ادیان و آیین‌ها مفهوم یکتا پرستی در ریگ ودا

  • نویسنده موضوع 'mobin
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 2
  • بازدیدها 210
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

'mobin

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-29
نوشته‌ها
4,491
لایک‌ها
20,986
امتیازها
138
کیف پول من
-440
Points
0

مفهوم یکتاپرستى در ریگ ودا؛

((در آخرین سرودهاى ((ودا)) خداى یگانه اى جلوه مى کند که سایر خدایان را تحت الشعاع قرار مى دهد و به صورت واحد مستقلى متجلى مى شود. این خالق و پروردگار جهان به عناوین مختلفى بیان شده . او را ((ویشواکارما))، ((پوروشا)) و((پراجاپاتى )) نام گذارده اند. مطالبى چند از این مفهوم خداى یگانه انتزاع مى شود: یکى صفت خلاقیت و آفرینش است که به این پروردگار عالم منتسب است ، دیگرى آئین قربانى است …
((… در یکى از اشعار ((ریگ ودا)) گفتگوئى است ساده بن نخستین والدین نوع بشر یعنى برادر و خواهر دوقلو یاما و یامى . ((یامى ئ برادرش را على رغم نهى الهى به زناى با خود اغوا کرد و وانمود ساخت که آنچه او مى خواهد، همانان بقاى نسل است .
((یاما)) با اتکا بر مبانى عالى اخلاقى مقاومت کرد. ولى ((یامى )) به انواع و اقسام تحریکات متوسل گشت و بالاخره سلاح آخر خود را به کار برد و گفت که او ضعیف و ز*ب*ون است . عالى ترین اشعار، سرود شگفت آور آفرینش است که در طى آن یک وحدت وجود عالى و یک گونه شکاکیت مقدس دین قدیمى ترین کتاب و دینى ترین مردم تجلى مى کند:
نه هستى وجود داشت و نه نیستى ، نه آسمان درخشان دیده مى شد و نه سقف پهناور آسمان در بالا گسترده بود.
چه چیز همه را مى پوشاند؟ چه پنهن شان مى کرد؟ آیا گرداب بیکران آب بود؟
مرگ وجود نداشت ، و مع ذلک هیچ چیز جاودان نبود.
بین روز و شب مرزى وجود نداشت .
وجود یکتا، به تنهائى نفس مى کشید.
جز ((او هنوز دیگرى وجود نداشت .
ظلمت بود و همه چیز در ظلمتى عمیق پنهان بود.
اقیانوسى بود بدون نور، نطفه حیات که هنوز در پرده نهفته بود.
طبیعت یکتا را از درون گرماى سوزان شکفت .
آنگاه نخست ((عشق )) پدید آمد و سپس سرچشمه تازه ((عقل )) عیان گردید.
آرى شعرا با تمیز و بینائى دل و با تفکر، پیوند بین موجودات خلق شده و خلق نشده را دریافتند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : 'mobin

'mobin

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-29
نوشته‌ها
4,491
لایک‌ها
20,986
امتیازها
138
کیف پول من
-440
Points
0
این اخگر از زمین آمده و در همه جا نفوذ کرده و یا از آسمان آمده است ؟ سپس بذرها افشانده شد، و قدرتهاى نیرومند برخاستند. طبیعت در زیر و قدرت و اراده در بالا. کیست آن که بر این راز آگاه است ؟ و در اینجا کیست که آشکار گرداند و بگوید از کجا، از کجا، این آفرینش رنگارنگ سرچشمه گرفت ؟
خدایان خود دیرتر خلعت هستى در بر کردند.
که مى داند این آفرینش بزرگ از کجا سرچشمه گرفته است ؟ آن کس که سرچشمه این آفرینش بزرگ است ، اعم از این که آن را با اراده خود آفریده و یا خاموش و گنگ بوده است ، عالى ترین بیننده ایست که در عالى ترین آسمانها وجود دارد.
او از این راز آگاه است ، یا شاید این راز حتى بر او پوشیده باشد.))
((به این ترتیب با وجود تعدد خدایان در دین ودا، آثارى از واحدپرستى دیده مى شود و خدایان متعدد را با وجوه مختلف از یک خداى ناشناس ‍ نمودار مى سازد. سرود یکصد و بیست و یک از کتاب دهم ریگ ودا این نگرانى را با عباراتى بس شیوا چنین بیان مى کند:
آن که حیات مى بخشد، نیرو مى دهد، سایه او جاودانى است ، سایه اش ‍ مرگ است ، ان خدا که ما با قربانیهاى خود او را احترام مى کنیم ، کیست ؟
آن که وجود، کوهها، برف ، دریا و رودخانه هاى دور دست از اوست ، آن که آسمان ، ناحیه قدرت اوست ، آن خدا که ما با قربانى هاى خود او را احترام مى کنیم ، کیست ؟
آن که با قدرتش چشمان را در بالاى همان آبهایى مى گرداند که آتش قربانى را قدرت مى دهد و تولید مى کند،
آن که تنها خدا در فوق تمام خدایان است ،
آن خدا که ما با قربانیهاى خود او را احترامى مى کنیم ، کیست ؟))
((خردمندان خداى واحد را نامهاى مختلف مى گذارند و آن را ((آگنى )) و ((میترا)) و ((وارونا)) مى نامند.))
مفهوم یکتاپرستى در ریگ ودا
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : 'mobin

