از این پول پرداخت کرد، چون خمس سال گذشته اش را از در آمد امسالش پرداخت کرده و طبیعتاً در انتهای سال خمسی جدید به همین مقدار که به عنوان خمس پرداخت کرده(دویست هزار تومان) از سرمایه اش کم می شود؛ بنابراین باید خمس این دویست هزار تومان را هم پرداخت کند؛ با توجه به این مورد و جهت تسهیل در محاسبه خمس؛ گفته شده است، در این صورت؛ خمس پرداختی باید یک چهارم محاسبه شود، یعنی به جای آن که یک میلیون تومان؛ تقسیم بر پنج شود(تا خمسش محاسبه شود)، تقسیم بر چهار می شود تا خمس این دویست هزار تومان نیز محاسبه شود.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
اگر بخواهید خمس سال قبل را با درآمد سال جاری‌ بدهید باید علاوه بر مبلغ خمس سال قبل خمس درآمد سال جاری‌ را که قصد پرداخت آن را دارید بپردازید که نتیجه آن پرداخت یک چهارم است.



حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر پرداخت خمس از پول های غیر از عین پولی که خمس به آن تعلق گرفته باشد پرداخت شود.



حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
خمس در شرع یک پنجم است اما در صورتی که از درآمد همان سال بخواهد خمس پرداخت کند، خمس خود آن پول را هم باید حساب کند که موقع محاسبه یک چهارم می شود.

سوال: آیا به شهریه طلاب خمس تعلق می‌گیرد؟
جواب: طبق نظر مرحوم امام و برخی دیگر از مراجع شهریه خمس ندارد. (استفتائات امام(ره) ج1، ص203 و 205 ـ جامع المسائل آیة الله فاضل لنكرانی ره، ج1، س812 ـ ترجمه اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری، چاپ وزیری، س1027).



چند استفتاء از آیة الله خامنه ای دام ظله:
سوال: آیا به طلایى که شوهر براى همسرش مى‏خرد، خمس تعلّق مى‏گیرد؟
ج: اگر به مقدار متعارف و مناسب شأن او باشد، از موونه سال محسوب مى‏شود و خمس ندارد.

سوال: آیا به پولى که براى خرید کتاب از نمایشگاه بین‏المللى کتاب در تهران قبل از تحویل آن پرداخت شده، ولى هنوز کتاب ها ارسال نشده است، خمس تعلّق مى‏گیرد؟
ج: اگر کتاب هاى مزبور، مورد نیاز و به مقدار متناسب با شأن عرفى شخص باشد، خمس ندارد.

سوال: اگر فردى زمین دومى که مناسب شأن او و مورد نیاز جهت ساختمان مسکن براى عائله اوست داشته باشد، ولى در طول سال خمسى قدرت ساخت آن را ندارد و یا در یک سال نمى‏تواند آن را تکمیل کند، آیا پرداخت خمس آن بر او واجب است؟
ج: در عدم وجوب خمس، در زمینى که براى ساخت مسکن بدان نیاز دارد، فرقى بین اینکه یک قطعه باشد یا چند قطعه، و یا یک مسکن باشد یا چند مسکن، وجود ندارد، بلکه ملاک، صدق عنوان نیاز به آن به مقتضاى موقعیت و شأن عرفى وى و همچنین وضع مالى او براى ساخت تدریجى آن است
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,991
لایک‌ها
2,978
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
458
Points
7
سوال: آیا به جهیزیه یا پولی که برای آن کنار می گذ ارند، خمس تعلّق می گیرد؟
امام خمینی(ره):
جهیزیه: اگر انسان نتواند یک جا جهیزیه دختر را تهیه کند و مجبور باشد که هر سال مقداری از آن را تهیه نماید یا در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند به طوری که تهیه نکردن آن عیب است؛ چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه بخرد، خمس ندارد. ولی اگر پول کنار بگذارد خمس دارد.

(تحریر الوسیله، 1408 هـ ق، ج1، ص 359 و 360، م 177 )

(توضیح المسائل، 1385، ص 253، م 1777)

(استفتائات، 1380، ج1، ص 353، س 28)



آیة الله بهجت(ره):
جهیزیه: تهیه جهیزیه در سال هایی که دختر در معرض شوهر نمودن است، خمس ندارد.

