نحوه پذیرش شکایت در دادسرای انتظامی قضات
به موجب ماده 15 آيين نامه اجرايي قانون نظارت بر رفتار قضات شكايت انتظامي بايد حاوي نكات ذيل باشد:
1- نام، نام خانوادگی، نشانی اقامتگاه، کدپستی، کدملی، و در صورت امکان شماره تلفن ( ثابت، همراه) شاكي انتظامي
2- سمت شاکی انتظامی در پرونده قضایی (در صورتي كه اقامه شكايت از سوي وكيل باشد بايد حق شكايت انتظامي در وكالتنامه تصريح شده باشد.)
3- اعلام شماره پرونده قضائي مورد شكايت
4- اعلام هویت قاضی یا قضات مورد شکایت.
5- مشـخص بودن موارد مورد شكايت (کلی نباشد) يعني جهات تخلف از مقررات قانوني بايد ذكر شود.
6- پيوست نمودن مستندات مورد شكايت از قبيل تصوير دادنامه، برگ اخطاريه يا احضاريه، برگ اجرائيه و...
7- امضاء شاکی یا نماینده قانونی وی و در صورت عجز از امضاء، اثر انگشت او.
8- ابطال نمودن تمبر دادرسي مطابق تعرفه خدمات قضايي (مبلغ 300/000 ريال)
تبصره۱ـ در صورتی که شکوائیه فاقد یکی از نکات مزبور باشد، بایگانی میشود.
شكايت انتظامي:
1- شكايت انتظامي تأثيري در رأي و تصميمات متخذه در پرونده اعم از دادسرا يا دادگاه مربوطه ندارد.
2- شكايت انتظامي از جهات اعاده دادرسي (موضوع ماده 474 ق.آ.د.ك) و همچنين تجويز اعاده دادرسي (موضوع ماده 477 ق.آ.دك) محسوب نميشود.
3- شكايت انتظامي از جهات رد دادرس (به منظور اخذ پرونده از قاضي و ارجاع آن به قاضي ديگر) محسوب نميگردد.
4- به جرائم كيفري (اعم از اهانت و توهين وغيره) قضات سراسر كشور در دادسراي ناحيه 28 تهران (ويژه كاركنان دولت) واقع در ميدان ارگ رسيدگي ميشود.
5- سير مراحل رسيدگي در دادسراي انتظامي قضات محرمانه است.
6- دادن تصوير از اظهارنظر مقامات دادسراي انتظامي و كيفرخواست به شاكي انتظامي ممنوع است. (موضوع ماده 17 آيين نامه اجرايي)
7- شاكي انتظامي ميتواند شكايت انتظامي را مطابق ماده 23 قانون نظارت بر رفتار قضات به دادگستري استان مربوط نيز تحويل و يا از طريق پست سفارشي با رعايت ماده 15 آيين نامه اجرايي به آدرس اين دادسرا ارسال و پس از يك ماه، شماره پرونده ثبت شكايت انتظامي از طريق پيام كوتاه اطلاع رساني ميگردد.
به موجب ماده 15 آيين نامه اجرايي قانون نظارت بر رفتار قضات شكايت انتظامي بايد حاوي نكات ذيل باشد:
1- نام، نام خانوادگی، نشانی اقامتگاه، کدپستی، کدملی، و در صورت امکان شماره تلفن ( ثابت، همراه) شاكي انتظامي
2- سمت شاکی انتظامی در پرونده قضایی (در صورتي كه اقامه شكايت از سوي وكيل باشد بايد حق شكايت انتظامي در وكالتنامه تصريح شده باشد.)
3- اعلام شماره پرونده قضائي مورد شكايت
4- اعلام هویت قاضی یا قضات مورد شکایت.
5- مشـخص بودن موارد مورد شكايت (کلی نباشد) يعني جهات تخلف از مقررات قانوني بايد ذكر شود.
6- پيوست نمودن مستندات مورد شكايت از قبيل تصوير دادنامه، برگ اخطاريه يا احضاريه، برگ اجرائيه و...
7- امضاء شاکی یا نماینده قانونی وی و در صورت عجز از امضاء، اثر انگشت او.
8- ابطال نمودن تمبر دادرسي مطابق تعرفه خدمات قضايي (مبلغ 300/000 ريال)
تبصره۱ـ در صورتی که شکوائیه فاقد یکی از نکات مزبور باشد، بایگانی میشود.
شكايت انتظامي:
1- شكايت انتظامي تأثيري در رأي و تصميمات متخذه در پرونده اعم از دادسرا يا دادگاه مربوطه ندارد.
2- شكايت انتظامي از جهات اعاده دادرسي (موضوع ماده 474 ق.آ.د.ك) و همچنين تجويز اعاده دادرسي (موضوع ماده 477 ق.آ.دك) محسوب نميشود.
3- شكايت انتظامي از جهات رد دادرس (به منظور اخذ پرونده از قاضي و ارجاع آن به قاضي ديگر) محسوب نميگردد.
4- به جرائم كيفري (اعم از اهانت و توهين وغيره) قضات سراسر كشور در دادسراي ناحيه 28 تهران (ويژه كاركنان دولت) واقع در ميدان ارگ رسيدگي ميشود.
5- سير مراحل رسيدگي در دادسراي انتظامي قضات محرمانه است.
6- دادن تصوير از اظهارنظر مقامات دادسراي انتظامي و كيفرخواست به شاكي انتظامي ممنوع است. (موضوع ماده 17 آيين نامه اجرايي)
7- شاكي انتظامي ميتواند شكايت انتظامي را مطابق ماده 23 قانون نظارت بر رفتار قضات به دادگستري استان مربوط نيز تحويل و يا از طريق پست سفارشي با رعايت ماده 15 آيين نامه اجرايي به آدرس اين دادسرا ارسال و پس از يك ماه، شماره پرونده ثبت شكايت انتظامي از طريق پيام كوتاه اطلاع رساني ميگردد.