'mobin

کاربر تک‌رمان
کاربر تک‌رمان
تاریخ ثبت‌نام
2019-12-29
نوشته‌ها
4,491
لایک‌ها
20,986
امتیازها
138
کیف پول من
-440
Points
0
جوهره عرفانى و انسانى ودا

جوهره عرفانى ودا؛ ((… حکمت ، ((ودا)) است ؛ ((ودا)) است ؛ ((ودا)) علم حقیقى است . جز ((ودا)) همه علوم موهوم اند… ((ودا)) با ((دیدن ))، ((بینش )) و ((بینائى )) فارسى همریشه است … ((ودا)) یا ((ویدیا)) چنین علمى است … در برابر عقل ، تنها راه نجات ، پیدا کردن ((ویدیا)) است و معرفت راستین و به اصطلاح ((عرفان ))…))
جوهره انسانى ودا؛ ((… ((من )) از نظر ((ودا)) در هند، عبارت است از مجموعه روابط و اتصالاتى که فرد در ر*اب*طه با دیگران حس مى کند، مى یابد و آن را به طور کاذب و نادرس ((من )) مى پندارد و حس مى کند. بنابراین من یک حقیقت واقعى نیست ، صدها رشته از دیگران و دیگرها در فرد سر بهم آورده اند و گره خورده اند تا عقده هائى چنین به وجود آمده است و به صورت احساس کاذبى در آمده است و این گرهى است که هر کس آن را من خویشتن حس مى کند… پس مجموعه آن حرکات و تصویرها، یک وجود حقیقى نیست ، که اگر آئینه یک خود آگاهى کاذب یا ((اویدیا)) داشته باشد، اکنون که در برابر جمعیت است ،خود را پر مى بیند، و چون به مرحله ((ویدیائى )) (مرحله خودآگاهى ) برسد، احساس مى کند که همه اینهایى که به نام خودش مى دیده و همه به عنوان ((من )) خودشان مى شناسند و مى بینند، دروغ است . همه دیگرها و دیگرانند، که اگر این پیوندها را با آنها ببرد، یک تبلور ((هیچ )) مى شود… ((من )) چنین چیزى است … پس اولین ((عصیان)) باید علیه ((من )) این بزرگترین دروغ باشد، و این عصیان ، عصیان انسان است علیه ((من )). به چه وسیله ؟ چگونه ؟ با ((ویدیا)). که ((ویدیا)) ((همچنان که مى تواند ما را به حقیقت و به اسرار کائنات برساند، از دروغهاى بزرگ هم مى تواند آگاهمان کند. همه علوم از ((من )) مى گویند و تنها ((ویدیا)) است که مى تواند دروغ بودن و پوچ بودن ((من )) را ثابت کند. و آن حقیقت ماوراء ((من )) را که در زیر ((من )) مدفون است و هیچ احساسى نسبت به آن نداریم ، کشف کند و خود را که حجاب خود شده است ، از میان بردارد…))
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : 'mobin
بالا