علم حروف، مجموعه روشهای اسرارآمیزی که در آن حروف الفبا به ترتیب خاصی طبقهبندی میگردند و برای هر حرف یا ترکیبی از آنها یا معادل عددی آنها خواص فراطبیعی قائل میشوند.
استفاده از علم حروف
گاهی با انجام دادن عملیاتی صوری بر روی حروف، احکامی چون سعد و نحس امور، پیشبینی آینده، شفای امراض، ایجاد عاطفه بین اشخاص، استمداد از نیروهای غیبی و مسائلی از این دست، استنباط یا با آنها اعمال میشود.
در این مقاله، بهرغم شبهعلم بودن حروف، باتوجه به طبقهبندی آن در زمره علوم در دوره اسلامی، از آن به علم حروف یاد میشود.
جایگاه علم حروف
درباره جایگاه علم حروف در میان علوم دیگر، در تقسیمبندی دوره اسلامی، آرای مختلفی وجود دارد.در عین اینکه حروف یکی از علوم غریبه دانسته شده، ابنخلدون
آن را شاخهای از علم سیمیا و نهاوندی
آن را از شاخههای سِحر دانسته است.
براساس تعلق علم حروف به علم سیمیا، این علم در کنار چند علم و شبهعلم دیگر ــ شامل کواکب و افلاک ( نجوم )، تنجیم ( احکام نجوم )، طبایع، اعداد، اوفاق و رَقْی قرار میگیرد،
پیرلوری، علم الحروف فی الاسلام، ص ۵۷ـ۵۸، ۶۱ـ۶۲؛ برای گزارش کلی از مفهوم سیمیا.
برخی نیز حروف را معادل جَفر دانستهاند،
ضمن آنکه از نظر عدهای دیگر، جفر یکی از شاخههای علم حروف است.
در نهایت، طاشکوپریزاده
در یک تقسیمبندی نادر، علم حروف را در قالب علم خواص روحانی (شامل وِفْق و تکسیر و مانند آن)، یکی از فروع علم تفسیر (که خود یکی از شعب علوم شرعی است) قرار داده است.
استفاده از علم حروف
گاهی با انجام دادن عملیاتی صوری بر روی حروف، احکامی چون سعد و نحس امور، پیشبینی آینده، شفای امراض، ایجاد عاطفه بین اشخاص، استمداد از نیروهای غیبی و مسائلی از این دست، استنباط یا با آنها اعمال میشود.
در این مقاله، بهرغم شبهعلم بودن حروف، باتوجه به طبقهبندی آن در زمره علوم در دوره اسلامی، از آن به علم حروف یاد میشود.
جایگاه علم حروف
درباره جایگاه علم حروف در میان علوم دیگر، در تقسیمبندی دوره اسلامی، آرای مختلفی وجود دارد.در عین اینکه حروف یکی از علوم غریبه دانسته شده، ابنخلدون
آن را شاخهای از علم سیمیا و نهاوندی
آن را از شاخههای سِحر دانسته است.
براساس تعلق علم حروف به علم سیمیا، این علم در کنار چند علم و شبهعلم دیگر ــ شامل کواکب و افلاک ( نجوم )، تنجیم ( احکام نجوم )، طبایع، اعداد، اوفاق و رَقْی قرار میگیرد،
پیرلوری، علم الحروف فی الاسلام، ص ۵۷ـ۵۸، ۶۱ـ۶۲؛ برای گزارش کلی از مفهوم سیمیا.
برخی نیز حروف را معادل جَفر دانستهاند،
ضمن آنکه از نظر عدهای دیگر، جفر یکی از شاخههای علم حروف است.
در نهایت، طاشکوپریزاده
در یک تقسیمبندی نادر، علم حروف را در قالب علم خواص روحانی (شامل وِفْق و تکسیر و مانند آن)، یکی از فروع علم تفسیر (که خود یکی از شعب علوم شرعی است) قرار داده است.