پول آن: اگر پولی را برای تهیه جهیزیه پس انداز نماید در صورتی که با آن پول در یک مرتبه نمی شود تمام آن را خرید و در مدت کمی مثلاً دو یا سه سال می تواند آن چیز را بخرد و عرفاً می گویند محتاج به آن چیز است، خمس ندارد.

(استفتائات، 1386، ج 3، ص 35 و 36، س 3498 و 3499)

(توضیح المسائل، 1381، ص 272، م 1391)



آیة الله تبریزی(ره):
جهیزیه: اگر انسان در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند. چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه ای بخرد و از شأنش هم زیاد نباشد، بنابر احتیاط لازم خمس آن را بدهد و اگر از شأنش زیاد باشد یا از منافع آن سال در سال بعد جهیزیه تهیه نماید، باید خمس آن را بدهد و آنچه را قبل از سال بلوغ دختر به او تملیک کرده اند تخمیس آن بر دختر حتی بعد از بلوغ واجب نیست.

پول آن: چنانچه پول جهیزیه نگهداری شود و از آن سال بگذرد، خمس آن باید داده شود.

(توضیح المسائل، 1383، ص 263، م 1786)

(استفتائات، 1385، ج2، ص 153،س 714)

(استفتائات، 1385، ج2، ص 177، م 821)



آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر به علت عدم توانایی از تهیه یکباره آن هنگام نیاز، ناگزیر از تهیه تدریجی و نگهداری آن برای زمان احتیاج باشید و مقدار آن هم به اندازه شان عرفی شما باشد، که در این صورت جز موونه محسوب می شود و خمس ندارد.

پول آن: اگر پول جهیزیه را کنار می گذارند باید سر سال، خمس آن پرداخت شود، مگر آن که بخواهند در آینده نزدیک صرف خرید لوازم ضروری ازدواج نمایند و با پرداخت خمس آن نتوانند باقیمانده لوازم مورد حاجت را تهیه کنند.

(اجویة الاستفتائات، 1387، ص 191، با استفاده از س 918 و ص 189 با استفاده از س 906)



آیة الله خوئی(ره):
جهیزیه: اگر انسان در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه ای بخرد و از شأنش زیاد نباشد، خمس آن را لازم نیست بدهد و اگر از شانش زیاد باشد یا از منافع آن سال در سال بعد جهیزیه تهیه نماید، باید خمس آن را بدهد.

پول آن: اگر پول را کنار بگذارد و از آن سال بگذرد خمس دارد.

(توضیح المسائل، 1371، ص 299، م 1786)

(استفتائات، 1381، ص 123 و 124، س 399)

(استفتائات، 1381، ص 123 و 124، با استفاده از س 399)



آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر متعارف چنین باشد که انسان جهیزیه دخترش را در سال های متعدد، تدریجاً تهیه کند و تهیه نکردن جهیزیه منافی شانش باشد هر چند از جهت این که نتواند در وقتش تهیه کند، اگر در بین سال از منافع آن سال مقداری جهیزیه بخرد که از شأنس زیاد نباشد و عرفاً تهیه آن مقدار در یک سال جزء مصارف سالیانه متعارف او شمرده شود، خمس آن را لازم نیست بدهد.

سوال: در صورتی که انسان نتواند یک دفعه جهیزیه را تهیه کند، آیا به پولی که برای خرید آن کنار می گذارد، خمس تعلّق می گیرد؟
خمس دارد.

(توضیح المسائل، 1425 هـ ق، ص 1747 ، م 1747)

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)



آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
کسی که برای تأمین مخارج زندگی در سال های آینده همچون جهیزیه دختر یا خرید منزل، لازم است پولی یا ج*نس*ی را کنار بگذارد و بدون این کار نتواند در سال های آینده مخارج خود را تأمین کند؛ پول یا ج*نس*ی را که کنار می گذارد خمس ندارد.

(المسائل الشرعیه، 1428، هـ ق، ص 387، م 1785)

(توضیح المسائل، 1383، ج2، ص 11، م 1786)



آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر جهیزیه در وقتی تهیه شود که دختر در معرض ازدواج است و اتفاقاً چند سال بگذارد و شوهر نکرده باشد خمس ندارد ولی اگر مثلاً دختر در سن پنج سالگی باشد و تدریجاً برای او جهیزیه بخرند خمس دارد.

