• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

حل مشکل Troubleshoot در ویندوز ۱۰

  • نویسنده موضوع ALII
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 3
  • بازدیدها 101
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

ALII

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-30
نوشته‌ها
316
لایک‌ها
2,371
امتیازها
73
محل سکونت
میانِِ روشنی افکار
کیف پول من
4,751
Points
455
1664356042616.png
ویندوز ۱۰ در حال حاضر بر روی بیش از ۴۰۰ میلیون کامپیوتر، تبلت و گوشی هوشمند در سراسر جهان نصب شده و از همین رو یکی از محبوب‌ترین سیستم عامل‌ها به شمار می آید. جانشین ویندوز ۸.۱ چندین سال است که روانه بازار شده و در این مدت کاربران توانسته‌اند به خوبی با ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلف آن تاحدود زیادی آشنا شوند.


بسیاری از ایرادها، اشکالات و دیگر دردسرهایی که ویندوز ۱۰ در هنگام عرضه اولیه خود داشت در حال حاضر برطرف شده‌اند، در حالی که برخی دیگر از این مشکلات همچنان ادامه دارند. به عنوان مثال، مشکلات مریوط به اتصال چاپگر یکی از سردردهای بزرگ کاربران ویندوز ۱۰ است و حتی آخرین به‌روزرسانی این سیستم عامل که در ماه آوریل ۲۰۱۸ منتشر شد هم مشکلات خاص خود را در این زمینه دارد.

به هر حال، اگر از ویندوز ۱۰ مایکروسافت استفاده می کنید و مشکلانی با این سیستم عامل دارید، در این مقاله سعی کرده‌ایم تا با ارائه یک راهنمای جامع، راه حل بسیاری از این مشکلات را بیان کنیم. در این مقاله ۱۰۰ مشکل رایج و متداول در ویندوز ۱۰ را مورد بررسی قرار داده‌ایم و کارهایی را هم که برای برطرف کردن مشکل باید انجام دهید، اشاره کرده‌ایم. بنابراین در ادامه مطلب حتماً با ما همراه باشید تا راه حل مشکل خود در ویندوز ۱۰ را بیابید




حل مشکل troubleshoot در ویندوز 10




نداشتن فضای کافی برای نصب ویندوز ۱۰​

اگر قصد کوچ کردن به ویندوز ۱۰ را دارید، اولین مشکلی که در این مسیر ممکن است تجربه کنید، می تواند در همان مرحله اول و هنگام نصب سیستم عامل بروز کند. نصب یک سیستم عامل جدید نیاز به مقدار مشخصی از فضای آزاد بر روی درایو رایانه شما دارد تا بتواند فایل‌های مورد نیاز خود را از روی دیسک ذخیره کرده و یا احیاناً آن‌ها را دانلود کند.

در مورد ویندوز ۱۰، برای نصب سیستم عامل حداقل باید ۱۶ گیگابایت فضای خالی بر روی درایو اصلی هارد خود داشته باشید. در واقع این مقدار مشابه با همان فضایی است که نسخه‌های پیشین ویندوز نیاز داشتند و خوشبختانه مایکروسافت از این بابت هیچ بار اضافه‌ای به کاربران تحمیل نکرده است.

برای بررسی اینکه چه مقدار فضای خالی بر روی درایو اصلی رایانه شما وجود دارد، ابتدا وارد My Computer شوید (نام این بخش بسته به سیستم عاملی که در از آن استفاده می کنید ممکن است متفاوت باشد) تا تمامی درایوها برایتان به نمایش درآید. در این پنجره می توانید حجم اشغال شده و فضای خالی تک تک درایوها را مشاهده کنید. اگر می خواهید جزئیات بیشتری را در مورد فضای درایو ببینید، می توانید بر روی آیکون آن کلیک راست کرده و سپس گزینه Properties را انتخاب کنید. در انتها باید یادآوری کنیم که درایو سیستمی یا درایو اصلی رایانه معمولاً با حرف C مشخص می شود.



