معرفی کتاب کتاب سایه تن درشکه چی از پتر وایس

ساعت تک رمان

Zahra jafarian

صاحب امتیاز سایت
پرسنل مدیریت
صاحب امتیاز سایت
کاربر ویژه انجمن
ادمین پورتال
کتابخوان انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2023-03-11
نوشته‌ها
6,541
لایک‌ها
18,486
امتیازها
143
کیف پول من
94,558
Points
10,599
کتاب سایه تن درشکه چی نوشته‌ی پتر وایس یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین رمان‌های ادبیات آلمانی است. نویسنده در این کتاب با بهره‌گیری از فرمی نوآورانه، رمانی اصیل و هنرمندانه آفریده است. او در این داستان اشیای پوچ و بی‌اثر را از دیدگاه راوی به دقت و به شکل واقعی توصیف می‌کند.

درباره‌ی کتاب سایه‌ی تن درشکه‌چی
پتر وایس (Peter Weiss) نویسنده، نقاش، فیلم‌ساز و نمایش‌نامه‌نویس قرن بیستم آلمان است که در همه‌ی زمینه‌های پیش‌گفته آثاری از خود باقی گذاشته. از مهم‌ترین آثار او می‌توان به نمایش‌نامه‌ی «مارا-ساد» اشاره کرد که به زعم بسیاری از معاصرانش، سرآغاز دوره‌ی مهمی در تاریخ تئاتر آلمان شمرده می‌شود. رمان سایه‌ی تن درشکه‌چی (The Shadow of the Coachman's Body)، اثر ب*ر*جسته‌ی دیگر اوست که در سال 1960 منتشر شده است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Zahra jafarian

صاحب امتیاز سایت
پرسنل مدیریت
صاحب امتیاز سایت
کاربر ویژه انجمن
ادمین پورتال
کتابخوان انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2023-03-11
نوشته‌ها
6,541
لایک‌ها
18,486
امتیازها
143
کیف پول من
94,558
Points
10,599
کتاب سایه‌ی تن درشکه‌چی به سبب شکل نوآورانه و بدیعی که پتر وایس در روایت آفریده، تأثیر بسیاری بر نویسندگان بعدی گذاشت و مقلدان بسیاری را جلب کرد. نویسنده در این رمان به شیوه‌ای بسیار دقیق و در عین حال پوچ‌گرایانه به توصیف اشیای واقعی می‌پردازد. رمان از آغاز تا پایان در توصیفات دقیق و بی‌هدف نویسنده محاصره شده است. توصیف واقع‌گرایانه‌ی تصاویر توسط راوی، با تردید در امکان روایت کردن همراه است و این شیوه‌ی خاص روایت موجب شده تا افراد بسیاری از شکل رمان سایه‌ی تن درشکه‌چی تأثیر بگیرند.

راوی با بسته‌ای کاغذ بر زانو، بر روی کاسه‌ی مستراح نشسته و همه چیز در اطرافش را با دقت و وسواس بسیار توصیف می‌کند. او هرگاه که نخواهد به ثبت وقایع اطراف بپردازد، به اتاقک زیرشیروانی می‌رود و خود را در خیالات غرق می‌کند. ظرف نمکی همیشه در کنار اوست، تا در صورت لزوم چند دانه نمک در چشمش بپاشد، تا تصاویر را از لابه‌لای پرده‌ی اشک، براق و هندسی ببیند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Zahra jafarian

صاحب امتیاز سایت
پرسنل مدیریت
صاحب امتیاز سایت
کاربر ویژه انجمن
ادمین پورتال
کتابخوان انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2023-03-11
نوشته‌ها
6,541
لایک‌ها
18,486
امتیازها
143
کیف پول من
94,558
Points
10,599
کتاب حاضر به عنوان اثری اصیل و بی‌نقص در سال 1960 از طرف منتقدان مورد ستایش بسیار قرار گرفت. کتاب سایه‌ی تن درشکه‌چی نوشته‌ی پتر وایس توسط نگار نصیری ترجمه شده و با ویراستاری محمدرضا پورجعفری در انتشارات کتاب‌نشر نیکا به چاپ رسیده است.

