در سالهای بزرگسالی نیز این طغیان علیه خانواده و قواعد دستوپاگیرش ادامه پیدا کرد. روی آوردن به شعرسرایی که نتیجهی آن متهم شدن به سرقت ادبی آن هم از سوی خانوادهاش بود و فرار از خانه برای ازدواج با مرد مورد علاقهاش دو نمونه از رفتارهای هنجارشکنانهی آن علیه بایدها و نبایدهای خانواده و جامعه بودند. بااینحال، هر چقدر که آن برای رهایی از زندان خانواده کوشید، بازهم به نتیجهای نرسید و در نهایت دچار اختلالات روانیای شد که ریشه در دوران کودکی او داشتند.
همین اشارات محدود به زندگی آن سکستون علت یأسها و بیقراریهای او را در کتاب آنها مشغول مردناند برایمان آشکار میکند. مرگ ستون اصلی و رشتهای نامرئیست که سرودههای این مجموعهی شعر را به هم متصل میکند و آنها را از فروریختن نجات میدهد. مرگ به همین اندازه در زندگی واقعی آن نیز نقش پررنگی داشت. تظاهر مکرر به خودکشی و ترس از مرگ و از دست دادن عزیزان موضوعاتی هستند که به گفتهی اطرافیان آن سکستون، در زندگی او حضور انکارناپذیری داشتهاند.
در اثر حاضر با نوعی اعتراض و هجوم به کلیشهها مواجه هستیم. هرچند اعتراضی که در این شعرها به چشم میخورد بیش از آنکه همراه با امید و رو به سوی آیندهای روشن باشد، با ناامیدی عجین شده و به تاریکیهای درون پناه میبرد. افسردگیای که سالها گریبان آن سکستون را گرفته بود در آینهی شعر او نیز خود را تماماً به مخاطب عرضه میکند. سرگردانی و میل به رهایی در جایجای کتاب حاضر بهروشنی دیده میشوند و برای خوانندگان نیز ملموس و قابل درک هستند. بااینوجود، این نکات ذرهای از ارزش ادبی این اثر نمیکاهند.
سینا کمال آبادی و محسن ابوالحسنی برگردان این اثر را به پایان رساندهاند و در این راستا کوشیدهاند تا در عین وفاداری به متن اصلی، مضامین و درونمایههای عمیق را نیز به زبان مقصد منتقل کنند؛ کاری که بهدشواری اما موفقیتآمیز به انجام رسیده.
نشر چشمه چاپ و انتشار این کتاب را برای ارائه به مشتاقان ادبیات جهان بر عهده داشته است.
انجمن رمان نویسی
دانلود رمان