شهادت امام حسن الله
بر اساس نقلهای متقن ،تاریخی ،معاویه با ترتیب دادن توطئه ای امام را به دست همسرش جعده اشعث بن قيس به شهادت رساند آن حضرت چهل روز پس از مسمومیت بیمار بود تا آنکه به شهادت رسید شهادت امام در یک روایت در ربیع الاول سال ،۴۹ و در نقلی دیگر نیز سال ۵۰ دانسته شده که روایت سال ۴۹ درست تر مینماید
در منابع کهن آمده است که تعهد شده بود تا در برابر خوراندن سم به امام حسن ، مبلغ یکصد هزار درهم به جعده داده شود آن حضرت فرمود: بارها به من سم خورانده شد اما هیچ یک مانند این بار نبود که پارههای جگرم از گلویم بیرون .آید بعدها مردی از قریش او را به زنی گرفت و از وی پسری آورد بچه های کوچه به آن پسر می:گفتند ای فرزند سم خوراننده به شوهرها ( = يا ابن مسممة الأزواج). وقتى معاویه خبر درگذشت امام حسن را ،شنید در کاخ خضرا بلند تکبیر گفت خواهرش فاخته علت تکبیرش را پرسید معاویه :گفت به خاطر مرگ .حسن فاخته :گفت آیا برای مرگ فرزند فاطمه تکبیر میگویی؟ معاویه :گفت والله از روی
شماتت به مرگ او تکبیر ،نگفتم بلکه این به خاطر راحت شدن دلم بود و اینکه خلافت تماماً
شد. متعلق به من
پس از شهادت ،امام بر اساس وصیت آن حضرت میخواستند او را در کنار قبر رسول خدا
دفن کنند اما عایشه به بهانه اینکه خانه از آن من است مانع از این کار شد مروان نیز که آن زمان حاکم مدینه ،بود اعلام کرد که اجازه چنین کاری را نخواهد داد. وی به طور مسلح همراه شماری دیگر از امویان حاضر شد و گفت همان گونه که با عثمان چنان کردید امروز اجازه نخواهیم داد چنین کنید امام حسن الله سفارش کرده بود که اگر مشکلی پیش آمد، آن حضرت را در کنار مادرشان در بقیع دفن کنند
ابوسعید خُدری و ابوهریره به مروان گفتند آیا از دفن حسن در کنار جدش ممانعت میکنی، در حالی که رسول خدا او را سید جوانان بهشت نامید؟ مروان به تمسخر به آنها گفت: اگر
امثال شما حدیث پیامبر الله را روایت نمی،کردند تاکنون ضایع شده بود
پس از شهادت ،امام بنی هاشم کسانی را به نقاط مختلف مدینه و اطراف فرستادند تا انصار را
باخبر .کنند گفته شده که هیچ کس در خانه خود نماند زنان بنی هاشم یک ماه برای امام
مجلس عزا برپا داشتند طبری به نقل از امام باقر آورده است که مردم مدینه هفت روز به
مناسبت درگذشت فرزند پیامبر در ماتم نشستند و بازار را .بستند خبر شهادت امام در بصره
نیز شیعیان آن شهر را به عزا .نشاند پس از وفات امام مجتبی شیعیان ،کوفه نامه تسلیتی به
امام حسین نوشتند
برخی از تعابیر در این نامه نشان دهنده شکل گیری شیعه و حتی کاربرد کلمه شیعه به عنوان یک اصطلاح در حوالی پنجاه هجری .است آنان در این نامه از امام مجتبی شاه به علم الهدی و نور البلاد یاد کردند و همچنین کسی که به او برای اقامه دین و اعاده سیره صالحان .امیدوارند آنها اظهار امیدواری کردند که خداوند حق امام حسین را بدو بازگرداند این نامه یکی از اسناد تاریخی مهم برای اثبات شکل گیری شیعه اعتقادی و امامتی در کوفه به شمار میرود
بر اساس نقلهای متقن ،تاریخی ،معاویه با ترتیب دادن توطئه ای امام را به دست همسرش جعده اشعث بن قيس به شهادت رساند آن حضرت چهل روز پس از مسمومیت بیمار بود تا آنکه به شهادت رسید شهادت امام در یک روایت در ربیع الاول سال ،۴۹ و در نقلی دیگر نیز سال ۵۰ دانسته شده که روایت سال ۴۹ درست تر مینماید
در منابع کهن آمده است که تعهد شده بود تا در برابر خوراندن سم به امام حسن ، مبلغ یکصد هزار درهم به جعده داده شود آن حضرت فرمود: بارها به من سم خورانده شد اما هیچ یک مانند این بار نبود که پارههای جگرم از گلویم بیرون .آید بعدها مردی از قریش او را به زنی گرفت و از وی پسری آورد بچه های کوچه به آن پسر می:گفتند ای فرزند سم خوراننده به شوهرها ( = يا ابن مسممة الأزواج). وقتى معاویه خبر درگذشت امام حسن را ،شنید در کاخ خضرا بلند تکبیر گفت خواهرش فاخته علت تکبیرش را پرسید معاویه :گفت به خاطر مرگ .حسن فاخته :گفت آیا برای مرگ فرزند فاطمه تکبیر میگویی؟ معاویه :گفت والله از روی
شماتت به مرگ او تکبیر ،نگفتم بلکه این به خاطر راحت شدن دلم بود و اینکه خلافت تماماً
شد. متعلق به من
پس از شهادت ،امام بر اساس وصیت آن حضرت میخواستند او را در کنار قبر رسول خدا
دفن کنند اما عایشه به بهانه اینکه خانه از آن من است مانع از این کار شد مروان نیز که آن زمان حاکم مدینه ،بود اعلام کرد که اجازه چنین کاری را نخواهد داد. وی به طور مسلح همراه شماری دیگر از امویان حاضر شد و گفت همان گونه که با عثمان چنان کردید امروز اجازه نخواهیم داد چنین کنید امام حسن الله سفارش کرده بود که اگر مشکلی پیش آمد، آن حضرت را در کنار مادرشان در بقیع دفن کنند
ابوسعید خُدری و ابوهریره به مروان گفتند آیا از دفن حسن در کنار جدش ممانعت میکنی، در حالی که رسول خدا او را سید جوانان بهشت نامید؟ مروان به تمسخر به آنها گفت: اگر
امثال شما حدیث پیامبر الله را روایت نمی،کردند تاکنون ضایع شده بود
پس از شهادت ،امام بنی هاشم کسانی را به نقاط مختلف مدینه و اطراف فرستادند تا انصار را
باخبر .کنند گفته شده که هیچ کس در خانه خود نماند زنان بنی هاشم یک ماه برای امام
مجلس عزا برپا داشتند طبری به نقل از امام باقر آورده است که مردم مدینه هفت روز به
مناسبت درگذشت فرزند پیامبر در ماتم نشستند و بازار را .بستند خبر شهادت امام در بصره
نیز شیعیان آن شهر را به عزا .نشاند پس از وفات امام مجتبی شیعیان ،کوفه نامه تسلیتی به
امام حسین نوشتند
برخی از تعابیر در این نامه نشان دهنده شکل گیری شیعه و حتی کاربرد کلمه شیعه به عنوان یک اصطلاح در حوالی پنجاه هجری .است آنان در این نامه از امام مجتبی شاه به علم الهدی و نور البلاد یاد کردند و همچنین کسی که به او برای اقامه دین و اعاده سیره صالحان .امیدوارند آنها اظهار امیدواری کردند که خداوند حق امام حسین را بدو بازگرداند این نامه یکی از اسناد تاریخی مهم برای اثبات شکل گیری شیعه اعتقادی و امامتی در کوفه به شمار میرود