نکوداشت‌های کتاب سایه‌ی تن درشکه‌چی
در زمانه‌ی رواج کارهای سرسری، این ب*ر*جسته‌ترین اثر ادبیات زمان ما را فقط می‌شود کاری بزرگ نامید. (زوددویچه تسایتونگ)
بلندپروازی سرسام‌آور! غنای فوق‌العاده! (سوزان سانتگ)
به طرز هیجان‌انگیزی عجیب، قانع‌کننده و اصیل. (Bookforum)
پتر وایس البته از طریق نمایش‌نامه‌ها و مستندهای دراماتیک خود به شهرت جهانی دست پیدا کرده است. اما ممکن است در درازمدت، آثار منثور پیشین او، به‌عنوان بهترین آثارش شناخته شوند. (جورج اشتاینر)
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

Zahra jafarian

صاحب امتیاز سایت
پرسنل مدیریت
صاحب امتیاز سایت
کاربر ویژه انجمن
ادمین پورتال
کتابخوان انجمن
تاریخ ثبت‌نام
2023-03-11
نوشته‌ها
6,541
لایک‌ها
18,486
امتیازها
143
کیف پول من
94,558
Points
10,599
کتاب سایه‌ی تن درشکه‌چی برای چه کسانی مناسب است؟
این رمان برای کسانی که به داستان‌های توصیفی یا پوچ‌گرایانه و رمان‌هایی با فرم نوآورانه و هنرمندانه علاقه دارند، مناسب است.

در بخشی از کتاب سایه تن درشکه چی می‌خوانیم
فعالیت من در این اتاقک، در کنار کارهاى دیگر روزانه مثل پوشیدن و درآوردن لباس، شست‌وشو، به رختخواب رفتن و برخاستن و تلاش براى نوشتن، که البته حاصلش تا به حال فراتر از شروع‌هاى جدید و کوتاه و شکسته بسته نبوده است، پروراندن تصویرهاست. براى این کار روى تختم دراز می‌کشم؛ در محدوده کنار تخت روى میز بشقابى دارم که تویش نمک است و گاهى چند دانه نمک را در چشمم می‌ریزم. نقش دانه‌هاى نمک برانگیختن غده‌هاى اشکى است تا منظره جلو چشمم را تار کنند؛ رشته‌هاى جارى اشک، نقطه‌هاى نور و نیزه‌هاى متورم یا محو شونده نور که با تصویر اتاق تلفیق می‌شود، روى شبکیه‌ام نقش می‌بندد و چون در این اتاق چیزى جز یک میز، یک صندلى، یک روشویى و یک تخت‌خواب نیست، و روى دیوار عمودىِ روبه‌رویى فقط یک در هست و روى آن دو دیوار دیگر که دیوار سقف محدودشان کرده هیچ‌چیز نیست، نگاه من هربار به همین مرزها و اَشکال ثابت برخورد می‌کند و من با اشک‌ها آن‌ها را محو می‌کنم.

در حالى که با چشمان کاملاً باز روبه‌رویم را نگاه می‌کنم کم‌کم می‌بینم که سایه‌هاى لرزان ناپایدار، پرتوهاى نور، منشورها، لکه‌هاى رنگى و خطوطى که اولین نشانه‌هاى پیدایش اشکالند از همان آغاز با ته رنگ‌هاى ناگهانى سیاه کامل قطع می‌شوند. حاصل این تلاش که حالا حدود ده دقیقه یا حداکثر یک ربع است که از آن دست کشیده‌ام، بالون است یا گوىِ شیشه‌یى، با رنگى وصف‌ناپذیر که گاهى سبز می‌زند، گاهى زرد یا آبى و مدام تغییر می‌کند و دم به دم نورافشانی‌اش بیشتر می‌شود. این گوى می‌تواند لامپى باشد یا فقط چیزى بزرگ و زینتى که از سقف اتاقى آویزان است؛ حالا به گرداگردِ گوى نوارهاى رنگى وصل شده‌است، از ج*ن*س ابریشم براق یا فلزى نازک، و گوى تا بالا با حلقه‌هایى جدید، برآمدگی‌ها و بریدگی‌هایى گسترش می‌یابد و مثل شیارهایى روى گلِ کوزه‌گرى کوزه‌گر دیده می‌شود.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا