• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

تاریخ ایران مقدمه ماتیکان

  • نویسنده موضوع 'mobin
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 190
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

'mobin

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-29
نوشته‌ها
4,500
لایک‌ها
20,695
امتیازها
138
کیف پول من
500
Points
0
انجمن رمان نویسی

« به نام یزدان »



با درود بر دوستان گرامی .....

در این جستار قصد دارم که سیری در مقدمه کتاب حقوقی ماتیکان هزار دادستان داشته باشیم :


لذا نخست اشاراتی به منابع حقوقی ساسانی خواهیم داشت :


منابع حقوقي زرتشتي

به سبب غلبه دين زرتشتي در دوران ساساني، بررسي مواد حقوقي مرتبط با زرتشتيان داراي اهميت بيشتري است. در ميان اين نوع منابع، متن پهلوي «ماديان هزاردادِستان» جايگاهي يگانه دارد.
ماديان هزاردادِستان: اين اثر تنها متن به جاي مانده پهلوي است كه تقريبا به طور انحصاري به مسائل حقوقي ميپردازد. خبر وجود چنين اثري در سال 1896 ميلادي به آگاهي همگان رسيد. در آن سال، ادوارد وست در مجلد نخست بنيان فقه اللغه ايراني از در اختيار گرفتن بخشي از دستنويسي خبر داد كه آن را به عنوان مجموعه حقوق اجتماعي پارسيان در زمان ساساني توصيف كرد. 5 سال بعد(1901) در بمبئي بخش بزرگتر اين اثر تحتعنوان: Mâdigân-i Hazâr Dâdîstân با مقدمهاي از جيوانجي جمشيدجي مودي از روي دستنويسي متعلق به كتابخانه مانوكجي ليمجي هوشنگ هاتاريا به صورت فاكسيميله منتشر شد. 20 برگ ديگر از همين دستنويس نيز در سال 1912 در بمبئي و توسط تهمورث دينشاه انكلساريا با عنوان
:

The Social Code of the Parsis in Sasanian Times or Mādigān i Hazār Dādistān. Part II

انتشار يافت. بخشهاي منتشر شده در حقيقت زماني متعلق به يك دستنويس بزرگتر بودهاند، كه متاسفانه ديگر بخشهاي آن از بين رفته است.
زمان نگارش ماديان به طور دقيق مشخص نيست. آخرين پادشاهي كه در ماديان ذكر نام وي رفته، خسرو هرمزدان(628 ـ591 م)، يا همان خسروپرويز است. در محل نامبرده، صحبت از تنظيم پرسشنامهاي در سال بيست و ششم فرمانروايي اين پادشاه است، بنابراين زمان تنظيم ماديان نميتواند قديميتر از سال 617 ميلادي باشد. از طرفي از آنجا كه در ماديان نميتوان از اعراب و تهاجم ايشان يا از وضعيتي كه ممكن است نظام حقوقي زرتشتيان در دوره استيلاي اعراب پيدا كرده باشد اثري يافت، بنابراين زمان تنظيم اين اثر بايد آخرين دهههاي فرمانروايي ساسانيان در قرن 7 ميلادي دانسته شود. چنانچه گردآوري اين مطالب در زمان متاخرتري نيز صورت گرفته باشد، مواد حقوقي گردآوري شده، مربوط به دورهاي است كه نظام حقوقي ساساني بهطور كامل مراعات و اجرا ميشده است.

مقدمه كتاب ماديان هزاردادستان در تنها دستنويس باقيمانده با كاستي ها و افتادگي هاي بسيار همراه است و به همين دليل، فهم دقيق آن امكانپذير نيست. به همين سبب هدف و منظور فراهمآورنده اين كتاب به طور دقيق مشخص نيست. مؤلف كتاب كه خود را فَرُّخمَرد وَهرامان معرفي كرده، اين اثر را اينگونه معرفي كرده است: «اين كتاب را هزار دادِستان مينامند» بنابراين نام كتاب را بايد «هَزار دادِستان» دانست و نه «ماديان هزار دادِستان.»

بخش عمده اي از مطالب اين كتاب به حقوق مدني مربوط ميشود اما مطالب مرتبط با حقوق عمومي، همچون مسائل مربوط به حقوق جزا و نيز رويه قضايي نيز بخشهاي ديگري از مطالب اين متن را تشكيل ميدهند.

