رومی به این نکته نیز اشاره میکند که معماری ایرانی، با نمادپردازیهای کیهانیِ خود، "به شخصیت و هویتی خاص خود، متفاوت از دیگر کشورهای مسلمان، دست یافته است".
او در ادامه توضیح میدهد که "معماران ایرانی شناختی کامل و دقیق از نسبتها داشته اند. اساس معماری ایرانی نسبت طلایی است؛ نسبتی ریاضی که در طبیعت پیدا میشود. به همین دلیل هم است که ساختارهای هندسی که در معماری ایرانی دیده میشوند این قدر چشم نوازند و از چنین نسبتهای درست و به قاعدهای برخوردارند. استفاده از شیوههای هندسی در معماری ایرانی شکلی از زیبایی الهی را بازنمایی میکند که گرچه خالی از بازنماییهای انسانی است، همچنان میتواند با مردم رابـ ـطهای احساسی و عاطفی برقرار کند".
انجمن رمان نویسی
دانلود رمان