پول آن: اگر تهیه بعض اقلام جهیزیه بدون کنار گذاشتن پول که قهراً سال هم بر آن می گذرد و برای شخص یک جا خریدن ممکن نباشد در این صورت به پولی که جهت تهیه آن کنار گذاشته خمس تعلّق نمی گیرد.

(جامع الاحکام، 1382، ج1، ص 207، س 748 و 750)



آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
جهیزیه: اگر انسان نتواند یک جا تهیه کند و مجبور باشد که هر سال مقداری از آن را تهیه نماید و یا در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه کنند و تهیه آن مورد حاجت باشد خمس ندارد.

پول آن: اگر برای تهیه جهیزیه مورد نیاز و در حد شأن راهی غیر از این نداشته باشید و در موقع نیاز نتوانید تهیه کنید، در این صورت خمس به آن تعلّق نمی گیرد.

(توضیح المسائل، 1384، ص 296، م 1829)

(جامع المسائل، 1379، ج 1، ص 187، م 743)

(جامع المسائل، 1379، ج 1، ص 188، س 746)



آیة الله گلپایگانی(ره):
جهیزیه: اگر موقعی که دختر در معرض ازدواج است اجناس به عنوان جهیزیه مورد حاجت او خریداری نمایند خمس به آن تعلّق نمی گیرد اگر چه سال بر آن بگذرد.

پول آن: اگر پول کنار بگذارند خمس به آن تعلّق می گیرد.

(مجمع المسائل، 1411هـ ق، ج1، ص 337، س 173 و با استفاده از س 171و 172)



آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
جهیزیه: در مناطقی که اگر جهیزیه را قبلاً تهیه نکنند عیب است و یا این که تهیه آن جز به صورت تدریجی مشکل است، خمس ندارد. در غیر این صورت خمس دارد.

پول آن: اگر پول کنار بگذارند خمس به آن تعلّق می گیرد، اما اگر زیاد در زحمت باشد، خمس آن را به آن ها می بخشیم. (برای کسانی که از نظر موقعیت مالی، ضعیف هستند.)

(توضیح المسائل، 1386، ص 281، م 1500)

(استفتائات، 1383، ج 3، ص 112، س 334)



آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر در منطقه ای باشد که معمولاً جهیزیه دختر را به تدریج تهیه می کنند به این معنا هر سال مقداری از آن را تهیه می کنند چنانچه در بین سال از منافع آن، جهیزیه بخرد و از شأنش زیاد نباشد، لازم نیست خمس آن را بدهد.

پول آن: اگر نمی تواند وسائل جهیزیه را از درآمد بین سال خریداری نماید و به اندازه احتیاج و متعارف باشد، خمس ندارد.

(توضیح المسائل، 1386، ص 253، م 1773)

(هزار و یک مساله فقهی، 1383، ج1، ص 84، س 294
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

hasti

مدیر بازنشسته دین و مذهب
مقام‌دار بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-06-24
نوشته‌ها
1,991
لایک‌ها
2,978
امتیازها
93
سن
27
کیف پول من
458
Points
7
ایت الله گلپایگانی

662- اگر شخصی با پول مخمّس زمینی را برای کشاورزی خرید، و قیمت سوقیّه آن بالا رفت، ولی بعداً زمین تبدیل به زمین بایر و ساختمانی شد و آن را فروخت، آیا اضافه قیمتِ آن در وقتی که می‌فروشد خمس دارد؟

جواب: در فرض مذکور چنانچه زمین کشاورزی مخمس از معرض استفاده جهت کشاورزی خارج شده و بایر مانده و برای ساختمان قابل استفاده بوده و بفروش رفته است ترقی قیمت آن از روز خرید جزء فوائد سال است و در صورتی که بین سال به مصرف مؤونه برسد خمس ندارد.

سؤال 663- شخصی با مبلغی پس از تخمیس بخریدن قطعه‌ای زمین و چاه آب برای زرع بخاطر گذران معیشت خود و عائله خود اقدام نمود پس از چند سال آن مزرعه را فروخت البته بمبالغی بیش از قیمت خرید اوّلیه سؤال این است آیا وجه بدست آمده از فروش خمس مجدّدی به آن تعلّق می‌گیرد؟

جواب: در فرض سؤال ترقی قیمت بعد از فروش اگر در بین سال فروش صرف مؤونه شود خمس ندارد و اگر تا آخر سال صرف نشود و باقی بماند باید خمس باقیمانده را بدهد.