اهميت اين اثر در اين است كه بسياري از مطالب آن به هيچ عنوان در ديگر متون پهلوي نيامده و تنها منبع موجود براي مطالعه بيشتر موضوعات حقوقي در اواخر دوره ساساني به شمار ميرود. اين اثر احتمالا نوعي كتابچه راهنما براي حقوقدانان دوره ساساني به شمار ميرفته است. نحوه ارائه مطالب اين اثر به شيوه نقل و بيان موردي است و تعريف يا توصيفي از مفاهيم و اصطلاحات حقوقي را نميتوان در آن مشاهده كرد. مؤلف جابهجا به ذكر نظرات و آراي حقوقي گوناگون ميپردازد و گاهي براي موردي واحد، نظرات كاملا متضاد را كنار يكديگر نقل ميكند.

به غير از ماديان هزار دادستان، متون حقوقي ديگري نيز وجود دارد كه از آنها ميتوان در بررسي مسائل حقوقي دوره ساساني ياري جست. اين دسته از متون حقوقي پهلوي عمدتا در سدههاي سوم و چهارم هجري تدوين شدهاند. در بهرهگيري از اين منابع، همواره بايد به مساله تغيير و تحولاتي كه اوضاع حقوقي جامعه زرتشتي در جريان سيطره اعراب به خود ديد و شرايطي كه اين جامعه رو به تحليل در رويارويي با جامعه اسلامي داشت، توجه كرد.

منابع حقوقی این دوره

روايت آذرفرنبغ فرخزادان: شامل 148 پاسخ آذرفرنبغ پسر فرّخزاد، پيشواي زرتشتيان در قرن سوم هجري به پرسشهاي معاصران خود است. اين رساله به مسائلي كه زرتشتيان در جامعه اسلامي با آنها روبهرو بودهاند، ميپردازد.

روايت اميد اشوهشتان: مجموعهاي است از 44 پاسخي كه اميد پسر اشوهشت به پرسشهاي مطرح شده از سوي آذرگشسپ پسر مهرآتش داده است. زمان زندگاني اميد اشوهشتان قرن 4 هجري بوده و مطالب اين اثر از جهت حقوق مدني زرتشتيان داراي اهميت زيادي است. در عين حال اين اثر مسائل و مشكلات فقهي ـ حقوقي را كه جامعه زرتشتي با جامعه مسلمان داشته، نشان ميدهد.

دادستان ديني: اين اثر دربرگيرنده پاسخهاي منوچهر پسر جوانجم به 92 پرسشي است كه مهرخورشيد پسرآذرماه و ديگران از وي داشتهاند. مطالب دادستان ديني متنوع است.

چند متن ديگر پهلوي نيز وجود دارد كه ضمن شرح و بحث مسائل ديني، گهگاه به مسائلي كه جنبههاي حقوقي نيز دارند، اشاره ميكنند. اهم اين متون عبارتند از: دينكرت هشتم، روايت پهلوي، شايست ناشايست و متمم شايست ناشايست.

در ديگر متون پهلوي به ندرت ميتوان شاهدي يافت كه بتوان از آنها در بررسي حقوقي دوره ساساني استفاده كرد. با اين حال ممكن است اين متون نيز داراي مطالبي باشد كه در شناخت بهتر جامعهاي كه حقوق آن موضوع بررسي است، سودمند باشد و بهطور غيرمستقيم به درك بهتر اوضاع حقوقي اواخر دوره ساساني كمك كند.

منابع مربوط به ديگر جوامع تابعه دولت ساساني

جامعه يهود: مهمترين منبع در ارتباط با جامعه يهود ساكن قلمرو ساساني، تلمود بابلي است. تلمود مجموعه اي است مركب از ميدراش و ميشنا كه در حدود سده 5 ميلادي گردآوري شده است.
جامعه مسيحي: در ميان مجموعه متون به جاي مانده از مسيحيان، بخصوص مجموعه بختيشوع كه در اصل به زبان پهلوي بوده اما تنها از طريق برگردان سرياني آن به جاي مانده، داراي اهميت بسيار است. اين منبع اطلاعات ارزشمندي در رابـ ـطه با جامعه مسيحي نسطوري ايران در اختيار ما ميگذارد.
جامعه بودايي و ديگر جوامع شرق ايران: كشف مجموع هاي از پو*ست نوشته هاي باكتريايي در شمال افغانستان در دهه 1990 به افزايش شگفتانگيز آگاهيها در مورد تمدن كوشانيان و قلمرو كوشانشاهان انجاميد. ساسانيان در سده سوم ميلادي موفق شدند قلمرو كوشانيان را تحت نفوذ خود درآورند و از آن پس نمايندهاي از سوي دستگاه مركزي حكومت ساساني كه اغلب شاهزادهاي ساساني بود، امور آن سرزمين را تحت نظارت داشت. متون حقوقي كه اغلب سند قرارداد و مواردي از آن قبيل هستند، محدوده زماني نسبتا گستردهاي از سده 4 تا سده 9 ميلادي را در برميگيرند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : 'mobin
بالا