حل مشکل troubleshoot در ویندوز 10
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

ALII

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-30
نوشته‌ها
316
لایک‌ها
2,371
امتیازها
73
محل سکونت
میانِِ روشنی افکار
کیف پول من
4,751
Points
455

آیا رایانه شما قدرت کافی برای اجرای ویندوز ۱۰ را دارد؟​

علاوه بر اینکه رایانه شما باید فضای کافی برای نصب ویندوز ۱۰ در اختیار داشته باشد، دیگر سخت افزارهای آن هم باید توانایی اجرای این سیستم عامل جدید را دارا باشند. به عبارتی دیگر رایانه شما باید حداقل مشخصات مورد نیاز برای نصب ویندوز ۱۰ را داشته باشد.

خوشبختانه مایکروسافت جدیدترین سیستم عامل خود را به صورت کاملاً بهینه طراحی کرده و ویندوز ۱۰ بر روی طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها قابل نصب می باشد. حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب ویندوز ۱۰ از این قرار است:

پردازنده یک گیگاهرتزی یا سریع‌تر
یک گیگابایت (برای نسخه ۳۲ بیتی) و یا دو گیگابایت (برای نسخه ۶۴ بیتی) حافظه رم
۱۶ گیگابایت فضای خالی بر روی هارد
کارت گرافیک پشتیبانی کننده از دایرکت ایکس ۹
اکانت مایکروسافت به همراه اتصال اینترنت
برای اینکه از مشخصات سخت افزاری رایانه خود مطلع شوید می توانید به Control Panel مراجعه کرده و سپس در بخش System and Security وارد قسمت System شوید.

حل مشکل troubleshoot در ویندوز 10


فعال سازی ویندوز ۱۰​

برخی از کاربران در زمینه فعال کردن ویندوز ۱۰ خود مشکلاتی را گزارش کرده اند، که این مسئله می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در برخی موارد، ساده ترین راه برای برطرف کردن مشکل خرید نسخه قانونی ویندوز ۱۰ است.

بر خلاف نسخه های قبلی ویندوز، نسخه اخیر تقریباً تنها به صورت آنلاین در دسترس خریداران قرار گرفته است و این یعنی وب سایت رسمی مایکروسافت بهترین مکان برای تهیه نسخه قانونی ویندوز ۱۰ می باشد. این شرکت در ابتدا به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ را به صورت رایگان برای کاربران نسخه‌های پیشین ویندوز در دسترس قرار داده بوده که البته این پیشنهاد ویژه و حرکت تبلیغاتی در حال حاضر به پایان رسیده است و هیچ نسخه رایگانی از این ویندوز از طرف مایکروسافت ارائه نمی شود.

برای خرید نسخه‌های ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ می توانید به وب سایت رسمی مایکروسافت مراجعه کنید.

به هر حال اگر پس از خرید نسخه قانونی ویندوز ۱۰ نتوانستید ویندوز آن را به صورت موفقیت آمیز فعال کنید، مایکروسافت ویژگی جدیدی را به نام ابزار رفع عیب فعال سازی، در به‌روزرسانی سالگرد این سیستم (Anniversary Update) معرفی کرده که می تواند در بسیاری از موارد کارگشا باشد. برای دسترسی به این ویژگی باید وارد بخش تنظیمات یا Settings شده و سپس در قسمت Update & Security بر روی Activation کلیک کرده و در نهایت گزینه Troubleshoot را انتخاب کنید (اگر ویندوز شما در حال حاضر با موفقیت فعال شده باشد، این گزینه را مشاهده نخواهید کرد).

حل مشکل troubleshoot در ویندوز 10




جلوگیری از ریستارت شدن ویندوز پس از نصب به‌روزرسانی‌های نرم افزاری​

ویندوز ۱۰ از بسیاری جهات یک سیستم عامل مبتنی بر اینترنت محسوب می شود. این مسئله به خودی خود یک مزیت به شمار می آید اما برخی اوقات مشکلات خاص خود را هم دارد و رویکرد مایکروسافت نسبت به نحوه عرضه به‌روزرسانی‌های سیستمی یکی از این مشکلات است.

آزار دهنده‌ترین بخش به‌روزرسانی خودکار ویندوز ۱۰ ریستارت شدن رایانه است که معمولاً به صورت اتفاقی روی می دهد. ریستارت شدن خودکار سیستم می تواند بسیار دردسر ساز باشد و اگر در وسط کارهای خود رایانه خاموش و روشن شود، ممکن است بسیاری از تغییراتی را که ذخیره نکرده‌اید از دست بدهید. با توجه به بروز چنین اتفاقات ناخوشایندی پیشنهاد می کنیم با مراجعه به بخش تنظیمات (Settings) و سپس Update & Security، بر روی گزینه Advanced Options کلیک کرده و در قسمت بالای صفحه حالت Notify to Schedule Restart را انتخاب کنید تا از این به بعد به جای رستارت شدن خودکار ویندوز ۱۰، یک درخواست برای راه‌اندازی مجدد سیستم برایتان به نمایش درآید و به این ترتیب فرصت کافی برای ذخیره کارهای خود خواهید داشت.

حل مشکل troubleshoot در ویندوز 10
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

ALII

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-30
نوشته‌ها
316
لایک‌ها
2,371
امتیازها
73
محل سکونت
میانِِ روشنی افکار
کیف پول من
4,751
Points
455

به‌روزرسانی نرم افزارهای قدیمی برای سازگار شدن با ویندوز ۱۰​

معمولاً هر وقت نسخه جدیدی از یک سیستم عامل و به خصوص ویندوز منتشر می شود، کاربران در اجرای نرم افزارهای قدیمی خود در آن به مشکل برخورد می کنند.

در مورد ویندوز ۱۰ باید گفت اگر پیش از این از ویندوز ۸ یا ۸.۱ استفاده می کردید، تغییرات زیادی را شاهد نخواهید بود و اکثر برنامه‌های شما کماکان در ویندوز ۱۰ هم کار خواهند کرد. معمولاً به‌روزرسانی از نسخه‌های قدیمی‌تری مانند ویندوز ۷ می تواند باعث به‌وجود آمدن مشکل ناسازگاری نرم افزارها شود. اما به هر حال این اتفاق در مورد تمامی برنامه ها رخ نمی دهد و چه بسا نرم افزارهای بسیار قدیمی‌تری وجود دارند که همچنان بدون مشکل در ویندوز ۱۰ اجرا خواهند شد.

به عنوان مثال یکی از برنامه هایی که کاربران زیادی با آن مشکل دارند، مرورگر کروم است که پس از به‌روزرسانی سیستم به ویندوز ۱۰ ممکن است از کار بیفتد. اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه شدید کافیست تا آن را به طور کامل پاک کرده و دوباره نصب کنید. البته با مراجعه به Windows Store هم می توانید آخرین به‌روزرسانی عرضه شده برای برنامه های خود را دریافت کرده و بدین ترتیب به استفاده از آن‌ها در ویندوز ۱۰ ادامه دهید.

به هر حال به مرور زمان توسعه دهندگان بیشتری برنامه های خود را برای اجرا در ویندوز ۱۰ بهینه و سازگار می کنند و بدین ترتیب احتمال بروز مشکل ناسازگاری نرم افزارها با سیستم عامل جدید مایکروسافت هر روز کمتر و کمتر می شود. تقریباً می توان گفت امروزه اکثر برنامه هایی که هنوز توسط توسعه دهنده خود پشتیبانی می شوند، با ویندوز ۱۰ سازگار شده اند و مشکل خاصی از این بابت نخواهید داشت.

حل مشکل troubleshoot در ویندوز 10




تغییر تنظیمات حریم خصوصی و Wi-Fi Sense​

امروزه با توجه به اینکه روش کار هکرها به طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر شده و تعداد حملات سایبری نیز روز به روز در حال افزایش است، امنیت اطلاعات از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار می باشد.

ویندوز ۱۰ به صورت پیش فرض همراه با مجموعه ای مناسب از ابزارهای حفاظتی در دسترس کاربران قرار گرفته است، اما هیچ وقت نمی توان همه نکات امنیتی را به طور کامل رعایت کرد. اگر شما هم جزو کاربران محتاطی هستید که به حریم خصوصی خود اهمیت زیادی می دهند، یکی از مواردی که در ویندوز ۱۰ باید رعایت کنید، غیر فعال کردن قابلیت Wi-Fi Sense است. این قابلیت که در ویندوز ۱۰ اضافه شده به صورت خودکار رمز وای-فای شما را بر روی تمامی دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ که با اکانت شما فعال شده‌اند، به اشتراک می گذارد.

با اینکه مایکروسافت قابلیت Wi-Fi Sense به نحوی به‌روزرسانی کرده که حداقل اطلاعات را به اشتراک بگذارد، اما با این حال با غیر فعال کردن آن خیالتان از بابت دسترسی افراد دیگر به شبکه وای-فای راحت خواهد شد. برای اینکه Wi-Fi Sense را غیر فعال کنید باید ابتدا وارد منوی استارت شده و سپس Settings را انتخاب کنید. در داخل تنظیمات ویندوز بخشی تحت عنوان Network & Internet وجود دارد که باید وارد آن شده و سپس Wi-Fi را انتخاب کنید. در صفحه تنظیمات وای-فای، همه گزینه‌ها را غیرفعال کنید.

همچنین در بخش تنظیمات ویندوز می توانید اطلاعات بسیار خوبی راجع به حریم خصوصی پیدا کرده و تنظیمات مختلف را بنا به سلیقه خود تغییر دهید. در ویندوز ۱۰ همه تنظیمات مربوط به حریم خصوصی در بخشی با همین نام یعنی Privacy، گنجانده شده است. در این قسمت، چندین و چند کلید مختلف برای فعال یا غیر فعال کردن قابلیت ها و ویژگی‌های مختلف ویندوز را مشاهده خواهید کرد که به وسیله آن‌ها می توانید کنترل بسیار خوبی بر روی سیستم عامل و نحوه فعالیت آن داشته باشید.

حل مشکل troubleshoot در ویندوز 10




مشکل ناسازگاری پرینتر با ویندوز ۱۰​

سازگاری پرینتر می تواند یک مسئله دردسرساز برای دستگاه های قدیمی باشد. اگر از ویندوز ۷ یا نسخه‌های قدیمی‌تر به ویندوز ۱۰ کوچ کرده اید در این صورت حتماً توصیه می شود درایورهای پرینتر خود را به‌روز کنید تا مشکلی در استفاده از آن‌ها در ویندوز ۱۰ پیش نیاید.

به‌روز کردن درایورهای پرینتر اصلاً کار سختی نیست. تنها کافیست نام پرینتر خود را در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری به همراه کلمه Driver جستجو کرده و آخرین نسخه درایور سازگار با ویندوز ۱۰ را دانلود کنید. در هنگام نصب نیز کافیست تا مطابق دستورالعمل شرکت سازنده پیش رفته و مراحل را به اتمام برسانید.

حل مشکل troubleshoot در ویندوز 10
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

ALII

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-30
نوشته‌ها
316
لایک‌ها
2,371
امتیازها
73
محل سکونت
میانِِ روشنی افکار
کیف پول من
4,751
Points
455

تغییر مرورگر پیش فرض به کروم یا فایرفاکس​

مایکروسافت ویندوز ۱۰ را به صورت پیش فرض به همراه مرورگر اج (Edge) عرضه کرده است. این مرورگر نسخه پیشرفته‌تری از اینترنت اکسپلورر محسوب می شود هر چند که خود اینترنت اکسپلورر هم در ویندوز ۱۰ حضور دارد. با این حال برای بسیاری از مردم، کروم یا فایرفاکس به عنوان مرورگر اصلی و محبوب شناخته می شود و بسیاری از کاربران به استفاده از این دو نرم افزار عادت کرده اند و مهم نیست که مایکروسافت در این زمینه چه نظری دارد!

برای نصب مرورگر کروم یا فایرفاکس در ویندوز ۱۰، ابتدا مرورگر اج را باز کرده و نسخه‌ای از این نرم افزارها را که با ویندوز ۱۰ سازگاری دارد دانلود و نصب کنید. تعیین برنامه پیش فرض برای اجرای فایل های مختلف در ویندوز ۱۰ کمی فرق کرده و اگر قصد دارید تا کروم یا فایرفاکس را به عنوان مرورگر پیش فرض سیستم انتخاب کنید باید ابتدا وارد بخش تنظیمات یا Settings شده و سپس در قسمت System بر روی Default Apps کلیک کنید. در پنجره‌ای که ظاهر می شود بر روی Web Browser کلیک کرده و مرورگر مورد علاقه خود را از لیست به نمایش در آمده انتخاب کنید.

حل مشکل troubleshoot در ویندوز 10




استفاده از مرورگر اج را هم یاد بگیرید​

با وجود اینکه مرورگرهای کروم و فایرفاکس این روزها به انتخاب اول بسیاری از کاربران سیستم عامل ویندوز تبدیل شده اند اما اگر کمی با مرورگر اج مایکروسافت کار کنید، متوجه خواهید شد که این برنامه هم ویژگی‌های جالب توجهی دارد.

یکی از چیزهایی که باید توجه داشته باشید این است که اجرای مرورگر اج بر روی رایانه مجهز به صفحه نمایش لمسی یا تبلت نتیجه بسیار بهتری را برایتان به همراه خواهد داشت، زیرا مایکروسافت این مرورگر را برای استفاده در نمایشگرهای لمسی بسیار بهینه کرده است و به خوبی می توان از انگشت و یا قلم استایلوس برای کار کردن با آن استفاده کرد.

به علاوه، مایکروسافت تلاش کرده است تا اج را بسیار سریع و البته کم مصرف طراحی کند. بنابراین استفاده از آن در لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها می تواند بر مصرف باتری دستگاه نیز تأثیر مثبتی داشته باشد، زیرا مرورگرهایی مانند کروم مصرف باتری نسبتاً بالایی داشته و به سرعت می توانند شارژ آن را خالی کنند.

همچنین با استفاده از اج می توان علاقه‌مندی‌ها، سابقه مرور، گذرواژه‌ها و غیره را به راحتی بین دستگاه های مختلف مبتنی بر ویندوز ۱۰ به اشتراک گذاشت، به طوری که استفاده از این مرورگر در تمامی دستگاه‌ها تجربه‌ای یکپارچه و واحد را ارائه خواهد کرد. با تمام این توصیفات ارزشش را دارد که زمانی را برای یادگیری ویژگی‌های اج و عادت کردن به آن صرف کنید.

حل مشکل troubleshoot در ویندوز 10




مرورگر اج در حالت مینیمایز شده نمی‌تواند موزیک‌ها را استریم و پخش کند​

با تمام خوبی‌هایی که برای مرورگر اج برشمردیم، این برنامه دردسرهای خاص خود را هم دارد. از آنجا که این مرورگر یکی از اپلیکیشن‌های یکپارچه ویندوز یا Universal Windows App محسوب می شود، قابلیت اجرا بر روی گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، رایانه‌ها و سایر دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ را دارا می باشد. این پشتیبانی گسترده از انواع دستگاه‌های مختلف برخی اوقات باعث می شود تا برنامه گاهی اوقات بیشتر از این که یک نرم افزاری ویندوزی باشد، مانند یک اپلیکیشن موبایلی عمل کند!

یکی از مواقعی که ممکن است این حالت اتفاق بیفتد، زمانی است که در حال پخش آنلاین یک محتوای چند رسانه‌ای مانند موزیک هستید و مرورگر را مینیمایز می کنید. برخی کاربران گزارش کرده اند که در این حالت، مرورگر پخش محتوا را قطع کرده و دیگر نمی توان به موزیک گوش داد. با اینکه این مشکل در نسخه‌های جدیدتر مرورگر اج برطرف شده اما اگر در سیستم خود همچنان از این مشکل رنج می برید، می توانید یکبار مرورگر اج را بسته و دوباره باز کنید. اگر مشکل همچنان پابرجا بود در این صورت بهتر است از یک مرورگر دیگر برای گوش دادن به موزیک‌های آنلاین استفاده کنید.

حل مشکل troubleshoot در ویندوز 10
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا