• مصاحبه اختصاصی رمان کاراکال میگل سانچز کلیک کنید

دانستنی ها حس چشایی

ساعت تک رمان

ملیکا توسلی

مدیر تالار دین و مذهب
مدیر تالار
منتقد انجمن
کاربر ویژه انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2023-08-21
نوشته‌ها
399
لایک‌ها
851
امتیازها
63
کیف پول من
31,702
Points
1,481
موجزه زبان
ما دائما از زبان خود برای خوردن، صحبت کردن و بلعیدن استفاده می کنیم. می دانیم که بدون عملکرد زبان، غذایی که می خوریم دیگر این چنین نخواهند بود و کفیتی بسیار متفاوت دارد. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که این عضو شگفت انگیز چگونه عمل می کند؟ در اینجا قصد داریم برخی از جالب توجه ترین حقایق را در مورد زبان بیان کنیم.

طول متوسط زبان حدود 3 اینچ (8 سانتی متر) است
طول زبان معمولا از اپی گلوت یا زبان کوچک (که ته حلق واقع شده است) تا نوک آن اندازه گیری می شود. متوسط طول زبان یک مرد بزرگسال در حدود 8.5 سانتی متر و متوسط طول زبان یک زن بزرگسال حدود 7.9 سانتی متر است.

بر اساس سوابق جهانی گینس، عنوان فعلی بلندترین زبان جهان متعلق به یک آمریکایی به نام نیک استوبرل (Nick Stoeberl) است که زبان او حدود 10 سانتی متر طول دارد.

بین 2000 تا 4000 پاپیلای زبان یا جوانه چشایی (taste buds) در زبان شما وجود دارد.
در زبان بزرگسالان به طور میانگین بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ جوانه چشایی وجود دارد. سلول های حسی در جوانه های چشایی زبان مسئول درک طعم غذاها و نو*شی*دنی هایی هستند که می خوریم و می نوشیم. این سلول ها هر هفته خود را بازسازی می کنند. حدود یک چهارم جمعیت جهان حس چشایی بسیار قوی به خصوص برای طعم غذاهای تلخ تلخی دارند. این افراد حس چشایی قدرتمندی در مورد طعم غذاهای تلخ و به خصوص ترکیب تلخی به پروپیل تیواوراسیل (propylthiouracil) دارند. یک چهارم دیگر از جمعیت جهان تقریبا حس چشایی ضعیفی دارند. این افراد می توانند غذاها را بچشند اما زیاد نسبت به طعم ها حساس نیستند و نمی توانند طعم تلخ PROP را به خوبی درک کنند.

جوانه های چشایی را نمی توان با چشم مشاهده کرد
جوانه های چشایی با چشم انسان قابل مشاهده نیستند. برآمدگی های صورتی و سفیدی که شما بر روی زبان خود مشاهده می کنید در واقع پاپیلا (papillae) یا نام دارند. پاپیلا زائده مو مانندی است که جوانه های چشایی بر روی آن قرار دارند و هر کدام به طور میانگین حاوی ۶ جوانه چشایی است که بر روی زبان قرار دارند.

بیشتر جوانه های چشایی را نمی توان با چشم غیر مسلح مشاهده کرد. چیزی که شما می بینید پاپیلا است که جوانه های کوچکی شامل سلول های عصبی حسی هستند و مسئول حس چشایی می باشند.

سه نوع پاپیلا وجود دارد: پاپیلای قارچی، پاپیلای نخی شکل و پاپیلای جامی. پاپیلای قارچی شایع ترین انواع پاپیلا است و بیشتر در نوک زبان و لبه های آن یافت می شود. این پاپیلاها را نمی توان با چشم غیر مسلح مشاهده کرد. سایر پاپیلاها شیوع کمتری دارند اما با چشم نیز قابل مشاهده اند. پاپیلای جامی شکل بزرگ است و به صورت V شکل در پشت زبان و ن*زد*یک*ی گلو آرایش یافته است. تنها ۷ الی ۱۲ پاپیلای جامی وجود دارد. ما حدود ۲۰ پاپیلای نخی در پشت لبه های زبان داریم که با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده اند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : ملیکا توسلی
بالا