سؤال 664- اگر با قناعت و امساک و آینده‌نگری به مرور چندین سال از درآمد حاصله چندین قطعه زمین خریدم الآن جهت حساب خمس آیا لازم است آنها را حساب کنم و آیا به قیمت خرید و یا به قیمت روز؟

جواب: در فرض سؤال، به قیمت خرید کافی است. و اللّه العالم.

سؤال 665- آیا زمین کشاورزی خمس دارد یا خیر؟

جواب: حکم سرمایه را دارد اگر از درآمد سال تهیه شده خمس مبلغ خرید را بپردازید. و اللّه العالم.

سؤال 666- شخصی که سال خمسی ندارد فقط در فصل برداشت محصولات کشاورزی هر چه از قبیل گندم، برنج، ارزن و غیره اضافه داشته آن را پرداخت می‌کرده حالا می‌خواهد سال خمسی قرار بدهد و مقداری برنج اضافه دارد آیا با توجه به اینکه وقت برداشت محصولات نرسیده می‌تواند آن برنج‌ها را حساب نکند و یا باید کل موجودی و دارایی را محاسبه کند؟

جواب: اگر سال بر برنج‌های موجود نگذشته می‌تواند به مقدار خوراک خود و عائله‌اش تا بدست آمدن محصول کسر کند و خمس بقیه را بدهد. و اللّه العالم.

سؤال 667- این جانب ساکن توابع شهرستان تویسرکان در دوران مالکیت کشاورز بودم، بعد از دوران مالکیّت، دولت ملک را بصورت قسطی به ما فروخته است و ما هم قسطهای آنها را پرداخت نموده‌ایم، اکنون نیز همان زمینها را کشت میکنیم و امرار معاش می‌کنیم (خمس کلیّه محصولها نیز هر سال در صورت زیاد آمدن مؤونه داده شده است) حال آیا خود این زمینها خمس دارند یا خیر؟

جواب: اگر زمینها را از مالک شرعی آن خریده باشید ملک شماست و اگر از مالک شرعی نخریده باشید به ملک مالک شرعی آن باقی است و در هر صورت همان خمس مبلغی را که در برابر آن زمینها پرداخته‌اید بپردازید در جهت خمس کافی است. و اللّه العالم.

سؤال 668- کشاورزانی هستیم که با وامی که از دولت به ما داده می‌شود، چاه عمیق حفر نموده و با اقساط، سال به سال وام آن را می‌پردازیم و سال خمس نیز داریم، آیا این چاه و موتور آب آن جزو سرمایه زراعت است که در بین هر سال که از اقساط وام را می‌دهیم سر سال باید آن را حساب نموده و خمس آن را بدهیم؟ یا پس از تمام شدن اقساط، مجموع آن را حساب نموده خمس آن را بدهیم یا این که اصلًا به آن خمس تعلق نمی‌گیرد؟

جواب: سر هر سال خمس مبلغ قسط را بپردازید. و اللّه العالم.

سؤال 669- زمینهائی را خریده برای کشاورزی، آیا اصل زمین و ترقی قیمت آن خمس دارد یا نه؟

جواب: در صورتی که اصل زمین با عین عوائدی که خمس آن داده نشده خریده شده خمس قیمت فعلی زمین را بدهید و در صورتی که بذمه خریده‌اید اداء خمس قیمت خرید کافی است و ترقی قیمت تا وقتی که زمین فروخته نشده خمس ندارد. و اللّه العالم.

سؤال 670- فردی است زمین مواتی را برای کشاورزی و امرار معاش خود آباد می‌کند و این زمین بخاطر آباد شدن بدون اینکه پولی خرج کند دارای ارزش می‌شود، خمس این زمین واجب است یا نه؟

جواب: بلی باید خمس آن را بدهد. و اللّه العالم.

سؤال 671- در وسط سال موتور آب خ*را*ب می‌شود خرج می‌کند آیا باید آخر سال خمس آن را بدهد؟ و آیا آنچه برای وسائل کشاورزی می‌خرد خمس دارد؟

جواب: اگر خرج تعمیر و تعویض موتور آب یا وسائل کشاورزی اسقاط شده میکند خمس ندارد و چنانچه وسیله اضافه‌ای بخرد مثل خرمن‌کوب برای تراکتور باید خمس مبلغ خرید را بدهد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا