٢٤
درسنامه فقه ۲
برخی از احکام داشته باشیم با کمک هم گروهیهای خود برخی از این مسائل را
در فتاوای مرجع خود .بیابید
نبش قبر تعریف نبش قبر
پس از آنکه جسد میت را در زیر خاک دفن میکنند اگر خاک کنار زده شود به گونه ای که جسد آشکار گشته و دیده شود، نبش قبره صورت گرفته است.
احکام نبش قبر
نبش قبر میتی که بر اساس موازین و احکام شرعی دفن گردیده حرام است و اگر برای تعویض و توسعه خیابانها به طور اتفاقی ب*دن میت مسلمان یا استخوانهای او که هنوز پوسیده نشده اند آشکار شود واجب است دوباره دفن شود.
اگر استخوانهای میت تبدیل به خاک شود نبش قبروی برای دفن میت دیگری در آن
جایز است. از بین بردن و تخریب آثار قبور انبیای الهی و ائمه عليهم السلام امام زادگان، علما، بندگان صالح و شهدا در صورتی که زیارتگاه و پناهگاه مردم شده باشد حرام است اگرچه مدت زیادی از خاک سپاری ایشان گذشته باشد و بنابر احتیاط واجب در صورتی هم که قبورشان زیارتگاه نیست، نبش قبر حرام است.
موارد وجوب نبش قبر
اگر میت را در مکان غصبی دفن کرده باشند و مالک زمین به ماندن میت در آنجا راضی
،نباشد در این صورت نبش قبر واجب میشود
اگر کفن میت غصبی باشد و صاحب آن به باقی ماندن کفن در ب*دن میت راضی نباشد
نبش قبر جایز، بلکه واجب میشود
درسنامه فقه ۲
برخی از احکام داشته باشیم با کمک هم گروهیهای خود برخی از این مسائل را
در فتاوای مرجع خود .بیابید
نبش قبر تعریف نبش قبر
پس از آنکه جسد میت را در زیر خاک دفن میکنند اگر خاک کنار زده شود به گونه ای که جسد آشکار گشته و دیده شود، نبش قبره صورت گرفته است.
احکام نبش قبر
نبش قبر میتی که بر اساس موازین و احکام شرعی دفن گردیده حرام است و اگر برای تعویض و توسعه خیابانها به طور اتفاقی ب*دن میت مسلمان یا استخوانهای او که هنوز پوسیده نشده اند آشکار شود واجب است دوباره دفن شود.
اگر استخوانهای میت تبدیل به خاک شود نبش قبروی برای دفن میت دیگری در آن
جایز است. از بین بردن و تخریب آثار قبور انبیای الهی و ائمه عليهم السلام امام زادگان، علما، بندگان صالح و شهدا در صورتی که زیارتگاه و پناهگاه مردم شده باشد حرام است اگرچه مدت زیادی از خاک سپاری ایشان گذشته باشد و بنابر احتیاط واجب در صورتی هم که قبورشان زیارتگاه نیست، نبش قبر حرام است.
موارد وجوب نبش قبر
اگر میت را در مکان غصبی دفن کرده باشند و مالک زمین به ماندن میت در آنجا راضی
،نباشد در این صورت نبش قبر واجب میشود
اگر کفن میت غصبی باشد و صاحب آن به باقی ماندن کفن در ب*دن میت راضی نباشد
نبش قبر جایز، بلکه واجب میشود