افزایش روایی و پایایی در طراحی سوالات
مرحله طراحی سوال مهمترین مرحله برای حفظ روایی و پایی آزمون است. خطا در این مرحله معموال به مراحل بعد تسری پیدا میکند و امکان کنترل مراحل بعد را دشوار می کند. مجریان امتحانات نهایی با هدف ارتقای سالمت وآزمون ودر راستای عدالت آموزشی باید تمام تالش خود را برای اینکه کمترین حاشیه و خطا در مرحله طراحی وجود داشته باشد به کارگیرند.
الف- محتوا و اهداف:
1- مطابقت محتوای آزمون با سرفصلها و اهداف آموزشی کتاب درسی و برنامه درسی مصوب بوده و با محوریت کتاب درسی طراحی شده اند؛ یعنی کامال منطبق با اهداف اصلی و فرعی کتاب درسی و سطوح شناختی ارائه شده از سوی دفتر تالیف کتاب های درسی است
2- توزیع متناسب سواالت بین سرفصلها و بخشهای مختلف کتاب درسی نحوه ترتیب و آرایش سؤالها بر اساس ترتیب مطالب درسی
3- پوشش سطوح مختلف یادگیری (مخصوصا دانش، فهم، کاربرد)
4- تاکید بر مفاهیم کلیدی و محتوای اصلی کتاب درسی
5- اجتناب از سواالت حاشیهای و غیرضروری
6- رعایت بودجهبندی سؤالها بر اساس محتوا
7- داده محور و شاهد محور بودن؛ یعنی پرسشهایی که اطالعات و دانشهایی را در اختیار دانش آموز قرار میدهد و آنگاه از او میخواهد که بر روی این اطالعات و دانشها، فعالیتهای شناختی مشخصی انجام دهند و نتایج جدیدی تولید کند
8- به وضوح نشان میدهد در حال ارزشیابی چه هدفی است و تنها یک هدف آموزشی را ارزشیابی میکند
9- موقعیتهایی را طراحی میکند که دانشآموز را برای تأمل و تفکر برانگیزاند
10- دانشآموز را تشویق میکند تا دانستههایش را از یک موقعیت به موقعیت دیگری تعمیم دهد
11- علاوه بر سطوح ابتدایی شناختی، سطوح بالاتر را نیز مبتنی بر اهدف کتب درسی، مدنظر قرار میدهند
12- دانش آموزان را تشویق میکنند تا فراتر از روند یا الگوریتم خاص عمل کرده و تنها به بازخوانی و بازنشانی سئواالت کلیشهای نپردازند.
13- به جای مهارتهای ساده یادآوری یا حفظ کردن، به استفاده از مهارتهای تفکر انتقادی نیاز دارند. لازم است دانش آموز به طور انتقادی درباره اطلاعاتی که آموخته است فکر کند و پاسخی منسجم و مرتبط ارائه دهد.
14- دانشآموزان را تشویق میکنند تا با استفاده از دانش و مهارتهای خود، موضوع را در سطح عمیقتری بررسی کنند و نمیتوان با یک بله، خیر یا یک پاسخ ساده یا چند کلمهای به آنها پاسخ داد.
15- به دانشآموز کمک میکند تا درک قویتری از یک موضوع و نحوه ارتباط آن با موضوعات دیگر یا دنیای واقعی داشته باشد.
ب- ساختار و قالب:
1- استفاده از تنوع در قالب سواالت (چند گزینهای، درست یا غلط، تشریحی، کوتاه پاسخ)
2- تناسب تعداد سوالات با زمان پاسخگویی و توانمندی دانشآموزان
3- ترتیب منطقی سواالت از ساده به دشوار
4- استفاده از لحن دوستانه، جمالت ساده و کوتاه و عبارات واضح و رسا در طرح سوالات
5- عدم طرح سواالت مغرضانه و اجتناب از ابهام و گمراه کنندگی در سوالات
6- رعایت عدالت و انصاف در طراحی سوالات برای همه دانشآموزان کشور
7- رعایت اصول نگارش و ویراستاری در طرح سواالت
8- استفاده از تصاویر، نمودارها و جداول
9- رعایت تنوع در سوالات برای جلب توجه و انگیزه دانشآموزان (حتی استفاده از کاریکاتور یا تصاویر فانتزی برای تغییر ذائقه دانشآموزان با توجه به فضای پراسترس امتحانات نهایی)
ج- ویژگیهای سوالات:
1- سوالات همگرا دارای یک پاسخ واحد و مشخص می باشد و سوالات واگرا دارای یک راهنما که انواع پاسخ های صحیح را پوشش دهد و حق هیچ دانشآموزی ضایع نشود. همچنین در سوالات واگرا باید دانشآموز در جریان قرار بگیرد.
2- دارای سطح دشواری مناسب با میانگین دانشآموزان (سوالات خیلی دشوار قابل حذف می باشند)
3- دارای قدرت تمیز مناسب برای تفکیک دانشآموزان قوی از ضعیف (سوالات فاقد قدرت تمیز قابل حذف می باشند)
4- همبستگی نمره یک سوال با نمره کل آزمون در میان دانشآموزان شرکت کننده به وضوح می تواند میزان همراستایی آن سوال با اهداف کلی آزمون را نشان دهد. البته به دست آوردن آن نیازمند برگزاری آزمون پایلوت می باشد.
انجمن رمان نویسی
دانلود رمان